امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 266672
۶۸۸۹
۲
۰
نسخه چاپی
مکان های دیدنی و گردشگری

تنگه براق بهشت گمشده ای در ایران

تنگه براق دره‌ای زیبا در استان فارس است که در کنار روستایی به همین نام قرار دارد و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری آن را رقم می‌زند. تنگه براق همانند بهشتی می‌ماند که مظهری زمینی پیدا کرده باشد اما متاسفانه کمتر شناخته شده است.

تنگه براق بهشت گمشده ای در ایران

تنگه براق بهشت گمشده ای در ایران

تنگه براق، نام دره‌ای دیدنی و زیبا در شمال روستای تنگ براق (واقع در شهرستان اقلید) است. به دلیل واقع شدن این روستا در نیمه جنوبی کشور و البته قرار گرفتن آن در ناحیه کوهستانی، سبب شده که این روستا در فصول بهار و تابستان، آب و هوایی معتدل و خنک و در فصول پاییز و زمستان سرد باشد.

از آنجا‌ که اطلاعات بسیار کمی در خصوص تنگه براق در دسترس عموم مردم قرار دارد، طبیعت این دره سال‌هاست که بکر و دست نخورده باقی مانده است. این دره زیبا و چشم‌نواز، همچون مرواریدی در صدف برای گردشگرانی که شانس حضور در آن را دارند به نمایش در آمده است.

ارتفاع دیواره‌های این دره در برخی نقاط به ۳۰۰ متر می‌رسد. تنگ براق در ارتفاع ۱۹۴۰ متر از سطح دریا قرار دارد. روستای تنگ براق قدمتی طولانی دارند. این موضوع را می‌توان از سنگ نبشته‌ای مربوط به دوران ساسانی به خط پهلوی که در وسط دره قرار دارد دریافت. مضمون این کتیبه به معرفی شاپور اول و شرح مهارت وی در تیراندازی می‌پردازد. بافت خود روستا نیز قدیمی بوده و یکی از جذابیت‌های آن به شمار می‌رود. مردم این روستا به زبان‌های لری و ترکی صحبت می‌کنند و شیعه جعفری هستند.
 

تنگه براق بهشت گمشده ای در ایران

دره تنگ براق در شمال این روستا واقع شده است. در دیواره‌ی سمت چپ دره یک غار زیبای آهکی وجود دارد که آب به صورت قطره قطره از سقف آن به پایین می‌چکد. فضای مرطوب این غار و تنگه موجب رویش خزه‌ها روی صخره‌ها شده است که در کنار پوشش گیاهی و درختی این ناحیه محیطی بسیار زیبا و فرح بخش را پدید آورده‌اند.

در بخشی از تنگه، آب درون حوضچه جمع می‌شود که اغلب گردشگران در همین نقطه تجمع می‌کنند. رودخانه‌ی پالنگان سرچشمه اصلی رودخانه تنگ براق محسوب می‌شود. بر اثر عبور رودخانه که مقصد نهایی آن رود کر است، صخره‌های این ناحیه شکافته شده و زیبایی‌های طبیعی زیادی از جمله غار، چندین آبشار، هيولای فيل مانند و حوضچه‌های طبیعی به وجود آمده‌اند.

تنگه براق بهشت گمشده ای در ایران

دریاچه‌ی سد ملاصدرا نیز از دیگر جاذبه‌های این ناحیه به شمار می‌رود. تنگ براق در ۱۹۰ کیلومتری شیراز و ۸۰ کیلومتری جنوب غرب اقلید و ۲۰ کیلومتری شهر سده واقع شده و از شمال به شهرستان آباده، از جنوب به شهرستان‌های مرودشت و سپیدان، از شرق به خرم بید و از غرب به اراضی استان کهگیلویه و بویر احمد محدود می‌شود.

تنگه براق بهشت گمشده ای در ایران

بهترین زمان برای سفر به تنگ براق اواسط بهار تا اواسط شهریور است. دسترسی به تنگ براق از سه راه امکان‌پذیر است. از مسیر بهشت گمشده و در امتداد کامفیروز شمالی در کنار رود کر، از راه جاده سپیدان - کمهر و کاکان و چوبخله که از راه ارتباطی مناسبی برخوردار است و در نهایت به وسیله‌ی راه ارتباطی سرحد چهاردانگه که به شهرستان‌های اقلید، آباده و در نهایت به جاده اصلی شیراز - اصفهان مرتبط خواهد شد.

اگر می‌خواهید شالیزارهای برنج و جنگل‌های بلوط را ببینید بهتر است از مسیر کامفیروز که حدود ۲۰ دقیقه هم جاده خاکی دارد عبور کنید. متاسفانه تنگه براق چندان مورد توجه مسئولین قرار نگرفته، بنابراین از امکانات مناسبی برخوردار نیست. متاسفانه برخی مردم هم با رعایت نکردن بهداشت و انداختن زباله در اطراف تنگه مناظر زشتی را به وجود آورده‌اند.

تنگه براق بهشت گمشده ای در ایران

منبع اصلی درآمد اهالی را کشاورزی، دامداری و صنایع دستی تشکیل می‌دهد. برنج چمپای خضر دشتی، گندم، حبوبات، سیب، هلو از تولیدات کشاورزی، ماست، کره، دوغ و کشک محصول دامداری و قالی‌های دست بافت به همراه گلیم از تولیدات صنایع دستی روستای تنگ براق هستند.

از جمله مراسم های جذاب این روستا، رسم کوسه گلدی است که در هنگام خشکسالی و برای آمدن باران انجام می‌شود،مراسم عروسی روستا نیز با آداب و سنن محلی برگزار می‌شود که شامل خواستگاری، نامزدی، عقد، حنابندان و عروس‌بران بوده و در شب عروسی، انواع موسیقی محلی و شاد نواخته می‌شود و میهمانان و فامیل به جشن و سرور می‌پردازند.

تنگه براق بهشت گمشده ای در ایران

موسیقی مورد علاقه مردم این روستا، آهنگ های ترکی و لری است که با سازهای محلی و یا با نی نواخته می‌شود و بازی‌های رایج روستای تنگ براق  شامل ترنه بازی و چوب بازی است.

پوشاک محلی مردم روستا، از پارچه‌های رنگارنگ و با طرح‌های مختلف دوخته می‌شود، و از سوغاتی های روستای تنگ براق برنج، سیب و قیسی و از غذاهای محلی روستا می توان به  دمپخت، عدسی، گوشت قورمه، کاله ‌جوش، آش ماست، آش کارده (نوعی گیاه خودرو) و کنگر ماست اشاره کرد.

در ضمن ذکر این نکته ضروری است که با اینکه عمق حوضچه‌ تنگ براق در برخی نقاط به ۱۰ متر هم می‌رسد اما صخره‌های بزرگی در زیر آب وجود دارد که پریدن از ارتفاعات بالای آن به درون این حوضچه را به امری بسیار خطرناک تبدیل می‌کند. این مورد تاکنون باعث مرگ چندین نفر شده است.

  • منبع
  • کجارو
  • اقتصاد آنلاین
  • باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید