امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276202
۹۶۲
۱
۰
نسخه چاپی

جهیزیه| آیا زوجه (زن) در قانون مکلف به تهیه جهیزیه است؟

جهیزیه| آیا زوجه (زن) در قانون مکلف به تهیه جهیزیه است؟

در قانون زوجه (زن) موظف به تهیه جهیزیه نیست

موضوعی به نام جهیزیه در کنار مهریه، یکی از مسایلی است که میان اغلب خانواده‌های ایرانی به عنوان معیار تعیین شأن دختران جوان در نظر گرفته می‌شود، البته این موضوع نیز از نکاتی است که تنها جنبه عرفی دارد و هیچ پشتوانه شرعی و قانونی برای آن وجود ندارد و زن، نه بر اساس قانون و نه شرع، وظیفه‌ای برای تهیه جهیزیه ندارد.

اصولا تهیه وسایل منزل از موارد نفقه است و تکلیف آن بر عهده شوهر است و زوجه می تواند از بردن جهیزیه به منزل مشترک خودداری نماید، لکن بر حسب عرف و عادت و به منظور رفع حوایج ضروری اولیه زوجین، خانواده زوجه یا شخص وی اقدام به تهیه جهیزیه می نمایند. وگرنه از لحاظ قانون اجباری در تهیه وسایل منزل از طرف زن یا خانواده وی وجود ندارد

پس بر اساس قانون، تهیه اثاث خانه به عهده مرد گذاشته شده و زن اساسا وظیفه‌ای ندارد جهیزیه‌ای با خود به خانه همسرش بیاورد و به عنوان اثاث خانه در اختیار مرد قرار دهد.  این مساله رسم و عرفی است که در جامعه ایران پذیرفته شده و به آن عمل می‌شود، اما از نظر قانونی و شرعی پشتوانه و اجباری برای آن وجود ندارد.

طبق قوانین، دختر یا پسر نمی توانند والدین خود را مجبور به تهیه جهیزیه یا برگزاری مراسم عروسی نمایند و والدین مسئولیتی در این زمینه ندارند و در هیچ جایی از قانون عنوان نشده است که باید پدر دختر مکلف به دادن جهیزیه است.

  • منبع
  • دادراه
  • بیدبرگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید