امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276313
۱۰۰۰
۱
۰
نسخه چاپی

حق انتخاب وکیل در تحقیقات مقدماتی جرایم بر اساس ماده 190 و 191 قانون آیین دادرسی کیفری

حق انتخاب وکیل در تحقیقات مقدماتی جرایم بر اساس ماده 190 و 191 قانون آیین دادرسی کیفری

بررسی مواد 190 و 191 قانون آیین دادرسی کیفری درباره حق انتخاب وکیل

برخلاف ماده 128 قانون آیین دادرسی کیفری سابق، مطابق ماده 190 قانون جدید آیین دادرسی کیفری متهم می تواند در مرحله تحقیقات مقدماتی یک وکیل همراه با خود داشته باشد.

مطابق ماده 190 قانون آیین دادرسی کیفری متهم می‌تواند در مرحله تحقیقات مقدماتی، یک نفر وکیل دادگستری همراه خود داشته باشد. این حق باید پیش از شروع تحقیق توسط بازپرس به متهم ابلاغ و تفهیم شود. چنانچه متهم احضار شود این حق در برگه احضاریه قید و به او ابلاغ می‌شود. وکیل متهم می‌تواند با کسب اطلاع از اتهام و دلایل آن، مطالبی را که برای کشف حقیقت و دفاع از متهم یا اجرای قانون لازم بداند، اظهار کند. اظهارات وکیل در صورتمجلس نوشته می‌شود.

مجازات سلب حق همراه داشتن وکیل بر اساس ماده 190 قانون آیین دادرسی کیفری

بر اساس تبصره 1 ماده 190 قانون آیین دادرسی کیفری سلب حق همراه داشتن وکیل و عدم تفهیم این حق به متهم به ترتیب موجب مجازات انتظامی درجه هشت و سه است .

وکیل تسخیری در مجازات های سلب حیات یا حبس ابد بر اساس ماده 190 قانون آیین دادرسی کیفری

مطابق تبصره 2 ماده مذکور در جرایمی که مجازات آن سلب حیات یا حبس ابد است، چنانچه متهم اقدام به معرفی وکیل در مرحله تحقیقات مقدماتی ننماید، بازپرس برای وی وکیل تسخیری انتخاب می‌کند.

تبصره ۳- درمورد این ماده و نیز چنانچه اتهام مطرح مربوط به منافی عفت باشد، مفاد ماده (۱۹۱) جاری است.

محدودیت ها برای مطالعه پرونده از سوی وکیل بر اساس ماده 191 قانون آیین دادرسی کیفری

در برخی موارد بازپرس می تواند قرار عدم دسترسی به وکیل را به متهم یا وکیل وی ابلاغ کند.

بر اساس ماده 191 قانون آیین دادرسی کیفری چنانچه بازپرس، مطالعه یا دسترسی به تمام یا برخی از اوراق، اسناد یا مدارک پرونده را با ضرورت کشف حقیقت منافی بداند، یا موضوع از جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور باشد با ذکر دلیل، قرار عدم دسترسی به آنها را صادر می‌کند. این قرار، حضوری به متهم یا وکیل وی ابلاغ می‌شود و ظرف سه روز قابل اعتراض در دادگاه صالح است. دادگاه مکلف است در وقت فوق‌العاده به اعتراض رسیدگی و تصمیم‌گیری کند.

لزوم صدور قرار عدم دسترسی به پرونده که حتما باید با ذکر دلیل باشد و همچنین امکان اعتراض به آن، جلوی بسیاری از اقدامات خودسرانه قضات را که چه بسا منجر به تضییع حقوق متهم می‌شود می گیرد و به نحو کامل تری حقوق متهمین را تضمین می‌نماید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید