امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 268780
۷۹۳
۱
۰
نسخه چاپی

خدمات ویژه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل

وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل، خدمات و تسهیلات ویژه‌ای را برای سیل‌زدگان در نظر گرفته اند و درعین حال، پیش بینی ها و تمهیدات لازم به منظور مقابله با حوادث احتمالی طبیعی در دست اقدام است

خدمات ویژه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

خدمات ویژه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل

 وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل، خدمات و تسهیلات ویژه‌ای را برای سیل‌زدگان در نظر گرفته اند و درعین حال، پیش بینی ها و تمهیدات لازم به منظور مقابله با حوادث احتمالی طبیعی در دست اقدام است.

به گزارش ایرنا، بارش باران‌های سیل آسا از نخستین روزهای سال 98، باعث وقوع سیل در بسیاری از استان‌های کشور شد و علاوه بر زیان‌های جانی، خسارت‌های فراوانی را بر زیرساخت‌های شهری و روستایی و بخش کشاورزی در استان‌های سیل‌زده وارد کرد. 
به دنبال این حادثه، ستاد مدیریت بحران در کشور شکل گرفته و تمامی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی، نظامی و انتظامی برای امداد و خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان بسیج شده‌اند؛ سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف نیز برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل و بهبود وضعیت سیل‌زدگان در این مناطق، تدابیر و خدمات ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند.
کمک‌ها و امدادرسانی به مناطق سیل‌زده به ویژه در استان‌های شمالی، لرستان، خوزستان و ایلام همچنان ادامه دارد و ستاد مدیریت بحران و دستگاه‌ها و نیروهای خدمت‌رسان بی‌وقفه برای کاهش آلام سیل‌زدگان و و جبران و کاهش خسارت‌ها در این مناطق تلاش می‌کنند.

  • اختصاص وام بلاعوض 10میلیونی برای تعمیر مسکن مددجویان 

به گزارش روز جمعه ایرنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اقدامات حمایتی از مددجویان تحت پوشش این وزارتخانه را که بر اثر سیل دچار خسارت‌های زیادی شدند، تشریح کرد و از اختصاص وام بلاعوض 10میلیونی برای تعمیر مسکن مددجویان بهزیستی خبر داد. 
محمد شریعتمداری با تاکید بر اینکه همه اقدامات در حمایت از سیل‌زدگان ادامه خواهد داشت، ‌گفت‌: از ابتدای وقوع سیل سازمان بهزیستی و سایر سازمان‌های تابعه وزارت رفاه همه ظرفیت خود را برای کمک به مددجویان تحت پوشش بسیج کردند و مدیران مربوطه حضور میدانی فعال داشتند. 
وی افزود: سامانه ثبت خسارت مددجویان بهزیستی فعال شده تا میزان خسارت وارده به طور کامل شناسایی شود. 
وزیر رفاه ادامه داد: همچنین تمهیداتی اندیشیده شده برای آن دسته از افرادی که آسیب جدی ناشی از سیل به زندگی‌شان وارد شده، وام قرض‌الحسنه 5 میلیون تومانی برای خرید لوازم منزل پرداخت شود تا کمکی به آنها شده باشد. 

  •  تامین اعتبار دولت برای جبران خسارت‌های وارده به مناطق سیل‌زده 

وزیر راه و شهرسازی نیز در جریان سفر امروز خود به استان ایلام از بازسازی راه‌های آسیب‌دیده این استان خبر داد و گفت: دولت اعتباری برای پرداخت خسارت به استان‌های سیل زده در نظر گرفته تا بتواند در شرایط اضطراری در راستای مقابله با بحران استفاده شود. 
محمد اسلامی در بدو ورود به استان ایلام در جمع خبرنگاران گفت: در هفته اول وقوع سیل در کشور، دولت برای رسیدگی به وضعیت مناطق سیل زده تصمیمات ویژه‌ای را اتخاذ کرد؛ یکی از آنان اختصاص اعتبار برای جبران خسارت‌های وارد شده به استان‌های آسیب دیده است. 

  •  نصب بالن اینترنتی و ایجاد خط تلفن اضطراری در پلدختر 

برقراری خطوط ارتباطی و اینترنت در مناطق سیل زده از جمله اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری در مناطق سیل‌زده است. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وضعیت ارتباطی در پلدختر گفت: وضعیت ارتباطی در پلدختر به حالت عادی بازگشته و بالن اینترنتی نیز نصب شده است. 
محمد جواد آذری جهرمی که در منطقه سیل زده پلدختر به سر می برد روز جمعه اظهار کرد: با تلاش های صورت گرفته ارتباط در همه شهرهای استان لرستان برقرار است و در پلدختر نسل دوم و پیامک‌ها فعال شده است. 
وی با اشاره به احداث فیبرنوری در پلدختر تصریح کرد: فیبر نوری قدیمی از بین رفته که فیبرنوری جدید جایگزین آن شده و نخستین سایت نسل چهار تلفن همراه نیز آغاز به کار کرده و بالن اینترنتی در پلدختر نصب شده است. 
وزیر ارتباطات بیان کرد: برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت از سوی وزارت ارتباطات برای بازسازی تجهیزات از بین رفته در نظر گرفته شده است، خط تلفن جدید برای تماس‌های اضطراری مانند پلیس و نیروهای انتظامی، بیمارستان و اورژانس راه‌اندازی شده است. 

  •  استقرار موکب‌های اربعین در مناطق سیل‌زده 

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز امروز در پیامی با اعلام حضور فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان، از استقرار موکب‌های خدمت‌رسانی اربعین به مدت یک ماه در مناطق در معرض سیل خوزستان و لرستان خبر داد. 
سردار سرلشکر پاسدار «قاسم سلیمانی» این پیام را در پی نزولات آسمانی و بارش‌های فراوان که منجر به وقوع سیل و ایجاد مشکلات و خسارات فراوانی برای هموطنانمان شد و نیز احتمالاتی مبنی بر تداوم بارش‌ها و سیلاب در مناطق غرب و جنوب غرب کشور، صادر کرده است. 

  • اعزام سومین کاروان عملیاتی شهرداری تهران به پلدختر 

معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم از اعزام سومین کاروان عملیاتی - امدادی این سازمان از صبح امروز(جمعه) بنا به درخواست استاندار لرستان و دستور شهردار تهران به منطقه سیل زده پلدختر خبر داد. 
مجتبی یزدانی در این باره اظهار داشت: سومین کاروان اعزامی شهرداری تهران به منظور خروج گل و لای باقیمانده از سیلاب گذشته به شهرستان سیل زده پلدختر اعزام شد. 
وی تصریح کرد: 10 دستگاه خاور حمل خاک و نخاله، 10 دستگاه خودروی مجهز به سیستم واترجت، ١٠دستگاه مینی لودر (بابکت) و یک دستگاه خودروی پیکاپ در این مرحله به این شهر سیل زده ارسال شد. 
معاون شهردار تهران با اشاره به اعزام 90 نیروی خدمات شهری در قالب سومین کاروان عنوان کرد: ٢٠٠ عدد بیل، ٢٠٠جفت چکمه، 2 هزار ماسک بهداشتی و 50 عدد کلنگ به منظور خدمات رسانی بهتر نیروهای خدمات شهری به مناطق سیل‌زده استان لرستان ارسال شد. 

  •  بیماری واگیردار در مناطق سیل زده مشاهده نشد 

به گزارش روز جمعه ایرنا، رییس اورژانس کشور گفت: از ابتدای شروع سیل در کل مناطق آسیب دیده چه در شمال و نیز جنوب کشور هیچگونه بیماری واگیرداری مشاهده نشده است. 
وی افزود: آخرین آمار تلفات سیل اخیر را 70 جان‌باخته و 791 مصدوم اعلام کرد و گفت: اکنون از این تعداد 45 نفر در کل کشور، مجروح بستری داریم. 
«پیرحسین کولیوند» به خبرنگار ایرنا گفت: چهارمین تیم عملیات ویژه اورژانس را از تهران به شهرهای «پل دختر» و «معمولان» اعزام کردیم و به همراه این تیم، خودروهای آمبولانس، خودروهای عملیاتی، پزشک طب اورژانس و 40 نفر از فوریت های پزشکی نیز روانه این مناطق شده اند. 
وی با بیان اینکه از نظر بهداشت و درمان در این شهرها شرایط خوبی حاکم است و کمبود تجهیزات نداریم، افزود: یک بیمارستان سیار مدرن توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پل دختر نصب شده، بیمارستان اورژانس نیز فعال است و مشکل خاصی از نظر امکانات و پذیرش بیماران ندارد. 

  •  اسکان موقت 250 معلول در مناطق سیل‌زده 

رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز از توزیع وسایل بهداشتی شامل 400 کارتن پوشک و یک هزار و 900 وسیله کمک توانبخشی از جمله ویلچر، تشک مواج و عصا در میان معلولان 6 استان که به طور مستقیم درگیر سیل بودند، خبر داد و گفت: اسکان موقت 250 معلول در این نقاط انجام شد. 
«وحید قبادی دانا» اظهار داشت: جابه‌جایی معلولان و بیماران روانی مزمن بستری در مراکز شبانه روزی 60 نفر، تهیه وسایل گرمایشی برای مراکز شبانه روزی 43 مورد، حمایت از مراکز شبانه روزی ( دارو، آب و غذا و پوشاک) برای 15 مرکز شبانه روزی، توزیع غذای گرم بین معلولان و بیماران روانی مزمن به تعداد پنج هزار و 500 نفر(چند وعده)، مشارکت انجمن‌های غیردولتی در مساعدت و پیگیری وضعیت معلولان در 35 موسسه و انجمن از دیگر اقدامات انجام شده در مناطق سیل‌زده است. 

  • ایلام / سه برابر شدن دبی رودخانه های کشور

وزیر راه و شهرسازی گفت: بارش‌های اخیر باعث افزایش سه برابری دبی رودخانه‌های کشور نسبت به پیش بینی‌ها و میانگین 50 ساله اخیر شده است.
به گزارش ایرنا، محمد اسلامی روز جمعه در نشست مدیریت شورای بحران استان ایلام اظهار داشت: 73 درصد سدهای کشور به لطف بارش های اخیر پر شده و برخی نیز سرریز شده‌اند. 
وی افزود: باید تجهیزات و پیش‌بینی‌های هواشناسی دقیق‌تر و به روزتر باشد هرچند هواشناسی هشدارها و اخطارهای لازم در خصوص سامانه‌های بارشی قوی را به مراجع ذی صلاح و تصمیم گیرنده به صورت مکرر ارسال می‌کند. 
اسلامی یادآور شد: طبق بررسی‌های ماهواره‌ای، کشور ایران وارد دوره ترسالی و بارش های سنگین شده که باید زیرساخت‌های زیربنایی، عمرانی، ابنیه، جاده‌ها و تمام تاسیسات زیرساختی کشور متناسب با بارش‌های تند سیلابی تغییر کند. 
وی گفت: اولویت و گام اول دولت کمک به مردم خسارت‌دیده ناشی از سیلاب، اراضی کشاورزی باغی و زارعی، ایستگاه‌های پمپاژ، جاده‌های بین مزارع، ساخت‌وساز مسکن ومغازه‌های آسیب‌دیده و کسب‌وکار مردم است. 
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: مقرر شده قرارگاه خاتم در روند ساخت‌وساز و بهبود شرایط روستاها و اماکنی که به زیر آب رفته‌اند وارد عمل شود. 
وی از فرمانداران، بخشداران و دهیاران خواست بستر بسته شده رودخانه‌ها و خشکه‌رودها هرچه زودتر آزاد شود و از ساخت‌وساز در حریم یا حاشیه روان‌آب‌ها جلوگیری کنند. 
اسلامی از مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام خواست نسبت به تجهیز ناوگان راهداری و تامین راننده این ادوات اقدام کند. 
وی تاکید کرد: گزارش‌های مربوط به وضعیت سیلاب و خسارت‌های ایجاد شده در استان ایلام در جلسه آتی هیات دولت مطرح و به رئیس جمهوری منعکس می‌شود. 

  •  ترمیم راه دسترسی به منطقه سیل‌زده ماژین

وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از پل قدیم ماژین (وحدت آباد) شهرستان سیل‌زده دره‌ شهر بر اولویت ترمیم مسیر دسترسی به بخش سیل‌زده ماژین این شهرستان تاکید کرد و گقت: پل موقت به جای پل قدیم ماژین به زودی ایجاد می‌شود.
محمد اسلامی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده برای تسریع در رفع خرابی‌های ناشی از سیل با هماهنگی مدیران راهداری و راه و شهرسازی، ماشین‌آلات راهداری و راه و شهرسازی که در روزهای گذشته در محور مهتابی - گرزلنگر مستقر شدند ارتباط و دسترسی به بخش ماژین را برقرار و پس از آن جاده منتهی به پل جدید ماژین را ترمیم کنند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به تخریب پل خرپایی گاومیشان و قطع ارتباط دره شهر به پلدختر، مطالعات احداث پل جدید گاومیشان در حال انجام است که احداث پل با جانمایی جدید و بالاتر از پل قبلی توسط اداره کل راه و شهرسازی استان به زودی به مناقصه گذاشته می‌شود، تا زمان احداث پل و بهره‌برداری از آن، ارتباط از طریق محور فرعی تلخاب به رومشگان صورت می‌گیرد و راهداری برخی نیازمندی‌های ایمنی این محور شامل خط کشی و کسری علائم و ایمن سازی پرتگاه‌ها را انجام می‌دهد.
در پی بارش‌های اخیر و جاری شدن سیلاب‌ها 810 کیلومتر از راه‌های استان دچار خساراتی از قبیل نشست‌های موضعی، رانش، آب بردگی و آسیب‌های جسم راه شد که 27 دستگاه پل تخریب و به 750 دستگاه پل آسیب‌های جدی واردشد که میزان خسارت اولیه بالغ بر یک هزار میلیارد ریال برآورد شده است. 

  •  لرستان / آغاز پاکسازی هدفمند شهر سیل‌زده پلدختر

با تقسیم کار میان دستگاه‌های مختلف، پاکسازی شهر و بازسازی معابر پلدختر از امروز جمعه به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده، آغاز شد.
استاندار لرستان روز جمعه در نشست ستاد مدیریت بحران که با حضور وزیر کشور در شهرستان پلدختر برگزار شد، اظهار داشت: پاکسازی شهر از گل‌ولای و آوردهای سیل تاکنون نامنظم صورت می‌گرفت اما با تقسیم کار میان سپاه، ارتش، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری و مردم از امروز کار با نظم خاصی ادامه می‌یابد. 
سید موسی خادمی با اشاره به تخریب بالای منازل مسکونی در شهر و نگرانی مردم گفت: برخی روستاها به طور کامل بر اثر سیل مدفون شده‌اند که باید اقدامات اساسی در این راستا انجام شود. 
وی افزود: برقراری ارتباط و پس از آن اسکان سیل‌زدگان و توزیع اقلام اساسی اولویت نخست ستاد بحران بود اما از این پس کار بازسازی معابر و تلاش برای بازگشت شهر به حالت عادی دوچندان می‌شود. 
خادمی یادآور شد: سیل 12 فروردین موجب قطع راههای زمینی و مخابراتی شهرهای مختلف شد که این اتفاق در پلدختر شدت بیشتری داشت و تا یک روز پس از این حادثه هیچ ارتباطی با این شهرستان برقرار نشد. 
وی افزود: تنها دو سورتی پرواز از طریق استان ایلام برای نجات چند نفر صورت گرفت و به دلیل شرایط جوی امکان پرواز های امدادی از طرف خرم آباد ممکن نبود. 
استاندار لرستان اضافه کرد: شرایط پلدختر به حدی آسیب‌پذیر بود که منازل مسئولان از جمله فرماندار، شهردار و اعضای شورای شهر نیز آسیب دیده و این افراد نتوانسته بودند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و برای ارتباط تلفنی با مرکز استان مسافت 30 تا 40 کیلومتری را طی می‌کردند. وی ادامه داد: با توجه به ایجاد یک راه دسترسی در شب حادثه، 40 نیروی هلال احمر وارد شهر شدند و با برقراری پروازها در روز 13 فروردین، امدادرسانی به شهر آغاز شد. 
خادمی گفت: هم اکنون چادر و اقلام امدادی علاوه بر شهر به بیشتر روستاهای پلدختر رسیده اما به دلیل نبودن راه و ارتباط با تلفنی با دهیاران برای هماهنگی‌های لازم، تا حدودی بی نظمی وجود دارد. 
وی تصریح کرد: 60 تا 70 درصد شهر پلدختر نیز از خسارت سیل در امان مانده اما آب و گاز ندارند که مراجعه این افراد برای اقلام زیستی یکی دیگر از دلایل بی‌نظمی‌ها است. 
وی با بیان اینکه گاز، برق و آب این مناطق وصل شده است، گفت: شهر هشت هزار نفری معمولان همچنان راه دسترسی زمینی نداشته و شب گذشته یک جاده فرعی با حضور نیروهای وزرات راه و شهرسازی برای این منطقه ایجاد شده است. 
استاندار لرستان گفت: تهیه فهرستی از روستاهای منطقه و وضعیت آنها آغاز شده که انتظار می‌رود به زودی کامل شود.
خادمی اظهار داشت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در استان حضور دارد و نسبت به ایجاد ارتباط روستاها تا پایان وقت امروز قول مساعد داده است. 

  •  بازنشستگان مناطق سیل‌زده تسهیلات دریافت می کنند

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور گفت: دو هزار فقره تسهیلات 50 میلیون ریالی به بازنشستگان مناطق سیل‌زده پرداخت می‌شود.
سید میعاد صالحی عصر جمعه در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده لرستان بیان کرد: اشتغال‌هایی در سیل اخیر در لرستان از بین رفته است که تلاش می شود با راهکارهای مناسب بخشی از این خسارت جبران شود. 
وی ادامه داد: یک هزار جفت کفش و چکمه و سه هزار وعده صبحانه و میان وعده در مناطق سیلزده استان لرستان تاکنون توزیع شده است. 
صالحی افزود: روز شنبه یک هزار وعده غذایی گرم و 10 هزار عدد کنسرو ماهی و لوبیا و 10 هزار عدد شیر استریل و آبمیوه در بین سیل‌زدگان توزیع می شود. 
بر اثر سیل روز دوشنبه 12 فروردین در لرستان رودخانه های این استان در شهرستان های مختلف طغیان و سد مروک درود نیز سرریز کرد.

  •  آب پلدختر وصل شد 

استاندار لرستان گفت: با تلاش نیروهای امدادی شرکت آب و فاضلاب استان عصرامروز جمعه 16 فروردین ماه، آب شهر سیل‌زده پلدختر وصل شد. 
سید موسی خادمی در جمع خبرنگاران افزود: مهمترین مشکل پلدختر قطعی آب شهر بود که با اقدامات صورت گرفته اکنون آب این شهر وصل شده است. 
وی با اشاره به اینکه هم اکنون پاکسازی شهر در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: آب شهر سیلزده معمولان نیز تا فردا شنبه 17فروردین ماه وصل خواهد شد. 
به گزارش ایرنا، دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو اعلام کرد: با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی تیم‌های عملیاتی در شهرستان پلدختر قسمتی از خط انتقال آب که در حادثه سیل اخیر از بین رفته بود، به ‌رغم مسیر صعب‌العبور مجدد احداث شد. 
میثم جعفر زاده بیان کرد: قسمتی از خط انتقال آب در حال آبگیری است و به تدریج شبکه آبرسانی در شهر با رعایت ایمنی و ترمیم شکستگی احتمالی در شبکه داخلی شهر فعالیت خود را از سر خواهد گرفت. 

  •  گرگان / راه‌اندازی لایروب تخصصی ارتش در مناطق سیل‌زده گلستان

فرمانده کل ارتش از راه‌اندازی لایروب تخصصی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با هدف لایروبی سریعتر کانال و رودخانه گرگانرود و خروج آب از شهر گمیشان خبر داد.
امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی که روز جمعه برای دومین بار به مناطق سیل‌زده استان گلستان سفر کرده است، اظهار داشت: این لایروب امروز با تلاش متخصصان و جوانان نیروی دریایی ارتش راه‌اندازی شد و کمک می‌کند آب موجود در شهرهای آق قلا و گمیشان به سمت پایین‌دست و دریا هدایت شود. 
وی افزود: این لایروب توانایی حرکت در آب‌های کم عمق و رودخانه‌ها را دارد و می‌تواند سنگ‌ها و رسوبات سفت و سخت‌تر را تراش داده و گل‌ولای را با سرعت از عمق کانال به سمت طرفین پرتاب کند. 
فرمانده کل ارتش ادامه داد: فعالیت این لایروب روند تعریض کانال را با کمک دستگاه‌های بیل مکانیکی لودرها تکمیل و تسریع خواهد کرد. 
وی گفت: با توجه به اینکه رودخانه‌های منطقه منتهی به بستر دریای خزر نیازمند لایروبی و رسوب‌برداری است بعد از پایان کار در این کانال در دیگر مناطق هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 
سامانه لایروب تخصصی و سنگین نیروی دریایی ارتش چند روز پیش از خرمشهر توسط سه فروند هواپیماهای ترابری نیروی هوایی برای تسریع درخروج آب از آق قلا و گمیشان از طریق گرگان‌رود و رودخانه قره سو، به استان گلستان منتقل شد. 

  • اهواز / خوزستان معین ایلام در سوخت‌رسانی شد

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خوزستان (اهواز) گفت: خوزستان به عنوان استان معین ایلام در سوخت‌رسانی به مناطق سیل‌زده این استان تعیین شده است.
نعمت اله نجفی افزود: برای تامین سوخت مورد نیاز شهرهای سیل‌زده ایلام در دو روز اخیر یک میلیون و 250هزار لیتر بنزین و 100هزار لیتر نفت سفید از انبار سوخت نظامیه اهواز ارسال شده است. 
وی گفت: با توجه به اینکه بخش مهمی از سوخت مورد نیاز مناطق سیل‌زده ایلام در شرق این استان از لرستان تامین می‌شد و هم اکنون امکان رساندن سوخت از مسیرهای زمینی به مناطق سیل زده ایلام وجود ندارد تا خروج از مرحله بحران، سوخت مورد نیاز از اهواز ارسال خواهد شد. 
این مسئول در شرکت پخش فراورده های نفتی منطقه خوزستان افزود: مرحله جدید ارسال سوخت از امروز با محموله 600هزار لیتری بنزین شتاب می‌گیرد. 
وی با بیان اینکه تانکرهای نفتکش این شرکت به صورت تمام وقت در حال سوخت‌رسانی به نقاط مورد نیاز در مناطق سیل‌زده لرستان و ایلام هستند، افزود: در سه روز اخیر گزارشی از کمبود سوخت در مناطق سیل‌زده سه استان دریافت نشده است. 
نجفی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 200هزار لیتر سوخت مورد نیاز استان لرستان ارسال شده است، از آمادگی کامل این منطقه برای ارسال بیشتر سوخت بنا به درخواست و تشخیص مدیریت بحران استانداری و شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران خبر داد. 
مدیر شرکت پخش فراورده های نفتی منطقه خوزستان گفت: هم اکنون همه جایگاه‌های سوخت در مناطق درگیر سیلاب در وضعیت سبز هستند و ذخیره‌سازی آنان در وضعیت مطلوب قرار دارد و در این زمینه هیچ نگرانی نیست.
وی توضیح داد: رساندن سوخت به مخازن نفتی اهواز و اندیمشک از پالایشگاه نفت آبادان با لوله انجام می‌شود و در فرایند وقفه ای صورت نگرفته است. 

  •  تخلیه 13 روستای حمیدیه خوزستان در پی طغیان رودخانه کرخه

فرماندار شهرستان حمیدیه در استان خوزستان با اشاره به تخلیه 13 روستای حاشیه کرخه در پی طغیان این رودخانه گفت: حدود پنج هزار نفر از اهالی این روستاها به دلیل داشتن دام به جنگل‌های خسرج پناه آورده‌اند که نیاز به امدادرسانی دارند.
شاهین هاشمی با بیان اینکه دبی کرخه در مقطع حمیدیه امروز به 643 مترمکعب درثانیه افزایش یافته است، اظهار داشت: سیلاب کرخه به حمیدیه رسیده و به تدریج در حال افزایش است اما آب هنوز وارد روستاها نشده است. 
وی افزود: جمعیت روستاهایی که تخلیه شده‌اند 13 هزار نفر است اما بر اساس برآوردها حدود پنج هزار نفر از آنها به دلیل داشتن دام اصرار داشتند که در جنگل‌های خسرج پناه بگیرند تا بتوانند در کنار دام‌هایشان باشند، تعدادی به اردوگاه‌های اسکان اضطراری و عده‌ای نیز به منزل اقوام خود رفته‌اند. 
هاشمی با اشاره به کمبود چادر برای سیل‌زدگان، اضافه کرد: به افرادی که در جنگل مستقر شده‌اند تعدادی چادر داده شده اما کافی نیست. 
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مسیر ارتباطی به دلیل بالا آمدن آب، در حال بسته شدن است، به ناچار مجبور به امدادرسانی به وسیله قایق خواهیم بود اما قایق در اختیار نداریم. 
هاشمی خاطرنشان کرد: ستاد امدادرسانی تشکیل شده و تهیه غذا و خدمات بهداشتی را در دستور کار دارد. 
پیش از این فرمانداری حمیدیه طی اطلاعیه اعلام کرده بود همه ساکنان 11 روستای حاشیه رودخانه کرخه شامل روستاهای چمیم، قاسم زامل، بیت گنیم، شیخ طعمه، خسرج بیت قشم، خسرج عوده، حویش، شاطی، حمدان سلجه، آلبوعید یک و نبی می رساند هرچه سریعتر با هماهنگی بخشدار مرکزی، شوراها و دهیاران نسبت به تخلیه فوری منازل خود اقدام کنند و سایر روستاها نیز آمادگی لازم را برای تخلیه منازل داشته باشند. 
بر اساس این اطلاعیه، پادگان ثامن الائمه و اردوگاه دانش‌آموزی دهکده و کوی سازمانی تیپ 392 زرهی برای اسکان موقت اهالی در نظر گرفته شده است. 

  •  هیچ سرقتی در شهرهای سیل‌زده لرستان رخ نداده است

وزیر کشور گفت: خبرهای مبنی بر سرقت در شهرهای سیل زده لرستان دروغ است و حتی یک مورد نیز در این شهرها رخ نداده است.
عبدالرضا رحمانی فضلی روز جمعه با حضور در مرکز کنترل حوادث مدیریت بحران خوزستان در اهواز در جمع خبرنگاران بیان کرد: در برخی از کانال‌های غیررسمی و فضای مجازی درباره لرستان و مناطق سیل‌زده آن مطالبی در حال انتشار است که همه آنها تکذیب می‌شود. 
وی تاکید کرد: انتشار چنین اخباری می‌تواند به روحیه مردم آسیب بزند؛ البته افرادی قصد سوءاستفاده از این فضا را داشتند که از سوی نیروی انتظامی با آنها برخورد شد. 
وزیر کشور گفت: امروز از مناطق سیل‌زده لرستان به صورت هوایی و زمینی دیدن کردم و جلسه مشترک شورای تامین و شورای هماهنگی مدیریت بحران لرستان نیز با هم تشکیل شد که در این جلسه تقسیم کار مناسبی میان دستگاه‌های مختلف انجام شد. 
رحمانی فضلی اظهار داشت: همه دستگاه ها از آمادگی کامل برخوردار هستند و کار لایروبی شهرها نیز در حال انجام است. 
وی بزرگترین مشکل فعلی استان لرستان را قطع شدن ارتباطات چه در حوزه مخابرات و چه در حوزه جاده بیان کرد و گفت: بخشی از مخابرات هنوز وصل نشده و همچنین پل‌های زیادی تخریب شده و جاده‌ها به ویژه در نقاط روستایی نیاز به ترمیم دارند. 
وزیر کشور گفت: نگران امکانات و منابع در لرستان نیستیم بلکه تنها مساله توزیع امکانات و خدمات‌رسانی با توجه به شرایط جاده‌ای برای ما مهم است. 
رحمانی فضلی شرایط سیل در خوزستان را با دیگر نقاط کشور متفاوت خواند و ادامه داد: اقداماتی که در خوزستان شده، هنر مدیریت، هنر مهندسی و ایثار و مشارکت مردمی و هنر همدلی و همکاری مسئولان را به ما نشان می‌دهد چرا که همه دست به دست هم دادند و خطر بزرگی را از سر شهرهایی مانند اهواز، سوسنگرد، هویزه، بستان و حمیدیه دور کردند. 
وی اضافه کرد: براثر آبگرفتگی‌ها وسایل منزل برخی خانواده‌ها آسیب دیده و مزارع کشاورزی نیز به زیر آب رفته که احتمال دارد این مزارع برای کشت تابستانه نیز آماده نشوند. 
وزیر کشور با اشاره به خسارات وارده بیان کرد: دولت در اسرع وقت باید این خسارات را تامین کند و با توجه به اینکه از سیل سال 95 خوزستان، هنوز خسارات کشاورزان پرداخت نشده است براساس نظر مساعد رییس جمهوری، استاندار از هر محلی که شده آن را باید تامین کند و به مردم بدهد. 

  • 10 کیلومتر از خطوط راه ریلی خوزستان دچار آبگرفتگی است

مدیرعامل شرکت راه آهن کشور گفت: با بررسی های صورت گرفته 10 کیلومتر از خطوط راه آهن در استان خوزستان دچار آب‌گرفتگی شده است.
سعید رسولی در حاشیه بازدید از وضعیت آب‌گرفتگی خطوط راه آهن خوزستان در در خصوص خسارات وارده به خطوط ریلی استان بیان داشت: ممکن است طی روزهای آینده حجم خسارات افزایش داشته باشند و علاوه بر این طی این مدت راه آهن در حال خدمت رسانی به مردم بود به همین دلیل نمی توان میزان دقیقی از خسارت های وارد شده را اعلام کرد. 
وی ادامه داد: از بین این 10 کیلومتر، سه کیلومتر دچار آب‌شستگی شده که به منظور حفظ ایمنی مسافران و رعایت سیر قطارها، خط راه آهن در جنوب مسدود شد. 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تلاش برای بازگشایی مسیر ، یادآور شد: چهار رام قطار مسافربری از امروز که آخرین روز سفرهای نوروزی است در اندیمشک درنظر گرفته شده تا مسافران مسیرهای تهران و مشهد از این شهرستان بتوانند به مقصدهای خود اعزام شوند. 
رسولی یادآور شد: در صورتی که مسافران مایل باشند و خود را به اندیمشک برسانند تا از این قطارها استفاده کنند 50 درصد از هزینه بلیط مسافران بازگشت داده خواهد شد. 
مدیرعامل راه آهن کشور خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی‌های لازم در این خصوص به مسافرانی که بلیت تهیه کرده‌اند صورت گرفته است. 
وی یادآور شد: همچنین مسافران دیگری که از وسایل نقلیه دیگر استفاده کرده‌اند می‌توانند بهای کامل بلیت خود را دریافت کنند. 

  •  اختصاص 50 واگن برای اسکان سیل‌زدگان خوزستان 

رسولی همچنین از اختصاص تعداد 50 واگن برای اسکان اضطراری سیل‌زدگان خوزستانی خبر داد که در خطوط فرعی نصب و ایجاد شده اند. 
وی افزود: راه آهن در استان خوزستان در انتقال و تامین بخشی از آذوقه مردم با ستاد مدیریت بحران استان همکاری دارد. 
بر اساس این گزارش، آب‌شستگی زیرسازی خط راه آهن در بلاک آهودشت به بامدژ در خوزستان بر اثر سیل کم سابقه در ساعت چهار صبح پنجشنبه، موجب مسدود شدن مسیر ریلی جنوب شد. 

  •  ساکنان بخش «شاوور» شوش در جدال با سیلاب

سیلاب به بخش شاوور از توابع شهرستان شوش در استان خوزستان رسیده و بسیاری از روستاها را محاصره کرده است اما با این وجود برخی از ساکنان همچنان در روستاها مانده‌اند تا با سیلاب مقابله کنند اما برای تردد و تهیه اقلام ضروری دچار مشکل هستند.
قاسم آل کثیر یکی از فعالان اجتماعی در بخش شاوور درخصوص آخرین وضعیت روستاهای این بخش به خبرنگار ایرنا گفت: در عبدالخان پایین (روستای سید عباس)، آب تمامی منطقه را فرا گرفته و به نزدیکی جاده اهواز- اندیمشک رسیده است. 
به گفته وی هشت روستای حاشیه دز در این منطقه شامل خلیفه حیدر، زبید دبات، غایب، محارب، یباره، یدی، بیت نور و کاظم حیدر در محاصره آب هستند و تنها راه ارتباطی آنها قایق است. 
آل کثیر ادامه داد: اردوگاهی در روستای خویس از توابع شاوور جهت اسکان سیل‌زدگان با ظرفیت 200 خانواده برپا شده است اما همچنان مشکلاتی نظیر نبود سرویس بهداشتی ، نظارت بر کیفیت آب آشامیدنی و کمبود لوازم بهداشتی کودکان و بانوان وجود دارد. 
وی ادامه داد: اهالی روستای گیطش از توابع شاوور نیز در تماسی از اوضاع نامناسب این روستا خبر داده اند و خواستار رسیدگی به این شرایط هستند. 

  •  تخلیه 110 روستای در خطر سیل خوزستان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت:از ابتدای وقوع سیل در خوزستان تاکنون 110 روستای در معرض سیل در این استان به صورت کلی و جزیی تخلیه شدند.
کیامرث حاجی اظهار داشت: این روستاها به خاطر افزایش دبی حوضه‌های آبریز دز، کرخه و کارون به منظور پیشگیری از هر گونه حادثه احتمالی تخلیه شده‌اند. 
وی افزود: همچنین 43 کمپ در نقاط امن برای روستاهای تخلیه شده در معرض خطر برپا شده است که در این کمپ تاکنون حدود 25 هزار نفر ساکن شده اند. 

** 13هزار نفر در «شعیبیه » شوشتر خانه‌های خود را ترک کردند
بخشدار شعیبیه از توابع شوشتر با اشاره به تخلیه بیش از 30 روستای این بخش در پی طغیان رودخانه دز، گفت: 19 روستای این بخش اکنون در محاصره سیلاب قرار دارند.
باقر چعب بیان کرد: 30 روستای بخش شعیبیه شوشتر با جمعیت 13 هزار نفر که در حاشیه رودخانه دز قرار دارند، برای احتیاط تخلیه شده‌اند. 
وی افزود: طغیان رودخانه دز باعث شده، آب در خانه‌های تعدادی از روستاهای این منطقه از جمله بهله، یذاب، عیله نفوذ کند. 
چعب با اشاره به اسکان روستاهای سیل زده در کمپ های گوریه و بنه کاظم، گفت: تلاش برای تامین نیاز ساکنان این اردوگاه ها در حال انجام است اما همچنان به اقلامی از قبیل چادر، امکانات اولیه و مواد شوینده نیاز داریم. 
به گفته وی بیش از 15 هزار نفر در اردوگاه های هلال احمر اسکان یافته اند و بقیه روستاییان به خانه خود در خارج از منطقه یا منزل اقوام رفته اند. 
وی افزود: 2 کمپ نیز برای احشام روستاییان پیش بینی شده است. 
افزایش دبی سد دز و سیلاب چند روز گذشته باعث شده تا 15هزار هکتار از مزارع گندم غرب بخش شعیبیه به زیر آب برود. 
بر اساس اطلاعیه سازمان آب و برق خوزستان که 8 فروردین ماه برای هشدار سیل به روستاهای حاشیه دز صادر شده بود، آمادگی برای تخلیه روستاهای دهول، زیدان، بنه مجید، عیلیه، شعیب نبی، یذاب، شیخ حسین اعلام شده بود. 

  • شهرکرد / تخلیه 16 روستا باید انجام شود

فرماندار شهرستان کوهرنگ گفت: با آغاز موج سوم بارش‌های سیل آسا در چهارمحال و بختیاری 16 روستای در معرض خطر سیلاب این شهرستان باید تخلیه شود.
مرتضی زمانپور روز جمعه در چهارمین نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این تعداد روستا در موج‌های اول و دوم بارندگی‌ها، با خطر سیلاب مواجه بودند که پس از تخلیه ساکنان آن‌ها در مناطق امن اسکان اضطراری داده شدند. 
وی افزود: با هدف جلوگیری از بروز خسارت‌های احتمالی باید قسمتی از سدهای خاکی امیرآباد دهنو و نصیرآباد نعل اشکنان از توابع شهرستان کوهرنگ تخلیه شود. 

  •  مشکل بندهای خاکی برجویی و سینی شهرستان لردگان رفع شد 

فرماندار شهرستان لردگان نیز گفت: بازدید از مراکز حساس و آسیب پذیر این شهرستان انجام شده و مشکل بندهای خاکی روستاهای برجویی و سینی این شهرستان رفع شده است. 
برهان حسین پور آقایی تاکید کرد: هم اینک تمامی محورهای عشایری و راه ارتباطی 8 روستای منطقه بارز و شوارز به علت بالا آمدن سطح آب بسته است. 
وی از رانش زمین روستاهای شاه نجف، دره نامداری، منارجان و ارمند علیا از توابع شهرستان لردگان خبر داد و افزود: با توجه به شدت بارش های اخیر و پر شدن سد خاکی گنج شهرستان لردگان یک و نیم متر از آب این سد تخلیه شد تا در موج سوم بارش ها با مشکل مواجه نشود. 

  •  شرایط در شهر کاج شهرستان اردل اضطراری است 

فرماندار شهرستان اردل نیز گفت: شرایط اسکان در یک محله شهر کاج از توابع این شهرستان هنوز در شرایط اضطراری و خطرناک قرار دارد. 
محمود کیانی تصریح کرد: هم اینک 27 دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه‌سنگین در شهرستان اردل مستقر شده اما در صورت نیاز به جابه‌جایی این تعداد دستگاه، تریلر کمرشکن نیاز است. 
کیانی تاکید کرد: البته در شهرستان اردل هنوز تامین بولدوزر، جرثقیل سنگین و کف کش اولویت دارد. 
وی اظهار داشت: در بارندگی‌های اخیر 42 مسکن با 45 خانوار در روستاهای شهرستان اردل با خطر مواجه شدند که ارزاق عمومی و مایحتاج اولیه بین آنان توزیع شد. 
کیانی تصریح کرد: خطر ریزش سنگ، رانش زمین و مسدود شدن راه‌های ارتباطی در شهرستان اردل هنگام بارش های سیل آسا دور از انتظار نیست. 

  •  خروجی سدهای خاکی شهرکرد بازبینی شد 

فرماندار شهرستان شهرکرد نیز گفت: خروجی سدهای خاکی این شهرستان بازبینی و اشکالات آن‌ها رفع شده است. 
عبدالعلی ارژنگ تاکید کرد: در هرچگان و سورشجان شیر تخلیه سدها مشکل داشته که تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شده است. 
وی افزود: در بارندگی های اخیر 31 ساختمان مسکونی قدیمی در معرض خطر در شهرستان شهرکرد با 117 نفر سکنه شناسایی و ساکنان آن‌ها به مکان های امن اسکان اضطراری و منزل بستگان منتقل و مستقر شدند. 

  •  خروجی سدهای خاکی شهرستان بن تنظیم شد 

فرماندار شهرستان بن نیز گفت: میزان ورودی و خروجی تمامی سدهای خاکی این شهرستان تنظیم شده است. 
کیانوش نادری بلداجی تاکید کرد: این اقدام با هدف جلوگیری از بروز خسارت های احتمالی ناشی از سرریز شدن سدهای خاکی هنگام بارندگی ها صورت گرفت. 
وی افزود: برای لایروبی مسیل ها و بندهای کشاورزی شهرستان بن به بیل مکانیکی در این شهرستان نیاز است. 

  •  بافت فرسوده سامان در معرض خطر است 

فرماندار شهرستان سامان نیز گفت: بافت فرسوده شهری و روستایی این شهرستان به ویژه در روستای تاریخی دالانی یاسه چای در معرض خطر ناشی از بارندگی است. 
کمال اکبریان چالشتری تصریح کرد: خطر ریزش کوه در جاده های اطراف حاشیه رودخانه زاینده رود پس از وقوع بارش ها دور از انتظار نیست. 
وی یادآور شد: هم اینک دبی رودخانه زاینده رود بسیار بالا رفته و در هنگام بارندگی ها برای جلوگیری از طغیان این رودخانه باید چاره اندیشی و دریچه های خروجی سد تنظیمی راینده رود کم و یا حتی بسته شود. 
اکبریان چالشتری تاکید کرد: تمامی ماشین آلات بخش دولتی و خصوصی در شهرستان سامان شناسایی شده اما بیل مکانیکی و چرثقیل سنگین برای استفاده در هنگام در هنگام بارش های سیل آسا در این شهرستان وجود ندارد که باید از طریق استان تامین و در منطقه مستقر شود. 

  •  لایروبی رودخانه‌های فارسان با سرعت انجام شد 

فرماندار شهرستان فارسان نیز گفت: لایروبی رودخانه خشکه رود، شناسایی ماشین آلات بخش دولتی و خصوصی، اعلام هشدارها به کشاورزان، تولید کنندگان، شیلات داران و دامداران، آبرسانی سیار، اسکان اضطراری در مناطق خطرآفرین، احداث مسیرهای جایگزین در مناطق رانشی با سرعت صورت گرفت. 
مرداس طاهری تاکید کرد: آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌های شهرستان فارسان و انجام ساحل سازی در این مناطق نیاز به عزم جدی و اقدام فوری مسئولان مربوطه در سطح استان و شهرستان دارد. 

  • 20 شهر و روستای بروجن درگیر بارش‌های اخیر شد 

معاون فرماندار شهرستان بروجن نیز افزود: 4 شهر و 16 روستای بروجن در بارندگی های اخیر درگیر و رودخانه های فصلی طغیان کرد. 
هوشنگ امانی تصریح کرد: اصلاح مسیل ها و لایروبی، احداث کانال موقت پشت شهرک شهید بهشتی شهر نقنه با هدف هدایت روان آب ها انجام شده است. 
وی افزود: بانک اطلاعاتی ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین بخش دولتی و خصوصی در شهرستان بروجن تهیه و در اختیار اعضای ستاد مدیریت بحران این شهرستان قرار گرفته است. 
امانی تصریح کرد: به علت شدت بارش های موج اول و دوم در چهارمحال و بختیاری به 50 دهانه پل در شهرستان بروجن خسارت وارد شد. 

  • روستاهای شهرستان کیار در خطر رانش زمین قرار دارد 

معاون فرماندار شهرستان کیار نیز گفت: روستاهای چارطارق، گوشه حیدری، رحیم آباد، جوزستان، دره بید، دره یاس، دره عشق، معدن، فثیروزآباد و سررک در خطر رانش قرار دارد. 
محمد کهرانی گفت: 30 خانوار از جوزستان و 15 خانوار از قلعه تک تا تا امسب اسکان اضطراری داده می شود. 
وی یادآور شد: ساماندهی استخرهای پرورش ماهی واقع در بستر رودخانه، استقرار ماشین‌آلات و کف کش برای خروج اضطراری آب سرریز سدهای خاکی از نیازهای مهم شهرستان کیار بوده که آماده شده است. 

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید