امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275740
۴۰۹
۱
۰
نسخه چاپی
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه

روسیه از توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال کرد

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد تداوم فعالیت‌های ضروری بازرسان آژانس در ایران استقبال کرد

روسیه از توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال کرد

ماریا زاخارووا: میدان لازم برای از سرگیری اجرای برجام بوجود آمده است

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد تداوم فعالیت‌های ضروری بازرسان آژانس در ایران استقبال کرد.

به گزارش ایرنا، زاخارووا روز دوشنبه در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه منتشر شد، نوشت: روز ۲۱ فوریه در جریان دیدار رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران توافق های اصولی مهمی به دست آمده است.

وی افزود: این توافق ها برای ادامه همکاری سازنده طرف ایرانی با آژانس و ادامه بازرسی های هدفمند آژانس و تامین درجه بالای شفافیت برنامه هسته ای ایران باتوجه به قوانین این کشور در مورد تدابیر راهبردی برای لغو تحریم ها و دفاع از منافع ایران هدف گیری شده است.  

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه از این گام ها استقبال می کنیم، افزود: امیدواریم که این تدابیر به بهبودی اوضاع سیاسی پیرامون ایران و برنامه هسته ای این کشور کمک کند و موجب کاهش تنش ها شود که از سوی مخالفان توافق با ایران به آن دامن زده می شود.

زاخارووا خاطرنشان کرد: نکته کلیدی، بکارگیری توافق در مورد پادمان ها است که بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی امضا شده است. اجرای این توافق بطور کامل و بدون محدودیت همانطور که تا کنون بوده ادامه بیابد.

مدیرکل آژانس در این مورد اطمینان داد که توافق بین دو طرف که برای سه ماه برنامه ریزی شده به آژانس امکان می دهد که به مراکز مورد نظر و اطلاعات مورد نیاز در ایران دسترسی داشته باشد.  

وی ادامه داد: نکته مهم این است که با رویکرد سنجیده و نکته بین طرف ایرانی و اقدامات معقولانه ریاست آژانس بین المللی انرژی اتمی، میدان لازم برای تلاش های دیپلماتیک به منظور احیا و ازسرگیری اجرای برجام بوجود آمده است.

تفاهم کشورهای شرکت کننده در برجام  برای حرکت در این مسیر در بیانیه مشترک آنها در روز ۲۱ ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ انعکاس یافت.  

زاخارووا افزود: آژانس و ایران سهم مثبت قابل توجهی در شکل گیری و تامین شرایط برای آغاز گفت و گوهای مشروح بین شرکت کنندگان کنونی برجام و آمریکا در مورد بازگشت واشنگتن به معامله هسته ای و اجرای تعهدات این کشور درچارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و نیز ازسرگیری اجرای همه تعهدات داوطلبانه ایران در برجام ازجمله آنچه که مربوط به شفافیت فعالیت های هسته ای می شود ایفا کردند.  

وی ادامه داد: از همه شرکا در برجام از جمله آمریکا دعوت به کمک فوری به این روند می کنیم.

آژانس بین‌الملل انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در پایان سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس به تهران، با صدور بیانه‌ای مشترک درباره تداوم فعالیت‌های ضروری بازرسان آژانس در ایران تفاهم کردند.

بر اساس این تفاهم فعالیت‌های ضروری نظارت و راستی آزمایی آژانس تا سه ماه ادامه پیدا می کند. تفاهم صورت گرفته به طور پیوسته مورد بازنگری قرار خواهد گرفت تا نسبت به کارکرد آن برای هدفی که در نظر گرفته شده، اطمینان حاصل شود.

براساس بیانیه یادشده، ایران همچنین به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقتامه پادمانی با آژانس کمافی‌السابق ادامه می دهد.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب قانون لغو تحریم‌ها، دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

براساس ماده ۶، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزدسازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، دوشنبه گذشته نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام را به مدیرکل آژانس تسلیم کرد.

به گفته او، این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم های غیرقانونی، صورت گرفته و از آژانس خواسته شده تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست های ایران جهت توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد. ‌

در همین پیوند، مدیرکل آژانس دیشب (شنبه) برای دیدار با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و گفت‌وگو درباره آخرین تحولات در فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب کاهش تعهدات برجامی به تهران سفر کرد. وی علاوه بر این با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید