امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274213
۳۶۳۱
۲
۰
نسخه چاپی

زبان بدن | جادوی لبخند ها و خنده ها

زبان بدن به انواع شکل‌های ارتباط غیر کلامی یا رفتاری اشاره می‌کند که یک فرد از طریق رفتارهای فیزیکی خود، بدون آنکه صحبتی بکند با دیگران قادر است، ارتباط برقرار نماید.

زبان بدن | جادوی لبخند ها و خنده ها

زبان بدن یکی از اجزای ارتباطات غیر کلامی است که در برقراری ارتباطات روزمره ما جایگاه بسیار پررنگی دارد.

زبان بدن، جادوی لبخند ها و خنده ها

مادربزرگ ها بیشتر اوقات به کودکان می گویند وقتی آدم جدیدی می بینی خودت را شاد نشان بده، لبخند بزن، دندان های سفیدت را نشان بده. علتش این است که مادربزرگ ها می دانند که این کار چه تاثیر مثبتی بر روی دیگران می گذارد.

در اوایل قرن نوزدهم میلادی برای اولین بار دوشن د-بولون بر روی موضوع لبخند مطالعاتی را با استفاده از دستگاه های تشخیص الکتریکی و محرک برقی انجام داد و سعی کرد میان لبخند غیر واقعی و خنده تفاوت قائل شود. او سر افرادی را که با گیوتین قطع شده بود بررسی کرد تا ببیند عضلات صورت چطور کار می کنند. او عضلات صورت را از زوایای مختلف کشید و این را که کدام عضلات کدام لبخند را ایجاد می کنند ثبت کرد. او در مطالعات خود کشف کرد که لبخندها توسط دو رشته عضلات کنترل می شوند:

عضلات زیگوماتیک ماجور که در امتداد کنار چهره قرار دارند و گوشه های دهان را به هم متصل می کنند و در واقع دهان را به عقب می کشند تا دندان ها را نمایش دهند و گونه ها را بزرگتر کنند. و عضلات اُربیكولاريس اُكولی که چشم ها را به عقب می کشند و آنها را تنگ تر می کنند.

فهم و شناخت این عضلات از آن رو مهم است که بدانیم کدام عضلات برای ساخت لبخند دروغین استفاده می شوند. از عضلات زیگوماتیک ماجور که آگاهانه کنترل می شوند برای تولید لبخند دروغین استفاده می شود تا فرد دوستانه تر به نظر برسد. اما عضلات اُربیكولاريس اُكولی احساسات حقیقی و لبخند واقعی را آشکار می کنند. بنابراین برای کشف صداقت در لبخند یک فرد قبل از همه باید به خط چروک کنار چشم او توجه کنید.

یک لبخند طبیعی در اطراف چشمان چین و چروکی را | ایجاد می کند و در مقابل در لبخندهای دروغین تنها بر حالت دهان و باز شدن آن متمرکز شوید.

بنابراین باید بدانید که در یک لبخند واقعی، علاوه بر اینکه، گوشه های لب کشیده می شود، عضلات اطراف چشم نیز در یک حالت خاص قرار می گیرند.

دست دادن عرفات و رابین

تصویر زیر که در سال ۱۹۹۳ در کاخ سفید گرفته شده، یاسر عرفات و نخست وزیر وقت اسرائیل، یعنی اسحاق رابین را در حال دست دادن مشاهده می کنید، در حالی که در مرکز تصویر کلینتون، رئیس جمهور آمریکا، با یک لبخند مصنوعی و غیر واقعی در حال دعوت دو طرف است.

زبان بدن

در این تصویر هر دو طرف سعی می کنند تا با یک حالت خاص با پاهایی محکم و ایستاده از قلمرو خود دفاع کنند و این در حالی است که فرد سمت چپ سعی می کند تا با کشیدن طرف سمت راست، او را از قلمروی خود خارج کند.

پروفسور پل اکمان روشی را ایجاد کرده است که به وسیله آن می توان از طریق روش های کدگذاری چهره، لبخندهای جعلی را از واقعی تشخیص بدهند. زمانی که لذت واقعی را احساس می کنید، از طریق بخشی از ناخودآگاه مغز، پردازش هایی صورت گرفته، تغییراتی در گونه ها، چین و چروک اطراف چشم، و دهان و پایین آمدن ابروها صورت می گیرد که برای این تشخیص مورد استفاده قرار می گیرد.

شاید تشخیص این موضوع برای عکاسان ساده تر باشد زیرا آنها همیشه با جزئیات فراوانی در صورت، سروکار داشته اند.

در لبخندهای جعلی ممکن است خطوط اطراف چشم دیگر ملایم نباشند و حالتی شدیدتر را بخود بگیرند، البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در یک خنده واقعی، فاصله میان ابرو و پلک روبه پایین و کمی شیب دار می شود.

لبخند زدن علامت اطاعت و تسلیم است

خندیدن در تمام دنیا نشانه این است که شخص شاد است. انسان زمانی که به دنیا می آید، گریه می کند و وقتی که به ماه ۴ یا ۵ ام تولد خود می رسد، خندیدن را یاد می گیرد. همچنین بچه ها به سرعت می آموزند که با گریه کردن می توانند توجه ما را جلب کنند و اینکه لبخند زدن باعث می شود در مرکز توجه بمانند. البته تحقیقات بر روی شامپانزه ها نشان می دهد که هدف لبخند زدن از این هم عمیق تر و دیرینه تر است.

یکی از خنده های انسان زمانی است که در برابر یک نیروی قدرتمند مغلوب می شوند و حالتی ترسیده را به خود می گیرند که در این حالت، لب و فک پایین آنها پایین آمده و دندان ها معلوم می شود، عضلات اطراف چشم تقریبا حرکتی ندارند. می تواند به نوعی شبیه لبخندی از روی ترس و عصبانیت برای انسان و زمانی باشد که وارد جاده ای شلوغ می شود و نزدیک است زیر اتوبوس رود این فرد از روی ترس لبخند می زند و می گوید: وای نزدیک بود منو به کشتن بدی! 

نوع دیگر خنده نیز زمانی است که می خواهید فردی دوستی شما را بپذیرد و در واقع به او می گویید که برایش تهدیدی در کار نیست. البته این حالت به نوعی تسلیم را نیز نشان می دهد. نداشتن لبخند بر لب نشان می دهد که چرا برخی افراد مانند، ولادیمیر پوتین، جیمز کانگنی، کلینت ایستوود، مارگارت تاچر و چارلز برانسون به نوعی عبوس به نظر می رسند، زیرا عموما لبخند کم می زنند و خندیدن را نوعی تسلیم می دانند.

چرا لبخند واگیردار است؟

نکته جالبی که درباره لبخند وجود دارد این است که خندیدن مسری است و اگر شما لبخند بزنید، طرف مقابل شما نیز می خندد، حتی اگر این خندیدن واقعی نباشد.

تحقیقاتی که پروفسور اولف ديمبرگ در دانشگاه اوپسالای سوئد انجام داده است نشان می دهد ذهن بصورت ناخودآگاه جذب حرکات و عضلات طرف مقابل می شود.

او در این آزمایش با استفاده از تجهیزاتی که علائم الکتریکی را از عضلات دریافت می کنند، میزان فعالیت عضلات صورت ۱۲۰ داوطلب را در هنگام مشاهده تصویر چهره های شاد و عصبانی اندازه گرفت. به هر داوطلب گفته شده بود که با دیدن این تصاویر، اخم کنند، بخندند یا بی حرکت بمانند. از آنها در خواست شده بود چهره ای به خود بگیرند که نقطه مقابل حالت تصویر بود. مثلا با اخم به تصویر لبخند نگاه کنند. افراد در مقابل تصاویر لبخند به راحتی عکس العمل لبخند انجام می دادند اما در مقابل تصویر ناراحتی نمی توانستند حالت خنده را به راحتی نمایش دهند البته همه سعی می کردند که بصورت آشکارا در مقابل این تصویر منفی عکس العملی مثبت از خود نشان دهند اما با توجه به حرکات عضلات این عکس العمل دروغین کاملا مشهود بود.

استاد روت کمپبل از دانشگاه کالج لندن، اعتقاد دارد که یک عصب منعکس کننده در مغز ما هست که قسمت مربوط به تشخیص چهره ها و حالات شخص را فعال می نماید و باعث واکنش آینه ای فرد می شود. در واقع افراد در مقابل عکس العمل فرد مقابل خود یک کپی برداری را انجام می دهند.

بنابراین توصیه می شود که همیشه برای برقراری ارتباط بهتر با طرف مقابل خود سعی کنید که لبخند بزنید و این عمل باعث خواهد شد که طرف دیگر نیز رفتاری مناسب تر را از خود نشان دهد.

علم ثابت کرده است که لبخند زدن باعث ایجاد رفتاری مناسب تر در مقابل شما می شود.

در طول سی سال بررسی روند فروش محصولات و مذاکرات متوجه شدم که لبخند زدن در زمان مناسب مثلا در مراحل اولیه فروش که افراد یکدیگر را می سنجند باعث پاسخ مثبت هر دو طرف میز مذاکره می شود و این نیز به موفقیت بیش تر و فروش بالاتر می انجامد.

لبخند چطور به مغز حقه می زند

همواره در طول تاریخ لبخند زدن نشانه تسلیم و اطاعت بوده است. تا انسان های اولیه تشخیص دهند که غریبه ای که به آنها نزدیک می شود دوست است یا دشمن و کسانی که نمی توانستند این کار را انجام دهند از بین می رفتند.

زبان بدن

آیا این بازیگر را می شناسید؟

وقتی به تصویر بالا نگاه می کنید احتمالا هیو گرانت را می شناسید. اکثر مردم زمانی که تصویر بالا را می بینند تصور میکنند که این فرد شاد است و چهره ای خندان دارد. اما وقتی تصویر به طرف بالا برگردانده می شود برداشت متفاوتی از وضعیت او پیدا می کنید.

زبان بدن

البته تصویر را که برعکس کنید با چهره ای وحشتناک روبرو می شوید در حالی که ذهن انسان در حالت وارونه نیز لبخند را به عنوانی جزئی جدا از صورت تشخیص می دهد و این نشان دهنده، اثر قدرتمند لبخند در انسان می باشد.

تمرین لبخند دروغین

همان طور که تاکنون متوجه شده اید انسان ها به راحتی نمی توانند بین یک لبخند واقعی و دروغین تفاوت بگذارند و بیشتر انسان ها همین که کسی به آنها لبخند بزند راضی هستند چه واقعی باشد چه دروغین.

تحقیقات پل اکمن نشان می دهد که مردم و بخصوص مردان زمانی که می خواهند به عمد دروغ بگویند کمتر از لبخند استفاده می کنند و از یک ماسک برای پوشاندن چهره واقعی خود استفاده می کنند. اکمان معتقد است که علت این امر این است که دروغگوها می دانند مردم لبخند را مترادف دروغگویی می دانند. بنابراین عمدا میزان لبخندشان را پایین می آورند. لبخند دروغگو معمولا سریع تر روی صورتش نقش می بندد و مدت طولانی تری نگه داشته می شود.

لبخندهای دروغین معمولا در یک طرف صورت شخص بیشتر نمایان می شوند زیرا نیمکره راست مغز عموما برای سمت چپ سیگنال ها را ارسال می کند و در حالت دروغ می توان گفت که، معمولا سمت چپ صورت نسبت به سمت راست بیشتر درگیر احساسات می شود، در حالی که لبخندهای واقعی از دو سمت مغز دستور صادر شده بنابراین هر دو سمت صورت به شکلی متقارن از خود عکس العمل نشان می دهند.

زبان بدن

معمولا زمانی که لبخند دروغین باشد سمت چپ صورت عکس العمل بیشتری از خود نشان می دهد.

قاچاقچی ها لبخند نمی زنند!

در سال ۱۹۸۶ قرار شد برای توقف قاچاق کالا در استرالیا برنامه ای بریزیم. ماموران گمرک در استرالیا فکر می کردند مردم موقع دروغ گفتن بیشتر می خندند اما بررسی فیلم های مربوط به قاچاقچیان و دروغگویان خلاف این تفکر را به ما نشان داد. افراد بی گناه سعی می کنند لبخند بزنند تا کسانی که آنها را متهم می کنند آرام کنند زیرا لبخند زدن افراد را مطیع می کند. در حالیکه میزان لبخند دروغگویان حرفه ای بسیار پایین است.

وقتی ماشین پلیس در خیابان به ما نزدیک می شود، حضور آنها باعث می شود تا به خودمان شک کنیم و سريعا لبخند بزنیم. این نشان می دهد که لبخند دروغین کنترل شده است و همیشه باید در چهارچوب موقعیت در نظر گرفته شود.

5 نوع متداول لبخند

1. لبخند کشیده

لب به صورت کشیده در تمام صورت قرار گرفته و دندان ها نیز پشت لبان پنهان شده است و معمولا در پشت این لبخند می توان به دنبال یک راز پنهان بود.

این حالت معمولا توسط زنانی که نمی خواهند نشان دهند که از کسی خوششان نمی آید بکار می رود و جالب است که بیشتر مردان این معنا را نمی فهمند. زنان با این لبخند می خواهند عدم تمایل خود را نشان دهند. این لبخند همچنین به معنای رد یک پیشنهاد نیز می باشد.

اگر یک مجله موفقیت را ورق بزنید و به قسمتی که مطالبی مربوط به رازهای کسب ثروت است برسید مشاهده می کنید که در عکس ها، مردان موفق با لبان کشیده لبخند می زنند که با لبخندشان به شما می گویند: "من راز موفقیت را کشف کرده ام اما به شما نمی گویم! خودتان باید این راز را کشف کنید! " اگر مصاحبه این مردان را درباره اصول موفقیت حرف می زنند اما هرگز جزئیات دقیق موفقیتشان را فاش نمی کنند.

نتیجه کار این می شود که شما می خواهید راز کار آنها را بدانید در حالی که آنها می خواهند این موضوع را از شما پنهان کنند و بیشتر در باره اصول کلی صحبت می کنند تا جزئیات موضوع!

لبخندی کشیده نشان دهنده مخفی کردن موضوعى است.

حال یک مثال از ارتباط زنان با این نوع لبخند برایتان نقل می کنم: هرگاه یک زن به زن دیگری بگوید که : " او یک زن تواناست و می داند که چه می خواهد". و این سخن را با یک لبخند کشیده همراه کند. در واقع منظور اصلی او این بوده که : " می دانم که این زن، یک زن وحشی با حالتی تهاجمی است!"

2. لبخند به هم تنیده

این لبخند نشان دهنده نوعی احساسات متضاد در فرد می باشد که در هر طرف صورت ممکن است نشان داده شود. برای درک بهتر این نوع لبخند به تصاویر زیر بنگرید، در تصویر ۱ ابروی سمت چپ بالا رفته، عضلات زیگوماتیک باعث بالا رفتن گونه چپ شده تا نوعی لبخند در سمت چپ صورت نمایان شود در حالیکه در سمت راست ابروها پایین افتاده و گونه و لب به سمت پایین کشیده شده تا حالت اخم و عصبانیت ایجاد کند. اگر یک خط وسط تصویر بکشید متوجه می شوید که هر طرف صورت یک حس متضاد را منتقل می کند. بازتاب سمت چپ صورت در تصویر ۳ و بازتاب سمت راست در شکل ۲ مشخص شده است. لبخند پیچ خورده بیشتر در کشورهای غربی رواج داشته و پیام تمسخر را برای فرد متقابل به همراه دارد.

زبان بدن

3. لبخند با فک پایین

در این نوع لبخند فک پایین به طرف پایین کشیده می شود تا این تفکر را ایجاد کند که شخص بسیار خندان و بازیگوش است. این نوع لبخند عموما مورد استفاده اشخاصی مانند ژوکر بتمن، بیل کلینتون و هیو گرانت می باشد که همه این افراد از این لبخند برای ایجاد  واکنش شاد در بینندگان یا کسب رای بیشتر استفاده می کنند.

زبان بدن

در این شکل لبخند با فک پایین افتاده، فرد سعی می کند به طور مصنوعی چشمهایش را خندان نشان دهد.

زبان بدن

در این تصویر از لبخند با فک پایین افتاده برای وانمود به لذت و رضایت استفاده شده است.

4. لبخند همراه با نگاه به چپ و راست و بالا

در این نوع لبخند، فرد در حالیکه سرش را پایین گرفته با لبهای خندان بسته به طرف بالا نگاه می کند و فرد را مانند کودکی شاد و بازیگوش نشان می دهد. این لبخند در تمام دنیا محبوب مردان است، زیرا وقتی زنی با این روش لبخند می زند مرد حس پدرانه پیدا می کند و احساس حمایت از این زن به او دست می دهد.

5. پوزخند

جرج بوش همواره لبخندی همراه با نیشخند به لب داشت. ری بیردويستل متوجه شد که لبخند زدن بین طبقه متوسط شهرهای آتلانتا، لوییزوبل، ممفیس و تگزاس آمریکا شایع است و بوش فردی از تکزاس بود و آنها بیشتر از سایر آمریکایی ها می خندیدند. در تکزاس ممکن است از شخصی که لبخند نمی زند بپرسند که آیا از چیزی عصبانی است؟

در حالیکه در نیویورک اگر کسی لبخند بزند می پرسند چه موضوع بامزه ای وجود داره؟

جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا که اهل جنوب آمریکا بود همیشه لبخند بر لب داشت. این موضوع ساکنان شمال آمریکا را چنان ناراحت می کرد که فکر می کردند او از موضوعی با خبر است که آنها خبر ندارند.

چرا خنده بهترین درمان است؟

همیشه لبخند زدن هم شما را به فردی دوست داشتنی در بین دوستانتان تبدیل می کند و هم سلامتی تان را بیشتر می نماید. لبخند ما تمام اندام ما را تحت تاثیر قرار می دهد، تنفس ما سریع تر می شود و دیافراگم، گردن، معده، صورت و شانه هامان را به فعالیت می اندازد. خنده میزان اکسیژن خون را افزایش می دهد، گردش خون را بهبود می بخشد، رگ های خونی نزدیک صورت را گشاد می کند و دقیقا به همین علت است که وقتی می خندیم قرمز می شویم. همچنین خنده تعداد ضربان قلب را کاهش می دهد اشتها را بالا می برد و کالری اضافی را می سوزاند. هنری روبن اشتاین در تحقیقاتش دریافت که یک دقیقه خنده مداوم باعث ۴۵ درصد احساس آرامش می شود.

هر چه بزرگتر می شویم، جدی تر می شویم! یک فرد بزرگ سال به طور متوسط روزی 15 بار می خندد در حالیکه یک کودک به طور متوسط روزی به 400 بار می خندد.

خنده باعث آزاد شدن مسکن های طبیعی بدن به نام اندروفین می شود که باعث کاهش استرس و شفا یافتن بدن می شود. اندروفین ها ترکیب شیمیایی از مورفین و هروئین هستند که وقتی می خندیم در مغز آزاد می شوند و ضمن اینکه اثر آرام بخشی روی بدن دارند سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می کنند. هنگامی که نورمن کازینس به بیماری آنکیلوس پوندیلیس دچار شد و پزشکان از او قطع امید کردند. او در یک هتل اتاق گرفت و هر روز تعداد زیادی فیلم طنز و کمدی تماشا کرد پس از شش ماه پزشکان در کمال تعجب دیدند که بیماری او کاملا درمان شده است. این نتیجه سبب شد تا کازینز کتاب تشریح یک بیماری را منتشر کند.

چرا باید خندیدن را جدی گرفت

دیویدسون طی تحقیقات خود با وصل کردن دستگاه الکترونسفالوگراف برای اندازه گیری فعالیت امواج مغز افراد داوطلب و خنداندن آنها به این نتیجه رسید که لبخند زدن باعث می شود که فعالیت "منطقه شادی مغز" در نیمکره سمت چپ به شدت بالا رود. همچنین مطالعات او نشان داد که خنده باعث می شود تا فعالیت مغز به سمت شادی و خوشبختی پیش برود.

در آزمایشی دیگر آقای کان استاد دانشگاه نورس کالیفرنیا بر روی دو گروه از افراد مبتلا به افسردگی تحقیقاتی را انجام داد. او طی سه هفته برای گروه اول فیلم های کمدی و طنز نمایش داد و برای گروه دوم فیلم های غیر کمدی. در پایان نتایج نشان داد که گروه اول درصد بهبود بالاتری نسبت به گروه دوم داشتند. همچنین او دریافت که افرادی که از بیماری زخم معده رنج می برند نسبت به اشخاصی که بیماری های معده ندارند بیشتر می خندند.

در هنگام اخم کردن دست خود را بر روی پیشانی تان بگذارید تا كم كم از شر این عادت بد خلاص شوید.

این قدر بخندید تا گریه تان در آید!

از نقطه نظر روانشناسی خنده و گریه به هم مرتبط می باشند. آخرین باری که یک دوست برایتان جوک تعریف کرده و شما بسیار زیاد خندیدید چه احساسی داشته اید؟؟ مغز شما اندروفین را در تمام بدنتان آزاد کرده و سبب شد تا حس از خود بیخود شدن طبیعی به شما دست بدهد. کسانی که نمی توانند با خندیدن به این حس برسند اغلب به مواد مخدر روی می آوردند تا همان احساسی را که با خنده اندروفین اور ایجاد می کند پیدا کنند. مشروبات الکلی نیز باعث ترشح اندروئین در بدن می شوند به همین دلیل است که افرادی که از آن می نوشند مدام می خندند.

پل اکمان می گوید: یکی از مهمترین دلایلی که ما به سوی شخص خندان جذب می شویم این است که قیافه افراد بر روی سیستم عصبی اثر می گذارند. وقتی کسی به ما لبخند می زند ما هم می خندیم و این اتفاق باعث ترشح اندروفین به سیستم بدنمان می شود. اگر دور و بر ما پر از آدم های عبوس و اخمو باشد ما هم احتمالا به تدریج به آدم های ناشاد و افسرده ای تبدیل می شویم.

فعالیت در محیط های ناشاد و افسرده برای سلامت بدن مضر است.

جوک ها چطور کار می کنند

اساس بیشتر جوک ها این است که در اوج آنها اتفاق دردناکی برای کسی می افتد. در واقع پایان غیر منتظره لطیفه ها مغز را می ترساند و ما با این هشدار می خندیم. اگر چه خنده ما به لطیفه یک خنده آگاهانه است اما همین خنده هم آندروفین را آزاد می کند. گریه کردن اغلب اوقات ادامه یک خنده طولانی ست و برای همین است که در بحران شدید عاطفی مثل شنیدن خبر مرگ فردی، اشخاصی که نمی توانند بپذیرند ممکن است بزنند زیر خنده و سپس با آشکار شدن واقعیت خندیدنشان تبدیل به گریه می شود.

اتاق خنده

در سال ۱۹۸۰، در چند بیمارستان واقع در آمریکا پديده "اتاق خنده" ابداع شد. این اتاق ها بر اساس تجربه نورمن کازینز و دکتر پاچ آدامز ساخته شدند به این صورت که اتاقی که برای این منظور در نظر گرفته می شد پر از کتاب های لطیفه و فیلم های کمدی می کردند و به طور منظم از دلقک ها دعوت می کردند که به آنجا بیایند. سپس بیماران را هر روز به مدت ۳۰-۶۰ دقیقه به آن اتاق می بردند نتیجه آنکه بیماران به سرعت بهبود یافتند. همچنين اتاق خنده باعث می شد تا میزان مسکن ها برای کسانی که درد می کشند کاهش یابد.

لبخند و خنده راهی برای ارتباط است

رابرت پرو-وین طی تحقیقات خود به این نتیجه رسید که احتمال خندیدن کسانی که دور هم هستند ۳۰ با بیشتر از کسانی است که تنها زندگی می کنند. همچنین او دریافت که تنها ۱۵ درصد از خنده های ما به دلیل شنیدن لطیفه است در حالیکه بقیه آن مربوط به ایجاد روابط مربوط می شود. برای درک این موضوع آزمایشی روی سه گروه از افراد انجام شد بدین ترتیب که فیلم طنزی را برای افراد با سه وضعیت تنها، با غریبه همجنس، با دوست همجنس به نمایش گذاشته شد. در این آزمایش آنهایی که فیلم را به تنهایی تماشا کرده بودند خیلی کمتر از آنهایی که با فرد دیگری دیده بودند می خندیدند. تعداد و زمانی که صرف خندیدن می شد نیز در زمانی که کسی حضور داشت بسیار بیشتر از زمانی بود که افراد تنها بودند. نتایج این تحقیق نشان داد که وقتی افراد دور هم جمع می شوند خیلی بیشتر می خندند.

لبخند و طنز در فروش

کارن ماچلت استاد بازاریابی دانشکده مدیریت بازرگانی آمریکا در تحقیقات خود دریافت که اضافه کردن لبخند به تبلیغات باعث افزایش فروش می شود.همچنین نتیجه تحقیقات نشان می دهد که همراه ساختن تبلیغات با طنز احتمال تاثیر تبلیغات در بین مشتریان را بالا می برد و باعث اعتبار بیشتر برای تولید کننده کالا می شود، بنابراین یک تبلیغات طنز که توسط یک چهره مشهور انجام شود به میزان بیشتری از سوی مردم پذیرفته می شود.

لب های آویزان

این حالت نشانه احساس ناراحتی، نومیدی، افسردگی و عصبانیت می باشد. اگر شخصی در طول عمرش بیشتر اوقات افسرده یا عصبانی باشد، گوشه های دهانش به حالت آویزان در می آید. مطالعات نشان می دهد که ما از کسانی که این چهره را دارند دوری می کنیم و کمتر با آنها ارتباط چشمی برقرار می کنیم حتی اگر به طرف ما بیایند از دیدارشان فرار می کنیم.

هرگاه احساس کردید لب هایتان آویزان هستند، بجای آن تمرین کنید که لبخند بزنید. این حرکت به شما کمک می کند در سنین پیری صورتی عبوس نداشته باشید و همچنین بیشتر احساس مثبت داشته باشید. بعلاوه این عمل سبب می شود تا کمتر بچه ها را با قیافه عصبانی بترسانید و کمتر شما را یک پیر بداخلاق صدا بزنید.

زبان بدن

اگر لب های آویزان جزء چهره شما شود همه از شما فاصله می گیرند.

توصیه ای برای بانوان

تحقیقات ماروین هشت و ماریانه لا- فرانس از دانشگاه بوستون نشان داد که افراد زیر دست و کارمند در وضعیت ها و رابطه های دوستانه و غیردوستانه (اداری) با افراد رئیس و برتر بیشتر لبخند می زنند در حالیکه افراد بالادست فقط در وضعیت های دوستانه در حضور اشخاص زیردست لبخند می زنند.

این تحقیق نشان می دهد که زنان نسبت به مردان در وضعیت های تجاری و اجتماعی بیشتر لبخند می زنند زیرا زنان هنگام دیدار با مردان جدی و عبوس مطیع تر و ضعیف تر به نظر می رسند. بیشتر مردم ادعا می کنند که لبخند زنان برای این است که زنان نسبت به مردان در نقش های زیر دست قرار گرفته اند. اما پژوهش ها نشان می دهد که دخترها در سنین دو ماهگی هم خیلی بیشتر از پسرها لبخند می زنند، در نتیجه این وضعیت مادرزادی است نه اکتسابی.

لبخند همیشگی زنان بدین معنا نیست که زنان به اندازه مردان مقتدر نیستند بلکه این لبخندها می تواند مقداری از اقتدار زنان در ظاهرشان بکاهد.

دکتر نانسی هنلی لبخند زنان را نشانه ای برای آرام کردن و تسکین مردان قدرتمند می داند. تحقیقات او نشان می دهد که زنان در فضاهای اجتماعی ۸۷ درصد اوقات لبخند می زنند در حالیکه مردان ۶۷ درصد لبخند می زنند. طی یک آزمایش ۱۵ عکس از زنانی با تصویر شاد، غمگین و خشن به ۲۵۷ شرکت کننده نشان داده شد تا انتخاب کنند کدام تصویر جذاب تر است؟ زنان غمگین از همه جذابیت کمتری دارند. تصویر زنان بدون لبخند نشانه بدبختی قلمداد می شود در حالیکه تصویر مردان بدون لبخند نشانه قدرت به شمار می آید.

در اینجا به زنان توصیه می کنم که وقتی با مردان ماهر در دنیای تجارت معامله می کنند کمتر لبخند بزنید یا به همان میزان که مردان لبخند می زنند، لبخند بزنند.

لبخند زدن در عشق

پژوهش رابرت پرو-وین نشان می دهد که در زمان نامزدی و انتخاب همسر، این زنان هستند که همیشه لبخند بر لب دارند. در واقع در این گونه روابط هر چه مرد بیشتر بتواند زن را به خنده بیاندازد در نظر زنان جذاب تر است. ریشه این جذابیت شاید در این است که قابلیت خنداندن دیگران نشانه قدرت محسوب می شود و زنان نیز مردان مقتدر را بیشتر می پسندند در حالیکه مردان، زنان مطیع و رام را ترجیح می دهند.

مطالعات نشان می دهد که زنان به سمت مردانی جذب می شوند که آنها را بیشتر می خندانند و مردان به سمت زنانی جذب می شوند که به حرفهای آنها می خندند.

این توضیحی ست بر اینکه چرا داشتن نیروی طنز در مردان در بالاترین رده لیست خصوصیاتی ست که زنان در مردان ایده آلشان دنبالش می گردند. از نظر یک مرد زنی نیروی طنز خوبی دارد که به لطیفه های مرد می خندد.

در موشکافی های بیشتر، ظاهرا مردان ارزش طنز بودن برای زنان را درک می کنند و به همین علت است که با مردان دیگر برای گفتن بهترین لطیفه ها در مهمانی ها رقابت می کنند تا موقعیتشان را در نظر زنان بهبود ببخشند و نظر آنها را جلب کنند. در حالیکه از نظر مردان مردی که بیشتر از همه لطيفه بامزه ای می گوید آدم پستی ست! هرچند که زنان را از خنده منفجر کرده باشد.

پس برای جلب نظر زنان قوه طنز و لطیفه گویی خود را بهبود ببخشید.

زبان بدن

مردان، در نظر زنان چگونه اند؟ تصویر سمت چپ نشان می دهد که یک مرد در نظر زنانی که از لطيفه او خنده شان نمی گیرد چطور به نظر می آید. تصویر سمت راست هم نشان می دهد وقتی مردی زنی را به خنده می اندازد چطور به نظر می آید.

 

منبع: کتاب زبان بدن؛ آلن و باربارا پیز - مترجم: مریم شفقی

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید