امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274446
۳۸۳۹
۱
۱
نسخه چاپی

زبان بدن | نشانه های بازو

زبان بدن به انواع شکل‌های ارتباط غیر کلامی یا رفتاری اشاره می‌کند که یک فرد از طریق رفتارهای فیزیکی خود، بدون آنکه صحبتی بکند با دیگران قادر است، ارتباط برقرار نماید.

زبان بدن | نشانه های بازو

زبان بدن یکی از اجزای ارتباطات غیر کلامی است که در برقراری ارتباطات روزمره ما جایگاه بسیار پررنگی دارد.

زبان بدن و نشانه های بازو

ایجاد مانع با بازو

در کودکی برای محافظت از خودمان یک راه می آموزیم آن هم پنهان شدن پشت یک مانع است! در کودکی پشت وسایلی مثل میز، صندلی، مبلمان و پیراهن مادرمان پنهان می شویم تا از خودمان در مقابل خطر محافظت کنیم. در شش سالگی وقتی که دیگر مخفی شدن پشت وسائل عاقلانه نیست، یاد می گیریم که هر وقت احساس خطر کردیم دست به سینه بنشینیم. در ده سالگی می آموزیم، مقداری آزادتر دست به سینه بشویم و پاهایمان را روی هم بیاندازیم.

همچنان که بزرگتر می شویم دیگر کامل دست به سینه نمی شویم. با قرار دادن یکی از بازوها روی سینه، مانعی تشکیل می دهیم برای دور کردن خطر. بازوها نزدیک قلب و قفسه سینه نگه داشته می شود که در واقع تلاشی برای جلوگیری از آسیب دیدن اندام حیاتی بدن است. بنابراین وقتی کسی عصبی ست یا حالت تدافعی دارد، بازوهایش را روی سینه اش نگه می دارد و نشان می دهد که احساس تهدید می کند.

چرا دست به سینه بودن خطرناک است

برای اثبات این مطلب آزمایشی بین دو گروه از حضار در آمریکا انجام گرفت. از گروه اول خواسته شد که به سخنرانی گوش بدهند در حالیکه پاها را از هم باز گذاشته و دست ها را راحت بگذارند و آرام روی صندلی بنشینند. در پایان زمان سخنرانی سوالاتی مربوط به موضوع سخنرانی، سخنران و مطالب به یاد مانده از سخنرانی از داوطلبان پرسیده شد.

سپس نوبت گروه دوم داوطلبان شد، از این گروه خواسته شد که به سخنرانی گوش دهند در حالیکه تمام مدت دست به سینه بنشیند. نتایج این آزمایش نشان داد که گروه دوم ۳۸ درصد کمتر از گروه اول مطلب یاد گرفته بودند بعلاوه گروه دوم از موضوع سخنرانی و سخنران راضی نبودند.

در سال ۱۹۸۹ همین آزمایش را با ۱۵۰۰ داوطلب و طی شش سخنرانی مختلف انجام دادیم. نتایج این آزمایش ها نشان داد که وقتی فردی دست به سینه بنشیند افکار منفی در ذهن دارد همچنین توجه کمتری به مطالب عنوان شده ابراز می کند.

پیشنهاد می کنم برای همایشها یا کلاسهای آموزشی صندلی های دسته دار گذاشته شود تا حاضرین بتوانند دستشان را راحت روی دسته ها بگذارند.

بله... اما من راحتم!

با بعضی از مردم که صحبت می کنم ادعا می کنند از روی عادت دست به سینه می نشینند چون اینطور راحت ترند. هر حرکتی موقعی با احساس راحتی همراه است که فرد حسی متناسب با آن حرکت داشته باشد. به بیان دیگر اگر ما احساس منفی داشته باشیم، پس با دست به سینه نشستن راحت خواهیم بود و اگر با دوستانمان حس خوشی داشته باشیم، مطمئنا دست به سینه نخواهیم نشست.

شاید در برخی اوقات به خاطر کمر و گردنتان واقعا با دست به سینه نشستن احساس راحتی کنید اما بررسی ها نشان می دهد که واکنش افرادی که شما را می بینند به این حرکت منفی است.

بنابراین دقت کنید! از دست به سینه نشستن یا ایستادن خودداری کنید مگر اینکه عمداً بخواهید به کسی نشان دهید که با او موافق نیستید یا نمی خواهید با او به گفتگو  بپردازید.

شاید دست به سینه بودن برای شما احساس راحتی به همراه داشته باشد اما دیگران فکر خواهند کرد که رابطه سردی با آنها دارید.

تفاوت های جنسیتی

حالت بازوی مردان کمی به طرف داخل پیچ خورده در حالیکه بازوی زنان به طرف بیرون پیچ خورده است. این تفاوت مدل بازو در مردان برای این است که اشیاء را دقیق تر پرتاب کنند در حالیکه آرنج رو به بیرون زنان برای بغل کردن کودکان مناسب می باشد.

یک نکته بسیار جالب در زنان این است که زنان وقتی در اطراف مردان دلخواهشان هستند بیشتر دستانشان را باز نگه می دارند اما وقتی دوروبرشان را مردان غیر جذاب پر کرده باشد دست به سینه می ایستند.

دست به سینه

این حرکت در بیشتر جاهای دنیا معنای منفی یا تدافعی دارد و کسی که دست به سینه می ایستد یعنی می خواهد بین خودش و چیزی که دوست ندارد مانع بگذارد. این عمل بیشتر در بین افراد غریبه در ملاقات های عمومی، اشخاصی که در صف ایستاده اند و یا در آسانسور و هر جای دیگری که مردم احساس ناامنی می کنند دیده می شود.

زبان بدن

حرکت دست به سینه: او نمی گذارد کسی وارد دنیایش شود.

ما در یکی از مجلات جلسه ای با موضوع قطع درختان با ساکنین تازه وارد برگزار کردیم. نیمی از افرادی که در جلسه حاضر بودند در ابتدای جلسه دست به سینه نشسته بودند و این رقم بعد از صحبت موافقان به ۹۰ درصد و پس از اینکه مخالفان این موضوع بر خواستند و به نوبت نظرات خود را گفتند این رقم به ۱۰۰ درصد رسید. این موضوع نشان می دهد که چطور وقتی مردم با حرف هایی که می شنوند مخالفند دست می شوند.

سخنرانان با تجربه می دانند که حضاری که دست به سینه نشسته اند نیاز به یخ شکن دارند تا یخ وجودشان آب شود و نظر منفی شان به مثبت تغییر کند. وقتی شما با شخصی صحبت می کنید و او در مقابل شما وضعیت دست به سینه گرفته است باید بدانید که ادامه استدلال بی فایده است و شاید فرد مقابل به ظاهر با شما موافقت کند ولی در حقیقت با شما موافق نیست.

تا زمانی که کسی دست به سینه نشسته است نگرش منفی اش همچنان ادامه دارد.

هدف شما به عنوان یک سخنران باید این باشد که سعی کنید بفهمید چرا مخاطبان شما دست به سینه نشسته اند و در مرحله بعد تمام سعیتان را بکار گیرید تا آنها را به وضعیت قابل پذیرش تری ببرید.

راه حل

یکی از راه های موثر در شکستن حرکت دست به سینه این است که چیزی مثل خودکار، کتاب، بروشور یا آزمون کتبی را به دست مخاطبینان بدهید و از او بخواهید آن را مطالعه یا پر کند. این حرکت باعث می شود تا وضعیت راحت تری پیدا کنند در نتیجه نگرش آنها به سمت مثبت می رود. راه دیگر نشان دادن فیلم یا تصاویر در رابطه با سخنرانی ست این حرکت نیز باعث می شود فرد موضع خود را تغییر دهد. همچنین می توانید در حالیکه کف دست هایتان رو به بالاست به آنها بگویید: "سوالتان چیست؟" یا "نظرتون چیه؟" و به فرد مقابلتان اجازه حرف زدن بدهید و شما با استفاده از کف دستان باز تان به آنها می گویید که دوست دارید با شما صادق باشند.

"چرا من این همه خودکار و مداد و بروشور در دستم نگه داشته ام؟" این جمله را مشتری که این همه وسیله شبیه درخت کریسمس به او آویزان شده می پرسد و فروشنده در جواب می گوید: "من بعدا میام به این مسئله رسیدگی می کنم!"

به فروشنده ها و بازاریاب ها آموزش داده می شود که با مشتری که دست به سینه ایستاده، صحبتشان را با معرفی محصول شروع نکنند، بلکه ابتدا علت موضع گیری او را کشف کنند. بیشتر اوقات خریداران اعتراضات پنهانی دارند که برخی فروشنده ها در کشف آن نمی کوشند.

وضعیت دست به سینه شديد

اگر شخصی کاملا دست به سینه نشسته و به همراه آن دست هایش هم مشت کرده باشد، این مجموعه حرکات که به دست به سینه با دست مشت کرده مشهور است، نشان دهنده تدافعی بودن و دشمنی همزمان است. اگر این حرکت با لبخند کشیده و دندان های فشرده و چهره قرمز همراه باشد احتمال حمله زبانی یا بدنی نیز وجود دارد. در این وضعیت لازم هست که ما نگرش سازش کارانه ای را در پیش بگیریم تا علت این وضعیت مشخص شود. شخصی که در تصویر زیر می بینید دقیقا نگرش تهاجمی به شما دارد که احتمالا در فکر یک حمله نیز می باشد.

زبان بدن

حرکت دست به سینه با دست مشت کرده که نشان دهنده نگرش خصمانه فرد است.

گرفتن بازو

گرفتن دو بازو به این شکل است که فرد با انگشتان دست بازوی مقابلش را محکم می گیرد و از نشان دادن جلوی بدنش خودداری می کند. در واقع این شخص از راه بغل کردن خودش می خواهد خود را آرام کند و تسلی ببخشد. این وضعیت معمولا در اتاق انتظار بیمارستان ها و دندان پزشکی ها و یا مسافرانی که دفعه اول است که سوار هواپیما می شوند و در انتظار بلند شدن هواپیما از روی زمین هستند، مشاهده می شود. حرکت گرفتن بازو نیز نشانه نگرش منفی شخص است.

زبان بدن

گرفتن بازو: احساس عدم امنیت – باید بدانید که این فرد هرگز چیزی را که شما می فروشید نخواهد خرید! در دادگاه ها، شاکی از حرکت دست به سینه همراه با دست مشت کرده و متهم از گرفتن دو بازو استفاده می کند.

رئیس و کارمندان

جایگاه شخص روی حرکات گرفتن باز و تاثیر مستقیمی دارد. رئیس با جایگاه برتر با آزاد گذاشتن بازوهایش برتری خود را نشان می دهد و با این حرکت می گوید: من نمی ترسم، پس لزومی ندارد بدنم را محافظت کنم! فرض کنید مدیر کل یک شرکت قرار است به کارمندان جدید معرفی شود، او مطمئنا پس از دست دادن به کارمندان دست هایش را به حالت آزاد در کنار بدنش قرار می دهد یا آنها را به حالت کف دست در کف دست که نشانه برتری است در می آورد و یا دستانش را در جیبش - که نشانه فاصله گرفتن است قرار می دهد. او هیچ گاه دست به سینه نخواهد ایستاد تا نشانه ای از بی قراری از خود بروز ندهد.

در حالیکه کارمندان جدید شرکت پس از دست دادن با رئیس دست به سینه می ایستند چون از حضور در برابر مقام بالای شرکت می ترسند. در این حال هم کارمندان جدید و هم رئيس از وضعیت خود راحت هستند زیرا وضعیت آنها ناشی از مقام و منزلتی است که هر یک از آنها نسبت به دیگری دارد. اما حال تصور کنید که مدیر با یک شخص جاه طلب برخورد داشته باشد که از گروه مدیران بوده و خودش را به اندازه مدیرکل مهم می داند. در این وضعیت فرد جاه طلب در حالیکه دو شستش به سمت بالا است دست به سینه می ایستد.

زبان بدن

    شست ها به سمت بالا: او تصور می کند خونسرد است اما در واقع تدافعی است.

حرکت دست به سینه به همراه شست ها به سمت بالا نشان می دهد که شخص فکر می کند خونسرد است و کنترل اوضاع را در دست دارد. زمانی که او حرف می زند با حرکت شستش بر روی مطالب بیان شده اش تاکید می کند. در حقیقت ما با حرکت شست رو به بالا به دیگران میزان اعتماد به نفسمان را نشان می دهیم.

حرکت دست به سینه با شست های رو به بالا

وقتی نظرتان را برای شخصی شرح می دهید، فرد مقابلتان ممکن است یکی از دو وضعیت دست به سینه با شست رو به بالا و یا دست به سینه با دست مشت کرده را به خود بگیرد. حرکت دست به سینه با شست رو به بالا نشانه این است که نظر شخص مقابل منفی نیست و با خیال راحت می توانید نظر او را جویا شوید در حالیکه دست به سینه با دست مشت کرده نشانه اعتراض و پاسخ منفی طرف مقابل است و چنانچه بخواهید نظر مثبت او را جلب کنید دچار دردسرهای زیادی خواهید شد.

بهتر است ابتدا سوالات متفاوتی از او بپرسید تا از اعتراضات پنهان او باخبر شوید. به این نکته توجه کنید که شما تا از فرد مقابلتان پاسخ نه نشنیدید فرصت دارید تا نظرش را عوض کنید و توانایی خواندن زبان بدن ما را قادر می کند تا قبل از اینکه تصمیم منفی به صورت کلام در آید آن را در چهره و حرکات فرد ببینید و به ما فرصت می دهد تا تصمیم لازم را بگیریم.

وقتی که شما ته را در فرد ببینید قبل از اینکه از دهانش در آید، می توانید نگرش متفاوتی را امتحان كنيد.

افرادی که اسلحه حمل می کنند یا جلیقه ضدگلوله می پوشند هیچگاه از حرکت دست به سینه استفاده نمی کنند زیرا اسلحه یا جلیقه ضد گلوله از بدنش محافظت می کند. ماموران گارد ویژه همیشه در وضعیت دست های مشت کرده هستند تا نشان دهند که هیچ کس اجازه ندارد از جایی که آنها ایستاده اند تردد کند.

بغل کردن خود

وقتی که کودک بودیم، با هر غم و غصه پدر و مادرمان را بغل می کردیم تا آرامش یابیم اما حالا که دیگر بزرگ شده ایم و کسی نیست که به آغوشش پناه ببریم از حرکت دست به سینه مختصر استفاده می کنیم. در این حرکت یک دست به آن طرف بدن برده می شود و بازوی دیگر را می گیرد طوری که انگار خودمان را بغل کرده ایم. این حرکت بیشتر در جلسات و ملاقات هایی که همه غریبه هستند و یا فرد اعتماد به نفس کافی ندارد دیده می شود. هر زنی که در وضعیت ناراحت کننده از این حرکت استفاده می کند، معمولا ادعا می کند که اینطوری راحت تر است.

زبان بدن

این زن خودش را بغل کرده همانطور که مادرش او را در کودکی به آغوش می کشید.

مردها از نوع دیگری از حرکت دست به سینه مختصر به اسم گرفتن دست های خود استفاده می کنند. این حرکت عموما توسط مردانی استفاده می شود که می خواهند در جلوی جمعی جایزه بگیرند یا سخنرانی کنند. نام دیگر این حرکت، وضعیت زیپ خراب است و مرد با این حرکت احساس امنیت می کند زیرا با این حرکت می تواند از بخش حیاتی بدنش مراقبت کند و از یک حمله ناغافل در امان بماند.

زبان بدن

موقعیت زیپ خراب

این شبیه وضعیت مردانی ست که در صف آش یا صف دریافت حقوق بیکاری می ایستند زیرا احساس دل شکستگی و آسیب پذیری می کنند. این حرکت همان احساسی را بوجود می آورد که وقتی کسی دستتان را می گیرد حس می کنید. در سیر تکاملی انسان، بازوی مردان کوتاه تر شده تا بتوانند این وضعیت حفاظی را از خود نشان دهند.

زبان بدن

مردان وضعیت زیپ خراب را در جایی از خود نشان می دهند که احساس ضعیف بودن می کنند.

افراد معروف و پولدار چگونه احساس ناامنی شان را فاش می کنند؟

افرادی که همیشه زیر نظر دیگران هستند مثل اعضای خانواده های سلطنتی، سیاستمداران، مجریان تلویزیونی، ستارگان سینما، معمولا نمی خواهند مردم احساس عصبی بودن و عدم اعتماد به نفس آنها را ببینند. آنها سعی می کنند در مقابل نظر مردم انسان هایی خونسرد، آرام و مطمئن به نظر بیایند در حالیکه اضطراب و ترس آنها را می توان از روی حرکت دست به سینه شان تشخیص داد. البته باید بدانید که این حرکت دست به سينه آنها به اشکال دیگری پدیدار می شود که شما باید با زیرکی در نگاهتان متوجه آن شوید. یکی از این حرکات می تواند بردن انگشتان دست یک طرف به طرف دیگر بدن و گرفتن دستبند، ساعت، لبه آستین پیراهن یا شی دیگری روی مچ دست دیگرش باشد.

زبان بدن

افراد معروف مانند ما در اجتماع و در مقابل دیگران عصبانی می شوند.

وقتی که مردان از وسط تالاری رد می شوند که پر از جمعی نا آشنا ست با دکمه سر آستینشان بازی می کنند. صاف کردن دکمه سر آستین، حرکت موردعلاقه پرنس چارلز است که هر بار از مقابل دیدگان همگان رد می شد با این کار احساس امنیت می کرد.

زبان بدن

لمس دکمه سر آستین توسط پرنس چارلز احساس ناامنی را در وجودش نمایان کرد.

شاید پیش خودتان فکر می کنید افرادی مثل پرنس چارلز با ۵۰ سال حضور در مجالس و اجتماعات عمومی و پاسخ به درخواست های مردم دیگر هیچ اضطراب و ترسی ندارد، اما در واقع حرکات دستش احساس ناامنی و ترسش را آشکار کرد پس مطمئن باشید این افراد هم همان قدر احساس ترس دارند که من و شما داریم.

حرکت صاف کردن بند ساعت، جستجوی محتویات کیف پول، مالیدن دست ها به هم، بازی کردن با دکمه سر آستین برای مردان خودخواه و خودبین سبب می شود که بازویشان را در جلوی بدنش قرار دهند. حرکت مورد علاقه تجار این است که وقتی وارد جلسه کاری می شوند یک پوشه یا کیف پولشان را در مقابل بدنشان بگیرند این حرکت نشانه حس عدم اطمینان آنهاست.

زنان در بکار بردن حرکات بازو برای ایجاد مانع بین خود و دیگران نسبت به مردان قابلیت های بیشتری دارند زیرا زنان می توانند چیزهایی مثل کیف دستی به دست بگیرند و احساس عدم اطمینانشان را با آن پنهان کنند. اعضای سلطنتی مثل پرنس آن وقتی در مقابل مردم راه می روند دسته گل را محکم در دست می فشارند. محکم گرفتن دست گل یا كيف دستی، جزء حرکت های مورد علاقه ملکه الیزابت است. او معمولا لوازم آرایش و کارت اعتباری در کیف دستی اش نمی گذارد بلکه او از کیف دستی اش به عنوان محافظ برای ایجاد حس امنیت استفاده می کرد.

زبان بدن

استفاده از کیف دستی به عنوان مانع

یکی از معمول ترین موانعی که می توانیم ایجاد کنیم، گرفتن یک لیوان با هر دو دست است. یک لیوان یا فنجان را معمولا می توان با یک دست گرفت و گرفتن آن با دو دست سبب می شود تا شخص یک مانع در مقابل خود و دیگران ایجاد کند. بیشتر آدم ها از این حرکت استفاده می کنند در حالیکه کسی از معنای آن خبر ندارد.

زبان

محکم گرفتن گلها نشانه وسواس شخصی نسبت به خود است.

ایجاد مانع با فنجان قهوه

بهترین استراتژی در مذاکرات تجاری برای ارزیابی اینکه شخص مقابلتان با پیشنهادتان موافق است یا خیر، تعارف چای یا قهوه در بین جلسه می باشد. بعد از اینکه طرف مقابل فنجان قهوه را برداشت، جایی که آن را قرار می دهد نشان میدهد که آیا حرف های شما را پذیرفته یا نه! کسی که نسبت به حرف های شما نگرش منفی دارد یا هنوز قانع نشده فنجانش را در نقطه ای مخالف جهت بدنش می گذارد و با یک بازویش مقابل خود مانع درست می کند در حالیکه فردی که حرف های شما را پذیرفته باشد فنجانش را مقابل بدنش می گذارد و با همان دستی که طرف فنجان است فنجان را به دست می گیرد.

زبان بدن

مانع بازوها می گوید نه!                        این خانم نسبت به نظرات شما باز است

قرار دادن آرنج ها بر روی دسته صندلی نشانه قدرت است و افراد شکست خورده بازوهایشان را وسط دسته صندلی می گذارند! پس شما هرگز این کار را نکنید مگر اینکه از روی عمل بخواهيان خود را شکست خورده نشان دهید.

قدرت لمس کردن

لمس کردن فرد مقابل با دست چپ، در ضمن اینکه با دست راست، دست راست او را می فشارید می تواند نتیجه بسیار قدرتمندی به همراه داشته باشد.

محققان دانشگاه مینه سوتا آزمایشی را انجام دادند که در دنیا با عنوان "تست کیوسک تلفن" آن را می شناسند. آنها سکه ای را در باجه تلفن قرار دادند و سپس پشت درختی در همان نزدیکی پنهان شدند و منتظر ماندند تا شخصی بیاید آن را پیدا کند و بر دارد. وقتی کسی آن را بر می داشت یکی از پژوهشگران به او نزدیک می شد و می گفت: "شما سکه منو ندیدین من باید یک تماس دیگه بگیرم!" فقط ۲۳ درصد افراد سکه ای را که پیدا کرده بودند پس می دادند.

در پارت دوم این آزمایش باز هم سکه را در کیوسک تلفن قرار دادند ولی این بار پس از اینکه پژوهشگر به کسی که سکه را برداشته نزدیک می شود ابتدا سه ثانیه آرنج او را در دست می گیرد سپس از او راجع به سکه می پرسد. ۶۸ درصد افراد اعتراف کردند که سکه را برداشته اند و بعد می گفتند: "داشتم می گشتم ببینم که صاحب این كيه؟"

گرفتن آرنج ها شما را به چیزی که می خواهید به آن پرسید ۳ برابر نزدیک تر می کند.

این تکنیک سه ریشه دارد: اولا آرنج از اعضای خصوصی بدن دور است و به عنوان حریم عمومی شناخته می شود. دوما، لمس کردن افراد غریبه در بیشتر کشورها مرسوم نیست بنابراین می تواند یک حرکت تاثیر گذار باشد. سوما، گرفتن سه ثانیه ای آرنج یک ارتباط لحظه ای بین دو نفر به وجود می آورد. ما یکبار دیگر این آزمایش را برای فرهنگ های مختلف تکرار کردیم. ۷۲ درصد استرالیایی ها، ۷۰ درصد انگلیسی ها، ۸۵ درصد آلمانی ها، ۵۰ درصد فرانسوی ها و ۲۲ درصد ایتالیایی ها بعد از گرفتن آرنج دستشان سکه را پس دادند. نتایج نشان داد که در جاهایی که لمس اشخاص جزء قواعد فرهنگی آن کشور نیست گرفتن آرنج افراد نتیجه بهتری به همراه دارد. در یک بررسی دیگر ما میزان تماس فیزیکی مردم در مکان های عمومی مثل رستوران را در چند کشور ثبت کردیم و دریافتیم که در رم ۲۲۰ لمس در ساعت، در پاریس ۱۴۲ لمس در ساعت، در سیدنی ۲۵ لمس در ساعت و در نیویورک ۴ لمس در ساعت انجام می پذیرد در حالیکه در لندن هیچ لمسی در یک ساعت انجام نمی گیرد. پس در انگلستان لمس آرنج نتیجه موفقیت آمیز تری به همراه خواهد داشت.

بررسی های ما به طور کلی نشان می دهد که زنان ۴ برابر بیشتر از مردان همدیگر را لمس می کنند. در بسیاری از نقاط دنیا لمس کردن بالاتر و یا پایین تر از آرنج نتایجش همانند لمس خود آرنج مثبت نخواهد بود و حتی گاهی نتیجه منفی به دنبال خواهد داشت. گرفتن بیش از ۳ ثانیه آرنج هم نتیجه منفی به بار خواهد آورد. آن وقت است که شخص به دست شما با تعجب نگاه می کند تا ببیند چه کار دارید می کنید؟

لمس کردن دستان

مطالعه دیگری درباره کتابداران انجام شد که طی آن وقتی کتابی را برای امانت دادن به افراد می دادند دست شان را به دست آن شخص می مالیدند سپس در بیرون از کتابخانه در رابطه با خدمات کتابخانه نظر خواهی صورت گرفت کسانی که دستشان توسط کتابدار لمس شده بود بهتر و بیشتر به سوالات پاسخ می دادند و اسم کتابدار را به خاطر داشتند. تحقیقات در سوپرمارکت های انگلیس نشان می دهد که اگر صندوق دار در هنگام پس دادن پول خرد مشتریان دست آنها را لمس کند آنها واکنش مثبتی نشان می دهند. همین آزمایش در آمریکا بر روی گارسون ها انجام شد. گارسون هایی که دست و آرنج مشتری ها را لمس کرده بودند ۳۶ درصد انعام بیشتری دریافت کردند.

هنگامی که با شخص جدیدی ملاقات کردید و با هم دست دادید با دست چپتان آرنج یا دستش را کوتاه لمس کنید و نامش را تکرار کنید. این حرکت هم باعث می شود تا آن فرد احساس کند مهم است و هم اینکه اجازه می دهد شما اسمش را به خاطر بسپارید.

لمس دست و آرنج اگر با احتیاط انجام شود توجه فرد را جلب می کند، تاثیر حرف تان را بیشتر می کند، تاثیر شما را بر روی دیگران بالا می برد، شما را در نظر دیگران به یاد ماندنی تر می کند و در نتیجه تاثیر مثبت می گذارد.

منبع: کتاب زبان بدن؛ آلن و باربارا پیز - مترجم: مریم شفقی

زبان بدن و زنان عاشق

زبان بدن | جادوی لبخند ها و خنده ها

زبان بدن و اطلاعات کامل در مورد آن

 

  • منبع
  • حقوق نیوز

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید