امروز: سه شنبه, ۰۴ آذر ۱۳۹۹ برابر با ۰۸ ربيع الآخر ۱۴۴۲ قمری و ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی
کد خبر: 273747
۹۴
۱
۰
نسخه چاپی

فراماسونری| نمادهای فراماسونری | منشا تاریخی فراماسونری

پژوهش درباره‌ی منشأ فراماسونری کار دشواری است زیرا بسیاری از منابع مربوطه، أعم از ماسونی و غیرماسونی، در این زمینه تصویر مغشوش و آشفته‌ای به دست می‌دهند. این گرایشی است که از بدو تأسیس فراماسونری و با انتشار نخستین آثار ماسونی پدید شده و تا به امروز تداوم یافته است

فراماسونری| نمادهای فراماسونری | منشا تاریخی فراماسونری

ماسون یا فراماسون در لغت به معنای کارگر ساده یا شاگرد بنا می باشد و در اصطلاح به اعضای یک تشکیلات سری گفته می شود.

واژه فراماسونری

واژه‌ فراماسون (Franc - mason) فرانسوی و فریمیسن (Free mason) انگلیسی، از دو واژه Franc = Free، به معنی آزاد و Mason به معنی بنّا،‌ ساخته شده و بر روی هم به معنای بنّای آزاد است.

منشا تاریخی فراماسونری

پژوهش درباره‌ی منشأ فراماسونری کار دشواری است زیرا بسیاری از منابع مربوطه، أعم از ماسونی و غیرماسونی، در این زمینه تصویر مغشوش و آشفته‌ای به دست می‌دهند. این گرایشی است که از بدو تأسیس فراماسونری و با انتشار نخستین آثار ماسونی پدید شده و تا به امروز تداوم یافته است.

بر اساس برخی ادعاها تاریخ پیدایش این به عهد حضرت سلیمان (ع) منسوب است. بر اساس یک افسانه اسرائیلی، هنگامی که حضرت سلیمان نخستین قبله مسلمانان (بیت المقدس) را بنا می کرد، کارگری به نام استاد هیرام (Hiram) در آنجا کار می کرد. وی برای اینکه اسرار و رموز معماری به دست اغیار نیفتد، دست به تشکیل یک سازمان سری زد. اعضای این سازمان موظف بودند که اسرار معماری را از اغیار مخفی دارند و مانع نفوذ بیگانگان در این سازمان باشند. از این رهگذر رموز و اشاراتی برای شناسایی همدیگر تعیین کردند.

مارسن گیل در نوشته ای با نام Legend of Hiram A biff اینچنین می نویسد که :

هیرام پسر یک زن بیوه بود که در اسراییل زندگی میکرد و حضرت سلیمان بخاطر زیردستیش او را مامور ساخت معبد خود میکند. در آن زمان هر بنّا به نسبت اهمیت درجه خود مبلغی را دریافت میکرد که تنها سه درجه نیز بیشتر وجود نداشت. در درجه اول استادان بنّا بودند .در درجه ی دوم کمک استاد. در درجه ی سوم کارگران ساده قرار داشتند. هر درجه، نام رمزی برای خود داشت که در پایان هر روز کاری ، با بیان آن نام مبلغ حقوق خود را دریافت می کردند.

یک روز یکی از بنّاهای درجه پایین نزد هیرام رفته و درخواست می کند تا اسم رمز خودش را در اختیار آنان قرار دهد چرا که اعتقاد داشتند در آمدشان بسیار پایین است و فکر می کردند با داشتن اسم رمز او می توانند در پایان روز پول بیشتری دریافت نمایند . هیرام از دادن اسم رمز خودداری می کند . هیرام توسط کارگران ساده به قتل می رسد و بدنش تکه تکه می شود .

بعد از مدتی حضرت سلیمان متوجه غیبت هیرام میشود و 9 نفر از افراد رازدار و امین خود را مامور پیدا کردن هیرام قرار می دهد ، این افراد دستکش سفید به نشانه ی بی گناهی در دست میکردند ، بعد از مدتی جسد تکه تکه شده ی هیرام را پیدا میکنند و نزد حضرت سلیمان می آورند .حضرت سلیمان تکه های جسد هیرام را بهم میچسباند و هیرام دوباره زنده می شود. از آن تاریخ به بعد عدد 9 به نشانه 9 نفر افراد رازدار و امین حضرت سلیمان در میان فراماسون ها مقدس می شود.

در عهد حضرت سلیمان و در دوران ساختمان آن معبد بزرگ این سازمان فقط جنبه ی فنی و حرفه ای داشت، به تدریج از صاحبان هر حرفه و فنی به عضویت این سازمان درآمدند و با گذشت زمان بر نفوذ و قدرت و بر کمیت و کیفیت این تشکیلات افزودند و از هر صنعت و مسلکی اشخاصی را با رعایت اصول و مقاصد خود به عضویت این سازمان پذیرفتند.

بر اساس ادعاهای دیگری تاریخ تشکیل فراماسون‌ها به قرون وسطی برمی گردد و بدین نحو که در آن ایام بنّاهای آزاد روزمزد دوره‌گرد، با تشکیل اتحادیه‌ای در شهری از فرانسه گرد هم آمده و برای پیش برد منافع مشترک‌شان تصمیماتی اتخاذ می‌کردند و آن‌ها پس از مدتی تشکیلاتِ مخفی و زیرزمینی خود را به نام فراماسون نامیدند…

آنچه مسلم است این‌که در سده‌های میانه، سنگ‌تراشان و بنایانی زندگی می‌کردند که شهر به شهر می‌رفتند و هر کجا که بدانان نیازمند بودند، به کار سرگرم می‌شدند؛ این صنف در میان خودشان نشانه‌هایی داشتند که بدان نشانه‌ها، یکدیگر را می‌شناختند و یا خود را به یکدیگر می‌شناساندند. از اسنادی که در دست است، برمی‌آید که اینان از سده‌ چهاردهم شکل گرفتند و در سده‌ پانزدهم و شانزدهم، انجمن‌هایی را بر پا کردند؛ به ویژه در سال ۱۶۴۶،‌ یک انجمن برادری در اروپا بوده که اعضای آن را بنایان آزاد و پذیرفته شده (Free And Accepted Mason) می‌خواندند.

در آغاز سده هفدهم، انجمن بنایان، برخی افراد را به عضویت افتخاری می‌پذیرفتند و در سال ۱۷۱۷، چهار انجمن بنایان در لندن بر پا بوده است. واقعیت آن است که تاریخ بنیانگذاری فراماسونری به مفهوم نوین آن را باید در آغاز سده هجدهم دانست. تاریخ‌نویسان انگلیس، مادر لژهای ماسونی جهان را لژ انگلستان می‌دانند که در سال ۱۷۱۷ در لندن گشایش یافت.

لژ لندن با لژهای اسکاتلند و ایرلند ارتباط یافتند و در سال ۱۷۲۵ نخستین لژ بزرگ پدید آمد. سازمان‌های فراماسونری که به آهستگی در جهان ریشه دوانید، همگی از شاخه‌های سه لژ معتبر اسکاتلند، لندن و ایرلند بوده است.

فراماسونری و تغییرات در اعضا

در آغاز گفته شد که فراماسون ها سنگ تراش و سازنده وبنا بودند. اما فراماسونری در دوره ای طی یک سیر تحولی از operative freemasonery یا فراماسونری عملیاتی که منحصرا به صنف سنگ تراش ها محدود می شد به speculative freemasonery یعنی فراماسونری اندیشه ای تبدیل شد و دیگر برای عضویت در این گروه، سنگ تراش و بنا و معمار بودن لزومی نداشت و افراد از هر صنفی می توانستند به فراماسون ها ملحق شوند.

درباره خود این سیر تحول هم روایات مختلفی وجود دارد.

یکی از آن روایات این است: در زمان اصلاح ساختار پروتستانی در دوره ی رنسانس، فراماسونری عملیاتی رو به افول گذاشته بود. یکی از دلایل این امر آن بود که دیگر به ساخت ابر-کلیساها (بناهایی که از طرف کلیسا ساخته می شد) نیازی نبود و این امر باعث می شد که کار سنگ تراش ها کمتر شده و ماهیت فنی این صنف، رفته رفته کم اهمیت شود.

هم زمان دانشمندان که در عصر روشنگری به خاطر طرح مسائل علمی مجازات می شدند، به دنبال محافل مخفیانه ای بودند که بتوانند در آن قالب با هم گفت و گو و هم صحبتی کنند.

دانشمندان مجالس فراماسونری را برای این کار مناسب دیدند و فراماسون ها هم از حضور چنین افراد دانشمند و بانفوذی در میان خود استقبال می کردند.

به این ترتیب فراماسونری به کانونی تبدیل شد که به جای کارگران، جنتلمن ها را در خود جای می داد تا بتوانند در کمال برابری و آزادانه راجع به هر چیزی با هم صحبت کنند ولی کماکان همان اسلوب و روش ها را در لایه ی فرمی نگه داشتند و فقط معانی متفاوتی به آن بخشیدند.

مثلا نشانه فراماسونری از یک پرگار و گونیا تشکیل شده و لباس فراماسون ها شبیه روپوش سنگ تراشان قدیمی است که نشان دهنده ارتباطشان با فراماسونری اولیه است.

این نمادها در فراماسونری مدرن معانی تازه ای می یابند. معماری دیگر به معماری ساختمان اطلاق نمی شود، بلکه به معنای معماری جهان هستی است و استاد ماسون ها به جای ساختن ساختمان های خارق العاده به دنبال ساخت دنیا و جامعه ای خارق العاده و بهتر هستند.

فراماسونری| نمادهای فراماسونری | منشا تاریخی فراماسونری

نمادهای فراماسونری

1- نمادهای مصر باستان

یکی از مهمترین ویژگی های نمادها در فراماسونری برجستگی نمادها و نشانه های مصر باستان در آنها می باشد. نقوش اهرام، مجسمه های ابوالهول و همچنین نوشته های هیروگلیف در سراسر لژهای ماسونی به چشم می خورد.

2- ستون سنگی با نوک هرمی (Obelisk)

این نماد که نماد زایندگی و باروری در مصر باستان بوده است، در بناهای ماسونی متعددی به کار رفته است. به معنای سوزن یا ستون نوک‌تیز، ستون سنگی چهارگوش و بلند که در بالای آن یک نوک هرمی جای دارد و گفته می‌شود که برگزیدن شکل هرم برای همانندسازی با یک پرتوی سنگ شده قرص خورشید بوده‌است.

در دوران کهن مصریان باور داشتند که این ستون نمادی از تکه چهاردهم بدن اوزیریس می باشد. این بنا در معماری مصر باستان ، آشور ، آکسومی اتیوپی، روم باستان ، بیزانس (روم شرقی) به کار رفته‌است.

در دوران نوین نیز این بنا در شماری از میدان‌های اصلی اروپا و آمریکا وجود دارد این بنا نزد فراماسون ها مقدس به شمار می‌رود. در حالی که گروهی از مسلمانان آن را نماد شیطان می‌دانند. به طوری که یکی از اعمال حج سنگ زدن به این بناست که رمی جمرات نامیده می‌شود.

توجه کنید که Obelisk ها دقیقاً به شکل ستون سنگی منشوری شکل هستند که سطح مقطع مربعی دارند و در انتهای آنها نیز همیشه هرم وجود دارد. بنابراین بناهایی که ویژگیهای فوق را نداشته باشند،Obelisk محسوب نمی شوند.

3- دست دادن

در فرقه فراماسونری 5 نوع دست دادن وجود دارد.

دست دادن به روش تازه واردین ( THE BOAZ )

در فرقه فراماسونی می توان از شیوه دست دادن افراد درجات آنها را در گروه متوجه شد. در درجات پایین و در واقع دست دادنهای پیش پا افتاه ، دست دادن مانند دست دادن معمولی می باشد ولی بعد آن یکی از ماسونها انگشت خود را بین مفاصل دو انگشت اول دست راست ماسون دیگر قرار می دهد ، ماسون دوم در جواب ماسون اول انگشت شصت خود را در محل بین مفاصل دو اولین انگشت ماسونر دیگر قرار می دهد.

در بین اساتید ماسونی نیز دست دادن متفاوت می باشد.

در این روش مانند قبل ، با دست دادن معمولی شروع می شود ولی فرد انگشت خود را در بین مفاصل انگشت دوم و سوم دست راست ماسون دوم می گذارد و ماسون دوم هم در پاسخ انگشت خود را در همان مکان از دست ماسون اول قرار می دهد و هر و آن نقطه را می فشارند ایـن دست دادن با نام Tubalcain شناخته شده است.

4- چشم جهان بین

یکی از نمادهایی که در فراماسونری کاربرد فراوان دارد، علامت و نماد چشم جهان بین«All seeing eye» است که به صورت یک هرم و چشم در رأس آن می باشد. این نماد مربوط به یکی از خدایان مصر باستان بوده است عده ای معتقد هستند که این چشم همان چشم هرس می باشد و عده ای دیگر معتقد هستند که این چشم، چشم شیطان می باشد که هنگام وسوسه کردن حضرت ابراهیم برای قربانی نکردن حضرت اسمائیل، آن حضرت با پرتاب سنگ آن را کور کرد.

هرم در معماری کاربرد زیادی دارد، اما هر هرمی هرم ماسونی نیست. هرم در معماری ماسونی به شکل هرم با رأس جدا و یا هرم با رأس نورانی نشان داده می شود.

5- علامت ستاره شش گوش

این علامت در افکار عمومی به عنوان نماد «یهودی ها» شناخته شده است و به آن « ستاره ی داوود » یا « مهر سلیمان » هم می گویند؛ ولی در حقیقت این نماد هم جزء نمادهای الحادی بوده که بر اساس تفکرات الحادی مصر باستان ساخته شده است و نماد تعادل طبیعت بین زن و مرد، طبع سرد و گرم، الهه های ماه و خورشید و…. است. البته علامت مذکور در مکتب های الحادی دیگر، مانند هندوییسم و دیگر مکتب های شرقی نیز با مفاهیم مشابهی به کار می رود.

این علامت، قوی ترین علامت در شیطان پرستی است. ستاره ی شش گوشه از شش ضلع، شش گوشه (زاویه) و شش مثلث کوچک درست شده است که معرّف عدد 666 می باشد. » این عدد در بین مسیحیان و نیز شیطان پرستان عددی ویژه و خاص است و نشان دهنده ی دجال یا Antichristمی باشد.

هدف اصلی شیطان پرستان و فراماسون ها به حکومت رساندن Antichrist است؛ به همین دلیل است که ستاره ی شش گوش، بهترین و قوی ترین نمادشان محسوب می شود.

در تفکرات فراماسونری مثلث رو به پایین نماد زن می باشد که با وجود قرار گرفتن در یک شرایط بی ثباط تعادل را حفظ می کند ، در واقع در تفکرات فراماسونی زن عامل تعادل در جهان می باشد .

مثلث رو به بالا نماد مرد می باشد که با قاعده بزرگی که دارد بسیار استوار است و در واقع مردها عامل استحکام جهان می باشند .تا به انجا این تفکرات بسیار عالیست و کاملاً منطقی به نظر می رسند ولی نکته ای که وجود دارد این است که آنها اعتقاد دارند جهان از تلفیق این دو به وجود آمده و خداوند هیچ نقشی در به وجود آمدن این جهان ندارد و این تفکر را با یک ستاره 6 گوش نشان می دهند نکته عجیبی که وجود دارد، این است که شیطان پرستان نیز علامت مذکور را قویترین علامت خود می دانند و از آن در مراسم شیطانی خود استفاده می نمایند.

6- افسانه ی ایزس (Isis) یا زن بیوه

افسانه ی ایزس (Isis) یا زن بیوه، نیز از دوران مصر باستان اقتباس شده است. فراماسونها اعتقاد دارند که تمام ماسون ها فرزندان زن بیوه می باشند. در باور مصریان قدیم، Isis و Osiris الهه های مصر باستان بودند که در اثر ازدواج آنان تعادل طبیعت به وجود آمد. بعد از مدتی Osiris مرد و خدای شهر های مردگان گشت. بدین ترتیب Isis بیوه شد.

7- گونیا و پرگار

در وسط این دو علامت، حرف G قرار گرفته است (به اعتقاد فراماسون ها، « Goat = بز » نماد شیطان است. نکته ی جالب دیگر، این که در برخی از لژ ها بر روی علامت پرگار و گونیا، علامت چشم جهان بین نیز حک شده است که نشان دهنده ی اهمیت فوق العاده ی علامت چشم جهان بین در نزد ماسون ها می باشد.

8- علامت آنخ

نماد Isis است و در لژهای ماسونی به کار می رود. این علامت امروزه به عنوان سمبل جنس زن و نشانه ی فمینیست ها (Feminists) نیز به کار می رود.

9- ستاره ی 5 گوشه ی معکوس یا Baphomet

ستاره پنج گوش یا پنتاگرام یکی از نمادهای بسیار مهم فراماسون ها و شیطان پرستان می باشد ، این ستاره هم به شکل روبه پایین و هم روبه بالا در بین این گروه ها رواج دارد .به دلیل رخنه تفکرات کابالیستی به درون گروه فراماسون ها، تفکرات شیطانی و ارتباط با اجنه و ماوراءطبیعت در بین این گروه رواج پیدا کرد ، فراماسون ها اعتقاد دارند هنگامی که جنی بر آنها ظاهر می شود آن جن در قالب یک بز با بدنی شبیه انسان است که بر همین اساس سمبل صورت این بز را به صورت ستاره پنتاگرام رو به پایین ترسیم می کنند .

10- زمین شطرنجی

در باور یهودیان و فراماسونرها کف زمین معبد سلیمان به صورت شطرنجی بوده است و درب ورود اجنه به داخل کاخ سلیمان از میان 2 ستون بوآز و جاشین بوده که وجود این دو ستون و زمین شطرنجی به حضرت سلیمان در کنترل اجنه قدرت می داده است.

11- مار

فراماسون ها معتقد هستند شیطان برای فریب دادن آدم و حوا به صورت مار ظاهر شده است.آنها اعتقاد دارند که پس از رانده شدن شیطان از بهشت ، شیطان به شکل ماری به دور پای طاووس پیچیده وارد بهشت می شود و آدم و حوا را فریب می دهد.

12- سیب

اعتقاد دارند که شیطان حضرت آدم و حوا را به وسیله سیب فریب داد

13- رنگ قرمز

رنگ قرمز در تفکرات ماسونی و شیطان پرستی نشانه شهوت است.

14- دستکش سفید

همانطور که در بخش قبل بیان شد ، 9 نفر از افراد امین حضرت سلیمان دستکشهای سفیدی به نشانه بی گناهی در دست می کردند ، فراماسونها نیز به پیروی از آنان و به نشانه پاک پودن دستشان در قتل هیرام دستکش سفید به دست می کنند

15- اهمیت عدد 11

این یکی از پرکاربردترین اعداد فراماسونریست. ضرایب این عدد خصوصاْ مضرب ۳ آن بسیار پرکاربرد هستند. معروف ترین مورد استفاده از عدد ۱۱ و ۳۳ حادثه یازده سپتامبر است که در یازدهمین روز ماه نهم سال بوقوع پیوست. همچنین نماد دو ستون کنار در معبد سلیمان است که نام آن ها بوآز و جاشین نام داشتند ، که بوآز در سمت چپ درب معبد قرار داشت و رنگ آن سفید بود که نماد شب و دیگری جاشین نام داشت که در سمت راست درب معبد قرار داشت و رنگ آن قرمز بود که نماد روز بوده است.

16- اهمیت عدد 13

عدد مقدس ماسون ها و یهودیان است. در حالی که مسیحیان آن را نحس می دانند. فراماسون ها در بسیاری از نماد های خود، تعداد اجزاء را 13 قرار می دهند. به عنوان مثال در تصویر وسط، ستاره شش گوش را با 13 ستاره کوچک کشیده اند. در شکل راست، 13 دست گوشه های یک شکل 13 دندانه را گرفته اند.

17- اهمیت عدد 33 (مهمترین مضرب 11)

این عدد در واقع مضرب سوم عدد یازده است. گروه های ماسونی 33 مرتبه و 33 درجه دارند. شخصی که به درجه 33 می رسد ،قدرت زیادی داشته و ماسون اعظم نامیده می شود. این شخص بالاترین مقام لژ را در اختیار دارد در فراماسونری، صاحب درجه 33 بالاترین قدرت را داراست. در سمبل بسیاری از گروه های ماسونی از جمله در علامت مربوط به یک گروه ماسونی شهر (Memphis) آمریکا که نام شهر باستانی Memphis مصر را برخود نهاده اند، عدد 33 بکار رفته است.

18- دست شیطان یا دست شاخدار

در تفکر ماسون ها و شیطان پرستان، شیطان شاخدار Cornuto است و با حرکت دست خود، شیطان را نمایش می دهند. در این علامت باید روی دست به طرف شما باشد و در نشان دادن با دست چپ انگشت شصت باید باز شود! ولی با دست راست شصت هم بسته است.

19- جمجمه و استخوان( Bones & Skull )

20- اهمیت عدد 666

عدد 666 نماد دجال یا ضد مسیح (Antichrist) یا شیطان. گاهی به صورت FFF هم این عدد را نشان می دهند. چون حرف F، ششمین حرف انگلیسی است.

21- اهمیت عدد 9

عدد 9 عدد الهام بخش دانشمندان و نویسندگان است.

فیثاغورث الهه های 9 گانه را به سه قسمت به شرح زیر تقسیم کرده بود:

خداوندان علوم غریبه و مقدس:اورانی(Uranie) ، پولیم نی(Polymnie)، ملپومن(melpomene)

خداوندان علوم بشری یا صفا و پاکی :کالیوپ(Kalliope)،کیلو(Kilio) ،اوترپ(Euterpe)

خداوندان علوم عناصر و نباتات و حیوانات یا تعلیم:ترپسکیور(Trpsichore)، اراتو(Erato) ، تالی(Thalie).

طبیعت 9 ماه وقت لازم دارد تا نطفه را در شکم مادر به صورت یک کودک در آورد. در کلیسای مسیح سرود فرشتگان 9 سرود است.بعضی ماسون ها معتقدند زنجیر اتحاد باید نه حلقه داشته باشد. عده ی استادانی که در جست و جوی حیرام بودند 9 نفر بود . تعداد ضربه های درجه استادی هم 9 ضربه است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید