امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 262887
۷۷۶۲۴
۱
۰
نسخه چاپی

اینترنت اشیا: هوشمندی در همه جنبه‌های زندگی

اینترنت اشیاء مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات می باشد که بر اساس آن اشیاء اطراف ما هویتی دیجیتال می یابند.

اینترنت اشیا: هوشمندی در همه جنبه‌های زندگی

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا (Internet of Things یا به اختصار IoT) به میلیاردها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان گفته می‌شود که به اینترنت متصل هستند و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند و با کاربر و سایر دستگاه‌های متصل به اشتراک می‌گذارند.

تقریبا هر چیزی که بتواند به شبکه اینترنت متصل شود، بخشی از اینترنت اشیا است. در خانه هوشمند، این گجت‌های مجهز به اینترنت ما را از شر انجام کارهای خانه رها می‌کنند، کمی از وقت باارزشمان را به ما بازمی‌گردانند و به زندگی روزمره و خاکستری ما، رنگ و لعاب هیجان‌انگیزتری می‌بخشند.

اما اینترنت اشیا چیزی فراتر از گرم کردن فر با صدا یا خاموش کردن چراغ‌ها با گوشی هوشمند است. هدف اصلی اینترنت اشیا این است که با نصب حسگر روی هر چیزی در دنیا و ترجمه آن به زبان دیجیتال، کامپیوترها را در تماس مستقیم با محیط فیزیکی اطراف ما قرار بدهد.

به عبارت دیگر، اگر در واقعیت مجازی این ما انسان‌ها هستیم که به دنیای دیجیتال کامپیوترها قدم می‌گذاریم، در اینترنت اشیا این دنیای دیجیتال است که وارد جهان فیزیکی ما می‌شود.

دستگاه‌های متصل به اینترنت می‌توانند راهی برای پیش‌بینی در مورد همه چیز، از رفتار مصرف‌کننده گرفته تا وقایع آب‌و‌هوایی، باشند؛ اما این دستگاه‌ها در عین حال دسترسی هکرها به فضای خصوصی افراد برای سرقت و فاش کردن اطلاعات شخصی آن‌ها را آسان‌تر می‌کنند. بسته به اینکه از چه کسی بپرسید، اینترنت اشیا قرار است آینده تکنولوژی را دگرگون کند یا همچون ربات غول‌پیکر افسارگسیخته‌ای، پایان عصر تکنولوژی بشر را رقم بزند.

دلایل اهمیت اینترنت اشیا

اینترنت اشیا یک فناوری است که به مردم کمک می‌کند هوشمندانه‌تر زندگی کنند و ابعاد مختلف زندگی خود را بتوانند راحت‌تر کنترل کنند. البته این هوشمند سازی تنها زمانی مفید است که باعث آسانتر شدن کارها شود نه اینکه پیچیدگی بیشتری به آن اضافه کند.

امروزه داشتن دقت و سرعت عمل در انجام کارها بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل است که فناوری‌هایی مانند IOT مورد توجه مردم قرار گرفته است. زیرا اینترنت اشیا با اضافه کردن قابلیت دریافت یا ارسال داده یا دریافت و ارسال داده به صورت همزمان به اشیا، آن‌ها را هوشمند می‌کند. این هوشمندسازی باعث انجام خودکار کارها می‌شود و نیاز به دخالت انسان به حداقل خود می‌رسد.

تاریخچه و ریشه عبارت اینترنت اشیاء

در سال ۱۹۸۲ دانشمندان دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon University) در پیتسبورگ پنسیلوانیا روی ایده ساخت ماشین‌های هوشمند تحقیقات خود را آغاز کردند. آنها موفق شدند تا یک دستگاه فروش کوکاکولا را به میکرو‌سوئیچ‌ها مجهز کنند. هاب دستگاه با یک برنامه استعلام وضعیت همراه بود که با اتصال به شبکه آرپانت (APRANET) از راه دور وضعیت موجودی یخچال را بررسی می‌کرد. حسگرها اطلاعات مربوط به مقدار و دمای بطری‌های کوکا کولا را جمع‌آوری می‌کردند.

در کتاب نیل جرشنفلد (Neil Gershenfeld) از دانشگاه MIT، ایده هوشمند سازی اشیا توضیح داده شد. با اینکه در این کتاب به صورت مستقیم صحبتی از اینکه اینترنت اشیا نشده است، اما یک دید کلی از آنچه IoT نام گرفته در آن مطرح شده است. ایده افزودن حسگرها به اشیا و هوشمندسازی آن‌ها در طول دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بارها مورد بحث قرار گرفت. اما از آنجایی که تراشه‌ها خیلی بزرگ و حجیم بودند و هیچ راهی برای برقراری ارتباط موثر بین اجسام وجود نداشت. نتایج تلاش‌ها چندان موفقیت آمیز نبود.

در سال ۱۹۹۹ اصطلاح اینترنت اشیا توسط کوین اشتون (Kevin Ashton) برای اولین بار مطرح شد. ایده او استفاده از تگ‌های ار اف ای دی (RFID) در خط تولید لوازم آرایشی این شرکت بود. تگ RFID از یک مدار الکترونیکی برای ذخیره اطلاعات و یک آنتن برای انتقال و دریافت سیگنال تشکیل شده است.

شرکتی که اشتون تأسیس کرد تا سال ۲۰۰۳ بیش از صد حامی مالی و چندین شعبه در سراسر جهان داشت. در همان دوره بیش از ۲۰ نوع دستگاه هوشمند مجهز به اینترنت اشیا تولید شد. مدتی بعد،‌ استارتاپ‌های اینترنت اشیا از گوشه و کنار سر برآوردند. استارتاپ‌ نست لبز (Nest Labs) در سال ۲۰۱۰ شروع به تولید ترموستات و آشکارساز دود هوشمند با قابلیت یادگیری کرد. در سال ۲۰۱۴، گوگل این استارتاپ را به قیمت ۳٫۲ میلیارد دلار خرید.

با افزایش دسترسی به اینترنت و شبکه‌های سلولی و بی‌سیم به مرور این قابلیت به وجود آمد که تقریباً همه چیز به اینترنت متصل شود. به طوری که اکنون تاکید بر کاربری دستگاه‌های هوشمند در خانه‌ها و دفاتر کار است. البته فناوری زیرساخت لازم برای رشد اینترنت اشیا مانند تکنولوژی حسگر، ارتباطات ۵G و تجزیه و تحلیل مبتنی بر یادگیری ماشینی و وب ۳ هنوز در مراحل توسعه هستند.

اینترنت اشیا: هوشمندی در همه جنبه‌های زندگی

کاربردهای اینترنت اشیا

کاربرد اینترنت اشیا بسیار گسترده است و محدود به یکی یا دو مورد نیست. ورود IOT به هر حوزه‌ای باعث بهبود عملکرد، انجام کارها به صورت خودکار و تسهیل کنترل فرایندهای مختلف می‌شود. در ادامه به برخی از کاربردهای مهم آی او تی اشاره می‌کنیم:

کاربرد IOT در صنعت

اینترنت صنعتی اشیا (Industrial internet of things) به استفاده از فناوری اینترنت اشیا در یک محیط صنعتی اطلاق می‌شود. اینترنت اشیا در صنعت ترکیبی از حسگرها، شبکه‌های بی‌سیم، داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل برای بهینه‌سازی فرآیندهای صنعتی است. افزایش بهره‌وری نیروی کار و صرفه جویی در هزینه دو هدف بالقوه به کارگیری اینترنت اشیا در صنعت است. IOT به شرکت‌ها و صنایع مختلف کمک می‌کند تا خدمات و محصولات خود را از راه دور به صورت آنلاین کنترل کنند و با جمع‌آوری داده‌‌های مورد نیاز، برای کنترل و بهبود فرآیند‌ها تصمیماتی را اتخاذ کنند.

کاربرد IOT در کشاورزی

یکی از اصطلاحات جدیدی که اخیرا در صنعت کشاورزی می‌شنویم، مزارع هوشمند است. مزارع هوشمند دستگاه‌هایی هستند که به اینترنت متصل می‌شوند و انواع داده‌های آنلاین مربوط به محصولات را ارائه می‌دهند. این اطلاعات شامل بافت خاک، تعادل رطوبت، سطح آفت‌کش‌ها، سطح آب و سلامت محصولات است. ورود اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی باعث افزایش کیفیت و کمیت محصولات شده است و از طرف دیگر نیروی کار لازم و مصرف انرژی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

از نظر متخصصان این حوزه اینترنت اشیا در کشاورزی، موج دوم انقلاب سبز در جهان است که مزایای بسیار زیادی با خود دارد و مهمترین آن این است که کشاورزان در زمان کمتری کارها را انجام می‌دهند.

کاربرد IOT در حوزه درمان

یکی از مهم‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا در حیطه سلامتی است. استفاده از گجت‌های پوشیدنی یا حسگرهایی که به بیمار وصل می‌شود این امکان را به کادر درمان می‌دهد تا وضعیت بیمار را به صورت لحظه‌ای و حتی از راه دور کنترل کنند و در صورت لزوم اقدامات پیشگیرانه را اتخاذ کنند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که کاربرد IOT در حوزه درمان، حوادث مرگبار بیماران را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. زیرا به دلیل نظارت مداوم، هرگونه علائم خطر سریعا تشخیص داده می‌شود و برای حفظ علائم حیاتی، حتی ممکن است به صورت خودکار از طریق دستگاه‌های هوشمند به بیمار دارو تزریق شود.

کاربرد IOT در محیط زیست

آی او تی در محیط زیست و حفظ زمین نقش بسیار مهمی دارد. امروزه درجوامع پیشرفته شاهد آن هستیم که گام‌های رو به جلویی برای استفاده هرچه بیشتر از این فناوری برداشته می‌شود زیرا نه تنها باعث سهولت زندگی انسان می‌شود بلکه به حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند. برخی از کاربردهای اینترنت اشیا در محیط زیست به شرح زیر است:

• مدیریت منابع آبی: یکی از چالش‌های اصلی که اغلب کشورها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکل کم آبی است. به همین دلیل مدیریت منابع آب بسیار حائز اهمیت است. این موضوع در حوزه کشاورزی که بخش مهمی از کل آب مصرفی را به خود اختصاص می‌دهد از اهمیت بیشتری برخوردار است. IOT به کشاورزان کمک می‌کند تا به کمک سنسورهای اینترنت اشیا و محرک‌های ایجاد شده در زمین، آب مصرفی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند.

• جلوگیری از نابودی جنگل: قطع بی رویه و بدون مجوز درختان باعث نابودی جنگل‌ها می‌شود. یکی از روش‌های کارآمد برای پیشگیری از بروز چنین اتفاق ناخوشایندی حفاظت بیشتر از درختان از طریق اینترنت اشیا است. می‌توان روی تنه درختان سنسورهای حساس به صدای اره یا عبور وسایل نقلیه بزرگ (که برای حمل درختان قطع شده استفاده می‌شوند) نصب کرد. جنگل‌بانان در صورت دریافت علامت هشدار از سنسورها سریعا وارد عمل خواهند شد و از فعالیت بیشتر خرابکاران جلوگیری می‌کنند.

کاربرد IOT در خودروسازی

اتومبیل‌های خودران یکی از بهترین محصولات اینترنت اشیا است که رانندگی را بسیار جذاب و لذت‌بخش کرده است. این خودروها از از سنسورها و حسگرهای خاصی استفاده می‌کنند که وظیفه جمع‌آوری داده و ارسال آن به اپلیکیشن‌های کاربردی را بر عهده دارند. این برنامه‌ها با تحلیل داده‌ها، هشدارها و مشکلات احتمالی مانند معیوب شدن قطعات را به راننده اطلاع می‌دهند. در صورتی که راننده نسبت به رفع این مشکلات سریعا اقدام کند سطح کارایی و ایمنی خودرو را بالا می‌برد.

این خودروها به راننده کمک می کنند تا بتواند زمان خود را هم مدیریت کند. تصور کنید در حال رانندگی با ماشین هوشمند خود به مقصد خاصی هستید. خودروهای هوشمند این قابلیت را دارند که کوتاه‌ترین مسیر به مقصد را پیشنهاد دهند و همچنین با توجه به ترافیک، زمان تخمینی رسیدن به مقصد را نیز محاسبه کنند. با توجه به اینکه اینترنت اشیاء توانسته است در صنعت خودرو تغییرات مثبتی تا به امروز ایجاد کند. انتظار می‌رود که در آینده هم از طراحی تا تولید خودرو نقش بیشتری داشته باشد.

کاربرد IOT در ساختمان سازی

بدون تردید مهم‌ترین کاربرد آی او تی در هوشمندسازی ساختمان بوده است. اینترنت اشیا به شما کمک می کند تا تجهیزات و وسایل منزل یا محل کار خود را به کمک برنامه‌های مبتنی بر وب، کنترل کنید. برای مثال یخچال‌های هوشمند می‌توانند اطلاعات مختلفی مانند محتویات یخچال، مقدار یا تعداد مواد غذایی و حتی تاریخ انقضای آن‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد. هدف از بکارگیری IOT در ساختمان سازی، کنترل وسایل و ایجاد راحتی و آسایش و تامین امنیت برای کاربران است.

امروزه خانه‌های هوشمند طرفداران زیادی دارد و حتی در ایران، اگرچه هنور خانه‌های تمام هوشمند به اجرا درنیامده است اما خانه‌های نیمه هوشمند زیادی وجود دارد. بنابراین می‌توان گفت سرعت پذیرش IOT در حوزه ساختمان‌سازی توسط مردم نسبت به سایر حوزه‌ها بیشتر است.

کاربرد IOT در مدیریت مصرف انرژی

کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف انرژی‌های پایان پذیر یکی از چالش‌های اصلی انسان معاصر است. به همین دلیل راهکارهایی که برای صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی معرفی می‌شوند بسیار حائز اهمیت هستند. این در حالی است که خودکارسازی فرآیندها و سازماندهی مناسب برای کنترل و نظارت از راه دور به کمک اینترنت اشیا می‌تواند باعث کاهش مصرف انرژی شود.

به عنوان مثال می‌توان با قرار دادن حسگرها درنقاط مختلف یک ساختمان، داده‌های مربوط به دما را جمع آوری کرد و دمای هر قسمت را متناسب با شرایط تغییر داد. این کار علاوه بر بهینه کردن مصرف انرژی، باعث خواهد شد تا دستگاه‌های تهویه مطبوع دما را بهتر و هوشمندتر کنترل کنند و کاربران احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

اینترنت اشیا: هوشمندی در همه جنبه‌های زندگی

نحوه کار اینترنت اشیا

می‌توان گفت کاربرد اینترنت اشیا در تمام صنایع بی‌انتها است و این تکنولوژی بدون شک پتانسیل بسیار بیشتری از یخچال هوشمند دارد. اما اینترنت اشیا چگونه کار می‌کند و مؤلفه‌های اصلی این سیستم چیست؟

برای اینترنت اشیا اولین چیزی که نیاز دارید، حسگرها و دستگاه‌هایی با قابلیت جمع‌آوری، ذخیره، انتقال و دریافت داده است. مولفه بعدی اتصال است؛ داده‌های جمع‌آوری‌‎شده باید بین دستگاه‌های مختلف مبادله شود و در واقع بین آن‌ها ارتباط برقرار شود؛ عاملی که این ارتباط را ممکن می‌کند، اینترنت است.

به‌طور معمول، حسگرها و دستگاه‌های اینترنت اشیا با اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی که در فضای ابری هستند، ارتباط برقرار می‌کنند و اگر این امر از طریق اینترنت عمومی حاصل نشود، بسته به مدل فضای ابری، از طریق شبکه اینترنت خصوصی صورت می‌گیرد.

مرحله بعدی پردازش داده است. بعد از اینکه داده‌های جمع‌آوری‌شده از دستگاه به فضای ابری منتقل شد، نرم‌افزار نصب‌شده، شروع به تجزیه و تحلیل آن‌ها می‌کند. مثلاً داده‌های منتقل‌شده از سیستم تهویه مطبوع هوشمند در خانه برای مطمئن شدن از اینکه دما در محدوده قابل‌قبولی است، آنالیز می‌شود.

اما ارزش و مزایای واقعی اینترنت اشیا در بخش سیستم‌ها و اپلیکیشن‌های صنعتی نهفته است؛ زیرا در این بخش، تعداد بسیار قابل توجهی دستگاه‌ با قابلیت جمع‌آوری و انتقال داده، اطلاعات حیاتی و در لحظه را در مورد وضعیت کسب‌و‌کار ارائه می‌دهند.

آینده اینترنت اشیا

با ادامه‌ی کاهش قیمت حسگرها و ارتباطات اینترنتی، افزودن دستگاه‌های بیشتر به اینترنت اشیا مقرون‌به‌صرفه می‌شود. بیشتر شرکت‌هایی که با اینترنت اشیا سروکار دارند، در حال حاضر در مرحله‌ی آزمایشی هستند، چون تکنولوژی لازم برای پروژه‌های آن‌ها از جمله تکنولوژی حسگر، اینترنت 5G و ابزارهای آنالیز مبتنی بر یادگیری ماشین، هنوز خودشان در مراحل اولیه‌ی توسعه به سر می‌برند.

رقابت بین پلتفرم‌های مختلف، فروشندگان و شرکت‌های نرم‌افزاری و اپراتورهای شبکه برای گرفتن سهم بیشتر در بازار اینترنت اشیا بسیار جدی و نفس‌گیر است و هنوز مشخص نیست کدام یک از آن‌ها پیروز ماجرا می‌شوند؛ اما بدون وجود استانداردها و پروتکل‌های لازم، احتمالا در چند سال آینده شاهد فجایع امنیتی بزرگی در حوزه‌ی IoT خواهیم بود.

با افزایش تعداد دستگاه‌های متصل، محیط زندگی و کار ما با محصولات هوشمند پر می‌شود. برخی افراد با آغوش باز از عصر جدید اشیا هوشمند استقبال خواهند کرد؛ درحالی‌که برخی دیگر برای روزهایی که صندلی فقط صندلی بود و کاربرد دیگری نداشت، دل‌تنگ خواهند شد. شما جزو کدام یک از این دو دسته هستید؟

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید