امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273975
۶۱۱۵
۴
۰
نسخه چاپی

10 شگرد برای رفتار با افراد سمی

شگردهای رفتار با آدم های سمی بر رفتارهایی متمرکز است که باعث می شود افراد در برخورد با رفتارهای سمی بتوانند از خود در برابر اثرات و آسیب های این رفتارها حمایت کنند.

شگردهای رفتار با افراد سمی

10 شگرد برای رفتار با افراد سمی

1- شگرد تنفسی(تخلیه ی بار منفی عصبی به صورت دم و بازدم)

این ترفند می تواند همواره در کنار سایر فنون مورد استفاده قرار گیرد چرا که به شما کمک می کند در زمان بروز فشار عصبی و رویارویی با فردی سمی یا موقعیتی تنش زا، مهار روانی و هدایت احساسات خود را در دست گیرید.

آیا می دانید زمانی که به شما فشار عصبی وارد می شود چه اتفاقی در بدن شما می افتد؟ زمانی که دچار خشم شدید می شوید بدن برای مواجهه با آن به طور خودکار دچار تحولاتی می شود که بدین شرح است:

هورمون آدرنالین شروع به ترشح در بدن شما می کند، ضربان قلبتان بالا می رود، در سرتان ضربه هایی را احساس می کنید، صورت‌تان قرمز می شود و همانگونه که سعی در نگه داشتن نفستان دارید چشم هایتان ار حدقه بیرون می زند و تغییرات فیزیکی – شیمیایی گسترده و پیچیده ای نظیر آن در اندام های شما اتفاق می افتد. حال یادگیری و به کارگیری روش تخلیه ی تنفسی به شما کمک می کند در چنین شرایطی بدنتان از اکسیژن کافی برخوردار شود و بتوانید تشویش خود را رفع و احساس آرامش کنید تا دوباره در وضعیت تعادل قرار گیرید.

اکنون برای شما این تمرین را شرح می دهم:

1- به مدت دو ثانیه اکسیژن را از طریق دهان به درون ریه ها بکشید.

2- در حالی که فرد سمی را در نظر دارید اکسیژن تنفس شده را به مدت سه ثانیه درون خود حبس کنید.

3- حالا با تمام قوا (در حالی که فرد سمی را همچنان در نظر دارید) تمامیِ اکسیژن درون را به بیرون تخلیه کنید.

4- دو ثانیه توقف کنید و تنفس نکنید.

5- اکنون مراحل یک تا چهار را دوباره تکرار کنید(در حالی که فرد سمی و رفتار و گفتارش را در نظر دارید و انرژی منفی آن را با بازدم خود از بدنتان بیرون می رانید)

6- حال این کار را دوباره تکرار کنید(در حالی که احساسات منفی تان را با بازدم به بیرون می رانید). بعد از مرتبه ی سوم، بلافاصله نفس عمیقی (از طریق دهان) بکشید، ریه هایتان را از هوا پر کنید و سپس به طور طبیعی بازدم را انجام دهید.

بعد از این کار ممکن است قدری در سرتان احساس سبکی یا گیجی خفیفی بکنید که البته طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اگر دچار این حالت شدید می توانید چند دقیقه بنشینید و عمل دم و بازدم را دوباره به شکل عادی انجام دهید.

به هر صورت پس از انجام این کار فشار عصبی کمتری حس خواهید کرد. در غیر اینصورت این فرایند را مجدداً تکرار کنید تا جایی که دیگر فشار دارد آمده از فرد سمی را در خود احساس نکنید. عمل بازدم به سادگی می تواند باعث تخلیه ی انرژی های منفی در شما شود، به خصوص اگر با تمرین کافی و عادت به این فن آن را به عنوان ابزاری روزمره در خود نهادینه کنید. علاوه بر برقراری مجدد آرامش در شما، فایده ی دیگر این شگرد این است که مانع می شود شما به ناگهان حرفی از سر خشم بزنید یا حرکتی انجام دهید که بعد باعث پشیمانی شود. زمانی که در برخورد با چنین حالتی شما عملِ کشیدن اکسیژن (دم) به درون خود را انجام می دهید فرصتی می یابید تا قبل از اینکه واکنشی نشان دهید مهار رفتار و گفتار خود را به دست گیرید.

10 شگرد برای رفتار با افراد سمی

2- شگرد شوخی

شما در برخورد با فرد سمی نه تنها می توانید با شگرد تخلیه ی تنفسی فشار عصبی را از درون خود بیرون برانید، بلکه می توانید در برخورد با چنین فردی خود را سرگرم هم بکنید. فکر کنید تا به حال چند بار پیش آمده که ساعت ها بعد از رویارویی با یک فرد سمی به خود گفته اید کاش فلان جواب را به او داده بودم یا کاش فلان واکنش را نشان داده بودم.

تاکنون چند بار برای تان پیش آمده که در حالی که در بستر خود دراز کشیده و آماده ی یک خواب آرام هستید ناگاه به یاد بیاورید که آن روز در برخورد با یک آدم ناجور، جواب مناسب و جانانه ای به او نداده اید و سپس به ملامت خود می پردازید. در حالی که با به کارگیری شگرد شوخی در برخورد با فردی سمی نه تنها می توانید واکنش بجا و مناسبی نشان دهید بلکه اسباب تفریح و خنده را هم برای خود فراهم کرده اید.

این روش به این صورت است که در مواجهه با چنین موقعیتی، پس از به کارگیری روش تخلیه ی هیجانی از طریق تنفس، راجع به چیزی خنده دار فکر کنید. بهتر است همزمان با استفاده از روش تخلیه ی تنفسی این شگرد را نیز به کار گیرید. یعنی برای لحظه ای راجع به چیزی فکر کنید که شما را خوشحال می کند یا لبخند به لب شما می آورد یا باعث خنده ی شماست؛ چیزی مثبت که به قولی روحیه ی شما را بهتر می کند.

در بسیاری موارد شما می توانید عبارت سمی یا زهرآگین یک فرد را با لحنی متقابل به خود او بازگردانید. گاه فرد خیال می کند جمله ای که به شما گفته زیرکانه و بامزه بوده است، اما شما هم می توانید با جمله ای بجا و در عین حال آمیخته به شوخی، زهرش را به خودش بازگردانید.

اگر گمان می کنید که آن قدر حاضر جواب یا شوخ طبع نیستیدکه به موقع شوخیِ مناسبی در آستین داشته باشید، راهش این است که در این زمینه قدری تمرین کنید، به شئخی های دیگران توجه کنید و سعی کنید قدری از آنها شوخ طبعی یاد بگیرید و حتی به کتاب ها و پایگاه های اینترنتی طنز و لطیفه مراجعه کنید.

در برخی موارد شما ناچارید جواب شوخی های آزاردهنده یا حرف های نامربوط دیگران را با همان روش خودشان به شان بازگردانید. شاید توجه کرده باشید که زمانی که فردی جمله ای زهرآگین به شما می گوید و شما با شوخ طبعی مناسب و در عین حال دندان شکنی جوابش را می دهید، آن فرد در نظر خودش و دیگران تا چه حد از گفته ی خود احساس حماقت می کند و در عین حال شما هم احساس می کنید از خشم درونی تان کاسته شده است.

در بسیاری مواقع افراد دلشان می خواهد از این فن استفاده کنند ولی احساس می کنند در آن لحظه جواب و شوخی مناسبی در آستین ندارند، که تغییر این حالت محتاج قدری تمرکز بر استفاده از این روش است. اگر شما فردی حاضر جواب نیستید و در هر لحظه پاسخ مناسبی ندارید، شاید دلیلش نداشتن تمرین کافی در این زمینه است؛ یعنی هیچ گاه تا به حال این روش را در مقابله با افراد سمی در نظر نگرفته بودید، ولی از زمانی که مصمم شوید در مواقع لازم جواب مناسبی به فرد متخاصم بدهید، کم کم متوجه خواهید شد که در این زمینه پیشرفت کرده اید، یعنی دیگر بدون تلاش یا سکوت زیاد پاسخ مناسبی به ذهنتان خواهد آمد.

10 شگرد برای رفتار با افراد سمی

3- شگرد توقف جریان افکار آزاردهنده

این ترفند بسیار مهم و مؤثر، موجب توقف جریان افکار منفی در ذهن شماست.

اهمیت این فن را دست کم نگیرید. خوب است بدانید که این شگرد یکی از کاربردی ترین فنونی است که روان‌درمانگران به مراجعان خود آموزش می دهند. تا قبل از اینکه طعمه ی افکار و احساسات منفی شوند، آنها را در نقطه ی شروع متوقف کنند.

حتماً برای شما نیز پیش آمده که عمل فردی به شدت باعث آزار یا عصبانیت‌تان شود و پس از آن هرگاه به یاد آن فرد یا کارش می افتید دوباره تمامی آن افکار و انرژی منفی به شما هجوم می آورد. همه چیز دوباره برای تان زنده می شود و درد ناشی از آن دو مرتبه مانند بار اول وجودتان را فرا می گیرد.

دلیلش این است که ذهن شما دوباره آن موضوع را به میان آورده و شروع به مرور آن کرده است. گاه آن اتفاق ناگوار یا رفتار فرد سمی تمام شده ولی آثارش هنوز در ذهن شما زنده و حاضر است و همواره با به یاد آوردن آن، انگار که زخمی سر باز کرده باشد، دچارِ سوزش می شوید. در چنین مواقعی شما نه تنها حتماً باید از شگرد تخلیه ی تنفسی استفاده کنید بلکه در همان زمان که بازدم خود را به بیرون از ریه هایتان می رانید، در ذهن خود به افکار منفیِ ناشی از آن جریان دستور دهید: « ایست!» با این کلمه ی به ظاهر ساده ولی سحرآمیز به ذهن خود و افکار منفی خود فرمان توقف دهید.

هربار که آن فرد و کاری را که با شما کرده و این چنین باعث خشمتان شده به یاد می آورید، قبل از اینکه دوباره جوش و خروش افکار و احساسات سمی در شما به جریان افتد، در ذهن خود بر سر افکارتان فریاد بکشید «ایست!» و جلوی آغاز این جریان را در همان ابتدا بگیرید. بسیاری از ما از شروع خود به خودی این افکار در ذهن خود آگاه نیستیم و تنها زمانی به خود می آییم که این افکار دوباره انرژیِ ما را گرفته و ما را درگیر بارِ منفی خود کرده اند.

این روشی است که بسیاری از روانشناسان به منظور جلوگیری از هجوم افکار منفی یا افکار وسواسی به بیمارانشان می آموزند و بسیار کاربردی و سودمند است؛ در اصل مانند نهیبی بر ذهن شما، شما را از درگیری مجدد با همان افکار منفی و تکراری نجات می دهد. با به کارگیری این شگرد به مرور تسلط بیشتری بر انچه در هر لحظه از ذهن شما می گذرد پیدا خواهید کرد. خوب است که در اینجا اشاره کنم گفتگوهای درونی شما با خودتان که همواره در حال بیداری یا خواب ادامه دارد گاه اغلب از مهار شما خارج می شود و شما را چون پر کاهی به هر سو می کشاند، بدون اینکه شما برای توقف آنها تلاشی بکنید.

10 شگرد برای رفتار با افراد سمی

4- شگرد آینه‌گونگی

شگرد آینه‌گونگی فرد سمی را وا می دارد تا خودش هم انعکاس رفتار و گفته ی ناپسندی را که در حق شما مرتکب شده یا بر زبان آورده، مشاهده کند.

حسن روش آینه در این است که شما مجبور نیستید با کسی گلاویز شوید یا بر فرق کسی بکوبید تا او را متوجه رفتار اشتباهش کنید، بلکه تنها با انعکاس آینه وار رفتارش در مقابلِ او، چشمانش را به روی زشتی رفتارش باز می کنید. به این طریق تغییر رفتار ناگهانی را در او خواهید دید.

باور کنید در برخی موارد باید افراد متوجه رفتار خصمانه و ناپسندشان کرد و یکی از روش ها، استفاده از همین شگرد آینه است. بدین ترتیب فوراً مشاهده می کنند که رفتارشان با شما یا دیگران می تواند دارای چه انعکاس بیرونی باشد. با استفاده از این ترفند نه تنها شما به آنها گوشزد کرده اید که رفتارشان با شما تا چه حد ناشایست بوده بلکه باعث می شوید همان حس ناخوشایندی که با رفتارشان در شما ایجاد کرده اند به خودشان هم دست دهد.

خوب است بدانید که استفاده از شگرد آینه برای کودکان نیز بسیار موثر و مناسب است. شگرد آینه کودکان را قادر می شازد تصویر رفتار نامناسب خود را از طریق شخص ثالث مشاهده کنند و به واقع ببینند که رفتارشان در چشمِ دیگران چگونه می آید.

10 شگرد برای رفتار با افراد سمی

5- شگرد رویارویی مستقیم(ابراز صریح)

زمانی که فردی علناً به شما توهین می کند یا حرفی نامربوط می زند، شگرد رویارویی مستقیم بسیار موثر و کاربردی است. اگر در مواجهه با چنین شخصی در آن لحظه آن قدر حضور ذهن نداشتید که بلافاصله با شگرد شوخی یا شگرد آینه با او مواجه شوید، بهتر است از این شیوه استفاده کنید؛ بدین صورت که شجاعانه در مقابل فرد بایستید و صراحتاً به او بگویید حرفی که به شما زده باعث ناراحتی و خشمتان شده است.

شگرد رویارویی مستقیم مانع از آن می شود که شما قربانی فرد سمی شوید. مطمئن باشید دیگران نیز وقتی ببینند شما توانسته اید بایستید و از احساس و غرورتان دفاع کنید، شما را تحسین خواهند کرد. در هنگام استفاده از این شگرد در نظر داشته باشید که حتماً در مقابل آن فرد بایستید و رودرو و در حالی که مطمئن هستید صدای تان به خوبی و با قدرت و شهامت به گوش فرد می رسد، با کلامی نافذ فرد را متوجه کار یا صحبت ناشایستش کنید.

استفاده از شگرد رویارویی مستقیم نه تنها باعث می شود دیگران برای شما احترام بیشتری قائل شوند بلکه شما خود موجب می شوید که برای خود احترام کسب کنید.

با به کار بردن شگرد رویارویی مستقیم، فرد سمی بدون تعارف می فهمد که شما دستش را خوانده اید و با شوخی و کنایه و موذی بازی نمی تواند شما را طعمه ی خود قرار دهد و دیگر قادر به ضربه زدن از پشت به شما نخواهد بود.

10 شگرد برای رفتار با افراد سمی

6- شگرد مطرح کردن پرسش های هدایت کننده همراه با آرامش (زیر ضرب بردن فرد سمی با پرسش های هوشمندانه)

با استفاده از این شگرد فرد سمی به این واقعیت می رسد که رفتاری که با شما کرده یا حرفی که به شما زده تا چه حد احمقانه، مسخره، یا سطحی بوده است.

با این شگرد زیرکانه فرد را به پاسخ گویی به سلسله سوالاتی وا می دارید که پاسخ های آن تنها می تواند بله یا خیر باشد، و شما با این شیوه به مثابه ی وکیل مدافعی عمل می کنید که در دادگاه با سوالات خود فرد سمی را به مسیری هدایت می کند که در انتها محکوم شود و فردی ابله و کم خرد جلوه نماید.

حتماً به خاطر داشته باشید زمانی که از این شگرد استفاده می کنید باید با لحنی کاملاً آرام و با تسلط کامل کلام، فرد سمی را خطاب کنید و اجازه ندهید لرزش صدا و لحن گفتارتان، احساسات و آشفتگی درونتان را آشکار کند.

در مجموع، به طور پیوسته و در عین حال با آرامش و لحنی نافذ، با مجموعه ای از پرسش های منطقی و خردمندانه در شعور فرد یا باور ابلهانه اش تردید روا می دارید و در عین حال فرد را با پرسش های خود به تفکر وا می دارید تا در پی پاسخگویی به هر پرسش، به نابخردانه بودن گفته ی خود اذعان کند.

10 شگرد برای رفتار با افراد سمی

7- شگرد تخلیه عصبی شدید (فریاد کشیدن و جهنم درست کردن برای فرد سمی)

از کودکی به ما آموخته اند که عصبانی شدن و داد و فریاد راه انداختن و خویشتن داری از کف دادن کار آدم های بی شخصیت و تربیت نشده است. اما من می گویم که این حرف بی پایه است.

مواردی هست که شما ناچارید فریاد بکشید و سروصدا راه بیندازید چرا که گاه این تنها راهی است که دیگران وادار می شوند به شما گوش دهند یا توجه کنند. گاه اگر اجازه ندهید خشم و رنج درونتان بیرون ریخته شود و فشارهای روحی خود را چون دیگ بخاری که سرش به شدت و محکم بسته شده همچنان درون خود نگه دارید، باعث می شوید که این فشارها به شکل یک بیماری جسمی در جایی از بدن شما بروز کند. گاهی شما ناچارید به فردی تبدیل شوید که خویشتن داری از کف داده و به سیم آخر زده، چرا که گاه این تنها راهی است که می توانید خشم درونیِ خود را به طور موثر رها کنید.

همان طور که نویسنده ی مشهور مارک تواین گفته، در مواقعی خاص، ناسزا گفتن یا نفرین کردن می تواند باعث آرامشی در انسان شود که حتی قوی ترین دعاها هم قادر نیست چنین احساسِ آرامشی به وجود آورد.

توجه داشته باشید که من در اینجا توصیه نمی کنم این روش را به عنوان یک عادت دائم رفتاری یا شیوه ی برخورد روزانه به کار گیرید – چرا که در این صورت شما خود به فردی سمی تبدیل می شوید- بلکه تنها در مواردی از این روش استفاده کنید که این تنها راه چاره برای شنیده شدن باشد.

گاه فقط زمانی به شما توجه می شود که شما با چنین رفتاری و با عکس العملی غیرمترقبه دیگران را وادار به شنیدن کنید.

در واقع استفاده از این شگرد به شما اجازه می دهد که نقش یک شیر درنده را ایفا کنید نه یک گوسفند ترسو! با این نحوه ی برخورد شما قادرید همه ی خشم، فشارها و تشویش های جسمی و روحی تلنبار شده را که چون زباله هایی روح شما را مسموم کرده و آرامش را از شما گرفته و درونتان را چون خوره می خورد، با این حرکت از درون خود بیرون بریزید. در این حالت شما قادرید فریاد بکشید، جیغ بزنید، نفرین کنید، سرزنش کنید و طوفان به پا کنید و هر غصه ای را که در دلتان تلنبار شده به زبان آورید. اما همواره به خاطر داشته باشید که در استفاده از این شگرد با کسی گلاویز نشوید، کسی را نزنید و به کسی حمله نکنید. تنها از کلام و حنجره ی خود استفاده کنید.

10 شگرد برای رفتار با افراد سمی

8- شگرد برخورد توأم با همدلی و مهربانی

حتماً شما هم این توصیه ی رحیمانه را شنیده اید که اگر فردی به صورت شما سیلی نواخت، شما صورتتان را بچرخانید تا به طرف دیگر شما هم سیلی بزند. البته انجام چنین کاری برای اغلب ما کار دشواری است مخصوصاً اگر شما جزو آن دسته از کسانی باشید که معتقد به تلافی یا به عبارتی چشم در برابر چشم هستند.

در مباحث اولیه ی این کتاب ریشه ها و دلایلِ سمی بودن افراد را حسادت ها و مقایسه ها، عدم اعتماد به نفس و احساسِ حقارت دانستیم. یکی دیگر از دلایل عمده ی سمی بودن برخی افراد، می تواند محرومیت از عشق و محبت و توجه کافی اطرافیان نسبت به آنها باشد، و گاه می بینیم این افراد در دوره ی کودکی یا رشد خود از طرف خانواده یا اجتماع مورد بدرفتاری قرار گرفته اند یا آسیب دیده اند. گاه در برخورد با این افراد، تنها طریقی که می توان آنها را هدایت یا تحمل کرد توجه نشان دادن و واکنش های توام با عشق و محبت به آنهاست.

بدون شک، برای اینکه بتوانید به فردی سمی (که باعث آزار و ناراحتی شماست) عشق و توجه نشان دهید، باید دارای قدرت باطنی بسیار و انگیزه ی کافی باشید تا بتوانید خشم خود نسبت به این افراد را به مهربانی تبدیل کنید. معمولاً در برخورد با این افراد حس غریزی تان به شما می گوید که رفتار فرد سمی را تلافی کنید یا حتی پاسخی محکم و دندان شکن به او بدهید. ولی آیا تا به حال این توصیه را شنیده اید که می گوید: « آدم های بد را با خوبی های خود شرمنده کنید؟»

این شگرد به شما می گوید افراد ناجوری هم هستند که به جای اینکه بخواهید آنها را تنبیه و رفتارشان را تلافی کنید، می توانید با توجه و محبت نشان دادن به آنها زمینه و فرصت را برای شان فراهم کنید تا اعتماد به نفس خود را بازیابند و شخصیت خود را تغییر دهند یا بهبود بخشند.

در استفاده از این شگرد همواره باید در نظر داشته باشید با اینکه رفتار فرد سمی با شما ناپسند و آزاردهنده بوده، شما نباید خویشتنداری تان را از دست بدهید؛ بلکه انتخاب دیگرتان می تواند این باشد که خونسرد باشید و در واکنش به این فرد از لحنی آرام همراه با لبخندی دوستانه استفاده کنید. می پرسید چگونه می توان با فردی سمی برخوردی دوستانه داشت؟

تنها این را در نظر بگیرید فردی که با شما این گونه برخورد می کند یا نسبت به هرکس و هرچیز منفی و سمی است، حتماً فردی است که از درون تهی و خالی، یا شاید احساس می کند همه طردش کرده اند و کسی به او توجه نمی کند که اکنون چنین رفتارهایی بروز می دهد. با در نظر گرفتن چنین عواملی احتمالاً شما نیز در مورد این فرد دچار احساس دلسوزی و تأثر خواهید شد.

در اغلب موارد می بینیم که با برخورد دوستانه و مهرآمیز با این گونه افراد در رفتارشان تغییر و تحول به وجود خواهد آمد. بعد از برخورد دوستانه با آنها می بینید که لحن آنان آرام تر می شود، عکس العمل های خشن شان قدری فروکش می کند و حتی ممکن است به شما لبخند بزنند و سعی کنند رفتار مناسب تری نشان دهند.

10 شگرد برای رفتار با افراد سمی

9- شگرد تلافی

شگرد تلافی می تواند به شما کمک کند با استفاده از تخیل یا تصویرپردازی ذهنی، قدری از فشار عصبی ناشی از عملکرد افراد سمی را از درون خود بیرون بریزید.

در واقع ابزار این شگرد استفاده از تخیل است. به این معنی که این اتفاق در حقیقت به وقوع نمی پیوندد و شما این گونه تخیلات خود را عملاً در زندگی واقعی پیاده نمی کنید.

مثلاً زمانی که مشغول تماشای یک مسابقه بوکس هستید ناخودآگاه رئیس خود را (که دل خونی ازاو دارید) مجسم می کنید که ضربه ی سنگین یکی از این مشت ها حواله اش می شود، و به دنبال آن احساس خوبی به شما دست می دهد چرا که به طور ناخودآگاه چنین تصوری، از میزان خشم و نفرت درون شما نسبت به شخص متخاصم می کاهد.

گاه حتی دیده شده افرادی که از آزارهای یک فرد سمی در عذاب بوده اند و توان رویارویی با او یا تلافی عمل او را نداشته اند، با استفاده از کاغذ و مداد آن فرد را به اشکال موهن و ترسناکی بر روی صفحات کاغذ کشیده اند، مثلاً او را به صورت یک هیولا یا خفاش ترسیم کرده اند و پس از این گونه ترسیمات و تشبیه آنها به فرد مذکور، کاغذها و تصاویر را با حرص پاره کرده یا آتش زده اند و سپس به دور انداخته اند و بدین صورت خشم خود را نسبت به آن فرد برون ریزی کرده و کاهش داده اند.

گاه برخی از افراد در زندگی شما به حدی سمی و باعث عذاب هستند که در دلتان ناخودآگاهانه آرزوی مرگ یا ناکار شدن او را می کنید. هرچند که باید بگوییم این نوع افکار و آرزوی بد کردن برای هر فردی، ولو سمی، روا نیست. از سویی از لحاظ اخلاقی و وجدانی چنین تصوراتی پسندیده نیست، ولی باید بگوییم اگر گاه شما چنین احساس یا تخیلی درباره ی کسی داشته اید، این احساسی طبیعی است که بسیاری از افراد ممکن است دست کم یک بار در عمر خود چنین حسی را نسبت به شخصی کرده باشند یا روزانه چنین تخیلاتی نسبت به بعضی از افراد به ذهنشان خطور کرده باشد. اگر گاه چنین تصوراتی به ذهن شما نیز خطور کرده بدانید که این امر غیرطبیعی نیست، ولی مراقب باشید که ذهنتان بیش از حد با آنها درگیر نشود و پا را از گلیمتان فراتر نگذارید که این کار بر بار منفی احساسات شما می افزاید.

10 شگرد برای رفتار با افراد سمی

10- شگرد قطع رابطه با فرد سمی

شگرد قطع رابطه معمولاً در مواردی استفاده می شود که شما با فردی مواجه هستید که آزارش نسیبت به شما پایانی ندارد؛ یعنی افرادی که به شما ثابت کرده اند به هیچ روش دیگری دست از بد کردن به شما بر نمی دارند یا به قدری آسیب زننده هستند که دیگر بهتر است عطایشان را به لقایشان ببخشید و برای همیشه آنها را از من زندگی خود کنار بگذارید.

در چنین مواردی مجبورید با این افراد قطع ارتباط کامل کنید و دیگر برای تان اهمیتی نداشته باشد که آنها در زندگی شما یا در کنار شما باشند. دیگر برای تان مهم نباشد که آنها در زندگی شان چگونه اند و چه می کنند، زنده اند یا مرده، خوشبختند یا خیر. هرچند که برای شان هیچ آرزوی بد و ناجوری نمی کنید ولی دیگر مطلقاً کاری با آنها ندارید. آنها را پشت سر می گذارید و دیگر پشت سرتان را هم نگاه نمی کنید.

با استفاده از شگرد قطع رابطه، شما با فرد قطع رابطه می کنید نه به این دلیل که دوستش ندارید، بلکه شاید دوستش هم داشته باشید. شما در اصل با او قطع رابطه می کنید تا محدودیتی دائم برای این رابطه قائل شوید؛ شاید که آن فرد برود و درباره رفتارهایش فکر کند و ببیند چگونه با این گونه برخوردها باعث آزار اشخاص می شود تا جایی که دیگران با او قطع ارتباط می کنند. خوشبختانه شما نیز دیگر ناچار نیستید به آن فرد وابسته و دلبسته باشید و قربانی رفتارهای سمی اش شوید.

منبع: آدم های سمی - لیلیان گلاس

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید