امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280259
۵۸۲
۱
۰
نسخه چاپی

10 دلیل برای اهمیت دادن به حریم خصوصی

10 دلیل برای اهمیت دادن به حریم خصوصی

چرا حریم خصوصی مهم است؟ اغلب دادگاه ها و مفسران برای بیان اینکه چرا حریم خصوصی ارزشمند است، تلاش می کنند. آنها نقض حریم خصوصی را اغلب به عنوان مزاحمت های جزئی می بینند. اما حریم خصوصی خیلی بیشتر از این مهم است. در اینجا 10 دلیل برای اهمیت دادن به حریم خصوصی آورده شده است.

1. محدودیت در قدرت

حریم خصوصی محدودیتی برای قدرت دولت و همچنین قدرت شرکت های بخش خصوصی است. هر چه کسی در مورد ما بیشتر بداند، قدرت بیشتری می تواند بر ما داشته باشد. داده های شخصی برای تصمیم گیری های بسیار مهم در زندگی ما استفاده می شود. از داده های شخصی می توان برای تأثیرگذاری بر شهرت ما استفاده کرد و برای تأثیرگذاری بر تصمیمات و شکل دادن به رفتارمان استفاده کرد. می توان از آن به عنوان ابزاری برای اعمال کنترل بر ما استفاده کرد و در دستان نادرست، داده های شخصی می تواند باعث آسیب رساندن به ما شود.

2. احترام به افراد

حریم خصوصی در مورد احترام به افراد است. اگر فردی تمایل منطقی به خصوصی نگه داشتن چیزی داشته باشد، نادیده گرفتن خواسته های آن شخص بدون دلیل قانع کننده ای برای انجام آن بی احترامی است. البته، میل به حفظ حریم خصوصی می‌تواند با ارزش‌های مهم تضاد داشته باشد، بنابراین حریم خصوصی ممکن است همیشه در تعادل پیروز نشود. گاهی اوقات خواسته‌های افراد برای حفظ حریم خصوصی به دلیل این دیدگاه که ضرر انجام این کار ناچیز است، کنار گذاشته می‌شود. حتی اگر این باعث آسیب جدی نشود، نشان دهنده عدم احترام به آن شخص است. به یک معنا می گوید: «من به علایقم اهمیت می دهم، اما به علایق تو اهمیت نمی دهم.

3. مدیریت شهرت

حریم خصوصی افراد را قادر می سازد تا شهرت خود را مدیریت کنند. نحوه قضاوت ما توسط دیگران بر فرصت ها، دوستی ها و رفاه کلی ما تأثیر می گذارد. اگرچه نمی‌توانیم بر شهرت خود کنترل کامل داشته باشیم، اما باید توانایی محافظت از اعتبار خود را در برابر آسیب‌های ناعادلانه داشته باشیم.

حفظ شهرت نه تنها در برابر دروغ ها بلکه در برابر برخی حقایق نیز بستگی دارد. دانستن جزئیات خصوصی در مورد زندگی افراد لزوماً منجر به قضاوت دقیق تر در مورد افراد نمی شود. مردم بد قضاوت می کنند، عجولانه قضاوت می کنند، خارج از چارچوب قضاوت می کنند، بدون شنیدن کل ماجرا قضاوت می کنند و با ریا قضاوت می کنند. حریم خصوصی به افراد کمک می کند از خود در برابر این قضاوت های دردسرساز محافظت کنند.

4. حفظ مرزهای اجتماعی مناسب

افراد در جامعه مرزهایی را برای دیگران تعیین می کنند. این مرزها هم فیزیکی و هم اطلاعاتی هستند. ما به مکان هایی از خلوت برای عقب نشینی نیاز داریم، مکان هایی که از نگاه دیگران رها شده ایم تا آرامش داشته باشیم و احساس راحتی کنیم.

ما همچنین مرزهای اطلاعاتی را تعیین می کنیم، و مجموعه مفصلی از این مرزها را برای بسیاری از روابط مختلف داریم. حریم خصوصی به افراد کمک می کند تا این مرزها را مدیریت کنند. نقض این مرزها می تواند موقعیت های اجتماعی ناخوشایند ایجاد کند و به روابط ما آسیب برساند. حفظ حریم خصوصی همچنین برای کاهش اصطکاک اجتماعی که در زندگی با آن مواجه می شویم مفید است. بیشتر مردم نمی‌خواهند همه چیز درباره آنها بدانند - از این رو عبارت "به شما ربطی ندارد" و گاهی اوقات ما نمی خواهیم همه چیز را در مورد افراد دیگر بدانیم - از این رو عبارت "اطلاعات بیش از حد" مفید است.

5. اعتماد

در روابط، خواه شخصی، حرفه ای، دولتی یا تجاری، ما به اعتماد به طرف مقابل وابسته هستیم. نقض محرمانه بودن، نقض این اعتماد است. در روابط حرفه ای مانند روابط ما با پزشکان و وکلا، این اعتماد کلید حفظ صراحت در رابطه است. به همین ترتیب، ما به سایر افرادی که با آنها تعامل داریم و همچنین به شرکت هایی که با آنها تجارت می کنیم اعتماد داریم. هنگامی که اعتماد در یک رابطه نقض می شود، این می تواند ما را نسبت به اعتماد در روابط دیگر بی میل کند.

6. کنترل بر زندگی

داده‌های شخصی برای بسیاری از تصمیم‌هایی که در مورد ما گرفته می‌شود، از دریافت وام، مجوز یا شغل گرفته تا شهرت شخصی و حرفه‌ای ما ضروری است. از داده های شخصی برای تعیین اینکه آیا ما توسط دولت بازجویی می شویم یا در فرودگاه جستجو می شویم یا از توانایی پرواز محروم می شویم استفاده می شود. در واقع، داده های شخصی تقریباً بر همه چیز تأثیر می گذارد، از جمله پیام ها و محتوایی که در اینترنت می بینیم.

بدون آگاهی از اینکه چه داده‌هایی استفاده می‌شوند، چگونه استفاده می‌شوند، توانایی تصحیح و اصلاح آن‌ها، ما در دنیای امروز عملاً درمانده هستیم. علاوه بر این، ما بدون توانایی اظهار نظر در مورد نحوه استفاده از داده هایمان یا توانایی اعتراض و شنیدن نارضایتی های مشروع در زمانی که استفاده از داده ها می تواند به ما آسیب برساند درمانده هستیم.

یکی از ویژگی‌های آزادی داشتن خودمختاری و کنترل بر زندگی‌مان است و ما نمی‌توانیم آن را داشته باشیم اگر بسیاری از تصمیم‌های مهم درباره ما مخفیانه و بدون آگاهی یا مشارکت ما گرفته شود.

7. آزادی اندیشه و بیان

حریم خصوصی کلید آزادی اندیشه است. نگاه دقیق به هر چیزی که می خوانیم یا تماشا می کنیم می تواند ما را از کاوش در ایده های خارج از جریان اصلی دلسرد کند. حفظ حریم خصوصی همچنین برای محافظت از پیام‌های نامطلوب کلیدی است. حریم خصوصی فقط از فعالیت های حاشیه ای محافظت نمی کند. ما ممکن است بخواهیم از افرادی که می شناسیم برای دیگران انتقاد کنیم اما این انتقاد را با جهان در میان نمی گذاریم. ممکن است فردی بخواهد ایده هایی را که خانواده، دوستان یا همکارانش دوست ندارند، کشف کند.

8. آزادی فعالیت های اجتماعی و سیاسی

حریم خصوصی به محافظت از توانایی ما در ارتباط با افراد دیگر و شرکت در فعالیت های سیاسی کمک می کند. یکی از مؤلفه‌های کلیدی آزادی تشکل سیاسی، توانایی انجام این کار با حریم خصوصی در صورت تمایل است. ما از حریم خصوصی در رای گیری محافظت می کنیم زیرا این نگرانی وجود دارد که انجام ندادن این کار باعث مایوس شدن رأی مردم در وجدان واقعی آنها می شود.

حریم خصوصی انجمن‌ها و فعالیت‌هایی که منجر به رفتن به صندوق رأی‌گیری می‌شود نیز مهم است، زیرا ما اعتقادات سیاسی خود را از این طریق شکل می‌دهیم و بحث می‌کنیم. چشم مراقب می‌تواند این فعالیت‌ها را مختل کرده و به‌طور نامناسبی تحت تأثیر قرار دهد.

9. توانایی تغییر و داشتن شانس دوم

بسیاری از مردم ساکن نیستند. آنها در طول زندگی خود تغییر می کنند و رشد می کنند. توانایی داشتن یک شانس مجدد، توانایی عبور از یک اشتباه، توانایی کشف مجدد خود، ارزش زیادی دارد. حریم خصوصی این توانایی را پرورش می دهد. این به افراد اجازه می دهد بدون اینکه در غل و زنجیر کارهای احمقانه ای که ممکن است در گذشته انجام داده اند باشند، رشد کنند و بالغ شوند. مطمئناً نباید از همه اعمال ناشایست محافظت کرد، اما برخی باید به این دلیل باشد که ما می خواهیم رشد و پیشرفت را تشویق و تسهیل کنیم.

10. عدم نیاز به توضیح یا توجیه خود

یکی از دلایل مهم اهمیت دادن به حریم خصوصی، عدم نیاز به توضیح یا توجیه خود است. ما ممکن است کارهای زیادی انجام دهیم که اگر از دور توسط دیگران بدون دانش یا درک کامل قضاوت شود، ممکن است عجیب یا شرم آور یا بدتر به نظر برسد. اگر دائماً به این فکر کنیم که چگونه هر کاری که انجام می دهیم توسط دیگران درک می شود و باید آماده توضیح باشیم، می تواند بار سنگینی باشد.

 

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید