امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278573
۶۰۰
۱
۰
نسخه چاپی

10 دلیل برای متوقف کردن قضاوت درباره مردم

10 دلیل برای متوقف کردن قضاوت درباره مردم

10 دلیل که نباید درباره دیگران قضاوت کنید

قضاوت درباره شخصی مشخص نمی کند که او کیست اما تعیین می کند که شما کی هستید!

علیرغم تمام تلاش ما، همه ما درباره دیگران قضاوت می کنیم. ممکن است درباره چیزهای کوچک باشد، مانند یک همکار که استراحت ناهار را خیلی طولانی کرد. یا ممکن است در مورد مسائل بزرگتر باشد مانند شخصی که خودخواهانه رفتار می کند یا احساسات ما را جریحه دار می کند.

روانشناس و مدرس مدیتیشن تارا براچ اغلب این داستان را می گوید: تصور کنید در حال قدم زدن در جنگل هستید و سگ کوچکی را می بینید. به نظر زیبا و دوستانه می آید. نزدیک می شوید و سعی می کنید تا سگ را نوازش کنید. ناگهان سگ پارس می کند و سعی می کند شما را گاز بگیرد. سگ دیگر زیبا به نظر نمی رسد و شما احساس ترس و احتمالاً عصبانیت می کنید.

سپس با وزش باد برگهای روی زمین کنار برده می شوند و می بینید که یکی از پاهای سگ در دام گرفتار شده است. اکنون شما نسبت به سگ احساس دلسوزی می کنید. شما می فهمید که این حالت تهاجمی به دلیل درد و رنج سگ بوده است.

از این داستان چه می توانیم یاد بگیریم؟ چگونه می توانیم کمتر قضاوت کنیم؟

1- خودتان را سرزنش نکنید. ما بطور غریزی برای بقا سخت کوش هستیم. وقتی سگی (یا شخصی) را می بینیم که ممکن است ما را گاز بگیرد (به معنای واقعی کلمه یا استعاره) مطمئناً احساس خطر می کنیم.

ما به حالت مبارزه- گریز - ایستایی یا فریز شدن، می رویم و نمی توانیم دلایل بیشمار ممکن برای رفتار دیگران را ببینیم. محکم و دفاعی می شویم. این اولین واکنش طبیعی است. نکته اصلی این است که قبل از اینکه از این حالت خارج شویم، مکث کنیم.

2- هوشیار باشید. اگرچه قضاوت یک غریزه طبیعی است، سعی کنید قبل از صحبت کردن یا فرستادن ایمیل ناخوشایند و وارد کردن هرگونه آسیب احتمالی فکر کنید. شما نمی توانید کلمات گفته شده خود را پس بگیرید. مکث کنید.

سعی کنید اندیشه درونی انتقادی خود را به تفکر مثبت یا حداقل خنثی تبدیل کنید. از این گذشته، مانند آن سگ در دام ما واقعاً دلایل رفتار کسی را نمی دانیم.

3- شخصی سازی کنید. وقتی شخصی با ما مخالف است یا به نحوی زندگی ما را دشوار می کند، به یاد داشته باشید که معمولاً این رفتار مربوط به شخص ما نیست. ممکن است در مورد درد یا مبارزه ای باشد که آنها دارند.

ویل اسمیت می گوید: هرگز درد یک فرد را دست کم نگیرید، زیرا صادقانه همه در تلاش هستند. برخی از افراد در پنهان کردن آن بهتر از دیگران عمل می کنند.

4- به دنبال خوبی های اولیه باشید. این کار به تمرین نیاز دارد ، زیرا ذهن ما به طور طبیعی نکات منفی را جستجو می کند ، اما اگر تلاش کنیم ، تقریباً همیشه می توانیم چیزهای خوبی را در مورد شخص دیگری پیدا کنیم.

5- مانترا را تکرار کنید.  به یاد داشته باشید، ما بیشتر شبیه هم هستیم تا متفاوت. وقتی نسبت به کسی احساس انتقاد می کنید، سعی می کنید به خود یادآوری کنید که طرف مقابل نیز مانند من خانواده خود را دوست دارد و می خواهد مانند من خوشحال و عاری از رنج باشد. مهمتر از همه آن شخص مانند من اشتباه می کند.

6- دوباره تنظیم کنید. وقتی کسی کاری را انجام می دهد که شما دوست ندارید، به این فکر کنید که آنها به سادگی مشکلی را به روشی متفاوت از شما حل می کنند. این ممکن است به شما کمک کند تا ذهن بازتری داشته باشید و رفتار آنها را بپذیرید.

دالایی لاما می گوید: مردم به دنبال رسیدن به سعادت و خوشبختی راه های مختلفی را طی می کنند. این که آنها در جاده شما نیستند به این معنی نیست که گم شده اند.

7- به رفتار خودت نگاه کن. گاهی اوقات ممکن است کسی را به خاطر کاری که خودمان انجام می دهیم یا انجام داده ایم قضاوت کنیم. به عنوان مثال، دفعه بعد که متوجه شدید هنگام رانندگی بر سر کسی فریاد می زنید، از خود بپرسید: آیا من تا به حال رانندگی ضعیفی داشته ام؟

8- خودتان را آموزش دهید. وقتی افراد کارهایی را انجام می دهند که آزاردهنده است، ممکن است ناتوانی پنهانی داشته باشند. به عنوان مثال برخی از افراد با مهارت های اجتماعی ضعیف ممکن است مبتلا به سندرم آسپرگر باشند. بنابراین اگر کسی به فضای شخصی شما حمله می کند (مانند کسی که ممکن است آسپرگر داشته باشد) دوباره به خاطر بسپارید، این مربوط به شما نیست. آلبرت انیشتین گفت: همه نابغه هستند. اما اگر ماهی را بر اساس توانایی آن در بالا رفتن از درخت قضاوت کنید، تمام عمر خود را بر این باور خواهد کرد که احمق است.

9- به فرد فرصت تردید بدهید. یک بار یک نفر به من گفت، هیچ کس صبح بیدار نمی شود و بگوید: فکر می کنم امروز یک احمق هستم. اکثر ما با منابعی که در حال حاضر داریم بهترین کاری را که می توانیم انجام می دهیم.

10- احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید. برنه براون می گوید: اگر در مورد والدین خود احساس خوبی داشته باشم، علاقه ای به قضاوت در مورد انتخاب های دیگران ندارم. اگر احساس خوبی نسبت به بدن خود داشته باشم، وزن و ظاهر دیگران را مسخره نمی کنم. ما به یکدیگر سخت می گوییم زیرا از یکدیگر بعنوان سکوی پرتاب ناشی از کمبود درک شده خود استفاده می کردیم.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید