امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278936
۴۵۲۷
۸
۰
نسخه چاپی

10 اسطوره جالب و جذاب در چین باستان

چین دارای تاریخ غنی از اسطوره ها و افسانه ها است و بسیاری از سنت هایی که امروزه باقی مانده اند ریشه در این داستان های باستانی دارند. از نبرد بین خدایان و نیمه خدایان، تا خرافات که به عنوان افسانه های باستانی شروع شده اند، این داستان ها برای سرگرمی و سرگرمی وجود دارند. با این حال، جالب است به یاد داشته باشید که بسیاری از آداب و رسومی که ما اکنون آنها را بدیهی می دانیم، ریشه در اسطوره ها و افسانه های چند صد ساله دارند.

چین علاوه بر اینکه پرجمعیت ترین کشور جهان است، یکی از غنی ترین تاریخ ها و فرهنگ ها را نیز دارد. تاریخ چین را می توان به چین ماقبل تاریخ، باستان و امپراتوری تقسیم کرد و هر سلسله بعدی به ما بینشی از چگونگی توسعه این کشور قدرتمند در طول سال ها ارائه می دهد. اسطوره ها و افسانه های این کشور رگه ای غنی از فرهنگ است که ارزش نگاه دقیق تر را دارد. بنابراین در زیر 10 اسطوره محبوب چین باستان آمده است:

10 اسطوره جالب و جذاب در چین باستان

1. سان ووکونگ - شاه میمون

از میان تمام گونه‌های میمونی که می‌توان یافت، معروف‌ترین گونه چینی سان ووکونگ یا شاه میمون است. او یکی از مشهورترین و دوست‌داشتنی‌ترین شخصیت‌های اساطیر چینی و قهرمان داستان کلاسیک قرن شانزدهم، سفر به غرب است.

داستان نشان می دهد که چگونه سان یک میمون بسیار بدجنس بود که با اشتیاق خود برای تسخیر جهان در بهشت ویران می کرد. گفته می شد که او با استفاده از میله ای که از پادشاه اژدها دریای شرق دزدیده بود، توانست این کار را انجام دهد. اما سان در نهایت توسط بودا شکست خورد و از او خواست تا از کف دستش به صورت معلق خارج شود. سان نتوانست حتی تا نیمه از دستانش دور شود و به مدت 500 سال در زیر کوهی جادویی که توسط کف دست های گوتاما بودا تشکیل شده بود زندانی شد. او بعداً همراه راهب ژوان‌زانگ شد و او را در سفرهای ماجراجویانه‌اش همراهی کرد.

2. افسانه آینه ها

وقتی در آینه نگاه می کنید، چه می بینید؟ خودت، درسته؟ اما این چیزی نیست که چینی ها در دوران باستان به آن اعتقاد داشتند. آنها فکر می کردند که انعکاس در آینه اصلا یک انعکاس نیست، بلکه گونه ای از سیاره دیگری است. افسانه آینه می گوید که این موجودات برای یادگیری رفتارهای ما از ما تقلید می کنند. در نهایت وقتی آماده می شدند از آینه بیرون می آمدند و جای ما را در دنیای واقعی می گرفتند.

همچنین اعتقاد بر این بود که موجوداتی از گذشته در تشنگی برای جایگزینی به مردم حمله کرده بودند. اما سرانجام توسط امپراتور هوانگ دی متوقف و به خانه اصلی خود بازگردانده شدند. موجودات طرف دیگر «ماهی» نامیده می شدند و اعتقاد بر این بود که می توان آنها را برای یک ثانیه از گوشه چشم دید. تصور می شد که آنها نگهبانانی هستند که در دروازه ای ایستاده بودند که به عنوان رابط بین دو جهان عمل می کرد.

10 اسطوره جالب و جذاب در چین باستان

3. اژدهای چینی

اژدهای چینی نمادین ترین موجود در تاریخ چین است. آن را کنترل کننده آب می دانند و اژدها در زمان های قدیم نماد امپراتور بوده است. همچنین تصور می شد که آنها شانس و اقبال خوبی به همراه دارند. اژدهای مهیب و نیرومند، نجیب‌ترین موجودات بود، اما در عین حال مهربان بود و فکر می‌کردند که قلب طلایی دارد.

اعتقاد بر این است که اژدها نمایانگر خوب و بد هستند. آنها مسئول امواج جزر و مد و تخریب هستند و به عنوان محافظان کشاورزی مورد پرستش قرار می گیرند. تصور می شود که اژدها نشان دهنده شجاعت است و تولد در سال اژدها خوش یمن در نظر گرفته می شود. این اهمیت به دلیل این واقعیت است که بسیاری از جنگجویان قدرتمند در سال اژدها متولد شده اند.

10 اسطوره جالب و جذاب در چین باستان

4. خرگوش یشم

خرگوش جید به عنوان "خرگوشی که در ماه زندگی می کند" نیز شناخته می شود. طبق اساطیر، خرگوش جید همدم الهه ماه Chang'o است. ماجرا از آنجا شروع شد که پیرمرد فقیری آمد و برای غذا گدایی کرد. در آن زمان، موجودات جنگلی، میمون، سمور، شغال و خرگوش به نیازمندان احسان می‌کردند، همانطور که گمان می رفت انجام یک کار خوب امروز فردا جبران خواهد شد.

پس برای کمک به مرد، میمون میوه آورد، شغال دیگ کشک شیر آورد و سمور ماهی مرده را از برکه جمع کرد. حالا خرگوش که خیلی عاقل نبود و فقط علف می خورد، خود را به مرد تقدیم کرد. اما مرد او را نکشته و در عوض هویت واقعی او را فاش کرده است. او خدای ساکرا بود. بعداً تصویر خرگوش را روی ماه کشید تا به آن احترام بگذارد.

5. دختر بافنده و گاوچران

این اسطوره عاشقانه داستان دو نفر را روایت می کند: دختر بافنده و گاوچران. رابطه آنها توسط جامعه پذیرفته نشد و آنها را به طرف مقابل رودخانه نقره تبعید کردند.

اما طبق افسانه ها سالی یک بار، در روز هفتم ماه هفتم قمری، گله ای از کلاغ ها گرد هم می آمدند و پلی می ساختند تا عاشقان را متحد کنند.

این داستان یک داستان عامیانه مردمی است و در بسیاری از آثار ادبی بازگو شده است و تغییرات زیادی به خود گرفته است. دختر بافنده ژینو و پسر نیولنگ نام داشت. دختر نماینده ستاره Vega و پسر نماینده ستاره Altair بود. این داستان هنوز به اشکال و جشنواره های مختلف جشن گرفته می شود.

6. سال نو چینی

آیا عاشق جشن های سال نو چینی هستید که می توانید شروعی جدید را علامت گذاری کنید؟ مردم در سراسر جهان آن را با خانواده، دوستان و عزیزان خود جشن می گیرند و به امید روزهای خوب در پیش رو. مهمترین جنبه های سال نو چینی تزئینات و ترقه است. اما یک سنت اسطوره ای به آن پیوسته است.

بر اساس اساطیر چینی، نیان یک جانور خشن است که در زیر آب زندگی می‌کرد و سالی یک بار در آغاز سال نو چینی بیرون می‌آمد. از حیوانات و انسان ها تغذیه می کرد. اما این جانور یک نقطه ضعف داشت: از صدای بلند، آتش و رنگ قرمز متنفر بود. چینی ها برای دفع او، لباس های قرمز می پوشیدند و لامپ ها و ترقه ها روشن می کردند و این گونه بود که سنت مدرن سال نو چینی آغاز شد.

10 اسطوره جالب و جذاب در چین باستان

7. پانگو - خالق جهان

قدیمی ترین و باستانی ترین اسطوره چینی شامل افسانه آفرینش است. پانگو اولین موجود زنده روی زمین بود که از یک تخم کیهانی متولد شد. او به عنوان موجودی با بدنی پرمو، دو عاج و دو شاخ توصیف می شود و تصور می شد که جهان را آفریده است.

اولین کاری که کرد این بود که یین و یانگ را با تبرش جدا کرد، یین به زمین تبدیل شد و یانگ به آسمان. او هر روز آسمان را کمی بالاتر می برد و این روند 18000 سال ادامه داشت. سپس با بریدن دره ها و تقسیم دریا، زمین را شکل داد.

انواع مختلفی از این اسطوره وجود دارد که یکی از آنها می گوید چگونه پانگو با دختر پادشاه اژدها ازدواج کرد و صاحب یک پسر شد.

8. یو جهان را بازسازی می کند

این یکی از قدیمی ترین باورهای چینی باستان است. این داستان دا یو کبیر را روایت می کند که نیمه خدایی بود که می توانست هر زمان که بخواهد شکلش را تغییر دهد. او می توانست به یک خرس، یک اژدها یا یک انسان تبدیل شود. اعتقاد بر این است که او خالق سلسله اساطیری شیا نیز بوده است.

این اسطوره داستان چگونگی به دنیا آمدن دا یو را بیان می کند. مردی به نام گان بود که مسئولیت کنترل سیل‌های بزرگ را بر عهده داشت. اما برای این کار تکه ای از خاک را از بهشت دزدید. خدایان قدرتمند خشمگین شدند و دستور اعدام او را صادر کردند. اما یک معجزه رخ داد. پس از سه سال، بدن گان شکافته شد و یک پسر به دنیا آمد. این دا یو بزرگ بود. او پس از سال ها تلاش و کوشش و با کمک اژدها، زمین را برای سکونت انسان ها مناسب ساخت.

10 اسطوره جالب و جذاب در چین باستان

9. نوا - خالق مردم

بر اساس اساطیر چینی، نووا الهه همه نوع بشر است. گفته می شود که او نسل بشر را آفرید. طبق افسانه ها، چهار ستون بهشت ویران شد و هرج و مرج در گرفت. آتش سوزی از کنترل خارج شد و اقیانوس ها سیل شدند. حیوانات وحشی شدند و شروع به خوردن مردم کردند. نوا بود که این آسیب را با بریدن پاهای لاک پشت بزرگ ترمیم کرد تا آنها را به عنوان چهار ستون جدید قرار دهد. پس از این که صلح بار دیگر بر روی زمین برقرار شد.

طبق اساطیر چینی، نووا حامی خواستگاران است و قوانین ازدواج را وضع کرده است. ضرب المثل دیگر این است که او همراه با ارواح کوهستانی، قصر زیبایی را ایجاد کرد که راه را برای شهرهای بزرگ بعدی چین هموار کرد.

10 اسطوره جالب و جذاب در چین باستان

10. الهه ماه جاودانه

این داستان در مورد الهه زیبای ماه است و حول محور اکسیر زندگی می چرخد. این داستان باستانی ما را به زمانی می برد که امپراتور جید بر تاج و تخت بود. امپراتور 10 پسر داشت که به 10 خورشید تبدیل شدند. این خورشیدها بر روی زمین ویرانی ایجاد کردند و شرایط را برای زنده ماندن مردم غیرممکن کردند. سپس یک کماندار شجاع آمد که برای نابودی آنها حرکت کرد. او نه تا از خورشیدها را کشت، اما یکی را ترک کرد. تیرانداز یی نام داشت. بعداً یی به خاطر شجاعتش اکسیر زندگی را دریافت کرد.

اما یک روز که یی برای شکار در جنگل بیرون آمده بود، شخصی سعی کرد به خانه او نفوذ کند و اکسیر را بدزدد. همسر یی از دادن آن به او امتناع کرد و خودش آن را نوشید. هنگامی که او اکسیر را نوشید، آنقدر سبک شد که او را به سمت ماه بردند، جایی که تصور می شود تا به امروز در آن زندگی می کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید