امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282887
۶۴۸
۱
۰
نسخه چاپی

10 راهکار برای مقابله با آلودگی هوا

هوای آلوده نفس‌های زندگی سالم در شهرهای بزرگ و کوچک را به شماره انداخته است. درصد بیماری‌های ناشی از این مشکل روز به روز بیشتر می‌شود.

آلودگی هوا

راه های مقابله با آلودگی هوا چیست؟

از زمان انقلاب صنعتی تاکنون، بشر مدام در حال آلوده‌کردن هوا بوده است. این روزها، فقط نقاط معدودی روی کره زمین سالم مانده‌اند و می‌توانیم آنها را پاک و عاری از هرگونه آلودگی هوا و آب بدانیم.

بعضی از انواع آلودگی به طور محسوس و آشکار دیده می‌شوند و برخی دیگر مانند آلودگی هوا در ظاهر مشخص نیستند. البته این روزها، چنان دچار آلودگی‌های صنعتی هوا شده‌ایم که تشخیص آنها در هوا هم آنچنان سخت نیست.

باید راه‌هایی برای زیستن در این شرایط ناگوار پیدا کنیم. توصیه‌های زیر درباره مدیریت اثرات آلودگی هوا در خانه و بیرون از آن را مرور کنید. این روش‌ها برای بهبود اوضاع به کمکتان می‌آیند. در اوج آلودگی هم از ماسک آلودگی هوا استفاده کنید.

1. آلودگی‌های خودرویی را کم کنید

خودروها عامل مهمی در آلوده‌کردن هوا هستند و با انتشار مواد خطرناکی مانند اکسید نیتروژن سلامت ما را به‌ خطر می‌اندازند. وجود این ترکیب در هوا باعث کاهش طول عمر و گسترش بیماری‌های ریوی می‌شود.

خودروهای قدیمی و دیزلی هم نقش مهمی در انتشار این گازها در هوا دارند. هوای شهرهای پرترافیک معمولاً با چنین ترکیباتی آلوده می‌شود. برای کاهش آلودگ‌های خودرویی به نکات زیر توجه کنید:

• زمانی که در خودرو منتظر نشسته‌اید، آن را خاموش کنید.

•  از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید یا اگر خودروی شخصی دارید، تعدادی از افراد هم‌مسیر را هم با خود ببرید.

• از گازدادن زیاد و حرکت‌ با سرعت زیاد هم خودداری کنید. این کار باعث می‌شود که مواد و ترکیبات سمی و آلوده بیشتری از اگزوزتان خارج شوند.

• با سرویس‌کردن خودرو و انجام اموری مانند تعویض فیلتر بخش‌های مختلف آن می‌توانید از درصد آلایندگی‌اش بکاهید.

• حواستان به سلامت و وضعیت تایرهای خودرو باشد. زمانی که باد لاستیک‌ها کم است یا در وضعیت استانداردی نیستند، نیاز به گازدادن در طول رانندگی هم بیشتر می‌شود. نتیجه گازدادن هم که آلودگی بیشتر است.

• برای مقابله با آلودگی هوا باید حواستان به سفرهای درون‌شهری بی‌مورد باشد. تا جایی که می‌توانید از خودروی شخصی استفاده نکنید و بدانید که شاید رفاهتان کمی مخدوش شود اما در نهایت، این کار به سود خودتان و دیگران خواهد بود.

2. در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنید

یکی از مهم‌ترین راه های مقابله با آلودگی هوا  کنترل مصرف سوخت است. سوزاندن سوخت‌های فسیلی باعث انتشار مواد خطرناک پرشماری در هوا می‌شوند:

• جیوه

• دی‌اکسید سولفور

• اکسید نیتروژن

• کربن سیاه

• کربن دی‌اکسید

• هیدروکربن‌های اروماتیک چندحلقه‌ای

این مواد باعث می‌شوند که سلامتی بدن و محیط‌زیست به طور جدی به خطر بیافتد. برای همین است که باید در مصرف سوخت‌ دقت زیادی به خرج بدهیم. با این کار هم هزینه مصرف سوختمان پایین می‌آید و هم سلامتمان تاحدی نجات پیدا می‌کند.

با صرفه‌جویی باعث می‌شوید که نیاز به تولید سوخت آلوده‌کننده کمتر شود. هرچند این راه‌کار عمیق و ریشه‌ای نیست اما اگر در ابعاد وسیع و از سوی تمام شهروندان انجام شود، نقش مهمی در مقابله با آلودگی هوا خواهد داشت.

برای صرفه‌ جویی در سوخت می‌توانید:

• با عایق‌بندی درها و پنجره‌ها نگذارید که هوای خانه سرد شود و نیاز به استفاده از سوخت به وجود بیاید.

• اگر برایتان امکان دارد به استفاده از وسایلی با انرژی خورشیدی فکر کنید.

3. محصولات قابل‌بازیافت بخرید

یکی از راه های مقابله با آلودگی هوا در خانه این است که از پلاستیک‌ها و موادی از این جنس استفاده نکنید. موادی از این جنس برای طبیعت ضرر زیادی دارند. دست‌کم به فکر این باشید که محصولات قابل‌بازیافت تهیه کنید.

مراکز بازیافتی در شهرهای مختلف وجود دارند که زباله‌ها را هم جمع می‌کنند و آنها را در فرایند بازیافت دوباره قابل استفاده می‌کنند؛ حواستان به بازیافت باشد.

اگر از محصولاتی استفاده کنید که قابلیت بازیافت ندارند، هم ورودشان به طبیعت با ایجاد ضرر و زیان همراه می‌شود و هم برای ساخت موردی جدید از آنها نیاز به صرف انرژی بسیار و آلوده‌شدن هوا خواهد بود.

4. مصرف گوشت را کاهش بدهید و از مواد ارگانیک استفاده کنید

در کشورهایی که کشاورزی به طور گسترده انجام می‌شود، آمونیاک و ترکیبات حاوی نیتراتی مانند اسیدنیتریک به وفور وارد طبیعت می‌شوند. دامداری و توسعه گلخانه‌ها هم باعث آلودگی هوا می‌شود.

گازهای گلخانه‌ای ترکیباتی از متان هستند که وارد هوا می‌شوند و سلامتمان را به خطر می‌اندازند. کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها هم مواد آلاینده دائمی وارد طبیعت می‌کنند. شاید بپرسید چه موادی؟ هگزاکلروبنزن (hexachlorobenzene)، هگزا کلرو سیکلو هگزان (hexachlorocyclohexane ) و پنتاکلروفنول (pentachlorophenol).

زمانی که این مواد با هم ترکیب می‌شوند، ذراتی به وجود می‌آورند که بسیار خطرناک است. از عوارض آلودگی هوا بر بدن با وجود این ترکیبات باید به تخریب سیستم تنفسی و ایجاد بیماری‌های مزمن اشاره کنیم. تأثیر آلودگی هوا بر مغز هم بسیار قابل اعتنا و خطرناک است.

کشاورزی سنتی هم بی‌خطر و بدون آلودگی نیست اما درصد مواد آلاینده‌ای که وارد هوا می‌کند در مقایسه با کشاورزی غیرسنتی بسیار کمتر است. مزایای کشاورزی سنتی را مرور کنیم؟

• نیتروژن موجود در خاک‌های ارگانیک در کشاورزی سنتی زیاد نیست. در نتیجه، آلودگی‌های کمتری وارد هوا می‌کند.

• در روش‌های سنتی کاشت و به عمل‌آوردن محصولات، نیتروژن در خاک به دام می‌افتد و در مسیر مثبت رشد گیاهان به کار می‌رود. در نتیجه با ورودش به هوا باعث آلودگی نمی‌شود.

• خاک سالم می‌تواند به جذب گاز متان موجود در هوا کمک کند و راهی برای مقابله با آلودگی هوا باشد.

با رواج مصرف مواد و محصولات ارگانیک و کاهش مصرف گوشت، از ورود مواد آلاینده به خاک و هوا جلوگیری می‌کنید و نمی‌گذارید که گازهای گلخانه‌ای وارد جَو شوند.

5. درخت بکارید

حضور درختان در حوالی محل زندگی باعث بهبود محسوس هوا می‌شود. محققان دانشگاه ساوث‌همپتون (Southampton) متوجه شده‌اند که درختان موجود در لندن توانایی دفع آلودگی‌های جوی را دارند.

نتایج تحقیقات این دانشمندان شگفت‌انگیز بود. درختان لندن در سال، حدود ۸۵۰ تا ۲هزار تُن ذرات آلوده خطرناک را از هوای شهر دور می‌کردند. علاوه بر این، حضور درختان باعث کاهش سطح دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید سولفور، کربن مونوکسید و دی‌اکسید کربن شده بود. مواد خطرناک دیگری مانند دیوکسین و بنزن هم با وجود درختان از هوا پاک شده بودند.

کاشت درختانی مانند بلوط و نارون می‌تواند در مقابله با آلودگی هوا نقش داشته باشد. درختان هم تصفیه‌کننده‌هایی طبیعی‌اند و هم می‌توانند در تابستان‌ها دمای هوا را کمی پایین بیاورند. حضور درختان بلند در مسیر غبار و آلودگی‌ها هم راهی برای سدکردن مسیر و جلوگیری از انتشار آنها است.

6. در خانه گل و گیاه داشته باشید

برای بالابردن سطح اکسیژن و تصفیه هوای داخل منزل هم می‌توانید از گل‌ها و گیاهان کمک بگیرید. گیاهانی با برگ‌های بزرگ انتخاب‌های خوبی هستند و به بهبود هوای داخل منزل کمک می‌کنند. از جمله گل‌ها و گیاهان مناسب برای مقابله با آلودگی هوا باید به موارد زیر اشاره کنیم:

• بامبو

• فیلودندرون

• برگ‌ چرمی

• انجیر گریان

• گل گوش‌فیلی

• گل چمچه‌ای

با وجود گل‌ها و گیاهان می‌توانید از عوارض آلودگی هوا بر گلو و اعضای دیگر بدن کم کنید.

آلودگی هوا

7. از روغن‌های عطری استفاده کنید

از روغن‌های عطری که عصاره گیاهان طبیعی خوشبو هستند، برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود. یکی از کاربردهایشان هم پاک‌سازی هوای درون خانه است. این روغن‌ها هم می‌توانند فضا را خوشبو کنند و هم نقش تسکین‌دهندگی دارند.

روغن‌های اسطوخدوس و اکالیپتوس از جمله موارد آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده هستند. با وجود این عطرها می‌توانید از سنگینی هوای بد کم کنید و به سیستم تنفسی و اعصابتان کمی آرامش بدهید؛ البته حواستان باشد که به ماده خاصی حساسیت نداشته باشید. در این صورت، شاید استشمام بوی آن برایتان ضرر هم داشته باشد.

8. وجود گاز رادون در خانه را بررسی کنید

رادون گازی بی‌رنگ و بی‌بو است. این گاز رادیواکتیو به طور طبیعی از سنگ و بستر خاک نشت می‌کند. وجود آن می‌تواند ناشی از تجزیه اورانیوم باشد. امکان دارد که گاز رادون از خاک ساختمانی که در آن زندگی می‌کنید به محیط منتقل شود.

متأسفانه این گاز در برخی از مصالح ساختمانی هم وجود دارد و عامل بروز سرطان ریه است. بررسی وجود آن در خانه نیاز به کمک‌گرفتن از کارشناسان متخصص در این زمینه دارد. تهویه هوا و استفاده از دستگاه‌های گردش هوا مانند پنکه‌های سقفی راهی برای کم‌کردن سطح گاز رادون در منزل است.

9. در خانه سیگار نکشید

در خانه سیگار نکشید و نگذارید که کسی هم این کار را انجام بدهد. سیگار سرشار از مواد سرطان‌زایی است که برای مدتی طولانی در هوای داخل منزل باقی می‌ماند. حتی اگر خودتان هم سیگار نمی‌کشید اما در معرض دود آن قرار دارید، امکان ابتلا به انواع بیماری‌ها از شما دور نیست.

زمانی که در خانه سیگاری روشن می‌شود، سطح مواد مضر موجود در هوا با موادی مانند سرب، آرسنیک، کربن مونوکسید و آمونیاک از حد مجاز فراتر می‌رود. عوارض آلودگی هوا ناشی از دود سیگار در شهری آلوده به مراتب بیشتر هم هست.

دود سیگار می‌تواند احتمال دچارشدن به عفونت‌های گوش و بروز حساسیت‌های غذایی در کودکان را بالا ببرد. عوارض آلودگی هوا روی کودکان بسیار شدید و محسوس است؛ برای مثال، بروز سندرومی مانند نشانگان آسپرگر تحت تأثیر آلودگی هوای محیط است.

10. خانه را از گرد و غبار دور نگه دارید

بسیاری از ذرات آلوده و خطرناک هوای بیرون در گرد و غبار موجود در سطوح خانه پیدا می‌شوند. برای همین است که باید حتماً به نظافت مداوم محیط‌تان دقت داشته باشید.

جلوگیری از ورود ذرات نامناسب و مضر اجتناب‌ناپذیر است اما با نظافت و گردگیری می‌توانید از ماندگارشدن مواد آلوده در محیط زندگی‌تان جلوگیری کنید.

آلودگی هوا را کم‌اهمیت ندانید!

برای مقابله با آلودگی هوا جدیت به خرج بدهید. حتی اقدامات کوچک در این زمینه هم می‌توانند ناجی سلامت‌تان باشند. این روزها که هوا بسیار نامناسب و نامساعد است، کمتر برای کارهای غیرضروری به بیرون از منزل بروید.

  • منبع
  • دکتر دکتر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید