امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282270
۴۴۱
۱
۰
نسخه چاپی

11 دانستنی جالب و خواندنی در مورد جام جهانی فوتبال قطر 2022

11 دانستنی جالب و خواندنی در مورد جام جهانی فوتبال قطر 2022

محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رقابت‌های ورزشی جهان، یعنی جام جهانی فوتبال از امروز با حضور 32 تیم در قطر شروع شده و در حدود یک ماه آینده 64 مسابقه جذاب فوتبالی بدون وقفه برگزار خواهد شد. جام جهانی قطر از بسیاری جهات حائز اهمیت بوده و خاص است. همچنین، ناگفته نماند که این اولین تورنمنت جهانی فوتبال به معنای واقعی کلمه، پس از همه‌گیری کرونا است.

به مناسبت برگزاری جام جهانی فوتبال قطر 2022 در این مقاله برخی از دانستنی‌های جذاب این مسابقات بیان شده است.

1. اولین جام جهانی فوتبال زمستانی!

فیفا مسابقات جام جهانی را به طور سنتی در ماه ژوئن و ژوئیه (تیر ماه) برگزار می‌کند که این موقع از سال مصادف با فصل تابستان در نیمکره شمالی است. با این حال، به عنوان اولین جام جهانی در جهان عرب، برگزارکنندگان مجبور شدند به دلیل گرمای بیش از حد قطر در فصل تابستان، این دوره از مسابقات را به فصل خنک‌تر سال منتقل کنند.

در حالی که میانگین دمای کشور قطر در فصل تابستان در حدود 50 درجه سانتیگراد است، فصل زمستان شرایط بسیار بهتری دارد و بازیکنان می‌توانند میانگین دمای بین 4 تا 29 درجه سانتیگراد را تجربه کنند.

2. پرهزینه‌ترین جام جهانی تا به امروز

بر اساس برآوردهای انجام شده قطر چیزی نزدیک به 138 میلیارد پوند (220 میلیارد دلار) برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم جهت برگزاری مسابقات جام جهانی هزینه کرده و به این ترتیب این دوره از مسابقات به عنوان پرهزینه‌ترین مسابقات جام جهانی فوتبال تا به امروز لقب گرفته است. هزینه این دوره تقریباً 10 برابر بیشتر از پرخرج‌ترین جام‌های جهانی قبلی، یعنی جام‌های جهانی برزیل (11.6 میلیارد پوند) و روسیه (14.2 میلیارد پوند) است. همچنین هزینه‌ای که قطر برای جام جهانی 2022 خرج کرده، تقریباً 64 برابر هزینه جام جهانی آفریقای جنوبی (3.5 میلیارد دلار) است! بخش زیادی از این هزینه بالا به خاطر ساخت هفت استادیوم کاملاً جدید بوده است!

3. کمترین استادیوم‌ها در یک دوره جام جهانی

بازی‌های جام جهانی 2022 قطر در مجموع در 8 ورزشگاه برگزار خواهد شد که کمترین تعداد استادیوم‌ها در تاریخ جام جهانی است. همان‌طور که در بالا هم گفتیم، هفت مورد از این هشت استادیوم به طور کامل از ابتدا ساخته شدند و تنها یک استادیوم از قبل وجود داشت که آن هم به طور گسترده بازسازی شد. بزرگ‌ترین ورزشگاه این دوره از مسابقات، ورزشگاه لوسیل با گنجایش 80 هزار نفر است و سایر ورزشگاه‌ها نیز عبارتند از: استادیوم البیت، استادیوم احمد بن علی، ورزشگاه الجنوب، استادیوم بین‌المللی خلیفه، استادیوم بنیاد قطر (شهر آموزش)، استادیوم راس ابو عبود و استادیوم الثمامه.

جام جهانی فوتبال قطر 2022

4. بیشترین تعداد تماشگران و بازدید کننده

قطر که در شبه جزیره عرب واقع شده، به عنوان یک مرکز مسافرتی شناخته شده و در مرکز اکثر مناطق جغرافیایی اصلی واقع شده است. بنابراین، تعجب‌آور نیست که این کشور انتظار دارد بزرگترین حجم گردشگر و تماشگر را داشته و بیش از 1 میلیون نفر در طول برگزاری جام جهانی از این کشور بازدید کنند. تخمین زده می‌شود که این کشور در طول مسابقات روزانه 1300 پرواز ورودی داشته باشد!

5. اولین جام جهانی در خاورمیانه

قطر اولین کشور خاورمیانه لقب گرفته که میزبان جام جهانی فوتبال است و در کل قاره آسیا هم دومین کشور محسوب می‌شود (بعد از کره و ژاپن که به صورت مشترک میزبان جام جهانی 2002 بودند). آخرین باری که جام جهانی فوتبال در قاره‌ای غیر از اروپا و آمریکا برگزار شد، سال 2010 و آفریقای جنوبی بود.

6. کوچکترین کشور میزبان

قطر هم از از نظر مساحت و هم از نظر جمعیت، کوچکترین کشوری است که تاکنون میزبانی جام جهانی فوتبال را بر عهده گرفته است. این کشور آسیایی تنها 11571 کیلومتر مربع وسعت دارد که کوچکتر از کل شهر نیویورک آمریکا است! جمعیت آن هم فقط 2.881 میلیون نفر است. قبل از قطر، کوچکترین کشور میزبان جام جهانی، اروگوئه بود که مساحتی برابر 176215 کیلومتر مربع و جمعیتی در حدود 3.5 میلیون نفر داشت.

جالب است بدانید که همه استادیوم‌های جام جهانی قطر با خط متروی دوحه به هم متصل هستند و دورترین ورزشگاه‌ها از هم که البیت و الوکره هستند، تنها 145 کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند.

7. تمامی ورزشگاه‌ها مجهز به سیستم تهویه مطبوع مرکزی هستند

اگرچه جام جهانی 2022 قطر در زمستان برگزار می‌شود، اما قرارگیری کشور میزبان در آب و هوای نیمه گرمسیری و در یکی از گرم‌ترین مناطق جهان، حتی در فصل سرد سال هم ممکن است مشکل‌زا باشد. در بیشتر روزها دمای هوا همچنان بالای 20 درجه سانتیگراد خواهد بود و در حالی که ماه دسامبر یکی از خنک‌ترین ماه‌های قطر است، اما معمولاً مرطوب‌ترین ماه‌ها نیز می‌باشد.

بنابراین، جای تعجب نیست که تمام استادیوم‌های جدید قطر دارای سیستم تهویه مطبوع مرکزی باشند. هر ورزشگاه به حدود 115 مگاوات ساعت برق در هر بازی برای خنک‌سازی نیاز دارد. این به معنای تقریباً 43560 دستگاه تهویه مطبوع خانگی در هر استادیوم یا تعداد زیادی فن صنعتی است.

8. طولانی‌ترین دوره انتظار آمریکای جنوبی برای قهرمانی در جام جهانی!

اگر هیچ تیمی از آمریکای جنوبی نتواند قهرمان جام جهانی 2022 شود، این طولانی‌ترین دوره بدون قهرمانی این قاره خواهد بود. اروگوئه (1930، 1950)، برزیل (1958، 1962، 1970، 1994، و 2002)، و آرژانتین (1978، 1986) همگی قبلاً فاتح جام جهانی شده‌اند و بیشترین فاصله‌ای که بین قهرمانی تیم‌های آمریکای جنوبی افتاده مربوط به سال‌های 1950 تا 1970 یعنی 20 سال است. در حال حاضر نیز برزیل آخرین بار در سال 2002 قهرمان جام جهانی شد و انتظار کشورهای آمریکای جنوبی باز هم به 20 سال رسیده است.

جام جهانی فوتبال قطر 2022

9. نزدیک به 12000 پادری برای پوشاندن یک زمین فوتبال مورد نیاز است!

این مورد مختص مسابقات قطر نیست اما نکته‌ای جالب در مورد زمین فوتبال می‌باشد. طبق اعلام فیفا، ابعاد زمین فوتبال برای برگزاری مسابقات جام جهانی بین 100 تا 110 متر طول و 64 تا 75 متر عرض است. این بدان معناست که برای پوشاندن یک زمین فوتبال با اندازه استاندارد به 11984 پادری استاندارد نیاز خواهد بود.

10. برای خط کشی تمام زمین‌های فوتبال قطر به 8000 قوطی رنگ اسپری نیاز است!

طبق مطابق مقررات فیفا، هر زمین فوتبال تقریباً 735.09 متر خط کشی دارد. از طرف دیگر، با هر قوطی رنگ اسپری می‌توان 50 تا 90 متر خط 5 سانتی متری کشید. بنابراین، اگر بخواهید زمین‌های فوتبال جام جهانی را با رنگ اسپری خط کشی کنید به 120 قوطی نیاز خواهید داشت که اگر بعد از هر مسابقه خط کشی‌ها تجدید شوند، در مجموع 7680 قوطی رنگ اسپری نیاز خواهد بود!

11. گران‌ترین بلیت‌های بازی در تاریخ جام جهانی

با توجه به هزینه بالای مسابقات، جای تعجبی نیست که جام جهانی فوتبال 2022 دارای بالاترین قیمت برای بلیت‌ها در تاریخ جام‌های جهانی باشد. گران‌ترین بلیت این دوره مربوط به فینال مسابقات است که 5850 ریال قطر یعنی معادل 1179 پوند تعیین شده و 46 درصد بیشتر از 807 پوند فینال 2018 روسیه است. قیمت ارزان‌ترین بلیت فینال هم 513.34 پوند تعیین شده است. قیمت بلیت بازی‌های مرحله گروهی برای خارجی‌ها از 58.64 پوند شروع می‌شود، در حالی که بازی افتتاحیه استثناء بوده و قیمت بلیت‌های آن از 302 پوند شروع می‌شود. بد نیست بدانید که شهروندان قطری از تخفیف ویژه برخوردار هستند و برای مسابقات گروهی تنها 8 پوند پرداخت می‌کنند.

  • منبع
  • دیجی رو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید