امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288254
۱۶۷
۱
۰
نسخه چاپی

اگر میگرن دارید، از این مواد غذایی دوری کنید!

شناخت غذاهای محرک میگرن می‌تواند به شما کمک کند تا کمتر دچار حملات میگرنی شوید و سردردهای شدید کمتر به سراغتان بیاید. در این مقاله غذاهای محرک میگرن به شما معرفی شده است تا با اجتناب از آن‌ها کمتر دچار حملات میگرنی شوید.

اگر میگرن دارید، از این مواد غذایی دوری کنید!

یکی از بیماری‌های شایع که شاید شما نیز در حال حاضر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنید میگرن است. شاید تعجب کنید اگر بدانید برخی مواد غذایی به‌عنوان غذاهای محرک میگرن شناخته می‌شوند و می‌توانند علائم شما را بدتر کنند؛ بنابراین با شناخت آن‌ها و محدود کردن مصرفشان به‌راحتی می‌توانید علائم خود را کاهش دهید.

چرا بعضی از مواد غذایی باعث سردرد می‌شود؟

عوامل مختلفی می‌تواند منجر به حمله میگرنی شود که یکی از آن‌ها مصرف برخی از مواد غذایی و انواع نوشیدنی‌ها است. اگرچه هنوز علت دقیق میگرن مشخص نشده است، اما به‌صورت تجربی مشخص است که خوردن برخی غذاها می‌تواند تغییراتی را در فعالیت مغز ایجاد کند و منجر به تحریک سردردهای میگرنی شود. این‌ غذاها درواقع بر رگ‌های خونی و سیگنال‌های عصبی شما تأثیر می‌گذارند و درنتیجه نوعی سردرد ضربانی که می‌تواند برای روزها ادامه داشته باشد و به میگرن معروف است را ایجاد خواهند کرد.

مهم‌ترین غذاهای محرک میگرن کدامند؟

شناخت غذاهای محرک میگرن می‌تواند به شما کمک کند تا کمتر دچار حملات میگرنی شوید و سردردهای شدید کمتر به سراغتان بیاید. البته دلایل مختلفی مانند استرس، داروهای مورد استفاده و… نیز می‌توانند منجر به حملات میگرنی شوند ولی یکی از عوامل مهم نیز سبک تغذیه شما می‌باشد. مهم‌ترین غذاهایی که منجر به تحریک میگرن یا بدتر شدن آن می‌شوند، عبارت‌اند از:

1. کافئین

اگر بیش‌ازحد کافئین مصرف می‌کنید و یا بخواهید به یک‌باره آن را ترک کنید، ممکن است دچار سردردهای میگرنی شوید. این در حالی است که مصرف کافئین به‌صورت متعادل می‌تواند حتی به‌عنوان یک مسکن برای سردرد عمل کند. برخی از نوشیدنی‌ها و غذاهایی که بیشترین کافئین را دارند، عبارت‌اند از:

• قهوه

• چای

• شکلات

2. شیرین‌کننده‌های مصنوعی

از دیگر غذاهای محرک میگرن می‌توان به تمام مواد غذایی و انواع نوشیدنی‌ها مانند نوشابه‌های مختلف اشاره کرد که دارای شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند. معمولاً غذاهای فراوری‌شده بیشتر حاوی این مواد مضر می‌باشند و از محرک‌های میگرن محسوب می‌شوند. یکی از مهم‌ترین محرک‌ها در میان شیرین‌کننده‌ها آسپارتام است که باعث بروز حملات میگرنی می‌شود.

3. الکل

نوشیدنی‌های دارای الکل از رایج‌ترین مواردی است که باعث میگرن می‌شود. الکل همچنین می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود که عامل مهمی در ایجاد سردردهای خفیف تا شدید است.

4. شکلات

شکلات بعد از الکل دومین محرک رایج برای حملات میگرنی می‌باشد. ترکیبات شکلات حدود ٢٢ درصد از افرادی که میگرن را تجربه می‌کنند را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شکلات حاوی کافئین و بتا فنیل اتیل امین است که می‌تواند منجر به سردرد شود. البته مصرف متعادل آن باعث آرامش و تسکین می‌شود.

5. غذاهای حاوی MSG

ماده‌ای به نام مونوسدیم گلوتامات (MSG) یک نمک سدیم اسید گلوتامیک است که به‌طور طبیعی در بدن ما وجود دارد. بااین‌حال، MSG در برخی غذاها نیز یافت می‌شود و در بسیاری از غذاها به‌عنوان یک افزودنی و چاشنی اضافه می‌گردد. اگرچه خوردن آن بی‌خطر است اما غذاهای شامل این ماده می‌تواند از غذاهای محرک میگرن باشد. گاهی حتی برخی افراد به خاطر افزایش این ماده در بدنشان با خوردن غذاهای حاوی آن، دچار حملات بسیار شدید میگرنی می‌شوند. سایر مواد نگه‌دارنده نیز ممکن است در برخی افراد محرک میگرن باشند.

6. گوشت‌های فراوری‌شده

متأسفانه در حال حاضر مصرف گوشت‌های فراوری‌شده به‌شدت افزایش پیدا کرده است که از نظر سلامت زیاد مناسب نیستند و از غذاهای محرک میگرن محسوب می‌شوند. از جمله این گوشت‌ها می‌توان به انواع ژامبون، هات‌داگ، انواع سوسیس و … اشاره کرد که همگی آن‌ها حاوی مواد نگه‌دارنده‌ای به نام نیترات هستند که رنگ و طعم این گوشت‌ها را حفظ می‌کنند. مصرف این غذاها بخصوص اگر بیش‌ازحد باشد می‌توانند اکسید نیتریک را در خون آزاد کنند که تصور می‌شود رگ‌های خونی مغز را گشاد می‌کند و می‌تواند منجر به میگرن شود.

7. برخی از انواع پنیرها

به‌طورکلی همه انواع پنیر به دلیل طبع سردی که دارند ممکن است محرک میگرن باشند و حتماً باید با مصلحاتش مانند گردو و نعناع یا زیره استفاده شود. بااین‌حال، در میان همه پنیرها پنیرهایی که کهنه‌تر هستند و زمان بیشتری برای تولیدشان نیاز است، دارای ماده‌ای به نام تیرامین می‌باشند. این ماده زمانی به وجود می‌آید که کهنه شدن غذا باعث تجزیه پروتئین‌ها شود. هر چه پنیر بیشتر کهنه شود، محتوای تیرامین آن بیشتر خواهد بود.

پنیرهای معمولی که سرشار از تیرامین هستند نیز عبارت‌اند از:

• فتا

• پنیر آبی

• پنیر پارمسان

8. غذاهای ترش و تخمیر شده

مانند پنیرهای کهنه، غذاهای ترش و تخمیر شده نیز می‌توانند از انواع غذاهای محرک میگرن باشند، زیرا حاوی مقادیر زیادی تیرامین هستند. برخی از رایج‌ترین این غذاها عبارت‌اند از:

• انواع ترشیجات

• کیمچی

• بامیه ترشی

• ترشی هالوپینو

9. غذاهای منجمد

خوردن بیش‌ازحد غذاها و نوشیدنی‌های سرد یا منجمد مانند بستنی می‌تواند باعث ایجاد سردردهای شدید شود. شاید وقتی خیلی با سرعت یک بستنی قیفی را می‌خورید یا بعد از ورزش و گرمای بیش‌ازحد یک نوشیدنی خیلی خنک می‌نوشید این نوع سردردهای میگرنی را حس کنید.

10. غذاهای شور

غذاهای شور به‌ویژه غذاهای فرآوری شده مانند خیار شور صنعتی که ممکن است حاوی مواد نگه‌دارنده مضر باشند ممکن است در برخی افراد باعث میگرن شوند. مصرف سطوح بالای سدیم به‌طورکلی می‌تواند فشارخون را افزایش داده و باعث سردرد یا حملات میگرنی شود.

برخی از روش‌های درمان میگرن که می‌تواند به شما کمک کند!

علاوه بر اجتناب از غذاهای محرک میگرن روش‌های دیگری هستند که می‌توانند به کنترل علائم میگرن کمک کنند. درمان میگرن می‌تواند شامل ترکیبی از داروهای میگرن تجویزی و بدون نسخه (OTC) و درمان‌های جایگزین باشد.

برای سردرد یا درد میگرنی گاه‌به‌گاه، می‌توانید از داروهای بدون نسخه مانند Excedrin Migraine برای تسکین درد استفاده کنید. همچنین ممکن است پزشک شما داروهای تریپتان، ارگوتامین و سوماتریپتان را برای تسکین درد تجویز کند.
اگر به‌طور منظم دوره‌های میگرن را تجربه می‌کنید، پزشک احتمالاً داروهای پیشگیری‌کننده را تجویز می‌کند. برخی از این داروها شامل بتا بلوکرها هستند که می‌توانند فشارخون را کاهش داده و حملات میگرنی را کم کنند. داروهای ضدافسردگی نیز گاهی برای جلوگیری از علائم میگرن، حتی در افرادی که افسردگی ندارند، تجویز می‌شود.

در برخی مواقع نیز بعضی از روش‌های غیر دارویی می‌توانند منجر به تسکین سردردهای میگرنی شوند که از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• ماساژ درمانی که می‌تواند دفعات حملات میگرنی را کاهش دهد.

• بیوفیدبک که به شما می‌آموزد چگونه پاسخ‌های فیزیکی استرس، مانند تنش عضلانی را بررسی کنید و آن‌ها را کاهش دهید تا کمتر دچار حملات میگرن شوید.

• ویتامین B٢ (ریبوفلاوین) که می‌تواند به پیشگیری از حملات میگرن کمک کند و البته باید با تجویز پزشک مصرف شود.

سخن آخر

حملات میگرن می‌تواند بسیار دردناک باشد و زندگی شما را مختل کند. خوشبختانه، برخی تغییرات در سبک زندگی مانند اجتناب از غذاهای محرک میگرن می‌توانند تا حد زیادی از بروز حملات میگرنی جلوگیری کنند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید