امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280091
۱۲۴۷
۱
۰
نسخه چاپی

12 مزیت ثابت شده سرکه سیب برای سلامتی

12 مزیت ثابت شده سرکه سیب برای سلامتی

مزایای سلامت چشمگیر سرکه سیب بسیار زیاد است، زیرا تصور می شود که سطح قند خون را تنظیم می کند، کاهش وزن را افزایش می دهد، سلامت روده را بهبود می بخشد، سطح کلسترول را کاهش می دهد و سلامت پوست را افزایش می دهد.

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب نوعی سرکه است که از سیب های رسیده و تازه له شده تهیه می شود. سیب ها تخمیر می شوند و از طریق یک فرآیند سخت گذرانده می شوند تا محصول نهایی سرکه تولید شود. در مرحله اول، سیب های له شده در معرض مخمر قرار می گیرند تا فرآیند تخمیر الکلی آغاز شود و سپس قندها به الکل تبدیل می شوند. در مرحله دوم، باکتری به محلول الکل اضافه می شود که الکل را بیشتر تخمیر کرده و به اسید استیک تبدیل می شود.

حقایق تغذیه ای

سرکه سیب در هر قاشق غذاخوری (15 گرم) تنها سه کالری دارد و تقریباً هیچ کربوهیدراتی ندارد. طبق پایگاه داده مرکزی غذای USDA، حاوی مقادیر کمی پتاسیم، منیزیم، فسفر و کلسیم است. مانند آب سیب، ممکن است حاوی پکتین، ویتامین های B (B1، B2 و B6، بیوتین، اسید فولیک، نیاسین، اسید پانتوتنیک) و ویتامین C باشد.

اسید استیک ترکیب فعال اصلی است که مسئول فواید سلامتی قدرتمند آن است، تصور می‌شود کاهش وزن یکی از آنهاست. اسیدهای آمینه موجود در این سرکه ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک موثری هستند، در حالی که محتوای اسید استیک موجود در سرکه می تواند به درمان انواع عفونت های قارچی و باکتریایی کمک کند.

سرکه سیب ارگانیک تصفیه نشده حاوی کلنی باکتری است که به آن سرکه مادر گفته می شود که ظاهری شبیه به تار عنکبوت دارد. این باکتری دوستدار روده است و اغلب مغذی ترین بخش سرکه سیب در نظر گرفته می شود.

فواید سرکه سیب

چشمگیرترین فواید سلامتی سرکه سیب عبارتند از:

از رفلاکس معده جلوگیری می کند

بیماری ریفلاکس معده، که به آن GERD یا رفلاکس اسید نیز می‌گویند، وضعیتی است که زمانی رخ می‌دهد که غذای مصرف شده، از معده به مری برگشته و علائمی مانند حالت تهوع و سوزش سر دل را ایجاد کند. دکتر زویی یه از دانشگاه ایالتی آریزونا مطالعه‌ای را منتشر کرد که در آن خاطرنشان شد افرادی که سرکه سیب مصرف می‌کردند بیش از 75 درصد کاهش رفلاکس اسید و یک ساعت تاخیر در رفلاکس را نسبت به افرادی که آنتی‌اسید دریافت کردند، نشان دادند. اینها یافته های مثبتی هستند که نشان دهنده اثربخشی بالقوه سرکه در مبتلایان به مشکلات GERD هستند.

سرکه سیب برای کاهش وزن

سرکه سیب یک درمان عالی برای کاهش وزن اضافی در نظر گرفته می شود. این کار با سوزاندن کالری های ناخواسته بدن و افزایش متابولیسم بدن به سطوح مطلوب عمل می کند. از کنترل اشتها و چربی سوزی در بدن پشتیبانی می کند.

مدیریت قند خون

بر اساس یک گزارش تحقیقاتی منتشر شده در مجله انجمن دیابت آمریکا، دو قاشق غذاخوری سرکه سیب رقیق شده می تواند سطح قند خون ناشتا را کاهش دهد.

همچنین ممکن است به طور قابل توجهی حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به مقاومت به انسولین یا دیابت نوع 2 بهبود بخشد. بر اساس یک مطالعه حیوانی، موش‌های دیابتی که به مدت چهار هفته با سرکه سیب تغذیه شدند، به طور قابل توجهی سطح قند خون خود را کاهش دادند.

کلسترول را کاهش می دهد و سلامت قلب را بهبود می بخشد

سرکه حاوی اسید استیک به همراه اسید کلروژنیک است که تصور می شود به طور موثری به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) کمک می کند و در نتیجه از سیستم قلبی عروقی محافظت می کند. محققان دپارتمان تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد مطالعه‌ای را در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر کردند که نشان می‌دهد زنانی که سس‌های سالاد مبتنی بر سرکه (مصرف بیشتر اسید آلفا لینولنیک) مصرف می‌کنند، شانس کمتری برای ابتلا به بیماری قلبی دارند.

مراقبت از پوست

متعادل کردن سطح pH بدن برای حفظ سلامت پوست ضروری است و سرکه سیب به دلیل سطوح قلیایی متوسطی که دارد می تواند برای پوست شما معجزه کند. سطح pH این سرکه مشابه سطح PH محافظ اسیدی محافظ پوست است.

آبکشی با سرکه سیب می تواند به بازگرداندن درخشش پوست کمک کند و گشاد شدن منافذ پوست را محدود کند.

این باعث می شود پوست شما بیش از حد چرب یا خشک نشود و تولید چربی را متعادل کند و گردش مواد مغذی را بهبود بخشد.

نحوه استفاده:

  • یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با دو فنجان آب مخلوط کنید.
  • یک تکه پنبه را با آبکش مرطوب کنید و از آن برای پاک کردن صورت خود استفاده کنید

استفاده از این سرکه ممکن است به دفع باکتری ها و ریختن سلول های مرده پوست کمک کند. با این حال، شواهد علمی و مطالعات بیشتری برای حمایت از این ادعا مورد نیاز است.

طبق گزارشی سرکه سیب ترکیبی از اسید لاکتیک اسید سیتریک، اسید استیک و اسید سوکسینیک است که همگی این پتانسیل را دارند که مانع از رشد پروپیونی باکتریوم آکنه شوند که باکتری مسئول رشد آکنه است.

به همین ترتیب، مطالعه‌ای در مجله پوست‌شناسی آرایشی بیان کرد که استفاده از اسید لاکتیک برای درمان اسکار آکنه به مدت سه ماه منجر به بهبود بافت، رنگدانه‌ها و ظاهر پوست می‌شود. علاوه بر این، جای زخم را کمرنگ کرد.

مراقبت از مو

این سرکه برای کنترل شوره سر و متعادل کردن سطح pH پوست سر مفید است. همچنین ممکن است سعی کنید دو تا سه قاشق سرکه را مستقیماً روی پوست سر بمالید و بعد از پنج دقیقه یا بیشتر آن را بشویید. برای تحریک نشدن از تماس با چشم خودداری کنید. بسیاری این را یک درمان خانگی موثر می دانند، با این حال، شواهد علمی بیشتری در مورد اثربخشی اثرات سرکه سیب بر مراقبت از مو برای حمایت از این ادعاها مورد نیاز است.

سیری را افزایش می دهد

هنگامی که سرکه سیب رقیق شده همراه با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات مصرف می شود، مشخص شد که به افزایش احساس سیری کمک می کند و با جلوگیری از پرخوری به کاهش وزن کمک می کند. بر اساس مطالعه ای که در مجله اروپایی تغذیه بالینی منتشر شد - این یافته ها - بر اساس یک جمعیت مطالعه کوچک - یافته های جالبی از اثرات مصرف ترشی یا محصولات تخمیر شده همراه با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات ارائه می دهد.

فشار خون

گروهی از محققان چینی مطالعه‌ای را در مجله اروپایی تغذیه منتشر کردند که نشان داد به دلیل مکانیسم‌های کمی، سرکه در کاهش فشار خون بالا در موش‌ها که یکی از دلایل اصلی بیماری‌های قلبی و مشکلات کلیوی در انسان است، موثر است.

اسهال

محتوای پکتین موجود در سرکه با تشکیل مواد فیبری حجیم به درمان علائم اسهال کمک می کند. پکتین همچنین پوشش محافظی را تشکیل می دهد که پوشش روده را تسکین می دهد. برخی می گویند این تونیک معجزه آسا می تواند تا بیست دقیقه تسکین دهد. بنابراین، دو قاشق غذاخوری سرکه سیب ارگانیک رقیق شده در هشت اونس آب گرم، سه بار در روز، یک درمان پیشنهادی است.

همچنین، طبق تحقیقات انجام شده در موسسه تحقیقاتی مرکزی ناکانو، استفاده ترکیبی از سرکه و کلرید سدیم - در صورت استفاده در دمای مناسب - برای پیشگیری از مسمومیت غذایی باکتریایی بسیار موثر است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یکی از دلایل اصلی قاعدگی نامنظم در زنان است و با مقاومت به انسولین مرتبط است. بر اساس تحقیقات، مقاومت به انسولین تقریباً 65 تا 70 درصد از زنان مبتلا به PCOS را تحت تأثیر قرار می دهد. نتایج یک کارآزمایی بالینی که هفت زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک را مورد مطالعه قرار داد که به مدت کمی بیش از سه ماه 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب رقیق شده در یک نوشیدنی داده شد، نشان داد که این دارو علائم آنها را کاهش می دهد. چهار زن از این هفت زن قاعدگی منظم را تجربه کردند و این عمدتا به دلیل افزایش حساسیت به انسولین پس از مصرف سرکه سیب بود.

نگهداری از حیوانات خانگی

سرکه می تواند از نظر مراقبت از حیوانات و حیوانات خانگی مفید باشد. در مورد مراقبت از گربه، می توان از سرکه برای تمیز کردن ظرف خاک استفاده کرد. در کتابی با عنوان "سیستم سلامت معجزه آسای سرکه سیب" نوشته دکتر پل براگ و. رقیق کردن سرکه با آب و استفاده از آن برای حمام کردن سگ ها توصیه می شود. این می تواند به کاهش عفونت های مختلف و همچنین دفع حشرات و کنه ها کمک کند.

آسم

به طور سنتی، بسیاری از مردم بر این باورند که سرکه سیب با استفاده از پدهای آغشته به سرکه در ناحیه داخلی ناحیه مچ دست، از آسم مزمن جلوگیری می کند. با این حال، این از نظر علمی ثابت نشده است.

در عوض، شورای ملی آسم استرالیا اعلام کرده است که تنها راهی که سرکه می تواند به آسم کمک کند، از طریق محلولی از سرکه سفید تخمیر شده طبیعی است که برای از بین بردن کپک های قابل مشاهده در خانه به خوبی عمل می کند.

موارد استفاده از سرکه سیب

چندین کاربرد برای درمان‌ها و درمان‌های خانگی سرکه سیب وجود دارد. با این حال، اینها درمان های خانگی هستند. توصیه می کنیم قبل از استفاده از سرکه سیب برای بثورات، سوختگی ها و سایر تحریکات پوستی، با پزشک مشورت کنید. در زیر چند درمان خانگی رایج با استفاده از سرکه سیب آورده شده است:

تقویت کننده سلامت: یک قاشق غذاخوری سرکه سیب (ACV) اضافه شده به یک لیوان آب گرم را می توان به عنوان نیروبخش مصرف کرد. تصور می شود که به منظم بودن روده کمک می کند و رفلاکس اسید را درمان می کند.

کاهش دهنده آلرژی: همچنین با تسکین گلودرد و حتی تسکین سرماخوردگی، از آلرژی های فصلی جلوگیری می کند.

پاک کننده پوست: می توانید از آن برای مدیریت پوست چرب، آکنه صورت و جای جوش استفاده کنید. سرکه سیب را می توان با چای سبز مخلوط کرد و به عنوان تونر صورت به مقدار کم استفاده کرد. همچنین می توان آن را با چای سبز و عسل به عنوان ماسک صورت برای آکنه ترکیب کرد.

نرم کننده گوشت: سرکه سیب را می توان در سس سالاد و برای نرم کردن گوشت استفاده کرد. همچنین می توان آن را روی سبزی های پخته شده بریزید تا مزه دار شود.

محصول تمیز کننده خانه: می توانید سرکه را با آب رقیق کرده و به عنوان یک اسپری تمیزکننده طبیعی یا خنثی کننده بو در خانه خود استفاده کنید.

آفتاب سوختگی را تسکین می دهد: برای تسکین آفتاب سوختگی می توانید یک قاشق غذاخوری سرکه به حمام خود اضافه کنید. متخصصان پوست قرار دادن سرکه اسیدی را مستقیماً روی هر التهاب پوستی توصیه نمی کنند زیرا ممکن است باعث بدتر شدن آن شود.

محصول سفید کننده دندان: یک داروی عالی برای از بین بردن لکه از روی دندان است. برای لکه های سرسخت، سرکه سیب را می توان مستقیما روی دندان هایتان مالید. توصیه می شود این کار را زیاد انجام ندهید زیرا می تواند مینای دندان را از بین ببرد. برای اثر سایشی کمتر، 1 قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک فنجان آب مخلوط کنید و سپس آن را در دهان بچرخانید.

مسکن: تصور می شود که سرکه سیب طبیعی درد مفاصل را تسکین می دهد و همچنین از پیشرفت خطرناک بیماری آرتروز جلوگیری می کند.

درمان زگیل: پنبه ای را به سرکه آغشته کنید و مستقیماً روی زگیل بمالید و روی آن را با چسب زخم بپوشانید. می توانید این کار را چند بار تکرار کنید. زگیل در نهایت خواهد افتاد.

راش ها را بهبود می بخشد: پتاسیم موجود در سرکه سیب را می توان روی بثورات پیچک سمی استفاده کرد تا به تسکین التهاب و کاهش خارش کمک کند.

حمام سرکه سیب: یک درمان محبوب برای بوی بدن و عفونت های قارچی، حمام یا خیساندن سرکه سیب است. یک وان حمام را با آب گرم پر کنید، یک فنجان سرکه سیب خام به آن اضافه کنید و آن را با دستان خود مخلوط کنید و بدن خود را به مدت 15 تا 20 دقیقه در آن خیس کنید. با این حال، اگر اگزما شدید دارید، بهتر است از آن اجتناب کنید زیرا می تواند باعث تشدید آن شود.

دوز توصیه شده

هیچ دوز تجویز شده ای از سرکه سیب وجود ندارد که شما باید آن را در یک روز بنوشید تا از مزایای سلامتی آن بهره مند شوید. با این حال، از آنجایی که ماده اصلی آن اسید استیک است، بسیار اسیدی است و مصرف آن می تواند خشن باشد. برای جلوگیری از عوارض احتمالی، بهتر است آن را به 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب رقیق شده در مقداری آب، سه بار در روز محدود کنید.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید