امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282071
۳۶۲
۱
۰
نسخه چاپی

13 بهترین موتور جستجوی 2022 جایگزین گوگل

13 بهترین موتور جستجوی 2022 جایگزین گوگل

موتور جستجوی گوگل به عنوان محبوب‌ترین موتور جستجوگر در دنیا شناخته می‌شود اما بسیاری از افراد بهای این تجربه‌ کاربری فوق‌العاده را به قیمت به اشتراک گذاشتن دیتاهای شخصی و ردیابی هر آنچه که انجام می‌دهیم توسط گوگل در اینترنت می‌دانند.

در بعضی مواقع این موضوع بسیار آزاردهنده می‌شود، به خصوص زمانی‌که محتوای سفارشی‌سازی شده و تبلیغات نیز شما را مورد هدف قرار می‌دهند. در حال حاضر موتورهای جستجوگر زیادی به غیر از گوگل وجود دارند که از نظر امنیت و حفظ حریم خصوصی قابلیت‌های بیشتری را به کاربران ارائه می‌دهند، در ادامه با ما همراه شوید تا با بهترین موتورهای جستجوی جایگزین گوگل آشنا شویم.

13 مورد از بهترین موتورهای جستجوی جایگزین گوگل

به اختصار لیستی از بهترین موتورهای جستجوی جایگزین گوگل را برایتان تهیه کردیم و در ادامه ویژگی‌های هر کدام را به طور اختصاصی برایتان توضیح داده‌ایم تا بتوانید با توجه به نوع کاربرد و اولویت‌های استفاده، مرورگر مورد علاقه خود را پیدا کنید:

  • Bing
  • DuckDuckGo
  • Ecosia
  • Brave
  • Yahoo!
  • Qwant
  • Swisscows
  • Search Encrypt
  • StartPage
  • SearX
  • Yandex
  • Gibiru
  • Disconnect

1- موتور جستجوگر Bing

دومین موتور جستجوگر محبوب در دنیا موتور جستجوگر Bing ساخت کمپانی مایکروسافت بوده که در حال حاضر جایگاهش را در مارکت آنلاین بسیار محکم کرده است.

این موتور جستجوگر بیشتر فرم بصری داشته و با ارائه دادن ابزارهای خاص و متفاوت به کاربران خود در جهت فراهم کردن تجربه کاربری بهتر تلاش می‌کند. Yahoo! Search نتایج جستجوی این موتور جستجوگر جایگزین را فراهم کرده و پس زمینه آن مدام در حال تغییر با عکس‌هایی بسیار زیبا از حیوانات، مکان‌ها، ورزش، افراد و سایر موارد است.

اگر می‌خواهید با استفاده از موتور جستجوگر Bing جستجوی ویدیویی داشته باشید، تامبنیل‌های بزرگی را در نتیجه جستجوهای خود مشاهده خواهید کرد که مروری بر ویدیویی که نشانگر ماوس تان آن را هدف گرفته باشد، نمایش خواهد داد.

این مرورگر نیز درست مانند مرورگر گوگل دارای تبلیغات و توانایی‌هایی نظیر مبدل، ترجمه، بررسی درستی املا، امتیاز ورزشی، ردیابی پرواز و غیره است. همچنین در صورت استفاده از اسمارت فون‌های اندروید و iOS نیز می‌توانید از اپ Bing استفاده کنید.

چرا باید از Bing استفاده کنیم؟

  • بهترین موتور جستجوگر برای سرچ‌های ویدیو به همراه بسیاری ویژگی‌های جانبی است.
  • ویژگی‌های منحصر به فرد و خاصی برای برنامه‌نویس‌ها ارائه می‌کند.

2- موتور جستجوگر DuckDuckGo

اگر حفظ حریم شخصی در حین استفاده از موتور جستجوگر برای شما از اهمیت خاصی برخوردار است، DuckDuckGo بهترین موتور جستجوی جایگزین گوگل خواهد بود. این مرورگر بعد از ارائه خدمات به سرعت در بین کاربران به خاطر ارائه محیطی امن با رعایت حفظ حریم شخصی افراد، از محبوبیت زیادی برخوردار شد. این وبسایت هیچگاه فعالیت‌های شما را ثبت نکرد و به همین دلیل هم تبلیغات شما را دنبال نخواهند کرد.

علاوه‌بر این موارد، داشتن رابط کاربری تمیز این موتور جستجوگر نیز به عنوان یک مزیت بزرگ حساب می‌شود و نتایج جستجوی آن از Yahoo, Yandex و سایر موتورهای جستجوگر به غیر از گوگل تامین می‌شود. شما می‌‌توانید افزونه DuckDuckGo را روی مرورگر خود اضافه کرده تا فعالیت‌هایتان را ایمن و به دور از چشم دیگران نگه دارد.

موتور جستجوگر DuckDuckGo  به کاربران اجازه می‌دهد تا روی وبسایت‌هایی نظیر Amazon, Wikipedia یا یوتیوب تنها با استفاده از یک علامت سئوال سرچ مستقیم داشته باشند. (مثل !a, !w, !facebook)

برای داشتن یک تجربه کاربری ایمن و با رعایت حفظ حریم شخصی حتما از مرورگر DuckDuckGo استفاده کنید چراکه فعالیت‌های کوکی‌ها و هر آنچه که باعث تعقیب و ثبت فعالیت‌های شما می‌شود را بلاک می‌کند و امکان حذف تمامی دیتاهای مرورگر را تنها با یک دکمه فراهم می‌کند. همچنین با استفاده از ویژگی DuckDuckGo Email Protection می‌توانید از حریم شخصی ایمیل‌های خود محافظت کنید.

چرا باید از موتور جستجو DuckDuckGo استفاده کنیم؟

  • بهترین جایگزین مرورگر گوگل از نظر حفظ حریم شخصی
  • تبلیغات بسیار کم و عدم ثبت فعالیت‌های کاربر
  • رابط کاربری کاربر دوست
  • تجربه حفظ حریم شخصی کاربر حتی در زمان بررسی ایمیل

3- مرورگر Brave

یکی دیگر از موتورهای جستجوگری که تمرکز اصلی آن‌ها روی محور حفظ حریم شخصی کاربرانش بوده، Brave است که نسخه بتا آن در تاریخ ژوئن سال 2021 منتشر شد و در تاریخ اکتبر سال 2021 نیز موتور جستجوگر گوگل را از پیش‌فرض خود حذف کرد.

برندن ایچ (Brendan Eich) مدیرعامل Brave می‌گوید: این موتور جستجوگر در حال حاضر بیش از 80 میلیون بازدید در ماه دارد و با این حال به هیچ عنوان پروفایل و یا عملکرد کاربران خود را ثبت و رصد نمی‌کند. این موتور جستجوگر فهرست جستجوی مستقل داشته که نتایج جستجوی خودش را با توجه به فیدبک‌های افراد به صورت ناشناس دریافت می‌کند تا اصلاحات لازم را انجام دهند. به همین دلیل هم هرچه تعداد افراد کاربران Brave بیشتر شوند، این موتور جستجوگر نیز هوشمندانه‌تر عمل خواهد کرد.

چرا باید از سرچ Brave استفاده کنیم؟

  • نتایج این موتور جستجوگر بسیار واضح و با حفظ حریم شخصی کاربر هستند.
  • شما می‌توانید منطقه، فیلتر محتوا و درجه امنیت جستجوی خود را از طریق تنظیمات شخصی‌سازی کنید.

4- موتور جستجوی Ecosia

موتور جستجوی Ecosia به عنوان یکی از بهترین موتورهای جستجوی جایگزین گوگل از سال 2009 وجود دارد؛ به همین دلیل هم جای تعجبی نیست که افراد زیادی از وجود این موتور جستجوگر رایگان مطلع بوده و از آن استفاده می‌کنند. در حقیقت بسیاری از کاربران استفاده از این موتور جستجو را به عنوان بهترین جایگزین گوگل می‌دانند؛ چراکه رابط کاربری آن بسیار واضح بوده و بسیار شبیه به گوگل می‌ماند.

این مرورگر به راحتی نتایج جستجو را برای شما نمایش داده اما USP آن از پولی که دریافت می‌کند در سرتاسر جهان درخت می‌کارد. همچنین یکی دیگر از نکات قابل توجه در مورد این مرورگر این است که مثل جستجوگر DuckDuckGo هیچکدام از فعلیت‌های اینترنتی کاربران خود را ثبت و رصد نکرده و داده‌های شما را به اشخاص ثالث ارسال نمی‌کند.

Ecosia را در حال حاضر به 7 زبان مختلف دنیا می‌توان استفاده کرد و همچنین قابلیت‌هایی نظیر پیشنهادات خودکار، جستجوی ایمن، نوتیفیکیشن از درخت‌ها و سایر امکانات را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ناگفته نماند که Ecosia توسط Bing طراحی شده و شما می‌توانید قابلیت پیشنهادات شخصی‌سازی شده را هم در آن فعال کنید.

چرا باید از Ecosia استفاده کنیم؟

  • رابط کاربری ساده‌ای دارد.
  • ابزارهای دریافت دیتا و ثبت اطلاعات آنلاین کاربر را ندارد.
  • استفاده از آن برای محیط زیست مفید است.

5- موتور جستجو Yahoo

موتور جستجوگر یاهو خیلی قبل از گوگل منتشر شد و هنوز هم کاربران خاص خود را دارد که به صورت روزانه از این مرورگر استفاده می‌کنند. در حال حاضر یاهو از نظر محبوبیت در جایگاه چهارم قراردارد و همین موضوع توانسته آن را به یکی از بهترین موتورهای جستجوی جایگزین گوگل تبدیل کند. علاوه‌بر جستجوی نتایج سرچ شما این جایگزین گوگل ویژگی‌های بسیار بیشتری را برای کاربران خود فراهم می‌کند.

پورتال وب یاهو به عنوان یک مرکز رسانه اخبار، سرویس ایمیل، مرکز خرید آنلاین، مرکز بازی، راهنمای سفر و موارد بیشتر عمل می‌کند. یاهو در حال حاضر از 38 زبان مختلف دنیا پشتیبانی کرده و به عنوان موتور جستجوگر پیش‌فرض برای مرورگرهایی مانند موزیلا فایرفاکس (Mozilla Firefox) نیز انتخاب شده است. موتور جستجوگر یاهو در کنار قابلیت جستجو، خدمات مختلفی از جمله حیطه‌های ورزشی تا مسافرت را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند که توصیه می‌کنیم حتما بررسی کنید.

از زمانی‌که Flickr با این موتور جستجوگر ادغام شده، نتایج جستجوی تصویری در یاهو بهبود یافته است و همچنین بخش‌هایی نظیر Yahoo Answers و Yahoo Financeاطلاعات زیادی را در مورد موضوعات متفاوت در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین در مورد حفظ حریم شخصی کاربر Yahoo! عملکرد بسیار بهتری نسبت به گوگل داشته.

چرا باید از یاهو استفاده کنیم؟

  • علاوه‌بر سرچ قابلیت‌های بسیار بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

6- موتور جستجوی Qwant

یکی دیگر از بهترین موتورهای جستجوی جایگزین گوگل که تمرکز اصلی آن روی حفظ حریم شخصی کاربران است، Qwant بوده که مدعی شده که هیچگونه از اطلاعات شخصی شما را دریافت نمی‌کند. این موتور جستجوی حافظ حریم شخصی ویژگی‌های مشابه DuckDuckGo داشته و قابلیتی “Qwick Search Shortcuts” شبیه به قابلیت Bangs این موتور جستجو دارد.

رابط کاربری Qwant مطلوب بوده و موضوعات ترند را به صورت هایلایت در کنار استوری‌های اخبار در صفحه اصلی با نظم و ترتیب قرار داده است. هر چیزی را که سرچ کنید در سه دسته وب (Web)، اخبار (News) و اجتماعی (Social) قرار می‌گیرند. اگر از جمله طرفداران دنیای موسیقی هستید این سایت بخشی را به کشف موزیک‌های جدید و متن موسیقی با کمک هوش مصنوعی اختصاص داده است.

از آنجایی که این موتور جستجو جایگزین گوگل بوده و دیگر فعالیت‌های شما را رصد و ثبت نمی‌کند، قابلیت شخصی‌سازی شدن ندارد. از جمله محدودیت‌های این مرورگر نیز می‌توان به در دسترس نبودن در همه کشورها اشاره داشت برای مثال در هند نمی‌توانید از Qwant استفاده کنید.

چرا باید از Qwant استفاده کنیم؟

  • این موتور جستجوگر به حفظ حریم شخصی کاربران خود احترام می‌گذارد.
  • Qwant به عنوان موتور جستجوگر موسیقی نیز شناخته می‌شود.

7- موتور جستجوگر Swisscows

موتور جستجوگر Swisscows که قبلا از آن با عنوان Hulbee یاد می‌شد، یکی دیگر از بهترین موتورهای جستجوی جایگزین گوگل شناخته شده و تمرکز اصلی آن روی حفظ حریم شخصی کاربر است. در حال حاضر این موتور جستجو در بین والدینی که دوست دارند کودکانشان هنگام سرچ به محتوای مناسبی دسترسی داشته باشند، بسیار پرطرفدار است. فیلتر داخلی موجود در این موتور به شما این امکان را می‌دهد تا محتویات نامناسب و یا خشونت بار را محدود کرده تا نمایش داده نشود.

Swisscows هیچ گونه اطلاعات شخصی، آدرس‌های IP، جستجوهای انجام شده و سایر مسائل هویتی را ذخیره نمی‌کند که همین موضوع به تنهایی باعث می‌شود تا عملکرد بسیار بهتری در مقابل گوگل داشته باشد. بهترین بخش استفاده از این موتور جستجوگر این است که سرورهای آن متعلق به سوییس هستند که یکی از سفت و سخت‌ترین قوانین حفظ حریم شخصی در دنیا را دارد. با این حال این موتور جستجو برای دریافت دیتا به Bing متکی است.

Swisscows سیستم تبلیغاتی منحصر به خود را دارد و تبلیغات روی این موتور جستجو با توجه به سرچ‌های شما انجام می‌شود نه موقعیت مکانیتان. از جمله دیگر قابلیت‌های آن می‌توان به Teleguard، سرویس جایگزین واتساپ که متمرکز بر حفظ حریم شخصی است، VPN مختص به خود و GetDigest که یک گردآوردنده محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی است اشاره داشت.

چرا باید از Swisscows استفاده کنیم؟

  • وجود فیلتر داخلی برای محدود کردن دسترسی به محتوای خشونت آمیز و نامناسب.
  • به شدت روی حفظ حریم شخصی کاربران تمرکز دارد.
  • تگ‌های پیشنهادی کاربردی نمایش می‌دهد.

8- Search Encrypt

یکی دیگر از بهترین موتورهای جستجوی جایگزین گوگل، Search Encrypt است که حفظ حریم شخصی کاربران را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد. این موتور جستجو تضمین می‌کند که تمامی فعالیت‌های آنلاین شما را ایمن محفوظ نگه خواهد داشت و مدعی است که هیچ‌گونه اطلاعات قابل شناسایی را در مورد کاربران خود رصد و یا ردیابی نمی‌کند چراکه از روش رمزگذاری بومی برای ایمن‌سازی سرچ‌های شما استفاده می‌کند.

نتیجه جستجوهای شما در Search Encrypt از طریق موتورهای جستجوگر همکار دریافت می‌شود. از این موتور جستجو به عنوان یک جایگزین نسبتا جدید برای گوگل یاد می‌شود که تمامی تلاش خود برای ایجاد حباب‌های فیلتر برای جستجو شخصی‌سازی شده می‌کند و همه این ویژگی‌ها در کنار هم باعث شده تا روزانه 23 میلیون بازدیدکننده از Search Encrypt استفاده کنند.

یکی از ویژگی‌های جذاب و قابل توجه این مرورگر این است که تاریخچه گشت و گزارهای شما در اینترنت به صورت خودکار منقضی شده و با هر 15 دقیقه‌ای که فعالیتی در آن انجام نمی‌دهید، حذف خواهند شد. به همین دلیل هم در صورتی که افراد دیگری از سیستم شما استفاده می‌کنند نیاز به نگرانی برای مشاهده دیتاهای خود توسط دیگران ندارید.

چرا باید از Search Encrypt استفاده کنیم؟

  • این موتور جستجو به حفظ حریم شخصی کاربران خود اهمیت می‌دهد.
  • دارای ویژگی حذف خودکار تاریخچه وبگردی است.

9- StartPage

Ixquick یک موتور جستجوی مستقل است که نتایج مختص به خود را برای کاربر نمایان می‌کن. این موتور جستجو نام دیگری به نام StartPage را برای سرویس دیگر خود انتخاب کرد که به صورت مستقیم نتایج را از گوگل دریافت کرده و به کاربر نشان می‌دهد، با این تفاوت که با استفاده از آن ردیابی نخواهید شد. در سال 2009 این دو سرویس با هم ادغام شده و حالا با نام تجاری StartPage به فعالیت خود در این زمینه ادامه می‌دهند.

علاوه‌بر سرچ و نمایش نتایج، از این موتور جستجو برای وبگردی‌ به صورت ناشناس و ایمن می‌توان استفاده کرد. به منظور ترویج استفاده از اینترنت بدون دخالت کوکی‌ها، این موتور جستجوگر ژنراتور URL سفارشی‌کننده دارد که نیاز به تنظیمات کوکی‌ها را از بین می‌برد.

از جمله دیگر قابلیت‌های StartPage می‌توان به تغییر تم موتور به حالت Air (تم پیش‌فرض)، سفید (White)، سیاه (Black)، شب (حالت دارک مود) و سایر حالت‌های Classic در این جستجوگر اشاره داشت.

10- موتور جستجوگر SearX

یکی دیگر از موتورهای جستجوگر جایگزین گوگل، SearX است که هدف آن آزادتر کردن اینترنت بوده و دیتاهای کاربران خود را به هیچ عنوان جمع‌آوری نمی‌کند. نتایج جستجوی بدست آمده در SearX از چندین منبع دیگر تامین می‌شود و همه آن‌ها کاملا بی‌طرفانه هستند. نتایج سرچ شما در این موتور از منابعی نظیر یاهو، گوگل، DuckDuckGo، Wikipedia و غیره بازیابی و تهیه می‌شوند.

این جایگزین گوگل به شما امکان بهتر کردن و تغییر تنظیمات موجود در بخش Preferences به همراه تنظیمات پیشرفته که معمولا در سایر موتورهای جستجوگر نیستند را می‌دهد. اگر از طرفداران Torrent هستید پس کارکرد SearX مورد پسندتان خواهد بود.

چرا باید از SearX استفاده کنیم؟

  • موتور جستجوگر قابل شخصی‌سازی کردن برای حفظ حریم شخصی
  • آپشن‌های مختلفی را برای بهبود نتیجه جستجوهای شما می‌دهد.

11- Yandex

Yandex موتور جستجوگر محبوب و معروف در روسیه است که 55-65 درصد در سرچ‌های انجام شده در این کشور سهیم بوده و مشارکت دارد. همچنین در اروپا نیز در جایگاه پنجمین مورد از بزرگ‌ترین موتورهای جستجوگر جهانی قرار گرفته است.

Yandex را می‌توان به عنوان یکی از رقبای سرسخت گوگل دانست چراکه خدمات مشابهی نظیر اپلیکیشن‌های موبایل، مرورگر وب، نقشه، مترجم، تجزیه و تحلیل، ذخیره‌سازی ابری و سرویس پستی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. وجود تمامی این قابلیت‌ها در کنار هم باعث شده تا یاندکس به یکی از بهترین موتورهای جستجوی جایگزین گوگل تبدیل شود.

این موتور جستجوی اینترنتی ظاهر تمیز و مرتبی داشته و صفحه نتایج آن طراحی مشابه گوگل دارد. همچنین یاندکس نیز مانند گوگل به شما امکان سرچ در میان تصاویر، ویدیوها و اخبار را می‌دهد اما باید توجه داشته باشید که یاندکس متعلق به روسیه بوده؛ به همین دلیل هم اگر حفظ حریم شخصی برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است باید این موتور جستجوگر را نادیده بگیرید.

چرا باید از Yandex استفاده کنیم؟

  • اگر دوست ندارید از گوگل استفاده کنید اما خدمات مشابه به آن را نیاز دارید پس یاندکس آپشن خوبی برای شما خواهد بود.
  • اگر در روسیه زندگی می‌کنید، گزینه مناسبی برای استفاده است.

12- موتور جستجوگر Gibiru

این موتور جستجوگر علاوه‌بر حل کردن مشکلات مرتبط با حفظ حریم شخصی از سال 2009، خدمات جستجوی ناشناس را به رایگان در اختیار کاربران خود قرار داده است. همچنین این وبسایت مدعی است که هیچکدام از جستجوهای شما را در سرور خود ذخیره نکرده و هر فعالیت شما چند ثانیه بعد از اجرا جستجو کاملا حذف خواهد کرد.

چرا باید از Gibiru استفاده کنیم؟

  •  بدون هیچ محدودیتی می‌توانید با اطمینان از رعایت حفظ حریم شخصی کاربر از این موتور جستجوگر برای سرچ‌های خود استفاده کنید.

13- موتور جستجوگر Disconnect

این مورد با سایر جستجوگرهای جایگزین گوگل که در این مقاله به شما معرفی کردیم، فرق می‌کند. برخلاف سایرین جستجوگر Disconnect نتایج را در صفحه خودش برایتان به نمایش در نمی‌آورد و به جای این کار درخواست شما را از طریق سرورهای خودش از مسیر دیگری ارسال می‌کند تا به صورت ناشناس نتایج جستجوی خود را در هر موتور جستجویی که دوست دارید، برایتان به نمایش دربیاورد. توجه داشته باشید که برای استفاده از Disconnect باید یک افزونه به مرورگر خود اضافه کنید چراکه سایتی برای جستجو کردن ندارد.

چرا باید از Disconnect استفاده کنیم؟

  • یک افزونه منبع باز برای مرورگرتان است.
  • با استفاده از آن به صورت ناشناس از هر مرورگری که دوست دارید استفاده می‌کنید.
  • در حال حاضر روی Chrome, Firefox, Safari, Opera, Android و iOS موجود و قابل دسترسی است.
  • پلن‌های مختلفی دارد که می‌توانید با توجه به سلیقه خود از بین آن‌ها انتخاب کنید.

چرا باید از موتورهای جستجوگر جایگزین برای گوگل استفاده کنیم؟

گوگل به دلیل داشتن پایگاه داده بسیار وسیع خود به کاربران اجازه می‌ددهد تا هر آنچه که می‌خواهند را به راحتی پیدا کرده و مشاهده کنند. می‌توان گفت این موتور جستجوگر به صورت غریزی شما را می‌شناسد و به دلیل دریافت حجم بالایی از دیتاهای شما می‌تواند دقیقا همان‌چیزی که دنبال آن هستید را در اختیارتان قرار دهد.

با این حال اگر دوست دارید که از این حباب فیلترهای گوگل خارج شده و به صورت ناشناس در اینترنت به وبگردی و سرچ بپردازید، موارد بالا بهترین موتورهای جستجوی جایگزین گوگل هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

موتورهای جستجویی که بیشتر روی حفظ حریم شخصی کاربران تمرکز دارند مانند DuckDuckGo و Brave موتورهای جستجوی مختص به خود را ایجاد کردند که همین موضوع باعث شده تا محیط کاملا خصوصی برای وبگردی به کاربران اختصاص داده شود. تمامی این موارد باعث شده تا برای جلوگیری از ردیابی و عدم رصد فعالیت‌های شما در اینترنت از جایگزین‌های موتور جستجوگر برای گوگل استفاده کنید.

  • منبع
  • دیجی رو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید