امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278754
۸۴۸
۱
۰
نسخه چاپی

14 مهارت مهم و کاربردی برای یادگیری سریع و آسان

تکنیک های یادگیری سریع و آسان همواره از طرفداران زیادی برخوردار بوده است. یادگیری یکی از چالش های پیش روی انسان از ابتدای تولد تا مرگ است. در تمام طول زندگی، انسان آگاهانه یا ناآگاه در حال یادگیری است.

تکنیک های یادگیری سریع و آسان

تکنیک های یادگیری سریع و آسان

سرعت یادگیری مقوله ای است که با قابلیت های ذهنی و توانایی مغز ارتباط مستقیم دارد. یعنی هرچه به مغز اطلاعات بیشتری بدهیم و  مخزن انباشته ای از دانش و معلومات بالاتری باشد به همان نسبت سرعت پردازش در آن افرایش پیدا کرده و روند یادگیری سیر صعودی طی می کند. شرکت در جلسات مشاوره تحصیلی یکی از تکنیک هایی است که به افزایش قدرت یادگیری سریع کمک می کند.

برای اینکه بتوانید در یادگیری سریع مطالب مهارت پیدا کنید راهکارها و تکنیک هایی وجود دارد که  انجام انها در رشد مغز و همچنین افزایش توانایی یادگیری سریع کمک می کند. این روش ها در کمک به افراد دارای اختلالات یادگیری نیز مؤثر است.

1. مهارت خواندن سریع و موثر

• هنگام مطالعه قسمت های مختلف یک متن را یکبار روزنامه وار بخوانید و به مفهوم آن فکر کنید. بدون اینکه برای حفظ کلمه به کلمه آن خودتان را تحت فشار قرار دهید. مثلا پارگراف به پاراگراف جلو بروید و درک مطلب کنید. اگر بخواهید روی تک تک کلمات دقت کنید تمرکزتان روی جمله و عبارات را ازدست می دهید. بنابراین مفهوم کلی را خوب یاد نمی گیرید زیرا ذهن را درگیر کلمه ها کرده اید. سعی کنید عبارات را یا صفحه به صفحه بخوانید و در مورد مفهوم آن فکر کنید و به ذهن بسپارید یا پاراگراف به پاراگراف اینکار را انجام دهید. در نهایت پس از درک مفهوم کل مطلب، با تمرین و تکرار آن را به ذهن بسپارید.

• برای اینکه موضوع  بهتر در ذهنتان بماند از ابزار استفاده کنید مثلا با مداد جملات را دنبال کنید. همانطور که با مداد جملات را دنبال می کنید ذهن هم همین کار را انجام می دهد و محتوای متن راحفظ می کند. همچنین نوشتن یک خلاصه مفهومی در حاشیه کتاب کار موثری است. اینکار تمرکز را روی آن مطلب منتقل می کند.

• مواردی که ممکن است حواستان را پرت کند حذف کنید. در تمام مراحل یادیگیری از حواس پرتی جلوگیری کنید. مثلا در زمان درس خواندن گوشی خود را از دسترس خارج کنید. تلویزیون را خاموش کنید.مطمئن شوید در مدتی که درس می خوانید هیچ مانعی حواس شما را بهم نمی ریزد.

• از تاثیر موسیقی بر مغز غافل نشوید. گوش دادن به موسیقی بی کلام، با ریتم دادن به مغز به تندخواندن کمک می کند. البته این روش یک پیشنهاد است و بستگی به عادات شما دارد. ممکن است در مورد شما کوچکترین صدا مانع یادگیری شود.

• شیوه های تندخوانی را مستمر انجام دهید. از کلاس های تندخوانی و ویدئوهای آموزشی در این زمینه استفاده کنید.

2. دقت در زمان و مکان مطالعه

هر کسی با توجه به روحیات، ساعات خواب و بیداری و توانایی ذهنی خود، در زمان های خاصی از روز سطح هوشیاری بالاتری دارد و مطالب را بهتر درک می کند. پس با شناختی که از خود دارید، برنامه معمول زندگی خود و عادت های خود، زمان ثابتی در روز را به فراگیری اختصاص دهید. مکانی را برای مطالعه در نظر بگیرید که آرام و به دور از استرس  و تراکم باشد تا تمرکزتان بهم نریزد.

3. استفاده از تکنیک ارامش

گاهی اگر به بدنتان توجه بیشتری بکنید و روح و روان و جسم خود را از نظر سلامتی تغذیه کنید، روی یادگیریتان تاثیر بسزایی خواهد داشت زیرا بین یادگیری و توان تمرکز و تقویت حافظه ارتباط مستقیمی وجود دارد. هرچه قدرت حافظه بهتری داشته باشید و متمرکز عمل کنید سرعت یادگیری بیشتری خواهید داشت. به عنوان مثال افرادی که به دلایل مختلف میزان سروتونین و دوپامین بدنشان پایین است یا کم خونی دارند مشکل عدم تمرکز یا پرش فکر دارند و حتی در بعضی موارد دچار حواس پرتی می شنوند.‌

همانطور که همه می دانیم عقل سالم‌در بدن سالم است. پس اگر مشکلاتی از این قبیل دارید تلاش برای بهبود شرایط جسمی و روحیتان می تواند به سرعت یادگیری ذهنتان کمک بزرگی کند. پیشنهاد می شود از طریق ورزش، تقویت روحیه، تغذیه سالم، تمرینات یوگا، مدیتیشن و...به تقویت ذهن و قدرت یادگیری سریع بپردازید.

4. استفاده از تمرین آگاهانه

در این روش روی یادگیری و آموختن مطالب تمرکز کنید و سپس با استفاده تمرین و بکاربردن سیستم پرسش و پاسخ، اطلاعات و دانسته های خود را مورد سنجش قرار دهید.‌(روش یادگیری آگاهانه اولین بار توسط مالکوم گلدول به کار رفته و در کتابش با عنوان تافته جدابافته به آن اشاره کرده).‌بعد از آن به مرور سطح تمرینات خود را تغییر دهید و با افزایش مهارت های یادگیری به نهادینه شدن اطلاعات در ذهن کمک کنید.

تکنیک های یادگیری سریع و آسان

5. شناخت سبک یادگیری خود

روش مطالعه و یادگیری هر فرد متفاوت است. برخی از این شیوه ها عبارتند از:

• بعضی از طریق راه های بصری بهتر می آموزند. برخی با شنیدن و از طریق شنیداری بهتر یاد می گیرند.بعضی هم زمان هر دو روش را انجام می دهند.

• افراد دیداری بهتر است از روش های تصویری مانند نمودار، جدول، پاورپوینت و فلش کارت استفاده کنند تا نتیجه بهتری بگیرند و هنگامی که موضوعی را یاد گرفتند برای تسریع درآموزش و یادآوری برای آن موضوع جدول بکشند یا فلش کارت تهیه کنند و یا نقشه یادگیری تهیه کنند و به صورت مصور از آن بهره مند شوند.

• افراد شنیداری با گوش کردن و بلند خواندن مطالب، استفاده از فایل های صوتی و ضبط جلسات و گوش دادن به آنها، بهتر نتیجه می گیرند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید هنگام جلسات کلاسی از استاد خود اجازه ضبط گفتگو را بگیرید تا بعدا به آنها گوش دهید.

• برخی عادت دارند بخوانند و نوت برداری کنند یا زیر متون خط بکشند که برای ایشان استفاده از هایلات کردن،خط کشی کردن یا جزوه برداری می تواند مفید باشد.

• و اشخاصی هم هستند که باید در جنب و جوش درس بخوانند و حتی با قدم زدن بهتر تمرکز می کنند.

• عده ای هم درس خواندن در فضاهای باز مثل طبیعت، پارک و محیط های آرام بخش را انتخاب می کنند.

6. تبدیل کردن مطالعه به عادت روزانه

اگر بتوانید سبک خواندن خود را پیدا کنید و بعد در طول روز در ساعات مشخصی مطالعه کنید، سرعت یادگیریتان ببشتر می شود. همانطور که دارن هاردی در کتاب اثر مرکب به آن اشاره کرده تکرار یادگیری و تبدیل آن به عادت باعث شکل گیری رشته های عصبی در مغز می شود. این عادات به یادگیری چشمگیر و موفقیت در زندگی تحصیلی شما منتهی می شود.به شرطی که به این شیوه پایبند باشید و بگذارید عادت شکل بگیرد. سختی کار تا همین جا است، بعد از آن تکرار و عادت زنجیره ای می شود که باعث افزایش کارایی مغز در یادگیری و سرعت بخشیدن به آن خواهد شد.

7. فراگیری مطالب جدید

یکی از بهترین تکنیک های کاربردی این است که خود را مدام درگیر یادگیری مطالب جدید کنید. وقتی دانشی جدید را می آموزید ذهنتان را وادار به فعالیت می کنید. هرچه مغزتان را بیشتر درگیر کنید و از آن کار بکشید ورزیده تر می شود و بیشتر رشد می کند. یادگیری در ذهن در سطح بهتری اتفاق می افتد. تمرین، ورزش و استراحت مغز باعث بهبود حافظه و سرعت پردازش اطلاعات می شود. اموختن پیوسته و مداوم مطالب جدید در مغز سیستم عصبی خاصی که با یادگیری مرتبط است فعال می کند.

8. استفاده از الگو و تصویر سازی

اگر هنگام مطالعه یا بعد از آن، از آموخته هایتان به شکل تصوبری الگو بسازید و در واقع متن و تصویر را ترکیب کنید ظرفیت یادگیری و سرعت آن افزایش می یابد. تصاویر به علت اینکه همه چیز در یک نگاه قابل تحلیل و مشاهده است میزان یادگیری را افزایش می دهد. مانند استفاده از نموداردرختی، استفاده از جدول کشی برای نشان دادن اعداد یا کشیدن چارت برای نشان دادن امار.

9. میان یادگیری و حفظ کردن تمایز قائل شوید

تفاوت این دو را درک کنید و مورد توجه قرار دهید. حفظ کردن متونی که مطالعه می کنید قبل از آن که مفهوم آن را درک کنید کمکی به یادگیری نمی کند. بهتر است مفهوم مطلب را دریابید، بیاموزید و سپس آن را بخاطر بسپارید. حفظ کردن به تنهایی فقط برای عناوین و طبقه بندی مضامین می تواند مفید باشد.

10. کدگذاری میان مطالب قبلی و جدید

ایجاد پل ارتباطی میان مطالبی است که قبلا اموختید و آموزه های جدید از دیگر روش های یادگیری سریع است. مثلا می توانید از کلمات مخفف، کدگذاری برای ارتباط متون، استفاده از رنگ و  ساختن شعر برای یادگیری سریع بهره ببرید. یا از کلیدواژه ها برای اینکار استفاده کنید. مثلا یک مطلب یا متنی را با اختصاص دادن یک کلیدواژه به آن به ذهن بسپارید.

تکنیک های یادگیری سریع و آسان

11. اشتراک گذاری معلومات خود با دیگران

زمانی که سعی می کنید چیزی که یاد گرفته اید برای دیگری توضیح دهید. درصد بالایی از مطالب در ذهنتان تثبیت می شود.‌ پس با گفتگو و تعامل با دوستان خود اطلاعات خود رو به اشتراک گذارید.

برخی از دانشجویان و دانش آموزان با تحلیل مطالب بعد از خواندن و توضیح هر پاراگراف برای خود بهتر می اموزند. که یک توصیه مفید برای این عده شرکت در جلسات گروهی و تبادل اطلاعات بین خودشان و تحلیل مطالب است. مضامینی که به این شکل یادگرفته می شوند به خوبی در ذهن می مانند و سرعت یادگیری را بالا می برند.

12. استفاده از روش تست زنی

در بعضی موارد این روش کاربرد دارد. بخصوص برای دانش آموزان و دانشجویان که با روش صحیح تست زنی دانش خود را می آزمایند و وسیله آن یادگیری موثری را تجربه می کنند.

13. بکارگیری تجربیات دیگران

از تجربه دیگران کمک بگیرید. قطع به یقین قبل از شما هم کسانی دنبال یادگیری سریع و اسان بوده اند و مسیرهایی را جهت دست یابی به آن طی کردند.اغستفاده از تجربیات دیگران شما را از صرف وقت در موارد غیر ضروری بی نیاز می نماید. نیازی نیست هر چیزی را شخصا تجریه کنید و زمان و انرژی خود را برای آن صرف کنید. دانش و تجربه دیگران در مورد راه هایی که رفته اند و مواردی که امتحان کردند بسیار راهگشا و کارامد است.

14. یادگیری با استفاده از برنامه brainHQ

این برنامه در واقع سایتی اموزشی است که جهت توانمندسازی مغز طراحی شده. این سایت تمریناتی ارائه می دهد که به کمک آنها می توانید مهارت تمرکز، حافظه، هوش و سرعت یادگیری تان را بالا ببرید. به عبارتی یک سیستم ورزش مغز است.  

  • منبع
  • هنر زندگی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید