امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279803
۶۲۰
۱
۰
نسخه چاپی

15 مخترع محبوب تاریخ

15 مخترع محبوب تاریخ

مخترعان محبوب تاریخ

مخترعان مهم زیادی در طول تاریخ وجود داشته‌اند، اما معمولاً تنها تعداد انگشت شماری به سادگی با نام خانوادگی خود شناخته می‌شوند. این فهرست کوتاه برخی از مخترعان است که مسئولیت نوآوری های عمده ای مانند ماشین چاپ، لامپ، تلویزیون و حتی آیفون را بر عهده دارند.

1- توماس ادیسون 1847-1931

اولین اختراع بزرگ توماس ادیسون گرامافون فویل حلبی بود. ادیسون که یک تهیه کننده پرکار است، به خاطر کارش با لامپ، برق، فیلم و دستگاه های صوتی نیز شناخته می شود.

2- الکساندر گراهام بل 1847-1922

الکساندر گراهام بل در سال 1876 در سن 29 سالگی تلفن خود را اختراع کرد. یکی از اولین ابداعات او پس از تلفن، «فتوفون» بود، دستگاهی که صدا را بر روی پرتوی نور منتقل می کرد.

3- جورج واشنگتن کارور 1864-1943

جورج واشنگتن کارور یک شیمیدان کشاورزی بود که 300 مورد استفاده از بادام زمینی و صدها کاربرد دیگر را برای سویا، اسپند و سیب زمینی شیرین ابداع کرد. کمک های او تاریخ کشاورزی در جنوب را تغییر داد.

4- الی ویتنی 1765-1825

الی ویتنی پنبه پاک کن را در سال 1794 اختراع کرد. پنبه پاک کن دستگاهی است که دانه ها، پوسته و سایر مواد ناخواسته را پس از چیدن پنبه جدا می کند.

5- یوهانس گوتنبرگ 1394-1468

یوهانس گوتنبرگ یک زرگر و مخترع آلمانی بود که بیشتر به خاطر دستگاه چاپ گوتنبرگ، یک ماشین چاپ ابتکاری که از حروف چاپ متحرک استفاده می کرد، شهرت داشت.

6- جان لاگی برد 1888-1946

از جان لاگی برد به عنوان مخترع تلویزیون مکانیکی (نسخه قبلی تلویزیون) یاد می شود. برد همچنین اختراعات مربوط به رادار و فیبر نوری را به ثبت رساند.

7- بنجامین فرانکلین 1706-1790

بنجامین فرانکلین به عنوان یک دولتمرد نمادین و یک پدر بنیانگذار شناخته شده بود. اما در میان بسیاری از دستاوردهای دیگر او اختراع میله برق گیر، اجاق کوره آهنی یا اجاق گاز فرانکلین، عینک دو کانونی و کیلومتر شمار بود.

8- هنری فورد 1863-1947

هنری فورد آنطور که بسیاری از مردم به اشتباه تصور می کنند خودرو را اختراع نکرد. اما او خط مونتاژ خودروسازی را بهبود بخشید، حق امتیاز مکانیزم انتقال را دریافت کرد و خودروی گازسوز را با مدل-T رایج کرد.

9- جیمز نیسمیت 1861-1939

جیمز نیسمیت یک مربی تربیت بدنی کانادایی بود که بسکتبال را در سال 1891 اختراع کرد.

10- هرمان هولریث 1860-1929

هرمان هولریث یک سیستم ماشین جدول بندی کارت پانچ را برای محاسبات آماری اختراع کرد. پیشرفت بزرگ هرمان هولریث استفاده او از الکتریسیته برای خواندن، شمارش و مرتب کردن کارت‌های پانچ شده بود که سوراخ‌های آن اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط سرشماری‌کنندگان را نشان می‌داد. ماشین های او برای سرشماری 1890 مورد استفاده قرار گرفت و در یک سال کاری انجام شد که تقریباً 10 سال جدول بندی دستی طول می کشید.

11- نیکولا تسلا

تسلا یک نابغه بود و بسیاری از کارهای او توسط مخترعان دیگر به سرقت رفت. تسلا نورهای فلورسنت، موتور القایی تسلا و سیم پیچ تسلا را اختراع کرد. او سیستم تامین برق جریان متناوب (AC) را توسعه داد که شامل یک موتور و ترانسفورماتور و همچنین برق سه فاز بود.

12- استیو جابز

استیو جابز به عنوان یکی از بنیانگذاران کاریزماتیک شرکت اپل شناخته شد. جابز با همکاری استیو وزنیاک، یکی از بنیانگذاران، Apple II را معرفی کرد، یک کامپیوتر شخصی محبوب در بازار انبوه که به آغاز دوره جدیدی از محاسبات شخصی کمک کرد. جابز پس از اخراج از شرکتی که تاسیس کرده بود، در سال 1997 بازگشت و تیمی از طراحان، برنامه نویسان و مهندسان را که مسئول ساخت پیشگامانه آیفون، آی پد و بسیاری از نوآوری های دیگر بودند، گرد هم آورد.

13- تیم برنرز لی

تیم برنرز لی یک مهندس انگلیسی و دانشمند کامپیوتر است که اغلب به اختراع شبکه جهانی وب (World Wide Web)، شبکه ای که اکثر مردم برای دسترسی به اینترنت از آن استفاده می کنند، نسبت داده می شود. او برای اولین بار در سال 1989 پیشنهادی برای چنین سیستمی ارائه کرد، اما تا آگوست 1991 بود که اولین وب سایت منتشر و آنلاین شد. وب جهانی که برنرز لی توسعه داد از اولین مرورگر وب، سرور و ابرمتن تشکیل شده بود.

14- جیمز دایسون

سر جیمز دایسون مخترع و طراح صنعتی بریتانیایی است که با اختراع Dual Cyclone، اولین جاروبرقی بدون کیسه، جاروبرقی را متحول کرد. او بعداً شرکت Dyson را برای توسعه لوازم خانگی بهبود یافته و از نظر فناوری پیشرفته تأسیس کرد. شرکت او تاکنون یک پنکه بدون تیغه، یک سشوار، یک جاروبرقی روباتیک و بسیاری محصولات دیگر را معرفی کرده است. او همچنین بنیاد جیمز دایسون را برای حمایت از جوانان برای دنبال کردن مشاغل در فناوری تأسیس کرد. جایزه جیمز دایسون به دانش‌آموزانی تعلق می‌گیرد که طرح‌های جدید امیدوارکننده‌ای ارائه کنند.

15- هدی لامار

هدی لامار اغلب به عنوان یک ستاره اولیه هالیوود شناخته می شود، با تیتراژ فیلم هایی مانند "الجزیره" و "بوم تاون". به عنوان یک مخترع، لامار کمک های قابل توجهی به رادیو و فناوری و سیستم ها کرد. در طول جنگ جهانی دوم، او یک سیستم هدایت رادیویی برای اژدرها اختراع کرد. فناوری فرکانس پرش برای توسعه وای فای و بلوتوث استفاده شده است.

تغییر جهان

تصادفی نیست که برخی از مشهورترین مخترعان از همه اقشار زندگی می کنند. هنری فورد یک کارآفرین تجاری باهوش بود. جیمز نیسمیت، مخترع بسکتبال، معلم تربیت بدنی بود. اما وجه مشترک همه آنها یک ایده و یک چشم انداز برای ارائه چیزی بود که احساس می کردند جهان را به مکانی بهتر تبدیل می کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید