امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278600
۸۲۵
۱
۰
نسخه چاپی

19 چیزی که درباره افراد چپ دست نمی دانستید

19 چیزی که درباره افراد چپ دست نمی دانستید

حقایقی درباره چپ دست ها

افراد چپ دست که تقریباً 10 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، چالش ها، مزایا و ویژگی های متفاوتی از زندگی روزمره را تجربه می کنند که اکثر افراد راست دست معمولاً حتی به آن توجه نمی کنند.

در طول سالها افسانه ها و نظریه های فراوانی- چه خوب و چه بد- وجود داشته است در مورد چپ دست بودن در جهان راست دست.

در اینجا برخی از حقایق سرگرم کننده و جذاب وجود دارد که ممکن است در مورد چپ دست بودن آنها ندانید.

1- تاریخچه شوم

برای قرن ها در بسیاری از فرهنگ ها افراد چپ دست بدشانس، ضعیف، منحرف و حتی شرور تلقی می شدند- کلمه شوم حتی از کلمه لاتین به معنی چپ می آید. در قرون وسطی چپ دست ها با شیطان در ارتباط بودند و اغلب به جادوگری متهم می شدند و حتی در قرن بیستم دانش آموزان چپ دست مجبور شدند تا استفاده از دست راست خود را بیاموزند. خوشبختانه تصورات مربوط به چپ دست ها در سال های اخیر بسیار بهبود یافته است.

2- خطرات احتمالی سلامتی برای چپ دست ها

مطالعات متعدد در طول این سالها نشان داده است که افراد چپ دست بیشتر مستعد بیماریهای خاصی از جمله نارساخوانی، ADHD و اختلالات روانی هستند. در حالی که دلایل دقیق اینکه چرا چپ دست ها بیشتر مستعد این شرایط هستند هنوز در حال مطالعه است، برخی از دانشمندان معتقدند که این به نحوه عملکرد متفاوت مغز در راست دست ها و چپ دست ها مربوط می شود. در همین حال مطالعات دیگر شواهد کمی در ارتباط با چپ دست بودن و اختلالات مانند اسکیزوفرنی نشان داده است.

3- مزایای سلامتی چپ دست ها

از جنبه مثبت بسیاری از مطالعات نشان داده اند که چپ دست بودن هیچ تاثیری بر سلامت عمومی ندارد و در برخی موارد محققان دریافته اند که افراد چپ دست کمتر مستعد ابتلا به برخی بیماری ها از جمله میزان کمتر زخم  معده و آرتروز هستند.

4- چپ دست ها رابطه جنسی بهتری دارند

هر زمان که کسی در مورد چپ دست ها حرف منفی می زند، آن ها همیشه می تواند به یک نظرسنجی اشاره کند که نشان می دهد چپ دست ها رابطه جنسی بهتری نسبت به راست دست ها دارند. از 10 هزار نفر که مورد بررسی قرار گرفتند تنها 15 درصد از افراد راست دست از زندگی جنسی خود "بسیار راضی" بودند در حالی که 86 درصد از افراد چپ دست گفتند که "بسیار راضی" هستند.

5- ترجیح ریاست جمهوری وجود دارد

اگر چپ هستید ممکن است بخواهید نامزد ریاست جمهوری شوید. چند رئیس جمهور اخیر ایالات متحده چپ دست بودند، از جمله باراک اوباما، بیل کلینتون، جورج دبلیو. بوش و جرالد فورد.

گفته می شود رونالد ریگان دوطرفه بوده است. در تاریخ های عقب تر، جیمز گارفیلد، هربرت هوور و هری ترومن نیز چپ دست بودند. برخی دانشمندان نظریه پردازی می کنند که چپ دست ها می توانند طیف وسیع تری از تفکر را داشته باشند که این ویژگی را برای رئیس جمهور عالی می کند.

6- وظایف روزانه برای چپ دست ها می تواند دشوار باشد

چپ دست ها اغلب با چالش روزمره استفاده از ابزار و وسایل روزمره که برای افراد راست دست تهیه شده است از جمله قیچی، قوطی بازکن، قوطی بستنی، جارو برقی، کارت اعتباری، زیپ، ماوس کامپیوتر، میز مدرسه روبرو هستند و لیست همچنان ادامه دارد. مطمئناً آنها نسخه های چپ دست برخی از این موارد را تهیه می کنند.

7- نوشتن می تواند یک مبارزه باشد

اگر تا به حال یک نوشته چپ را تماشا کرده اید، متوجه خواهید شد که آنها اغلب هنگام نوشتن دست خود را از چپ به راست حرکت می دهند یا مجبور هستند دست خود را به طرز ناخوشایندی بچرخانند. مطمئناً این یک چالش است که می توان با تمرین بر آن غلبه کرد. این واقعیت که اکثر ما این روزها با رایانه تایپ می کنیم یک پیروزی برای چپ دستان است.

8- چپ دستان در ریاضی عالی هستند

به نظر می رسد محاسبه برای بیشتر چپ دست ها بسیار ساده تر از نوشتن است زیرا مطالعات نشان داده است که افراد چپ دست اغلب در حل مسائل ریاضی بهتر عمل می کنند. یک مطالعه اخیر نشان داد که دانش آموزان چپ دست در آزمون های پیچیده ریاضی بین 5 تا 10 درصد بیشتر از همتایان راست دست خود امتیاز کسب کردند. تصور می شود که چپ دست ها حل کننده مشکلات عالی هستند زیرا معمولاً بیشتر از سمت راست مغز استفاده می کنند - که با افکار انتزاعی و استدلال فضایی مرتبط است - نسبت به راست گراها.

9- تعداد زیادی سلبریتی چپ دست وجود دارد

ممکن است شما آن را ندانید اما بسیاری از بزرگترین افراد مشهور چپ دست هستند. جنیفر لارنس، تام کروز، آنجلینا جولی، روبرت دنیرو و مورگان فریمن از جمله افراد مشهور چپ دست هستند. ستارگان چپ دست موسیقی شامل لیدی گاگا، جاستین بیبر و امینم هستند.

10- اسطوره های گیتار چپ دست

در دسترس بودن محدود گیتارهای چپ دست اغلب چپ دست ها را مجبور می کند تا گیتارهای راست دست را بیاموزند.

اما کسانی که چپ دست گیتار می نوازند اسطوره های بزرگ راک هستند که از جمله آنها می توان به پل مک کارتنی و بزرگان متأخری مانند جیمی هندریکس و کورت کوبین اشاره کرد.

11- بسیاری از مبتکران، هنرمندان و اندیشمندان چپ دست هستند و بوده اند

در طول قرن ها بسیاری از مشهورترین اندیشمندان و هنرمندان ما چپ دست بوده اند. از ارسطو گرفته تا لئوناردو داوینچی، آلبرت انیشتین تا ماری کوری، بیل گیتس تا اپرا وینفری. جهان ما بدون وجود چپ دستهای برجسته بسیار متفاوت خواهد بود.

12- خلاقیت در سمت چپ وجود دارد

لیست طولانی چپ دست های هنری و ارتباط قوی چپ دست ها با سمت راست مغز - که با خلاقیت مرتبط است - این ایده را تقویت کرده است که چپ دست ها خلاق تر هستند. اما این ارتباط ممکن است بیشتر داستانی باشد تا واقعی. آنچه دانشمندان دریافتند این است که چپ دست ها در تفکر مختلف بهتر عمل می کنند و به آنها اجازه می دهد تا راه حل های ممکن بیشتری را برای یک مشکل فرض کنند. این یک مهارت است که مطمئناً می تواند به تفکر خلاق کمک کند.

13- چپ دست ها در ورزش تسلط دارد

چپ دست ها در برخی از ورزش ها، به ویژه رویارویی های تک به تک در بوکس، تنیس و بیس بال بر حریفان راست دست برتری دارند. از آنجا که چپ دست ها تنها 10 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند راست دست ها در برابر چپ دست ها تمرین زیادی نمی کنند و در مواجهه با آنها آماده نیستند. برعکس چپ دست ها به در اقلیت بودن عادت کرده اند و می توانند راحت تر خود را تنظیم کرده که این امر به آن ها مزیت رقابتی می دهد.

14- تجهیزات ورزشی می تواند برای چپ دست ها چالش برانگیز باشد

از آنجایی که بیشتر تجهیزات ورزشی با در نظر گرفتن راست دست ها ساخته می شوند، چپ دست ها می توانند در پیدا کردن تجهیزات برای ورزش های خاص مشکل داشته باشند. چوب های گلف، چوب هاکی و دستکش بیس بال ساخته شده برای چپ دست ها اغلب کم هستند، بنابراین بسیاری از چپ دست ها در انتخاب های محدودی گیر کرده اند یا باید تجهیزات خود را سفارش دهند.

15- این تصور که عمر چپ دستها کوتاه تر است یک افسانه است

سال ها تصور می شد که چپ دست ها طول عمر کمتری نسبت به راست دست ها دارند. مطالعه ای که در سال 1991 انجام شد که نشان می داد که آنها جوان تر می میرند. این مطالعه همچنین بیان کرد که این امر تا حدی به دلیل تصادفات رانندگی است و باعث می شود مردم فکر کنند که چپ دست ها رانندگان بدی هستند. با این حال مطالعات اخیر این نظریه ها را رد کرده است و اکنون به طور کلی پذیرفته شده است که دست به طور مستقیم بر طول عمر (یا مهارت های رانندگی) تأثیر نمی گذارد.

16- مغز شما هیچ ربطی به آن ندارد

دانشمندان مدتها تصور می کردند که متولد شدن چپ دست یا راست دست با فعالیت بیشتر در نیمکره چپ یا راست مغز ما در طول رشد جنین تعیین می شود اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که فعالیت ژنی در نخاع در واقع تعیین می کند که کدام دست غالب خواهد بود، مدتها قبل از آنکه قسمتی از مغز که مسئول حرکت است - قشر حرکتی - از نظر عملکردی با نخاع ارتباط داشته باشد و می تواند بیشتر به عوامل محیطی مربوط باشد تا ویژگی های ژنتیکی موروثی.

17- چپ دست ها تعطیلات دارند

13 آگوست روز جهانی چپ دستان است. این روز ویژه برای چپ دستان برای اولین بار در سال 1976 برگزار شد و برای افزایش آگاهی از مزایای چپ دست بودن در جهان عمدتا راست دست ایجاد شده است.

18- سگ شما می تواند چپ دست باشد

مطالعه ای که توسط جنیس لوید مدرس دامپزشکی دانشگاه جیمز کوک تاونزویل انجام شد، نشان داد که تقریبا 50 درصد از سگ ها پنجه های چپ خود را دوست دارند. واقعیت جالب دیگر؟ به نظر می رسد که کانگوروها تقریباً چپ پنجه دارند.

19- زنان مسن بیشتر نوزادان چپ دست دارند

بر اساس یک مطالعه کانادایی، زنان در سنین 30 تا 40 سالگی به مراتب بیشتر از زنان جوانتر بچه چپ دست داشتند. مطالعه ای بر روی 2288 دانشجوی سال اول دانشگاه نشان داد افرادی که مادران آنها هنگام تولد 40 سال به بالا بودند، بیش از دو برابر در مقایسه با مادرانی که در 30 سالگی یا کمتر بچه دار شده بودند، چپ دست بودند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید