امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 269669
۳۴۸۲
۶
۰
نسخه چاپی

23 عادت دانش آموزان موفق

عامل تبدیل شدن ما به دانشجو و دانش آموزی موفق این است که یاد بگیریم چگونه دقیق تر و هوشمندانه تر مطالعه کنیم، نه سخت تر. این موضوع هرچه پایه تحصیلی مان افزایش می یابد واقعی و واقعی تر می شود و اگر نتوانیم هوشمندانه تر مطالعه کنیم کارمان سخت تر می شود

23 عادت دانش آموزان موفق
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

23 عادت دانش آموزان موفق

عامل تبدیل شدن ما به دانشجو و دانش آموزی موفق این است که یاد بگیریم چگونه دقیق تر و هوشمندانه تر مطالعه کنیم، نه سخت تر. این موضوع هرچه پایه تحصیلی مان افزایش می یابد واقعی و واقعی تر می شود و اگر نتوانیم هوشمندانه تر مطالعه کنیم کارمان سخت تر می شود.

ممکن است که برخی از دانش آموزان بتوانند در مدرسه با حداقل تلاش به نتیجه برسند اما این استثنا است. اکثریت قریب به اتفاق دانش آموزان و دانشجویان موفق، موفقیت شان را مدیون درس خواندن و استفاده از عادات مطالعه ای مؤثر اند. در ادامه عادت درس خواندن که دانش آموزان بسیار موفق به کار می گیرند بیان می شود. بنابراین اگر شما هم می خواهید به دانش آموز و دانشجوی موفقی تبدیل شوید دلسرد نشوید، تسلیم نشوید، فقط کار کنید هر یک از عادات زیر را در خود ایجاد کنید تا نمرات تان را بهتر کنید، دانش تان را افزایش دهید و توانایی تان برای یادگیری و جذب اطلاعات را بهبود بخشید.

1-سعی نکنید همه مطالعه تان را در یک جلسه انجام دهید.

آیا تا به حال پیش آمده اواخر شب انرژی مصرف کنید تا پلک هایتان را باز نگه دارید و درس تان را بخوانید؟ اگر چنین است، زمان تغییر فرا رسیده است. دانشجویان و دانش آموزان موفق معمولاً در طول دوره های کوتاه تر زمانی مطالعه می کنند و به ندرت همه مطالعات شان را تنها در یک یا دو جلسه انجام می دهند یا برای امتحان آماده می شوند. اگر می خواهید به دانش آموزی موفق تبدیل شوید لازم است یاد بگیرید در مطالعات تان ثابت قدم و استوار باشید و دوره های مطالعاتی کوتاه تر و منظم تری داشته باشید.

2-برای زمان مطالعه تان طرح و نقشه داشته باشید.

دانش آموزان موفق برای طول زمان های خاصی در طول هفته برنامه ریزی دارند -- و سپس به برنامه شان می چسبند. دانش آموزانی که به صورت پراکنده و بالهوسانه مطالعه می کنند معمولاً به خوبی دانش آموزانی که یک مجموعه برنامه درس خواندن دارند خود را نشان نمی دهند. حتی اگر دایم درگیر مطالعه هستید، باز هم یک روال هفتگی برای مطالعه تان ایجاد کنید و به عنوان مثال چند روز در هفته در یک دوره زمانی خاص به مرور درس هایتان بپردازید. این کار عاداتی را در شما ایجاد می کند که قادرتان می سازد در دوره طولانی تحصیل تان موفق باشید.

3-در یک زمان مشخص مطالعه کنید.

نه تنها مهم است که وقتی می خواهید مطالعه کنید طرح و نقشه داشته باشید بلکه مهم است که مطالعه تان را روزانه و پیگیر انجام دهید. اگر هر روز و هر هفته در یک زمان مشخص مطالعه کنید، مطالعه تبدیل به بخشی از نظم زندگی تان می شود. شما از نظر ذهنی و عاطفی آمادگی بیشتری برای هر جلسه مطالعه خواهید داشت و هر جلسه مطالعه سازنده تر خواهد بود. اگر به خاطر اتفاقات غیر منتظره مجبور شوید برنامه تان را تغییر دهید و مطالعه تان را به زمان دیگری موکول کنید اشکال ندارید اما وقتی اتفاق تمام می شود در اولین فرصت به روال عادی برگردید.

4-برای هر زمانی که مطالعه می کنید باید یک هدف خاص داشته باشد.

مطالعه بدون مسیر و جهت مؤثر نیست. لازم است بدانید در طول هر جلسه مطالعه دقیقاً چه کاری می خواهید انجام دهید. قبل از اینکه شروع به مطالعه کنید، هدف جلسه مطالعه را تعیین کنید. هدفی که در راستای هدف کلی تحصیل تان باشد. (به عنوان مثال حفظ 30 واژه تا از پس امتحان بعدی زبان انگلیسی بربیایید.)

5-هرگز جلسه مطالعاتی برنامه ریزی شده تان را به تعویق نیندازید.

کار آسانی است که جلسه مطالعه تان را به خاطر نداشتن علاقه به موضوع مورد مطالعه به تعویق بیندازید. ممکن است بهانه کنید که باید کارهای دیگری را انجام دهید و یا فقط به دلیل این که انجام این تکلیف سخت است آن را به تأخیر بیندازید. دانش آموزان موفق مطالعه شان را به تعویق نمی اندازند. اگر جلسه درس خواندن تان را به تأخیر بیندازید، مطالعه تان خیلی کم اثرتر خواهد شد و نمی توانید هرکاری که لازم است را انجام دهید. همچنین به تعویق انداختن به عجله منجر می شود و عجله عامل شماره یک اشتباهات است.

6-سخت ترین موضوع را اول شروع کنید.

از آن جایی که سخت ترین تکلیف یا موضوع به بیشترین تلاش و انرژی ذهنی نیاز دارد، باید آن را اول شروع کنید. هنگامی که دشوارترین موضوع یا کار را به پایان رساندید، تکمیل بقیه کارها و تکالیف تان بسیار ساده تر خواهد بود. می خواهید باور کنید یا نه، اگر با سخت ترین موضوع شروع کنید تا حد زیادی اثربخشی جلسات مطالعه تان و عملکرد تحصیلی تان را بهبود می دهید.

7-همیشه یادداشت هایتان را قبل از شروع یک تکلیف بررسی کنید.

بدیهی است، قبل از اینکه بخواهید یادداشت هایتان را بررسی کنید باید یادداشتی داشته باشید که آن را مرور کنید. همیشه مطمئن شوید که یادداشت برداری خوبی در کلاس انجام داده دهید. قبل از شروع هر جلسه مطالعه یادداشت هایتان را مرور کنید تا مطمئن شوید می دانید چگونه تکالیف تان را به طور کامل انجام دهید. مرور یادداشت ها قبل از هر جلسه مطالعه به شما کمک می کند موضوعات مهمی که در طول روز یاد گرفته اید را به خاطر آورید و مطمئن شوید که مطالعه تان هدفمند و مؤثر است.

8-اطمینان حاصل کنید که وقتی مطالعه می کنید حواس تان پرت نمی شود.

هر کسی به دلیلی حواسش پرت می شود. شاید تلویزیون باشد یا خانواده تان یا شاید فقط چون خیلی ساکت است. برخی از افراد در واقع با سر و صدای پس زمینه بهتر مطالعه می کنند. وقتی در هنگام مطالعه حواس تان پرت می شود (1) زنجیره فکرتان سست می شود و (2) قادر به تمرکز نیستید - که هر دوی اینها جلوی مطالعه مؤثر را می گیرد. قبل از این که شروع به مطالعه کنید مکانی را پیدا کنید که حواس تان پرت نشود. برای برخی از افراد این مکان محیطی آرام و درگوشه یک کتابخانه است. برای بقیه افراد جای خاصی است که در آن سروصدای زمینه ای اندکی وجود دارد.

9-از گروه های مطالعاتی مؤثر استفاده کنید.

آیا این عبارت را شنیده اید که «دو فکر بهتر از یک فکر است؟» این موضوع به خصوص در هنگام درس خواندن صدق می کند. کار در گروه شما را قادر می سازد که (1) وقتی برای فهم یک مطلب در کشمکش و تقلایید از بقیه کمک بگیرید (2) تکالیف تان را سریع تر تمام کنید (3) به دیگران یاد بدهید. کمک به خودتان و دانش آموزان دیگر باعث می شود مطلب درونی شود. اما اگر مطالعه ساختار نداشته باشد و اگر اعضای گروه آماده نشده باشند گروه های مطالعاتی می توانند خیلی غیرمؤثر باشند. دانش آموزان موفق از گروه های مطالعاتی به نحو بهینه استفاده می کنند.

10-یادداشت هایتان، تکلیف مدرسه تان و دیگر مطالب کلاس را در پایان هفته مرور کنید.

دانش آموزان موفق آن چه در طول هفته آموخته اند را در تعطیلات آخر هفته مرور می کنند. با این روش آماده می شوند تا مطالب جدید را بر دانش و کار هفته قبل بنا کنند.

اطمینان داریم که اگر این عادات را در خود ایجاد کنید بهبودی اساسی در موفقیت تحصیلی تان به دست خواهید آورد.

11-مطالعه درسی را اولویت تان قرار دهید.

دانش آموزان موفق می دانند چگونه موفق باشند چراکه مطالعات دروس شان را اولویت شان قرار داده اند. هر چند که مهم است وقتی را برای دوستان، خانواده، فعالیت های فوق برنامه و حتی تنهایی اختصاص دهید اما هرگز نباید از زمانی که نیاز است برای مطالعه دروس تان صرف کنید غفلت ورزید. اگر در آینده امتحان مهمی دارید و احساس می کنید آماده نیستید، شاید لازم باشد از مهمانی دو روز قبل از امتحان بگذرید.

اگر در درس زبان انگلیسی ضعف دارید ممکن است نیاز باشد از قسمت جدید سریال مورد علاقه تان بگذرید. این بدان معنا نیست که هیچ وقت نمی توانید کارهایی که می خواهید را انجام دهید بلکه باید تشخیص دهید که چه هنگام خواندن درس باید در بالای فهرست تان باشد.

12-وقت شناس باشید.

عادت وقت شناسی را در خود ایجاد کنید و یاد بگیرید که چگونه به موقع به جایی که سروقت رسیدن اهمیت دارد برسید. در واقع، باید برنامه ریزی کنید که کمی زودتر به هر جایی که می خواهید بروید برسید. به این ترتیب وقتی که در آن جا هستید زمان دارید تا آرام و قرار بگیرید، تمرکز کنید و آماده یادگیری شوید. وقت شناس بودن باعث می شود معلمان تان شما را دوست داشته باشند و احساس کنند که به آنها احترام می گذارید. اگر می خواهید دانش آموز موفقی باشید، این مهم است که در صورتی که امتحان دارید و یا با دوست تان قرار درس خواندن گذاشته اید به موقع باشید.

13-صادقانه کار کنید.

این حرف به این معنی است که باید کار خودتان را انجام دهید، از کپی کردن خودداری کنید و به هیچ قیمتی تقلب نکنید. تقلب کردن شما را به هیچ جا نمی رساند. آنچه ممکن است راه میانبر به نظر برسد در واقع بعداً می تواند شما را دچار مشکلات و زحمت زیادی کند.

به هیچ وجه ارزش ندارد که در یک امتحان تقلب کنید. به مراتب بهتر است که امتحانی که برای آن آماده نیستید را خوب ندهید تا این که تقلب کنید. حتی اگر تقلب تان مشخص نشود، باز هم این کار باعث می شود فکر کنید متوسل شدن به راه های میانبر در زندگی و تحصیل خوب است و این موضوع می تواند بعدها به برخی از عادات بد منجر شود.

14-تمرکز داشته باشید.

دانش آموزان موفق بر وظیفه و تکلیفی که بر عهده دارند متمرکز می شوند. اگر باید یک فصل از کتاب تاریخ تان را به مدت یک ساعت مطالعه کنید، لازم است تا به انجام آن متعهد باشید و به ذهن تان اجازه ندهید پراکنده شود. اگر نیاز به استراحت دارید، یک تنفس کوتاه 10 دقیقه ای داشته باشید، اما اجازه ندهید تبدیل به یک ساعت تنفس و 10 دقیقه مطالعه شود. در واقع می توانید ذهن تان را آموزش دهید تا در دوره های طولانی تر و طولانی تر زمانی تمرکز داشته باشد. به این ترتیب اگر احساس می کنید که نمی توانید بیش از 15 دقیقه تمرکز کنید، ابتدا سعی کنید در همان 15 دقیقه تمرکز داشته باشید بعد آن را به 20 دقیقه، سپس 30 دقیقه برسانید و به همین ترتیب ادامه دهید.

15-خودتان را با هیچ کس دیگری مقایسه نکنید.

دانش آموزان موفق بنا به شرایط و وضعیت خود موفق اند. آنها اهمیتی نمی دهند که برادر یا همسایه شان چه عملکردی در مدرسه دارد چون می دانند که در آخر، آن چه مهم است موفقیت خودشان است. اگر شما بیش از حد درگیر این هستید که دیگران چه عملکردی دارند، پس محکومید به این که از خودتان ناامید شوید یا درگیر رقابتی شوید که ذهن تان را مسموم می سازد. یاد بگیرید که بر دیگران قلم بکشید و بر این تمرکز کنید که بهترین کار ممکن را انجام دهید.

16-کار کنید تا به طور تدریجی پیشرفت کنید.

اگر می خواهید دانش آموز موفقی باشید نباید هدف تان این باشد که به یک باره از متوسط به عالی برسید. بلکه باید به طور تدریجی نتیجه بگیرید. این طوری پیشرفت تان قابل مدیریت است و ناامید نمی شوید. دانش آموزان موفق می دانند که پیشرفت با فراز و نشیب همراه است و به جای پریدن به سمت نتیجه نهایی بر جزئیات تمرکز می کنند. اگر می خواهید دانش آموز موفقی باشید، پس خوب است که این کار را با بهبودی اندک اندک انجام دهید.

17-درباره مطالب هیجان داشته باشید.

دانش آموزان موفق ماشین هایی نیستند که کار می کنند فقط برای این که بهترین نمره را بگیرند و برایشان مطلب مهم نباشد. آنها در واقع به مطالبی که می خوانند توجه و علاقه دارند و اشتیاق شان به دانش و آگاهی به آنها کمک می کند که پیشرفت کنند. البته، نمی توانید به خاطر هر اندک مطلبی که می آموزید از فتوسنتز گرفته تا معادلات خطی هیجان زده شوید اما می توانید سعی کنید مطلبی را پیدا کنید که در کلاس توجه تان را به خود جلب می کند. این موضوع شما را بر مطلب متمرکز نگه می دارد و آن را برای یادگیری سرگرم کننده تر می سازد.

18- برای استراحت خود برنامه داشته باشید.

بسیاری از دانش آموزان فکر میکنند با ساعت ها مطالعه بدون وقفه قطعا میتوانند در آن درس موفق شوند و به تسلط کامل برسند. با شروع فرایند مطالعه بعد از مدت زمانی مشخص میزان بازدهی شما رو به کاهش میرود. بنابراین با تنظیم و اختصاص زمان هایی به استراحت، به ذهن خود فرصت بازبینی و طبقه بندی بهتر اطلاعات را بدهید. یکی از بهترین راه های استراحت ذهن انجام حداقل 20 دقیقه پیاده روی است.

19- یادداشت برداری کنید

بسیاری از دانش آموزان موفق باور دارند زمان یادداشت برداری نکات درسی علاوه بر آنکه مطالب را عمیق تر می آموزد میتوانند با مطالعه مجدد این مطالب سرعت خود را در بازیابی مطالبی که قبلا فرا گرفته اند افزایش دهند.

20-به اندازه کافی بخوابید.

خستگی دشمن یادگیری است. بنابریان اهمیت خواب در افزایش قدرت حافظه را فراموش نکنید. زمانیکه شما به طور صحیح استراحت میکنید مغز شما مطالبی را که اموخته اید از طریق سرهم سازی اطلاعات و پیوسته سازی ان تقویت میکند.

21-سوالات خود بپرسید.

دانش آموزان موفق از طریق طرح سوال از معلم یا دبیر خصوصی خود در مباحث مشارکت میکنند و از این طریق در فرایند یادگیری درگیر میشوند.

22-از اشتباهات خود بیاموزید.

نگاه به اشتباهات درسی و تکنیک های تست زنی میتواند مطالب جدیدی را به شما بیاموزد. دانش آموزان موفق همواره اشتباهات گذشته خود را در امتحان و آزمون های مختلفی که در مدرسه برگزار میشود بررسی و تجزیه و تجلیل میکنند. این کار به آنها کمک میکند که دیگر اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.

23-خود را در شرایط واقعی بیازمایید.

دانش آموز موفق سعی میکند خود را در شرایط شبیه سازی شده آزمون قرار دهد و از این طریق خود را محک بزند. این روش میتواند راه کار مناسبی برای دانش اموزان کنکوری باشد. از آنجاییکه شرایط آزمون کنکور متفاوت از شریط آزمون های مدرسه است ایجاد شرایط شبیه سازی کنکور میتواند آمادگی بسیار بالایی را برای دانش اموز ایجاد کند.

انتهای پیام

 

  • منبع
  • 020.ir
  • nimkhat.com

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید