امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276153
۹۳۰۶
۳
۰
نسخه چاپی

شیر شتر | مزایای مصرف شیر شتر | خواص شیر شتر در بارداری

شیر یک نوشیدنی مناسب برای حفظ سلامت عمومی‌تان است؛ اما از شنیدن مزایای نوشیدن شیر شتر حیرت خواهید کرد. بله، شیر شتر نه تنها به حفظ سلامتتان کمک می‌کند بلکه در صورت ابتلا به هر بیماری، مانند یک دارو نیز عمل می‌کند

شیر شتر | مزایای مصرف شیر شتر | خواص شیر شتر در بارداری

آیا تاکنون در مورد فواید نوشیدن شیر شتر شنیده‌اید؟ اگر اینطور نیست، بگذارید ما برایتان بگوییم که چرا باید این شیر را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

شیر شتر

شیر یک نوشیدنی مناسب برای حفظ سلامت عمومی‌تان است؛ اما از شنیدن مزایای نوشیدن شیر شتر حیرت خواهید کرد. بله، شیر شتر نه تنها به حفظ سلامتتان کمک می‌کند بلکه در صورت ابتلا به هر بیماری، مانند یک دارو نیز عمل می‌کند.

شاید باورش برایتان سخت باشد اما نمونه‌ها و تحقیقات علمی بسیاری وجود دارند که در آن‌ها مشخص شده است که خیلی از افراد مشکلات و بیماری‌هایشان را با نوشیدن 1 ماه از این شیر برطرف کرده‌اند.

به‌دلیل خواص زیاد شیر شتر برخی محققان به آن «طلای سفید بیابان» می‌گویند.

شیر شتر دارای خواص قدرتمندی است که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های پیچیده کمک کند. زیرا این شیر حاوی کلیه مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، کلسیم، کربوهیدرات، قند طبیعی، فیبر، آهن، منیزیم، آلفاهیدروکسی‌اسید و ویتامین‌های فراوان است که تمام این مواد مغذی به سلامت و زیبایی کمک می‌کند.

این شیر به دلیل تغذیه شتر از خار و سایر بوته‌های بیابانی در مقایسه با شیر گاو سدیم بیشتری داشته و کمی شورتر است و برخلاف طبع سرد شیر گاو، طبع گرم رو به اعتدالی دارد.

شیر شتر کالری و چربی اشباع شده کمتری نسبت به شیر گاو دارد. یک لیوان شیر شتر فقط 110 کالری و 4.5 گرم چربی دارد، در حالی که شیر گاو 150 کالری و 8 گرم چربی دارد. شیر شتر همچنین تقریبا نصف شیر گاو چربی اشباع شده دارد، یعنی 3 گرم در برابر 8 گرم.

ویتامین‌های B1 و B2 شیر شتر بیشتر از شیر گوسفند و B6 و B12 و پروتئین آن مشابه شیر گاو و از شیر انسان بالاتر، اما اسید‌فولیک آن پایین است.

تحقیقات نشان داده ویتامین Cشیر شتر 3 برابر بیشتر از شیر گاو و 1/5 برابر بیشتر از شیر انسان است و چربی‌های اشباع، کلسترول، لاکتوز (قند شیر) و ویتامین A آن نسبت به شیر گاو کمتر و آهن و کلسیم بیشتری دارد‌. چربی شیر شتر زیر 3 درصد است که در مقایسه با چربی شیر گاو، بوفالو، گوسفند و بز کمتر است.

خواص آنتی‌باکتریال و ضد‌ویروسی شیر شتر ده بار بیشتر از شیر گاو است و بر‌اساس پژوهش‌ها پادتن‌های موجود در شیر شتر سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و مقاومت بدن را در برابر سرطان، ایدز، آلزایمر، زخم معده، سل و هپاتیت C بالا می‌برد.

محققان از شیر شتر برای درمان بیماران مبتلا به ایدز در سطح دنیا استفاده کرده و به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌اند‌. در آزمایش‌ها و مطالعاتی که در کشور هند به عمل آمده موش‌های سرطانی که تحت درمان با شیر شتر قرار داشتند درمان شان به میزان قابل توجهی موفقیت‌آمیز بوده است.

مطالعات علمی در هندوستان نشان داده شیر شتر التهاب لوزالمعده را کاهش داده و ساخت انسولین را تحریک می‌کند و مصرف مداوم و منظم آن در برنامه غذایی سبب کنترل قند خون می‌شود. شیر شتر به دلیل میزان بسیار کم لاکتوز می‌تواند بهترین جایگزین برای افراد به‌خصوص کودکانی باشد که به لاکتوز شیر گاو حساسیت دارند.

اغلب صحرانشینان برای افزایش ماندگاری شیر شتر، آن را به کفیر تبدیل می‌کنند‌. یعنی با افزودن اندکی استارتر (مایه تخمیر‌کننده) به شیر شتر، نوشیدنی دلچسبی تهیه می‌کنند که از نظر طعم مشابه دوغ تهیه شده از ماست رقیق شده است‌. این نوشیدنی گوارا خواص شیر شتر را داشته، اما فقط گرمی آن کمتر و رطوبت‌بخشی آن بیشتر می‌شود.

مزایای مصرف شیر شتر

1- کمک به کنترل دیابت و بهبود حساسیت به انسولین

تحقیقات نشان داده است که نوشیدن شیر شتر باعث کاهش قند خون و بهبود حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 می‌شود. اگر حداقل 1 یا 2 ماه به طور مرتب شیر شتر بنوشید، می‌توانید دیابت را با کنترل سطح قند خونتان، بهتر کنترل کنید.

شیر شتر حاوی فیبر زیادی است که به شما در کنترل قند خون کمک می‌کند. یک لیتر شیر شتر حداقل 52 تا 55 واحد انسولین دارد که در شیر هیچ حیوان دیگری یافت نمی‌شود و همچنین حاوی "روی" قابل‌توجهی است که می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین کمک کند. از این رو سال‌هاست که برای کنترل دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما تعداد کمی از مردم در مورد آن اطلاع دارند.

2- کمک به کاهش آلرژی و علائم آن

آیا آلرژی غذایی دارید؟ یا فرزندتان آلرژی دارد؟ اگر بله، پس شیر شتر را به برنامه‌ی غذایی‌تان وارد کنید. شیر شتر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و دارای خواص ضدباکتریایی است که می‌تواند با بیماری‌های مختلف و آلرژی مبارزه کند. ایمونوگلوبولین موجود در شیر شتر به کاهش آلرژی و علائم آن‌ها کمک می‌کند.

3- کاهش وزن

امروزه بسیاری از افراد سعی دارند که وزنشان را کم کنند. آیا شما هم یکی از آن‌ها هستید؟ اگر بله، پس شیر شتر بنوشید. شیر شتر می‌تواند به بهترین دوست شما در مسیر کاهش وزن تبدیل شود؛ زیرا سرشار از پروتئین است و چربی کمی دارد، به این معنی که به شما در کاهش وزن اضافی و کاهش سطح کلسترول بد کمک می‌کند.

4- مفید برای کودکان مبتلا به اوتیسم

شیر شتر یک نوش‌دارو برای اوتیسم است که به جلوگیری از علائم آن در کودکان کمک می‌کند. خاصیت آنتی‌اکسیدانی موجود در شیر شتر می‌تواند به از بین بردن اوتیسم کمک کند. در یک مطالعه همچنین ذکر شده است که شیر شتر مانند یک شهد برای کودکان با هوش کم است و علاوه بر آن می‌تواند علائم اوتیسم را نیز بهبود بخشد. تحقیقات گوناگون نشان داده‌اند که نوشیدن شیر شتر باعث بهبود رفتارهای کودکان اوتیسمی نیز شده است. البته این بدان معنا نیست که می‌تواند جایگزین داروها شود ولی می‌توان از آن به عنوان یک درمان فوق‌العاده کمک گرفت.

به طور کلی مصرف شیر شتر برای بیماری‌های عصبی منفعت فراوانی دارد و برخی تحقیقات به خواص ضدپارکینسونی و ضدآلزایمری آن نیز اشاره کرده‌اند که البته باید در این مورد تحقیقات بیشتری انجام شود.

5- شیر شتر و استخوان‌های سالم

شیر به تقویت استخوان‌های شما کمک می‌کند و این قابل انکار نیست. کلسیم موجود در آن می‌تواند استخوان‌ها را تقویت کرده و تسکینی باشد برای افرادی که از درد مفاصل رنج می‌برند.

6- درمان بیماری دندان و لثه

شیر شتر حاوی مقادير زیاد ويتامين C و D می‌باشد که در پيشگيری و درمان بيماريی‌ های دهان و دندان و همچنين محافظت از لثه‌ ها و تقويت دندان بسيار مفيد می‌ باشد.

7- تامین کننده پروتئین بدن

این شیر بدلیل اینکه سرشار از اسيدهای مهمی بنام اسيد آمينه است  مانند والين، متيونين، ليزين، آرژنين و فنيل آلانين میتواند پروتئین مورد نیاز روزانه بدن را تامین نماید.

8- جوانی و شادابی و زیبایی پوست

شیر شتر به پاکسازی خون، سالم نگه داشتن کبد و بهبود هضم کمک می‌کند که همه‌ی این عوامل باعث بهبود سلامت پوستتان می‌شوند. از آنجا که شیر شتر آلفاهیدروکسی‌اسید دارد برای پوست مفید است. این ترکیب باعث نرمی پوستتان می‌شود و از ایجاد چین و چروک و خطوط ریز روی پوست جلوگیری می‌کند.

9- درمان نارسایی حاد کبد

همچنين شير شتر دارای مقادير نسبتا بالای آلبومين است که در درمان نارسایی کبد با تنظیم فشار پلاسمای خون کمک می کند.

10- درمان اسهال و قابل‌تحمل‌تر برای افراد حساس به شیر

عدم تحمل لاکتوز یک بیماری شایع ناشی از کمبود لاکتاز است. لاکتاز آنزیمی است که برای هضم قند موجود در لبنیات (لاکتوز) لازم است. این بیماری می‌تواند باعث نفخ، اسهال و درد شکمی بعد از مصرف محصولات لبنی شود.
شیر شتر حاوی لاکتوز کمتری نسبت به شیر گاو است و همین امر باعث تحمل راحت‌تر آن برای بسیاری از افراد با عدم تحمل لاکتوز می‌شود.

یک لیتر شیر شتر حداقل 52 تا 55 واحد انسولین دارد که در شیر هیچ حیوان دیگری یافت نمی‌شود و همچنین حاوی "روی" قابل‌توجهی است که می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین کمک کند

شیر شتر همچنین دارای پروتئین متفاوتی نسبت به شیر گاو است و به نظر می‌رسد توسط افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند بهتر تحمل می‌شود.

علاوه بر این‌ها صدها سال است که شیر شتر برای درمان اسهال ناشی از روتاویروس استفاده شده است. تحقیقات نشان می‌دهد شیر حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که به معالجه این بیماری که به ویژه در کودکان شایع است، کمک می‌کند.

11- بهبود جریان خون

گروهی از پروتئین های حلقوی محلول در آب که در جریان گردش خونی نقش بسزایی دارند، گلوبولین ها هستند که به مقدار زیادی در شیر شتر موجود است.

12- مبارزه با ارگانیسم‌های بیماری‌زا و تقویت ایمنی

شیر شتر حاوی ترکیباتی است که به نظر می‌رسد با ارگانیسم‌های مختلف بیماری‌زا مبارزه می‌کند. دو ماده اصلی فعال در شیر شتر لاکتوفرین و ایمونوگلوبولین‌ها هستند؛ پروتئین‌هایی که به شیر شتر خواص تقویت‌کنندگی می‌دهند.
لاکتوفرین دارای خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی، ضدویروسی، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند ارگانیسم‌هایی که موجب ایجاد عفونت‌های شدید می‌شوند را مهار کند.

13- درمان کم خونی

شیر شتر مملو از آهن و پروتئن ها است و 10 برابر بیشتر از سایر شیرها ست که می تواند در خونسازی و در تولید گلوبول های خونی و افزایش حجم پلاسما موثر بوده و کم خونی را کاهش دهد.

14- استحکام دندان و استخوان

شير شتر 10 برابر شير گاو؛ عنصر آهن و کلسیم دارد که ترکیب این دو عنصر در استحکام و سلامت دندان و استخوانها حائز اهمیت است.

15- سم زدای قوی

شير شتر به دلیل وجود برخی مواد ازجمله انواع پروتئين ها مانند پروتئين کازئين در برابر سموم، باکتری ها، قارچ ها و بسياری از خطرات احتمالی و سمی بدن را مقاوم و مصون می دارد.

16- بهبود هپاتیت

بيماران دارای هپاتيت نيز بعد از خوردن شير شتر که حاوی کبالت و ویتامین A، D، D، E بوده به نسبت عملکرد بدنشان در برابر این بیماری بهبود می یابد.

17- درمان مشکلات قلبی عروقی

پروتئین اسید آمینه موجود در شیر شتر باعث کاهش کلسترول خون و از گرفتگی عروق قلب پیشگیری می‌کند و مانع از مشکلات و بیماری قلبی می شود.

18- رفع عفونت

وجود ایمونوگلوبولین‌ موجود در شیر نقش یک آنتی بیوتیک را ایفا می کند که در رفع عفونت های بدن و مبارزه با باکتری ها نقش مهمی خواهد داشت.

19- درمان التهاب روده بزرگ

شیر شتر سرشار از ویتامین ها بوده و بسیار سبک می باشد که به راحتی جذب دیواره روده و معده می شود و در درمان التهاب روده مناسب می باشد.

20- درمان سل

شیر شتر ماده آنتی باکتریال و آنتی ویروس قوی است، که بدن را از باکتری سل پاک می کند.

21- تقویت چشم

مصرف شیر شتر باعث تقویت چشم می شود و گاهی متخصصان طب سنتی دستور در چشم چکاندن این شیر را می دهند.

22- شیر شتر مفید برای بواسیر و تقویت قوای جنسی

به طور خلاصه در این مورد باید گفت شیر شتر علاوه بر کلیه موارد فوق برای بیماری های طحال، بواسیر، جاری شدن ادرار و حیض و نیز تقویت نیروی جنسی مفید است.

23- شیر شتر یک ضد التهاب است

شیر شتر یک ماده ضد التهابی موثر است، که آن را برای درمان شرایط التهابی مانند سرفه و برونشیت تقریبا مفید می کند.شیر شتر همچنین ورم مفاصل و رماتیسم را نیز بهتر می کند.

خواص شیر شتر برای کودکان

1- شیر شتر فاقد بتا لاکتوگلوبولین است که سبب رفع آلرژی بخصوص در نوزادان می شود.

2- در تهیه شیر خشک نوزادان اخیرا از شیر شتر استفاده می کنند که سرشار از ویتامین است.

3- به دلیل کلسیم و آهن بالا مانع از نرمی استخوان نوزادان می شود.

4- یک آنتی اکسیدان قوی برای نوزادان و کودکان محسوب می شود.

5- وجود بتا لاکتوگلوبولین سبب بروز آلرژی‌های غذایی در نوزادان می‌‌گردد، ولی شیر شتر فاقد بتا لاکتوگلوبولین بوده و از این نظر مشابه شیر انسان است. بعلاوه آلفا لاکتالبومین یک عامل آنتی اکسیدان بسیار قوی برای نوزاد محسوب می‌‌شود که از این منظر نیز اهمیت شیر شتر نسبت به شیر گاو بالاتر است. شباهت‌های شیر شتر با شیر انسان سبب گردیده تا در سال‌های اخیر به تهیه شیر خشک نوزادان از این شیر توجه خاصی شود.

 خواص شیر شتر در بارداری

شیر شتر یک فوق غذا برای شما که بارداری هستید و دوران حاملگی را می گذرانید، است. دوران شیر دهی با نوشیدن منظم محصولات لبنی شیر شتر دوران راحت تری را سپری خواهید کرد.

داشتن بارداری سالم با فولات اسید فولیک بالا در شیر شتر

نوشیدن شیر شتر برای زنان باردار کاملا ایمن و سالم و بی خطر است زیرا دارای محتوای بالایی از فولات (اسید فولیک) است. بهمین دلیل شیر شتر یکی از مهمترین شیر ها برای زنان باردار است. فولات یا همانطور که همه ما آن را اسید فولیک می نامیم، یک ماده غذایی حیاتی است که زنان باردار برای رشد سالم جنین به آن نیاز دارند.

تقویت استخوان ها در طول بارداری با شیر شتر

شیر شتر دارای بالاترین مقدار کلسیم در مقایسه با سایر شیر ها مانند شیر گاو است. جنین باردار، به کلسیم بیشتری نیاز دارید. به جای آنکه مکمل های کلسیم را در دوران بارداری استفاده کنید، شیر شتر غذای غنی از کلسیم است و تمام کلسیم مورد نیاز بدن را به شکل طبیعی بدین طریق دریافت می کنید.

بنابراین شیر شتر و محصولات لبنی شیر شتر بایستی در رژیم بارداری شما باشد.

اجازه ندهید عفونت ها در بارداری شما را بترساند، فقط شیر شتر مصرف کنید

تحقیقات نشان می دهد که شیر شتر و محصولات لبنی شیر شتر بدون شک مصونیت یک فرد را به طیف گسترده ای از عفونت ها از جمله سالمونلا را  داراست. شیر شتر و محصولات لبنیات شیر شتر در دوران بارداری مزایای گسترده ای برای کودک نوزاد و جنین شما هم دارد. به خصوص بهبود سیستم ایمنی و رشد و نمو فرزند شما.

این به این دلیل است که تغذیه با شیر شتر و محص,لات لبنی شتر دارای محتوای بالاتر چربی، پروتئین به ویژه کازئین، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس، و آهن Cu، Na، K، P، Ca و Fe است.

شیر شتر و محصولات شیر شتر همچنین اثر antihypertensive دارو های کاهنده فشار خون و آنتی بیوتیک داراست. چه چیز دیگری در دوران بارداری شما نیاز دارید؟ راه طبیعی ساده برای دور شدن از بسیاری از عفونت های رایج در دوران بارداری با نوشیدن مصرف شیر شتر و محصولات لبنی شیر شتر همراه شده است.

شتر شیر ممکن یبوست بارداری و حاملگی شما را کاهش دهد

هضم شیر شتر و محصولات لبنی شیر شتر راحت تر شیر گاو  است. زیرا پروتئین شیر شتر در مقایسه با شیر گاو کم تر است. یبوست شایع ترین رخداد در دوران بارداری است و شیر شتر ممکن است پاسخی برای از بین بردن برخی از امراض باشد.

شیر شتر غذای معجزه آسا برای کنترل دیابت حاملگی

به گفته دکتر R.P. Agrawal پژوهشگر ارشد،  500 میلی لیتر شیر شتر تازه روزانه باعث بهبود زندگی دیابتی ها از طریق پروتئین مانند انسولین می شود که به سرعت جذب می شود و انعقاد نمی یابد.

یک مادر در یک توصیف گفته است: “من دیابت بارداری دارم و لبنیات و شیر گاو وضعیت من را خیلی بدتر کرد، اما شیر شتر من را در مدت زمانی طولانی تر سالم نگاه داشت و زندگی نرمال به من بخشید. این هم به من و هم به پسرم کمک می کند! ”

حاملگی . دوران بارداری سالم با شیر شتر داشته باشید. غذای سالم در طول حاملگی و بارداری و شیر دهی مورد توجه شما به عنوان مادر است و شیر شتر این بستر را در اختیار شما قرار می دهد.

این موضوع را حتی اگر خودتان و همسرتان در چنین وضعیتی نیستید راه به اطلاع دیگران برسانید تا دوران بارداری، حاملگی و شیردهی خوبی داشته باشند.

منع مصرفی برای شیر شتر

منع مصرف برای شیر شترنمی توان یافت ؛ مگر اینکه خطر بیماری عفونی تب مالت باشد که شما اگر شیر شتر را نجوشانید امکان ابتلا به آن افزایش و سبب مشکلات گوارشی، مجاری ادراری، مفصل و یا تنفسی می شود، بنابراین قبل از مصرف آن را بجوشانید.

  • منبع
  • نمناک
  • عصر ایران
  • میشاکام
  • دانشگاه علوم پزشکی اراک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید