امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265804
۹۴۶۱
۷
۰
نسخه چاپی

35 درمان خانگی و فوری برای دندان درد

دندان درد ممکن است به خاطر مشکلات متعددی همچون بیماری لثه یا دندان شکسته یا ترک خورده یا دندان قروچه ایجاد شود. اگر دندان شما پوسیده باشد، می توانید از این روش ها برای تسکین درد استفاده نمایید.

36 روش برای درمان فوری دندان درد

درمان های خانگی موثر و فوری دندان درد

اگر برای یک بار هم درد دندان را تجربه کرده باشید، حتما فهمیده اید که چه درد طاقت فرسا و عذاب آوری است. در مواقع بروز دندان درد، راه های زیادی برای رفع آن وجود دارد که همواره درمان خانگی دندان درد، بی خطرترین و ارزان ترین روش می باشد. درمان خانگی دندان درد، اگرچه روشی مناسب و کم خطر است، اما تنها برای مدتی می تواند درد دندان را تسکین دهد و به همین دلیل بیمار برای درمان قطعی دندان خود باید به دندانپزشک مراجعه کند.

1- آب نمک

شستشوی دهان با آب نمک باعث می‌شود عفونت و درد تسکین پیدا کند. برای این کار ۱ قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و اجازه دهید ترکیب حاصل حل شده و سپس آن را غرغره کنید.

آب نمک
 

2. پراکسید هیدروژن

پراکسیدهیدروژن خاصیت ضد باکتریایی دارد و باکتری‌هایی را که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند از بین می‌برد. این ماده را می‌توانید بطور خالص یا به صورت رقیق شده با آب استفاده کنید.

پراکسید هیدروژن
 

3. اسانس وانیل

این اسانس حاوی مقدار کمی الکل می‌باشد و باکتری‌هایی که باعث درد دندان می‌شوند را از بین می‌برد. پنبه‌ای را به اسانس وانیل آغشته کنید و بر روی دندان بگذارید. علاوه بر وانیل، اسانس‌های بادام، نعناع یا لیمو نیز مفید بوده و برای درمان فوری دندان درد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 اسانس وانیل
 

4. روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی است و باعث کاهش تورم لثه، درد کانال ریشه دندان، آرام کردن عصب دندان شده و باکتری‌ها را از بین می‌برد. برای استفاده از این روغن می‌توانید پنبه‌ای را به آن آغشته کنید و روی دندان بگذارید و یا چند قطره از آن را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و دهان خود را با آن بشوئید.

 روغن درخت چای

5. سرکه سیب

یکی از خواص سرکه سیب، ضد باکتری و ضد التهابی بودن آن است و به علت دارا بودن خواص اسیدی، می‌تواند باکتری‌هایی که موجب درد دندان می‌شوند را از بین ببرد. تکه‌ای پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و روی دندان خود بگذارید.

سرکه سیب
 

6. زنجبیل

خواص زنجبیل بر هیچ کسی پوشیده نیست. از جمله این موارد می‌توان به خاصیت ضد باکتریایی آن اشاره کرد که از تورم جلوگیری می‌کند. برای تسکین درد دندان، مقداری ریشه تازه زنجبیل را بجوید.

 زنجبیل
 

7. سیر

سیر نیز خاصیت ضد باکتری دارد. سیر را له کنید و روی دندان خود بگذارید. همچنین می‌توانید آن را با نمک دریایی ترکیب کرده و خمیر بدست آمده را روی دندان بگذارید.

سیر
 

8. برگ نعناع

برگ نعناع خواص ضد التهابی داشته و باعث کاهش درد و تورم می‌شود. برگ نعناع تازه را بجوید و یا برگ‌های خشک شده آن را بر روی دندان خود بگذارید.

برگ نعناع
 

9. سیب زمینی

سیب زمینی دارای خواص ضد التهابی است و تورم را کاهش می‌دهد و باعث جذب رطوبت بیشتری می‌شود. یک قطعه سیب زمینی را روی گونه خود، در قسمتی که دندان درد دارید بگذارید. همچنین می‌توانید آن را با نمک دریایی ترکیب کنید و خمیر به دست آمده را روی دندان بگذارید.

 سیب زمینی
 

10. لیمو

اسیدسیتریک موجود در لیمو، التهاب را کاهش می‌دهد و باکتری‌هایی که باعث درد دندان می‌شوند را از بین میبرد. ویتامین C موجود در لیمو، به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا باکتری‌ها و عفونت‌ها را از بدن خارج کند. برای درمان فوری دندان درد یک برش لیمو را مستقیما روی دندان خود گذاشته و اجازه دهید تا عصاره اش داخل دندانتان وارد شود.

لیمو
 

11. پیاز

خواص ضد عفونی کنندگی و ضد میکروبی پیاز بر کسی پوشیده نیست. پیاز به کاهش درد نیز کمک می‌کند. تکه‌ای پیاز تازه را برای چند دقیقه روی دندان بگذارید تا آب پیاز به دندان شما برسد.

پیاز
 

12. بارهنگ

برگ‌های بارهنگ، درد دندان را بخاطر خواص طبی و طبیعی خود از بین می‌برد. برگ‌های تازه بارهنگ را بجوید یا آن را بر روی دندان خود بگذارید.

 بارهنگ

13. خیار

خیار خاصیت ضد اکسید کننده و آرامبخش دارد و درد دندان را کم می‌کند. اگر دندانتان به سرما حساس نیست، از یک خیار سرد استفاده کنید. همچنین می‌توانید خیار را با نمک ترکیب کنید و روی دندان خود بگذارید.

خیار

14. فلفل قرمز

فلفل قرمز حاوی یک نوع مخدر طبیعی به نام کپسایسین می‌باشد. چند قاشق چایخوری فلفل قرمز تازه را به مقداری آب اضافه کنید تا خمیر شوند و یا مقدار مساوی پودر فلفل قرمز و زنجبیل را با سرکه سیب مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را مستقیما روی دندان خود بگذارید.

فلفل قرمز
 

15. فلفل سیاه

این نوع فلفل خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارد و باعث کاهش درد دندان می‌شود. فلفل سیاه را با آب مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را چند دقیقه‌ای بر روی دندان خود بگذارید.

 فلفل سیاه

16. جوش شیرین

یکی دیگر از رایج‌ترین روش‌های برای درمان فوری دندان درد استفاده از جوش شیرین می‌باشد. تکه‌ای پنبه را خیس کنید و مقداری جوش شیرین روی آن بریزید، سپس پنبه را روی دندان خود بگذارید. همچنین می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین را در ۱ لیوان آب گرم ریخته و این محلول را در دهان خود غرغره کنید.

جوش شیرین

17. میخک

میخک خواص ضد التهابی، بی حس کنندگی و ضد باکتری دارد و حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که باکتری‌ها را از بین می‌برد. با مقداری میخک، آب یا روغن زیتون خمیر درست کرده و روی دندان آسیب دیده بگذارید. همچنین می‌توانید مستقیما میخک را بر روی دندان گذاشته و آن را بجوید تا عصاره اش وارد دندان شود.

میخک


18. کمپرس با پک یخ و یا کمپرس گرم

قطعات یخ را درون یک حوله بپیچید و آن را روی صورت خود، در طرفی که درد دندان دارید، بگذارید. از کمپرس گرم هم می‌توانید به همین روش استفاده کنید.

19. چای کیسه‌ای لیپتون

یک عدد چای کیسه‌ای خیس را روی دندان خود بگذارید. تانن‌های موجود در چای کیسه‌ای به کاهش تورم و درد کمک می‌کند. حتی می‌توانید از یک عدد چای کیسه‌ای سرد هم استفاده کنید البته اگر دندان هایتان به سرما حساسیت ندارد.

 20. عصاره جوانه گندم

عصاره جوانه گندم دارویی ضد باکتریایی است که کمک می‌کند تا از درد دندان رهایی یابید؛ همچنین مشکل پوسیدگی دندان را نیز از بین می‌برد. این ماده باعث می‌شود تا سموم از دهان خارج شده و درد دندان تسکین پیدا کند.

21. روغن گل میخک

در گل میخک ماده‌ای به نام ایگنول یافت می‌شود که خواص بی حس کنندگی و ضد عفونی کنندگی دارد و می‌تواند درد عصب دندان را تسکین دهد. همچنین گل میخک حاوی خواص ضد قارچی، ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی بوده و قادر است تا میکروب‌های عامل عفونت را از بین ببرد. دندانپزشکان برای تسکین و درمان فوری دندان درد، روغن میخک را پیشنهاد می‌کنند البته تا زمانیکه دندان را پر کنند و درمان شود. بنابر سازمان تنظیم مقررات کشور آلمان، استفاده از روغن گل میخک در دندانپزشکی به عنوان یک بی حسی موضعی مورد تائید قرار گرفته است. میخک‌ها در ۳ شکل مختلف وجود دارند:

- روغن میخک :  این روغن را به آرامی بر روی دندان آسیب دیده استفاده کنید یا یک تکه پنبه را به این روغن آغشته کرده و بر روی دندان بگذارید. در بعضی افراد روغن گل میخک باعث احساس سوزش می‌شود در این صورت می‌توانید آن را با روغن زیتون رقیق کرده و سپس استفاده نمائید.

- گل میخک : مخلوط گل میخک و روغن نارگیل، کنجد یا خردل می‌تواند به کاهش فوری درد دندان کمک کند.

- میخک کامل : جویدن ۱ تا ۲ عدد از این گیاه باعث تسکین درد دندان می‌شود. پس از جویدن میخک بگذارید چند دقیقه روی دندان بماند سپس آن را از دهان خود خارج کنید.

هر یک از این روش‌ها که تاثیر بیشتری بر بهبود درد در شما داشت را به مدت ۲ تا ۳ روز ادامه دهید.

توجه: استفاده موضعی از روغن گل میخک، برای درمان مشکلات مربوط به دندان، باید در مدت زمان کوتاهی استفاده شود.

22. روغن نعناع

روغن نعناع حاوی مواد ضد عفونی کننده‌ای است که با خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد خود به درمان فوری دندان درد کمک می‌نماید. با استفاده از انگشتان دست یا یک تکه پنبه، روغن نعناع را به آرامی در محلی که درد وجود دارد، ماساژ دهید. این کار را در صورت لزوم ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید. بطور متناوب می‌توانید از برگ‌های خرد شده نعناع در محل عفونت استفاده کنید.

23. برگ کلم

کلم به دلیل وجود مواد فیتوشیمیایی، قابلیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی دارد. این ماده خوراکی شامل اسید لاکتیک است که نوعی ضد باکتری قوی محسوب شده و بطور موثری از عفونت جلوگیری می‌کند. تمام این خواص، به اندازه کافی دلیل محکمی هستند برای استفاده از کلم به عنوان تسکین دهنده درد دندان و کاهش تورم ناشی از آن. طریقه استفاده از برگ کلم برای درمان فوری درد دندان: یک برگ از آن را رول کنید و آن را بین لثه متورم و دندان خود قرار دهید. این کار را یک بار در روز برای خلاصی از درد دندان انجام دهید.

24. روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس نیز حاوی خواص ضد درد و ضد التهابی بوده و با اثرات آرامش بخش خود و می‌تواند درد دندان را آرام کند. جای تعجب نیست که اسانس اسطوخودوس هنوز هم به عنوان یک راه حل برای درد دندان و التهاب لثه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
طریقه استفاده از روغن استاخودوس برای درمان فوری درد دندان: ۲ تا ۳ قطره از اسانس اسطوخودوس را بر روی تکه‌ای پنبه بریزید و به مدت ۳ تا ۵ دقیقه بر روی دندان خود بگذارید و سپس دهان خود را با آب گرم بشوئید. این کار را ۱ یا ۲ بار در روز به مدت یک هفته یا بیشتر، انجام دهید.

25. جویدن آدامس

اگر داخل دندانتان حفره ایجاد شده و درد دندان تان با حرارت یا برخورد غذا تحریک می شود، میتوانید با آدامس (ترجیحا بدون قند) یا پنبه تمیز داخل اتاقک حفره را به طور موقت بپوشانید. از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم، خیلی سرد و شیرین اجتناب کنید.

26. از بالش بلند استفاده کنید

در درد های نبض دار که موقع خوابیدن شما شروع میشود یا از خواب بیدارتان می کند، یک بالش بلند طوری که سرتان بلند تر از بدنتان قرار گیرد ممکن است اجازه بدهد که تا صبح بتوانید بخوابید

27. آویشن

افرادى که از دندان درد رنج مى برند چنانچه نصف قاشق مرباخورى برگ و گل آویشن تازه با یک چهارم قاشق مرباخورى زیره و کمى سرکه در دهان ریخته و مضمضه نمایند و به مدت چند دقیقه چیزى تناول ننمایند موجب تسکین دندان درد آنها مى گردد. همچنین نگه داشتن مقداری عرق آویشن غلیظ به همراه نمک ، روی دندانی که درد می کند، می تواند به خوبی درد آن را کاهش دهد.

28. لیدوکائین

استفاده از بی حس کننده های لیدوکائین معمولا توصیه نمی‌شود و اگر گزینه‌های درمانی دیگر موثر بود بهتر است از آن استفاده نشود. لیدوکائین نیز در درمان دندان درد موثر است. قرار دادن لیدوکائین بر روی دندان می‌تواند تا حدودی درد آن را کمتر نماید.

لیدوکائین
 

29. مِر

شستشو‌ی دهان با محلول مر می‌تواند کمک‌کننده باشد. مر قابض است و به همین علت به کاهش التهاب کمک می‌کند. مر علاوه بر این باکتری‌ها را می‌کشد.

35 درمان خانگی و فوری برای دندان درد
 

نحوه‌ی استفاده: ۱ قاشق چایخوری پودر مر را در ۲ فنجان آب به مدت ۳۰ دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید. سپس آن را صاف کرده و بگذارید خنک شود. یک قاشق غذاخوری از این محلول را در نصف فنجان آب بریزید و هر روز ۵ تا ۶ مرتبه دهان‌ خود را با آن بشویید.

30. ابزار مخصوص دندان‌های حساس

اگر مشکل شما مربوط به لثه‌های در حال تحلیل‌رفتن باشد این کار درد ناشی از برخورد غذای گرم و سرد با دندان‌تان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. وقتی بافت لثه‌ها تحلیل برود عاج دندان زیر مینا در معرض محیط دهان قرار می‌گیرد. عاج دندان قسمتی حساس است و با تغییر دما واکنش نشان می‌دهد. از مسواک‌های نرم‌تر استفاده کنید تا از بافت لثه‌ی باقی‌مانده محافظت کنید و از تخریب بیشتر آن جلوگیری نمایید.

31. فشار

از تکنیک‌های طب فشار (acupressure) استفاده کنید تا درد دندان‌تان به سرعت کاهش پیدا کند. برای دو دقیقه با انگشت شست‌ نقطه‌ای از پشت دست دیگرتان را که در آن انتهای انگشت شست و اشاره به هم متصل می‌شوند، فشار دهید. این کار ترشح اندروفین‌ها (هورمون‌های احساس خوب تولیدشده در مغز) را تسهیل می‌کند. این روش برای مادرانی که باردار هستند محدودیتی ندارد.

32. زردچوبه

زردچوبه ادویه جادویی است. به نظر می رسد هیچ کاری وجود ندارد که این گیاه شگفت انگیز نتواند انجام دهد. علاوه بر تمام مزایای بهداشتی آن، این ادویه به عنوان یک درمان طبیعی برای درد دندان به مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده دارای خواص ضدعفونی کننده، ضد درد و ضد باکتری قوی است که می تواند درد را متوقف کند. همچنین در برابر عفونت دندان و لثه و همچنین آبسه های مضر نیز مناسب است. برای استفاده از زردچوبه، یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به مقدار کمی آب مخلوط کنید. پنبه را داخل مخلوط قرار دهید و سپس آن را داخل دهان خود در ناحیه آسیب دیده قرار دهید. همچنین می تواند به طور مستقیم اعمال شود یا با عسل آلی خام، که دارای خواص ضد باکتری قوی است، همراه کنید.

33. عصاره بادام

این روش نیز مشابه درمان با وانیل است.

34. روغن پونه کوهی

چند قطره از روغن پونه کوهی را با کمی روغن زیتون مخلوط کنید، سپس پنبه را با مخلوط آغشته کنید. می توانید روغن زیتون را آب آشامیدنی جایگزین کند.

35. برگ اسفناج

برگ اسفناج خام اثر مشابهی با برگ گواوا دارد. به سادگی برگ های اسفناج خام را بجوید یا آن را تبدیل به خمیر کنید و در برابر منطقه آسیب دیده قرار دهید.

  • منبع
  • ستاره
  • چطور
  • نبض ما
  • سیمادنت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید