امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284000
۶۸۴
۱
۰
نسخه چاپی

تستوسترون و سلامت مردان: نکات مهمی که باید بدانید

تستوسترون و سلامت مردان: نکات مهمی که باید بدانید

تستوسترون یکی از محبوب ترین هورمون ها در میان مردان است. باور عمومی بر این است که تستوسترون نقش مهمی در تنظیم روابط عمومی دارد، عضلات بدن را حفظ کرده و باعث می شود قدرت مردانگی خود را نشان دهد. تا حدود زیادی این باورها درست هستند. واقعیت دیگر این است که برخی سوء درک ها در مورد تستوسترون نیز وجود دارد، به ویژه در مورد مقدار کم این هورمون که با نام هورمون جنسی نیز شناخته می شود.

در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با چند نکته اساسی در مورد تستوسترون آشنا کنیم.

بالاترین میزان تستوسترون در هنگام صبح است

سطوح هورمونی در طول روز به طور چشمگیری متفاوت است. سطح تستوسترون معمولاً در صبح به بالاترین سطح و در عصر کمترین مقدار می رسد. به همین دلیل، پزشکان آزمایش خون تستوسترون را بین ساعت 7 تا 10 صبح تجویز می کنند.

پس اگر می خواهید نهایت استفاده را از تستوسترون ببرید، سحرخیز باشید. تستوسترون در ارتباط کامل با ریتم خواب یا همان ساعت بدن است. برای استفاده از میزان بالای تستوسترون در جریان تمرینات ورزشی، اطمینان حاصل کنید که این کار را در طول صبح انجام دهید. سطح بالای تستوسترون در طول صبح می تواند باعث تمرینات ورزشی بهتر و تمرکز بیشتر برای اکثر مردان باشد و انگیزه بیشتری برای انجام کارها داشته باشند.

تولید تستوسترون در مغز شروع می شود

غده هیپوفیز، یک غده کوچک در پایه مغز، تولید تستوسترون را کنترل می کند. سیگنال هایی را برای تولید تستوسترون به بیضه ها ارسال می کند. سپس این هورمون از طریق جریان خون به کل بدن گردش می کند.

تستوسترون بر مغز و بدن تاثیرگذار است

اگر چه ارتباط مستقیمی بین سطح تستوسترون و رشد عضله و میل جنسی وجود دارد، اما سطح تستوسترون در بدن با چیزهایی فراتر از سلامت فیزیکی در ارتباط است. مطالعات بسیاری وجود دارد که بین سطح پایین تستوسترون و افسردگی و دیگر بیماری های مرتبط با خلق و خو ارتباطات مستقیم یافته اند. حتی سطح پایین تستوسترون با شروع زوال عقل و از دست رفتن حافظه نیز در ارتباط است. موضوعی که آن را با نام مغز مه آلود می شناسیم و دشواری در تمرکز و انگیزه نداشتن نیز همگی با کمبود سطح تستوسترون در بدن مرتبط هستند. افزایش سطح تستوسترون در این افراد، به وضوح با بهبود انگیزه و به یاد آوردن خاطرات همراه می شود.

تستوسترون باعث استحکام استخوان ها می شود

تستوسترون در تراکم استخوان و حفظ سلامت استخوان نقش دارد. با افزایش سن مردان، تراکم استخوان کاهش می یابد. سطح سالم تستوسترون به محافظت در برابر بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان کمک می کند.

تستوسترون و سلامت مردان: نکات مهمی که باید بدانید

تستوسترون بر سلامت روان تأثیر می گذارد

تستوسترون بر توانایی تفکر، خلق و خو و حافظه شما تأثیر می گذارد. مردان با سطوح پایین تستوسترون ممکن است از افسردگی، خستگی و تحریک پذیری عمومی رنج ببرند.

ممکن است بتوانید سطح تستوسترون خود را به طور طبیعی افزایش دهید

بسیاری از محصولات بدون نسخه وجود دارند که ادعا می کنند تستوسترون شما را افزایش می دهند. اما یک سبک زندگی سالم بهترین راه برای حفظ سطح طبیعی تستوسترون است. از جمله:

• پرهیز از غذاهای فرآوری شده پرچرب و پر کالری

• خواب کافی

• خوردن پروتئین، میوه ها و سبزیجات تازه و غلات کامل غنی از فیبر

• حداقل 5 بار در هفته 30 دقیقه ورزش کنید

• محدود کردن الکل

• سیگار نکشیدن

چند نوع هورمون تستوسترون وجود دارد

همه فکر می کنند که تستوسترون برای مردان و استروژن برای زنان نقش هورمون های مردانه و زنانه و هورمون های جنسی را دارند و همه ماجرا همین است اما واقعیت چیز دیگری است. در مورد تستوسترون، در واقع سه نوع هورمون تستوسترون در دسترس سلول ها قرار دارد. اول از همه تستوسترون آزاد است که به آسانی در دسترس سلول ها قرار دارد که استفاده کنند. دو نوع دیگر تستوسترون (و بخش اعظم تستوسترون موجود در خون) به پروتئین هایی در خون موسوم به آلبومین و گلوبولین مرتبط با هورمون جنسی (SHBG) متصل هستند. علاوه بر تستوسترون آزاد، تستوسترون متصل به آلبومین نیز در دسترسی بدن برای مصرف قرار دارد؛ این دو نوع تستوسترون با نام تستوسترون در دسترس زیستی (bioavailable) شناخته می شوند.

نوع سوم تستوسترونی است که به پروتئین های SHBG متصل است و برای استفاده در دسترس بدن نیست. با بالا رفتن سن در مردان، میزان SHBG افزایش یافته و سطح تستوسترون متصل به این پروتئین نیز افزایش می یابد. همه این ها را گفتیم که بدانید با یک تست خون می توانید میزان تستوسترون آزاد و سطح کل تستوسترون بدنتان را بفهمید.

سطح تستوسترون در طول زندگی مردان کاهش می یابد

میزان تستوسترون در جریان خون در دهه بیست سالگی مردان به اوج خود می رسد. در سن 30 یا 35 سالگی، سطح تستوسترون هر سال حدود 1٪ کاهش می یابد. این افت تدریجی بخشی طبیعی از پیری است. البته کاهش تستوسترون در مردان جوان دلایل دیگری دارد، مانند:

• اعتیاد به الکل

• اضافه وزن داشتن

• شیمی درمانی

• دیابت

• HIV/AIDS

• اختلالات هورمونی

• بیماری کلیوی

درمان جایگزینی تستوسترون ارتباطی با استروئیدها ندارد

مصرف استروئیدها بدون نسخه و دستور پزشک غیرقانونی است، و به همین خاطر است که بسیاری از مردان فکر می کنند که درمان جایگزینی تستوسترون نوعی درمان غیرقانونی مرتبط با استروئیدهاست اما این دو کاملاً با هم متفاوت هستند. جایگزینی تستوسترون به معنای افزایش سطح تستوسترون بدن از سطح پایین به سطح نرمال است، همان کاری که افراد با سطح هورمون تیرویید پایین یا افراد دیابتی دارای سطح انسولین پایین انجام می دهند.

در سوء مصرف استروئید آنابولی، افراد با سطح تستوسترون نرمال از استروئیدها برای بالا بردن سطح تستوسترون بدنشان استفاده می کنند. اما اگر سطح تستوسترون بدنتان پایین باشد، روش درمانی جایگزینی یا جبران تستوسترون می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد و با امنیت کامل در مراکز درمانی انجام شود.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید