امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273582
۷۷۳
۱
۰
نسخه چاپی

48 نکته برای خرید سهام سودآور در بورس

48 نکته برای خرید سهام سودآور در بورس

سرمایه‌گذاری در بورس نیازمند آموزش است. قوانین و مفاهیم مهم و نکات بسیار زیادی در بورس وجود دارد. اگر بدون آموزش دیدن، در بورس سرمایه‌گذاری کنید سرمایه‌تان را به خطر انداخته‌اید.

نکات هوشمندانه خرید سهام در بورس

1- در بازار افزایشی وقتی قیمت ها به صورت پیوسته بالاتر از خط روند حرکت کنند ولی قدرت این را نداشته باشد تا به خط کانال برسند، علامت این است که روند به زودی در جهت معکوس شکسته می شود و برعکس.

2- در بررسی نمودارهای مربوط به حجم و قیمت، به چرخه های هر سهم یا شرکت نیز توجه نمایید. این امر کمک بسیاری در پیش بینی رفتار آینده سهم دارد. رفتاری که هر سهم در دوره های مشابه سال های گذشته از خود نشان داده به احتمال زیاد تکرار می شود.

3- بعضا در معاملات کوتاه مدت پیش می آید که مدتی باید صبر کنید تا سهام مورد نظرتان شروع به رشد نماید. در این مدت پول شما در آن سهام بلوکه می شود. همیشه مقداری نقدینگی آزاد داشته باشید تا از فرصت های جدید پیش آمده نیز بتوانید استفاده کنید.

4- روندها تا زمانی که عوامل بنیادی بر آنها تاثیر نگذارند، جهت خود را حفظ می کنند.

5- انواع میانگین ها شرایط گذشته و حال سهام را نشان می دهند و به تنهایی چشم اندازی نسبت به آینده سهم به معامله گران نمی دهند. ضمن آنکه بررسی میانگین ها در روندهای خنثی بی فایده است.

6- خرید و فروش پلکانی به این معنی است که با مشاهده اولین اخطار، اقدام به شروع ورود به بازار یا خروج از آن می کنید و با اخطارهای بعدی، فرآیند خرید یا فروش را ادامه می دهید.

7- سه اصل کلی تحلیل تکنیکی به قرار زیر است: همه چیز سهام در قیمت آن نهفته است؛ قیمت سهام بر اساس الگوهای خاصی حرکت می کند و روند قیمت در مواجهه با تغییرات بازار مقاومت می کند؛ روندها در طول زمان قابل تکرار است.

8- بیشتر برگشت های قیمت در ۳۸ درصد و ۵۰ درصد تصحیح فیبوناچی صورت می گیرد. فیبوناچی یکی از ابزارهای حرفه ای تحلیل تکنیکال است.

9- تغییرات حجم زودتر از تغییرات قیمت اتفاق می افتد اما بررسی حجم در درجه دوم اهمیت قرار دارد. حجم، تاییدکننده روند قیمت است.

10- هر اطلاعاتی را که از هر جا به دست می آورید باور نکنید. روحیه کند و کاو داشته باشید، تحقیق کنید و زود به نتیجه نرسید. به یاد داشته باشید که همیشه اطلاعاتی وجود دارد که نادرست است و موجب گمراهی بیشتر معامله گر می شود.

11- گاهی ممکن است پس از خرید سهمی شاهد افت قیمت آن باشید. در این موارد، بلافاصله اقدام به فروش سهم نکنید، ممکن است این وضعیت ناشی از یک اصلاح موقت قیمت باشد.

12- هیچ وقت با هدف دریافت سودهای آنی و کلان، اصول ابتدایی خرید و فروش سهام را زیر پا نگذارید؛ به ریسک آن نمی ارزد.

13- بسیاری از ضرر و زیان هایی که در بورس متحمل می شویم حاصل شتاب زدگی در فرآیند خرید و فروش و تن دادن به احساسات زودگذر است. یادتان باشد که همیشه در بازار سرمایه فرصت وجود دارد بنابراین، از عجله کردن دست بردارید.

14- تحلیل تکنیکال برای پیش بینی آینده از احتمالات سخن می گوید بنابراین، هیچ قطعیتی در آن وجود ندارد.

15- یک چارتیست (تحلیلگر تکنیکال) همیشه باید ابتدا نمودار شاخص کل را بررسی نماید تا برآوردی از کل بازار به دست آورد سپس اقدام به بررسی صنعت مورد نظر و دست آخر نمودار یک شرکت خاص را تجزیه تحلیل نماید.

16- سعی نمایید دلایل خود را برای خرید یک سهم یادداشت کنید. این کار دو حسن دارد: اولا بلافاصله و با کوچکترین ناملایمتی بازار، تصمیم به فروش سهم نخواهید گرفت و ثانیا ممکن است دریابید که دلایل واهی و ضعیفی برای خرید یک سهم دارید و از خرید آن منصرف شوید. دلایل واهی مانند سفارش یک شخص یا یک سایت یا احساسات مثبتی که ما نسبت به بعضی از شرکت ها داریم.

17- بزرگترین راز باقی ماندن در بازار بورس این است که ضرر را محدود کنیم و سریع از معامله ای که وارد ضرر شده است، خارج شویم.

18- سهام شرکت ها مانند انسان ها هستند. خصوصیات کلی مشترک دارند ولی در جزئیات، پیچیده و متفاوتند. بنابراین، رفتار هر سهم را تنها با خود آن سهم مقایسه کنید.

19- در روندهای صعودی سهامی خریداری شود که قدرت نسبی بالا دارد و در روندهای نزولی سهامی فروخته شود که قدرت نسبی پائین دارد. قدرت نسبی، مقایسه نوسان قیمتی یک شرکت با صنعتش یا یک صنعت با کل بازار است.

20- سهام را گران بخرید و گران تر بفروشید. این جمله به این معناست که هر چند در روندهای نزولی نیز می توان سود خوبی کسب کرد، اما بهتر این است که از روند صعودی سهم مطمئن شده سپس اقدام به خرید نمایید.

48 نکته برای خرید سهام سودآور در بورس

21- کسی که مردد است یکی از دو تحلیل بنیادی یا تکنیکی را جهت یادگیری انتخاب نماید، با انتخاب تحلیل تکنیکی احتمال موفقیت بیشتری خواهد داشت، چرا که همیشه عوامل بنیادی تاثیر خود را بر قیمت سهام می گذارد. به همین دلیل، بررسی نمودارها شبیه به راه میانبر است.

22- داشتن روانی سالم و شخصیتی قدرتمند بیش از دانش به فرد سرمایه گذار کمک می کند.

23- همیشه به دنبال خرید سهامی باشید که تاریخچه خوبی داشته باشد.

24- یادگیری تحلیل تکنیکال می تواند تا ۷۰ درصد شانس موفقیت شما را در بورس افزایش دهد. پس برای آن ۳۰ درصد احتمال خطا از قبل برنامه داشته باشید.

25- در بازار بورس غیرممکن وجود ندارد.

26- در هنگام خرید و فروش در بورس به احساس خود اطمینان کنید اما به آن تکیه نکنید.

27- با بررسی قیمت سهام شرکت طی یک دوره پنج ساله سقف و حداقل قیمت آن را بدست آورید این روش می تواند تا حدودی در خصوص قیمت آینده شرکت شما را راهنمایی نماید.

28- توجه کنید که بر اساس اصول اقتصادی درکشور ما چون بازارهای قدرتمندی چون بازار ارز و مسکن و.. وجود دارد هر روز باید منتظر کاهش یا افزایش قیمت سهام باشید لذا به رکود یا رونق بازار سهام توجه کنید، چون سرمایه گذاران همیشه سرمایه خود را جابجا می کنند بخصوص در کشورهای با تورم بالا.

29- توجه کنید که شرکت هایی که قیمت محصولات آنها توسط دولت کنترل می شود یا از مدیران ضعیفی برخوردار هستند خرید سهام از این شرکت ها را با احتیاط انجام دهید.

30- منتظر ترازنامه ها و صورت های سود و زیان خوب باشید.

صورت سود و زیان و ترازنامه حاوی اطلاعات بسیار مهمی در مورد شركت هستند. یكی از مسایل مهم حاشیه ی سود شركت است. حاشیه ی سود شركت نشان دهنده ی توانایی شركت در بهره گیری درست از منابع است. به عنوان مثال اگر دو شركت 10 میلیارد تومان فروش داشته باشند ولی یكی 8 میلیارد و دومی 4 میلیارد تومان هزینه كنند، مطمئنا دومی بهتر است. مساله مهم دیگر بدهی شركت هاست. بدهی بالا همیشه هم برای ما و هم برای شركت ها خطرناک است.

31- سهام را بر اساس معیارهایی مناسب مقایسه كنید : سهام شركت ها را می توان براساس معیارهای مناسب مقایسه كرد. به عنوان مثال معیارهایی مانند P/E ،ارزش كنونی جریان نقدی آتی، نسبت قیمت به ارزش دفتری و درصد افزایش سود همگی معیارهای خوبی برای مقایسه ی سهام هستند.

32- بر سهام سودده خود بیافزایید : همواره در هر فعالیت اقتصادی باید بخش های سودده را تقویت و بخش های زیان ده را تعطیل كرد. در سهام نیز همین مساله وجود دارد. باید سهام زیان ده را فروخت و سهام سودده را افزایش داد. به این ترتیب از زیان های زیاد و كوچك و سودهای كم و بزرگ برخوردار خواهید شد. برای بررسی شركت ها نیز روش های متعددی وجود دارد. برخی مانند اونیل قیمت را عامل اصلی دانسته و تا زمان افزایش قیمت آن را نگه می دارند. ولی كسی مانند وارن بافت تا زمانی سهم را نگه می دارد كه وضعیت صورت های مالی آن مناسب بوده و مدیران با سهامداران رو راست باشند.

33- دلیل روشن و مشخص برای خرید سهم داشته باشید : همواره باید دلیلی روشن و مشخص برای خریدهای خود داشته باشید. این كه براساس حرف مردم و شایعات و مواردی از این قبیل سهمی را بخرید همانقدر كار درستی است كه براساس حرف بچه های كودكستان بخرید. اگر از بزرگانی مانند وارن بافت، لینچ و اونیل بپرسید چرا سهمی را خریده اند در چند ثانیه دلیل آن را به شما خواهند گفت. دلیل شما می تواند بسیار متنوع باشد ولی باید چیزی روشن و مشخص و نه براساس حدس و گمان باشد.

34- راهبرد خود را با معیاری اثبات شده و قابل اندازه گیری مشخص کنید مهم نیست كه راهبرد معاملاتی شما چیست. مهم آن است كه راهبرد شما باید به نحوی مشخص قابل اندازه گیری و تعریف باشد. همه ما به نحوی در معرض تصمیم-گیری های احساساتی قرار داریم ولی می توانیم همواره به حرف عقل گوش كنیم. به همین دلیل راهبرد شما باید غیرمبهم و واضح باشد و دقیقا براساس پارامترهایی عددی و صریح اجرا شود.

35- بافت مالی شرکت : بافت تأمین مالی، که شامل بدهی ها و حقوق صاحبان سهام است، تأثیر به سزایی در عملکرد و سودآوری شرکت دارد. هرچه بدهی بیشتر باشد، به خاطر خاصیت اهرمی بدهی، سودآوری نیز بالاتر خواهد بود، ولی خطر ناتوانی شرکت در ایفای تعهداتش نیز بیشتر می شود. بنابراین ریسک شرکت نیز بالاتر خواهد بود .

36- ثبات نسبی سودآور : استناد به سود هر سهم در یک سال ، لزوما مبنای صحیحی برای ارزیابی سهام نیست. چرا که ممکن است ، سود سال بعد بسیار کمتر از آن باشد. معیار مهم دیگری که به هنگام تحقیق در بازده جاری سهام باید در نظر داشت، ثبات نسبی سودآوری هر سهم است. لازم به یادآوری است هر چه میزان انحراف سودآوری سال های گذشته و یا سودهای احتمالی آینده ، نسبت به میانگین سود یا سود مورد انتظار، بیشتر باشد، ریسک سهم بالاتر و ارزش آن کمتر خواهد بود، بر عکس هر چه روند سوددهی سال های گذشته و آتی از ثبات بیشتری برخوردار باشد، ریسک کمتر و ارزش سهم بالاتر خواهد بود. با توجه به این که سرمایه گذاران در ارزیابی سهام تقریبا از ضریب قیمت یکسانی در صنایع مختلف استفاده می کنند در میان اوراق بهاداری که با یک ضریب قیمت بر درآمد (P/E) یکسان ارزیابی شده اند ، ورقه بهاداری که از سودهای با ثبات تری برخوردار است ، به دلیل اینکه ریسک کمتری دارد، مطلوب تر است.

37- مواظب كاهش ارزش سهام مورد علاقه خود باشيد: همواره دو گروه از عوامل هستند كه در كاهش ارزش سهام دخالت دارند.

گروه اول كه بسيار با اهميت می باشد، وضعيت كلی اقتصاد و در دوره مورد بررسی است. مواردی مانند نرخ بهره، نوسان در ارزش پول و سطح عمومی اعتماد به سهم مورد نظر در جامعه.

گروه دوم كاملا به شركت ها و موسسات عرضه‌كننده سهام باز مي گردد. بازتاب های صورت های مالی شركت ها اثرات ويژه در صعود و نزول قيمت های سهام در بازار سرمايه دارند. مواردی مانند جريان نقدينگی شركت، توانايی ساختار مديريت شركت، تاريخ شروع و فعاليت شركت، رقبا و سطح بدهی شركت و ميزان تاثير آن در عملكرد شركت، تماما به صورت مستقيم در ارزش يك سهم تاثير دارند.

زمانی كه قيمت سهام يك شركت كاهش می يابد، بهتر است سهامداران يا آنانی كه در حال مطالعه هستند، موارد بالا را مورد مطالعه قرار دهند تا مشخص گردد كه آيا عامل نزول قيمت وضعيت عمومی بازار بوده يا اينكه شرايط خاص موسسه يا شركت عامل آن می باشد. مهمترين سوال سهامداران يا علاقمندان از خودشان اين است: آيا وضعيت چهره موسسه را دگرگون مي سازد؟ و اين خوشايند است؟ آيا ديگر سهام موجود در تابلوی اعلانات سهام نيز به همين اندازه دچار تغيير خواهند شد؟ اگر برداشت شما از اين وضعيت زيان پايدار مي باشد، سريع تصميم بگيريد. زمان فروش و تعويض سهام فرا رسيده است. زمان سنجی و سرعت عمل در خريد و فروش بسيار با اهميت می باشد.

38- در صورت توانايی به گروه مديران توجه كنيد. آيا از قابليت كافی برای هدايت شركت برخوردار هستند؟ آيا هدف شركت به صورت روشن تعيين شده است.

39- عمده ريسك و مخاطره شركت چيست؟ آيا قادر است به راحتی آن را مديريت كند، يا در اين رابطه مشكلی وجود دارد؟ در اين جا بهتر است برای مطمئن شدن بيشتر دوباره به گزارشات بازگشت داشته باشيم. نظرات مديريت در اين مرحله بسيار روشن كننده است. اينكه شركت در برابر آينده چه عرض اندامی خواهد داشت.

40- اولین قانون برای فروختن سهم، افت ۸ درصدی نسبت به قیمت خرید است. ( البته این نکته کاملا تجربی بوده و دلیل علمی ندارد و لزوما نباید همه آنرا رعایت کنند). اگر سهمی از نظر بنیادی و همچنین تکنیکال (روند قیمتی و جو بازار) شرایط مطلوبی داشته باشد به ندرت دچار افت بیش از این مقدار خواهد شد. اساس این گفته از آنجا می آیند که هرگاه سهمی دچار کاهش شدید قیمتی می شود علتش از بین رفتن انتظارات مثبت در خصوص آن سهم در میان سهامدارانش می باشد. معمولا برگشت سهم به سطح قیمتی گذشته در این مواقع کار دشواری خواهد بود. تاکید می کنم دقت در هنگام خرید درصد بالای از مشکلات در هنگام فروش سهم را کاهش خواهد داد.

48 نکته برای خرید سهام سودآور در بورس

نکته : قانون ۸ درصد زیان فقط برای زیان نسبت به قیمت خرید محاسبه می شود.

41- هرگاه قیمت سهامی که در حجم بالا در حال معامله می باشد روندی نزولی دارد، این مساله می تواند نشانه ای برای شروع روند منفی سهم باشد. معمولا افزایش حجم معاملات در هنگامی که روند قیمتی سهم منفی است نشانه خروج سرمایه گذاران حرفه ای است.

42- کاهش حجم معاملات هنگامی که قیمت سهم رو به افزایش است نشانه عدم ادامه خرید سهم توسط سرمایه گذاران حرفه ای است.

43- نسبت تعداد روزهای متوالی که قیمت سهم روند نزولی دارد به تعداد روزهای متوالی که قیمت سهم روند صعودی دارد در هنگامی که قیمت سهم در حال تغییر جهت باشد، افزایش می یابد.

NR= تعداد روزهای متوالی افزایش قیمت / تعداد روزهای متوالی کاهش قیمت

هرگاه NR افزایش یافت بدین معنی است که روند رو به رشد قیمتی در حال متوقف شدن و روند منفی به زودی آغاز خواهد شد.

44- بازار را تحلیل کنیم و نه یک سهم خاص را : یکی از نکات مهم در یافتن نقطه فروش تحلیل کل بازار است و نه یک سهم به تنهایی. در مواقعی که جو بازار به صورت کلی منفی باید حتی اگر سهم مناسبی را هم انتخاب کرده باشیم احتمال پیروی از جو منفی بازار زیاد خواهد بود. در این میان بررسی جو روانی صنعت مورد نظر نیز توصیه می شود.

45- همیشه مراقب وضعیت صنعت باشیم و در صورت مشاهده اولین نشانه های ضعف در روند سودآوری و افت شاخص صنعت اقدام به فروش سهم نماییم.

46- بدانیم چه زمانی باید جلوی زیان را بگیریم : روند منفی سهام قسمتی از رویه طبیعی بازار سهام می باشد. اگر انتخاب سهام و قیمت خرید آن به هر دلیلی اشتباه باشد، باید بدون درنگ و به دور از هرگونه تعصب نسبت به فروش سهم اقدام نماییم. جلوی زیان را گرفته و به سرمایه گذاری خود در سهام برتر ادامه دهیم.

اشتباهی که به کرات در بازار مشاهده کرده و البته خودم گاها مرتکب این اشتباه شده ام این است که هنگامی که با ضرر و زیان در خرید سهام مواجه شده ایم، اقدام به فروش نکرده و منتظر می مانیم تا بازار مثبت شود و آن سهم حداقل به قیمت خریدمان برسد. به عنوان مثال فرض کنید یک میلیون تومان از سهام شرکت ذوب آهن اصفهان را خریداری کرده ایم. در حال حاضر سرمایه گذاریمان %۱۰ زیان داشته و پولمان به مبلغ نهصد هزار تومان کاهش یافته است. شاید بهتر باشد به جای آنکه منتظر باشیم تا سهم ذوب که دارای جو مثبتی هم نیست ۱۰ درصد رشد نماید، اقدام به فروش آن کرده و سهمی را خریداری نماییم که اکنون در حال رشد می باشد. با این کار می توانیم از زمان و بازار بهترین استفاده را بکنیم و اگر مجدد سهام شرکت ذوب آهن جو مثبت و رو به رشدی را داشت در قیمت مناسب اقدام به خرید نماییم.

47- قدرت نسبی : استفاده از خط قدرت نسبی یا RSI نیز یکی دیگر از روش های تشخیص زمان تغییر جهت قیمت است. در واقع پس از یک دوره رشد قیمت هر گاه قیمت به یک رکود تازه دست پیدا کرد در حالیکه RSI کاهش یافت ، این بدان معناست که سهام در حال تغییر جهت می باشد. این بدان معناست که قیمت به یک نقطه رکود دست بافته است اما قدرت نسبی سهم برای افزایش بیشتر کاهش یافته است و بنابراین قیمت به زودی تغییر خواهد یافت.

48- خط میانگین متحرک : خط میانگین متحرک همان قیمت سهام است اما به جای آنکه قیمت را در یک لحظه نشان دهد آنرا در یک دوره زمانی نشان می دهد. میانگین متحرک، میانگین قیمت سهم در یک دوره زمانی است. مثلا میانگین متحرک ۱۳ روزه، میانگین قیمت سهام در ۱۳ روز گذشته می باشد. میانگین متحرک ۲۶ روزه معمولا به عنوان خطی که بیانگر حداقل قیمت سهم و نقطه حمایت قیمت می باشد، تلقی می گردد. هرگاه قیمت سهم این کف قیمتی را می شکند و یا پایین تر می آید بیانگر آنست که بازار دیگر رقبتی به این سهم ندارد.

منبع

نکات هوشمند برای خرید سهام سودآور | تیم فانوس

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید