امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278694
۱۱۱۰
۲
۱
نسخه چاپی

حقایقی درباره فمینیسم: 49 حقیقت فمنیستی

اصطلاح "فمینیسم" در دهه 1890 در زبان انگلیسی ظاهر شد، اگرچه مبارزه آگاهانه زنان با تبعیض و جنسیت بسیار قدیمی تر است.

حقایقی درباره فمینیسم: 49 حقیقت فمنیستی

حقایقی درباره فمینیسم

1. اصطلاح "فمینیسم" در دهه 1890 در زبان انگلیسی ظاهر شد، اگرچه مبارزه آگاهانه زنان با تبعیض و جنسیت بسیار قدیمی تر است.

2. هدف اولیه فعالیت های فمینیستی مدرن این بود که باور اولیه مدرن (1550-1700) را که جامعه بر اساس حکومت پدر بنیان گذاشته شده بود برطرف کند. این بدان معنا بود که مرد رئیس خانواده بود ، همانطور که پادشاه رئیس دولت و عیسی رئیس کلیسا بود. در نتیجه ، زنان از حقوق رسمی بسیار کمی برخوردار بودند و در قانون نماینده نبودند. یکی از رویدادهای سیاسی که این اعتقاد را به چالش کشید ، به موفقیت رسیدن ملکه الیزابت اول به تاج و تخت انگلیسی بود.

3. در سطح جهان، حدود 1زن از هر 3 زن در طول زندگی خود مورد ضرب و شتم یا تجاوز قرار می گیرد.

4. وکیل آمریکایی مارتا رایت گریفیتس در سال 1964 به عنوان بخشی از قانون حقوق مدنی به اعمال قانون تبعیض جنسی کمک کرد. هدف این عمل کمک به محافظت از زنان در برابر تبعیض در کار و زندگی روزمره آنها است.

5. تقریباً 38 درصد از کل قتل زنان در سراسر جهان توسط همسران آنها انجام می شود.

6. اولین زن آمریکایی که جایزه صلح نوبل را دریافت کرد جین آدامز (1860-1935) بود. او همچنین بنیانگذار حرفه مددکاری اجتماعی در ایالات متحده محسوب می شود.

7. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد ، 99.3 درصد از زنان و دختران در مصر مورد آزار جنسی قرار گرفته اند.

8. بیش از 130 میلیون زن در جهان مورد عمل ختنه زنان قرار گرفته اند. این زمانی است که در دختران یا قسمتی از کلیتوریس یا تمام آن را بدون بیهوشی قطع می کنند. حتی اغلب، بخشی از واژن آنها نیز دوخته شده است.

9. در 10 کشور، زنان از نظر قانونی ملزم به اطاعت از شوهران خود هستند. تنها 76 کشور دارای قانونی هستند که مستقیماً خشونت خانگی را مورد هدف قرار می دهد. فقط 57 مورد از آنها شامل سوء استفاده جنسی است.

10. در سراسر جهان، فقط 24 درصد از وظایف مدیریت ارشد بر عهده زنان است.

11. تعریف «فمینیسم» مملو از اختلاف نظرها و چالش هایی است، از جمله اینکه چه کسانی را باید شامل شود، چه چیزهایی را کنار بگذاریم و چه موضوعات وحدت بخش فمینیسم را تشکیل دهد. به طور کلی، فمینیسم "مبارزه برای پایان دادن به ستم جنسیتی" است.

12. برخی از هنرمندان فمینیست، مانند آنجلا کارتر (1940–1992) از تصاویر گروتسک در هنر خود برای افشا و نقد تصاویر قابل قبول از "بدن زنانه" استفاده می کنند.

13. برخی از فمینیست ها، استدلال می کنند که آزادی مردان باید در اهداف فمینیسم گنجانده شود زیرا مردان نیز از نقش های جنسیتی سنتی آسیب دیده اند.

14. در سال 1950، زنان کمتر از 2 درصد از ارتش ایالات متحده را تشکیل می دادند. در حال حاضر، حدود 14 درصد از اعضای فعال در نیروهای مسلح ایالات متحده را زنان تشکیل می دهند.

15. تقریباً 1.2 میلیون کودک در سراسر جهان قربانی قاچاق انسان هستند و بیش از 80 درصد آنها دختر هستند.

16. اولین زنی که دوید و مسابقه ماراتن بوستون را به پایان رساند روبرتا گیب در سال 1966 بود.

17. کنگره ایالات متحده از نظر تعداد اعضای زن در نیمه پایینی دولت های ملی در سراسر جهان قرار دارد.

18. در طول 50 سال گذشته 52 کشور از جمله هند، بنگلادش، سریلانکا، پاکستان، لیبریا و چین دارای رئیس دولت زن بوده اند. با این حال، ایالات متحده از جمله کسانی است که هرگز چنین نکرده است.

19. کتابی در سال 1837 با عنوان ورزش برای خانم ها به زنان توصیه می کرد که از اسب سواری خودداری کنند زیرا قسمت پایین بدن را تغییر شکل می دهد. این کتاب تنها یکی از کتاب‌های بسیاری در دوران ویکتوریا بود که استدلال می‌کرد زنان باید از انجام فعالیت‌های شدید یا ورزش اجتناب کنند.

20. اولین رمان جهان، داستان جنجی، توسط زنی به نام موراساکی شیکیبو در اوایل قرن یازدهم منتشر شد.

21. زنان بیشتر از مردان موفق به دریافت دیپلم دبیرستان می شوند. علاوه بر این، بیش از 60 درصد از مدارک دانشگاهی در ایالات متحده به زنان اعطا می شود.

حقایقی درباره فمینیسم: 49 حقیقت فمنیستی

22. اولین زنی که جایزه پولیتزر را دریافت کرد، ادیت وارتون در سال 1921 برای رمان خود به نام عصر بی گناهی بود.

23. تنها زنی که برنده دو جایزه نوبل شد، ماری کوری (1867-1934) بود. اولین جایزه او برای فیزیک و دومین جایزه او برای شیمی بود.

24. در عربستان سعودی زنان اجازه رانندگی ندارند. با این حال، زنان سعودی در حال حاضر این قانون را به چالش می کشند.

25. در یمن زنان اجازه ندارند بدون شوهر از خانه خارج شوند.

26. هاتشپسوت (1508-1458 قبل از میلاد) یکی از قدرتمندترین، مولدترین و موفق ترین زنان در دنیای باستان بود. او بیش از 20 سال سلطنت کرد، اگرچه تصاویر او بعداً بر روی معابد و کتیبه ها مخدوش شد، به احتمال زیاد به عنوان تلاشی برای پاک کردن او از تاریخ.

27. اولین زن در دوران مدرن که به عنوان یک رهبر منتخب بر کشوری حکومت کرد سیریماوو باندارانایکه از سریلانکا بود که در سال 1960 به عنوان نخست وزیر انتخاب شد و سپس در سال 1970 مجدداً انتخاب شد.

28. اولین زنی که برای ریاست جمهوری ایالات متحده نامزد شد، ویکتوریا وودهول (1838-1927) بود. او در سال 1872 تحت انجمن ملی حق رأی زنان نامزد انتخابات شد. در حالی که زنان قادر به رای دادن نبودند، هیچ قانونی وجود نداشت که آنها را از کاندیداتوری منع کند.

29. اولین کشوری که در دوران مدرن به زنان حق رأی اعطا کرد، نیوزیلند در سال 1893 بود.

30. در سال 1770، پارلمان بریتانیا لایحه ای را پیشنهاد کرد که زنانی که آرایش می کنند باید به دلیل جادوگری مجازات شوند.

31. مارگارت سانگر، فعال کنترل بارداری، در سال 1916 به دلیل توزیع اطلاعات در مورد پیشگیری از بارداری در کلینیک کنترل بارداری خود (اولین کلینیک در ایالات متحده) دستگیر شد. کنترل بارداری هنوز یک موضوع بحث برانگیز است و برخی گروه ها همچنان به ممنوعیت آن ادامه می دهند.

32. در اکوادور، سقط جنین غیرقانونی است مگر اینکه شما "دیوانه" یا "احمق" باشید. علاوه بر این، قانون اغلب برای جرم انگاری سقط جنین استفاده می شود.

33. در عربستان سعودی و مراکش، قربانیان تجاوز جنسی را می توان به جرمی متهم کرد، مانند داشتن رابطه جنسی غیرقانونی. به طرز غم انگیزی، یک دختر 16 ساله در مراکش پس از آن که قاضی او را مجبور به ازدواج با متجاوز خود کرد، طبق قانونی که در صورت ازدواج طرفین، اتهامات تجاوز جنسی را رد می کند، خودکشی کرد.

حقایقی درباره فمینیسم: 49 حقیقت فمنیستی

34. در سال 2014، حدود 14 میلیون دختر در سراسر جهان، که برخی از آنها 8 سال سن داشتند، ازدواج کردند.

35. زنان چندین فناوری مهم از جمله برف پاک کن، ماشین تراش صنعتی، کاغذ مایع، سوتین، شیشه غیر بازتابنده، ماشین ظرفشویی، پوشک های یکبار مصرف، روش های تصفیه نفت و موارد دیگر را اختراع کرده اند.

36. اولین زنی که یک ملت اسلامی را رهبری کرد، بی نظیر بوتو بود که در سال 1988 در سن 35 سالگی، اولین و تنها نخست وزیر پاکستان شد. او در سال 2007 پس از خروج از یک تجمع سیاسی توسط یک خودروی بمب گذاری شده ترور شد. در سال 2008، او یکی از هفت نفری بود که جایزه سازمان ملل را در زمینه حقوق بشر دریافت کردند.

37. جنبش فمینیستی معمولاً به سه موج طبقه بندی می شود. موج اول با جنبش حق رأی و مبارزه برای گسترش حق رأی به زنان در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم آغاز شد. موج دوم از اواسط دهه 1960 تا اواخر دهه 1970 شروع شد که با بحث هایی در مورد سقط جنین و دستمزد برابر همراه بود. موج سوم در اوایل دهه 1990 آغاز شد و با ظهور فمینیسم های جایگزین، مانند فمینیسم دگرباش و غیرسفید، همراه است.

38. عمده‌ترین آثار فلسفی فمینیستی عبارتند از: تأیید حقوق زنان (1792)، انقیاد زنان (1869)، خاستگاه خانواده، مالکیت خصوصی و دولت (1884)، جنسیت دوم (1949)، راز زنانه (1949). 1963)، دیالکتیک جنسی: موردی برای انقلاب فمینیستی (1970)، ایجاد پدرسالاری (1986)، و مشکلات جنسیتی (1990).

39. عموماً تصور می شود که انتشار کتاب دفاع از حقوق زنان (1792) اثر مری ولستون کرافت اولین تلاش آگاهانه برای درگیر شدن جدلی با موضوعات تبعیض بر اساس جنسیت است. او آن را به عنوان پاسخی به استدلال ژان ژاک روسو، فیلسوف سوئیسی-فرانسوی نوشت که زنان احساساتی و بی‌اهمیت هستند و فقط می‌توانند موقعیتی زیردست از شوهران خود داشته باشند.

40. برخی فمینیست ها استدلال کرده اند که هم ستم استعماری و هم فمینیسم غربی، زنان پسااستعماری را به حاشیه رانده است. در پاسخ، انواع جایگزینی از فمینیسم، مانند فمینیسم سیاه و پسااستعماری، فمینیسم جهان سوم، فمینیسم بومی، فمینیسم آفریقایی، استیوانیسم، نگوفمینیسم، فمینیسم، فمینیسم فراملی و زن گرایی آفریقایی پدید آمده است.

41. زنان در عربستان سعودی یا شهر واتیکان حق رای دادن ندارند.

42. در اوایل قرن نوزدهم، زنان متاهل در اروپا و ایالات متحده هیچ هویت قانونی جدا از شوهران خود نداشتند. این بدان معناست که زنان نمی توانند در یک دعوا شرکت کنند، در هیئت منصفه شرکت کنند، در صورت بیوه شدن، مالکیت داشته باشند یا وصیت نامه بنویسند. حضانت نیز معمولاً به پدر فرزندان داده می شد.

43. در برخی از بخش‌های هند، قوانین ایمنی جاده‌ای برای زنان اعمال نمی‌شود - معافیت‌هایی که سالانه هزاران زن را می‌کشند یا مجروح می‌کنند.

44. اشکال مختلفی از فمینیسم وجود دارد، از جمله فمینیسم همجنسگرایی (مدعی است که دگرجنس گرایی ستم جنسی زنان را تداوم می بخشد)، فمینیسم فرهنگی (زنان از یکدیگر جدا بوده اند و به حقارت خود متقاعد شده اند)، فمینیسم سوسیالیستی (زنان به دلیل فقدان آموزش و تبعیض اجتماعی عقب مانده اند. فمینیسم مارکسیستی (تقسیم کار و عدم حمایت از مادران شاغل، آنها را از کار مولد محروم می کند) و فمینیسم رادیکال (مخالف ازدواج و مردسالاری).

حقایقی درباره فمینیسم: 49 حقیقت فمنیستی

45. در یمن، زنان تنها «نیم شاهد» در نظر گرفته می‌شوند. این به این معنی است که شهادت یک زن مجرد جدی گرفته نمی شود مگر اینکه با حرف مرد پشتیبانی شود. علاوه بر این، زنان به هیچ وجه نمی توانند در موارد زنا، افترا، دزدی یا لواط شهادت دهند.

46. مادران نوزادان در 188 کشور دارای مرخصی استحقاقی هستند. فقط 9 کشور این کار را نمی کنند: جزایر مارشال، میکرونزی، نائورو، نیوئه، پالائو، پاپوآ گینه نو، سورینام، تونگا و ایالات متحده.

47. معرفی قرص های ضد بارداری در سال 1965 به زنان کمک کرد که بین شغل تمام وقت و مادری انتخاب کنند یا هر دو را انجام دهند.

48. زنان شاغل تا 2/3 ساعات کار جهانی را عهده دار هستند، اما تنها 1/10 از درآمد جهانی را به دست می آورند.

49. برخی از فمینیست ها، تلاش کرده اند تولید پورنوگرافی را نقض حقوق شهروندی کنند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید