امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282766
۵۷۶
۱
۰
نسخه چاپی

5 راز تاریخی که هنوز کشف نشده است

هرچه تاریخ‌نگاران و محققین تلاش می‌کنند بازهم قسمتی از تاریخ باقی می‌ماند و رمزگشایی آن غیر ممکن است. قسمتی که همیشه پای یک فضایی را به میان می‌آورد!

5 راز تاریخی که هنوز کشف نشده است

ماشین آنتیکیترا، کامپیوتری مرموز از اعماق تاریخ

ماشین آنتیکیترا موسوم به اولین کامپیوتر آنالوگ که برای انجام محاسبات وقایع نجومی طراحی شده است. در سال ۱۹۰۰ میلادی توسط یک گروه یونانی از یک کشتی غرق شده در اطراف جزیره آنتیکیترا کشف شد.

 این ماشین یک رایانهٔ آنالوگ باستانی مربوط به دوره هلنیستی و اوایل قرن یکم قبل از میلاد مسیح است.ماشین آنتیکیترا به منظور انجام محاسبات مربوط به اخترشناسی طراحی شده است. این دستگاه به عنوان کهن ترین نمونه دستگاهی که در آن چرخ‌دنده به کار رفته است شناخته شده است و گاهی از آن با عنوان نخستین رایانه آنالوگ نام برده می‌شود.

5 راز تاریخی که هنوز کشف نشده است

کتاب وونیک

دست‌نوشتۀ وُینیچ، مجلدی متعلق به اوایل قرن پانزدهم است که در کتابخانۀ باینِکی در دانشگاه ییل نگهداری می‌شود. این کتاب، با متن دوار و تصویرسازی‌های رنگی‌اش، در نگاه اول شبیه به تمامی نسخه‌های این‌چنینی به نظر می‌رسد. اما، به‌محض شروع، در برابر خوانده‌شدن مقاومت می‌کند. هیچ عنوان یا نویسنده‌ای در کار نیست. به زبانی خارجی نیز نوشته نشده است، بلکه زبانش کاملاً ناشناخته است و بااینکه تصاویرِ آن انگار گیاهان، ستاره‌ها و حمام‌ها هستند، در واقعیت، هیچ نظیری در جهانِ شناخته‌شده ندارند.

محققانْ قرن‌ها برای کشف رمز آن تلاش کرده‌اند. باور برخی این است که نوشتۀ راجر بیکنِ فیلسوف است، درحالی‌که دیگرانی اصرار دارند که این دست‌نوشته باید هدیۀ آدم‌فضایی‌ها به بشریت باشد. متفکرانِ بدبین‌تر اعتقاد دارند این دست‌نوشتهْ حُقه‌ای بیش نیست که احتمالاً شارلاتان‌های قرون‌وسطاییْ آن را خلق کرده‌اند. اما مهم نیست که با چه شدتی به‌دنبال معنای آن باشیم، کتاب از گردن‌نهادن به معنا سر باز می‌زند: این اثر کاملاً فهم‌ناپذیر است.

5 راز تاریخی که هنوز کشف نشده است

خطوط نازکا

در ۴۰۰ کیلومتری جنوب شرقی لیما در جایی بین شهرهای نازکا و پالیا، صحرایی غیر قابل کشت به نام نازکا وجود دارد که در دل خود جاذبه‌ای خاص و شگفت‌آور را جای داده است. در این بیابان بزرگ در مساحتی حدود ۵۰۰ کیلومتر مربع، صدها خطوط مختلف را می‌بینید که به شکل‌های خطوط هندسی، انسان، حیوانات و حشرات کشیده شده‌اند.

5 راز تاریخی که هنوز کشف نشده است

معبد ساکسی‌هومان

ساکسی هوآمان بدون تردید عجیب ترین قلعه مرموز در ناحیه آندیز ( محلی که سلسله جبال آند قرار دارد، در آمریکای جنوبی ) است . بناهای سنگی در هوآمان به وسیله سنگ کاران بسیار ماهر ساخته شده است و جای تعجب است که آن ها واقعا که بودند ؟ آن ها سنگ هایی با وزن صدها تن یا خیلی بیشتر را به راحتی حرکت می داده اند ، دلیلش تعداد بسیار زیاد این بناها و سنگ های عظیم به کار رفته در آن ها است، نه تنها آن ها را در آمریکای جنوبی شاهد هستیم بلکه از مصر گرفته تا لبنان، چین، هند و خلاصه در بیشتر نقاط دنیا این بناهای سنگی عظیم را مشاهده می کنیم ، در واقع ما با رازی روبرو هستیم که حل آن غیر ممکن به نظر می رسد .

نمونه عجیبی در این زمینه سازه پلکانی در ساکسی هوآمان است که برعکس ساخته شده، این سازه که تصویرش را در بالا مشاهده نمودید چگونه ساخته شده است ، یه صورت برعکس ؟ یا اول ساخته شده بعد برعکس شده ، آیا می دانید وزنش چقدر است؟ مضافاً سنگ ها از جنس سنگ بسیار سخت گرانیت است .

ما که جای خود داریم، الان باستان شناسان برای دهه ها نتوانسته اند راز آن را برملا سازند، یک نظریه می گوید شاید سیلی ویرانگر در آن زمان ها آمده و آنرا برگردانده، اما چرا الباقی بناهای کوچکتر چنین نشده اند و سالم سرجایشان هستند .

برخی مثل پروفسور جان پییر پروتزن معمار می گویند که حرکت این سنگ های عظیم به وسیله استفاده از سطح شیب دار در سرجایشان قرار داده شده اند . البته به قول او سطوح شیب دار استفاده شده بسیار پیچیده و ماهرانه طراحی شده بودند . اما این بناها توسط چه تمدن یا افرادی ساخته شدند، برخی می گویند آن ها کار مردمان تمدن اینکا است، ولی برخی باستان شناسان معتقدند آن ها خیلی پیشتر از اینکاها نیز موجود بوده اند، که اگر باور این دسته را بپذیریم، موضوع پیچیده تر نیز می شود، مردمانی در ده هزار سال پیش؟

ماجرای کشف شهر گمشده هراکلیون

ماجرای کشف شهر گمشده هراکلیون

باستان‌شناسان بالاخره موفق شدند شهر بندری افسانه‌ای هراکلیون را که قرنها پیش در دل آب‌های مدیترانه غرق شده بود به زندگی برگردانند. طی قرن‌ها تنها شاهد برای وجود شهر بندری هراکلیون، تعداد انگشت شماری متون باستانی باقی مانده و نوشته‌هایی به خط هیروگلیف بود. این متون بندر هراکلیون را در روزهای اوجش که به آخرین دوره سلطنت فراعنه در مصر برمی گشت، دروازه ورود به این سرزمین باستانی و به شکل باورنکردنی ثروتمند توصیف می‌کردند.

حدود ۱۲۰۰ سال پیش، مجسمه‌های غول پیکر شهر هراکلیون، ورود کشتی‌ها را به این بندر خوش‌آمد می‌گفتند. در آن زمان هراکلیون به خاطر موقعیت جغرافیایی‌اش به یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری دریای مدیترانه تبدیل شده بود. کشتی‌ها برای لنگر انداختن در این بندر، پشت سر هم صف می‌کشیدند. می‌گویند که هلن تروا و هرکول، قهرمان یونانی در این شهر قدم گذاشته‌اند.

  • منبع
  • ویکی گرام
  • ترجمان علوم انسانی
  • اینفو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید