امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280512
۲۵۱
۱
۰
نسخه چاپی

5 نکته از اولین سفر ریاست جمهوری بایدن به خاورمیانه

5 نکته از اولین سفر ریاست جمهوری بایدن به خاورمیانه

رئیس جمهور جو بایدن روز شنبه یک سفر چهار روزه به اسرائیل و عربستان سعودی انجام داد که اولین سفر او به خاورمیانه از زمان تصدی ریاست جمهوری است.

رئیس جمهور سفر خود را با دیدار با رهبران رژیم صهیونیستی برای گسترش روابط امنیتی با ملت و بحث در مورد مقابله با تلاش های ایران برای بی ثبات کردن منطقه آغاز کرد. وی سپس به جده، عربستان سعودی رفت و در آنجا تلاش کرد تا به رهبران منطقه - و بقیه جهان - اطمینان دهد که دولت او همچنان متعهد به مشارکت فعال در خاورمیانه است و اجازه نمی دهد روسیه یا چین نفوذ ژئوپلیتیکی خود را گسترش دهند.

او روز جمعه به دنبال از سرگیری روابط با سعودی‌ها بود زیرا خواهان راه‌هایی برای کاهش قیمت بالای گاز در آمریکا است که به کاهش قابل توجه محبوبیت بایدن کمک کرد.

این از سرگیری با نکوهش شدید با یک ضربه مشت با محمد بن سلمان که همچنین به عنوان MBS شناخته می شود که ایالات متحده او را به تحریم قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار متهم کرده است، آغاز شد. بایدن گفت که قتل خاشقجی را مستقیماً با ولیعهد در میان گذاشته و معتقد است که MBS مسئول آن بوده است، زیرا او بر تعهد ایالات متحده به حقوق بشر تأکید کرده است.

در اینجا پنج نکته از این سفر آورده شده است:

برخورد مشتی بایدن با محمد بن سلمان یا MBS نشان دهنده تغییر مجدد در روابط آمریکا و عربستان است

پیش از عزیمت وی به خاورمیانه، مقامات دولت به سی ان ان گفته بودند که پس از سال ها تنش پس از قتل خاشقجی، به دنبال بازسازی کامل روابط آمریکا و عربستان هستند. یک مشت در مقابل دوربین ها بین بایدن و ولیعهد به زیبایی نماد آن لحظه بود.

به نظر می‌رسید که دیدارهای جده تا حد زیادی با برنامه‌ریزی مجدد روابط ایالات متحده با پادشاهی همراه بود و بایدن چندین زمینه جدید همکاری را با هدف تغییر شکل روابط ایالات متحده و عربستان سعودی اعلام کرد. اما تصاویر تعاملات ظاهراً جذاب بایدن با ولیعهد بیشترین توجه را به خود جلب کرد.

رئیس جمهور به شدت - از جمله توسط دموکرات های همکار - به دلیل مشت زدن به محمد بن سلمان در اولین تعامل حضوری آنها در جده مورد انتقاد قرار گرفت. منتقدان استدلال می‌کردند که این ضربه مشت به بازسازی شهرت رهبر 36 ساله در صحنه جهانی کمک کرد، درست بیش از یک سال پس از اینکه ایالات متحده گزارش اطلاعاتی را از طبقه‌بندی خارج کرد که به این نتیجه رسید که او شخصا دستور قتل وحشیانه خاشقجی را صادر کرده بود، اتهامی که ولیعهد در جلسه آنها با بایدن رد کرد.

تصاویر این مشت زدن به سرعت توسط دولت سعودی از جمله در تلویزیون دولتی عربستان منتشر شد. فرد رایان، ناشر واشنگتن پست، گفت که ضربه مشت بایدن "شرم آور" بود، زیرا "سطحی از صمیمیت و راحتی را پیش بینی می کرد که رستگاری بی دلیلی را محمد بن سلمان ارائه می کرد که او به شدت به دنبال آن بود."

پیش از این سفر گمانه زنی های زیادی وجود داشت که آیا بایدن با ولیعهد دست بدهد، به ویژه زمانی که کاخ سفید گفت که رئیس جمهور به دنبال کاهش تماس با دیگران در بحبوحه گسترش یک نوع فرعی قابل انتقال از نوع امیکرون کووید-19 است.

بایدن با محمد بن سلمان قتل خاشقجی را مطرح می کند و بر حمایت آمریکا از حقوق بشر تاکید می کند

ساعاتی پس از اینکه رئیس جمهور به خاطر آن ضربه مشت مورد انتقاد قرار گرفت، در مقابل مطبوعات رفت و گفت که قتل خاشقجی را مستقیماً با ولیعهد محمد در میان گذاشته است.

بایدن گفت که با محمد بن سلمان "روشن و مستقیم" است و به ولیعهد اشاره کرد که معتقد است او مسئول قتل خاشقجی است. یک روز پیش از آن، زمانی که بایدن در اسرائیل بود، تایید نکرد که قصد دارد مرگ خاشقجی را با ولیعهد مطرح کند، در عوض تاکید کرد که او «همیشه» حقوق بشر را مطرح کرده و دیدگاه‌هایش درباره قتل «کاملاً روشن» مطرح شده است.

بایدن این نکته را روز جمعه تکرار کرد.

ساکت بودن رئیس جمهور آمریکا در قبال موضوع حقوق بشر با این که ما چه کسی هستیم و من چه کسی هستم، ناسازگار است. بایدن به خبرنگاران گفت: من همیشه از ارزش‌های خود دفاع خواهم کرد.

بایدن روز شنبه در حالی که در شورای همکاری خلیج‌فارس و همچنین رهبران مصر، عراق و اردن صحبت می‌کرد، در حالی که در کنار ولیعهد محمد نشسته بود، بار دیگر به حقوق بشر اشاره کرد و ارزش‌های مندرج در منشور سازمان ملل را «بنیادی» خواند. در این سال‌ها انتقادهای زیادی دریافت کردم. سرگرم کننده نیست اما توانایی صحبت آشکار، تبادل نظر آزادانه، چیزی است که قفل نوآوری را باز می کند.

بایدن عربستان سعودی را بدون هیچ وعده عمومی برای افزایش تولید نفت ترک می کند، اما به تضمین های خصوصی اشاره می کند

بایدن به جده آمد و به دنبال راه حلی برای یکی از مهمترین مشکلات سیاسی خود در قیمت بالای بنزین در داخل کشور بود، زیرا دیپلماسی با پادشاهی و سایر متحدانش در خاورمیانه به عنوان یکی از معدود مسیرهایی تلقی می شد که او می توانست برای کاهش درد در پمپ بنزین در پیش بگیرد.

این سفر در بحبوحه قیمت های بالای گاز و تورم گسترده در ایالات متحده و در سراسر جهان انجام شد که بخشی از آن به دلیل تهاجم بی دلیل روسیه به اوکراین است که از فوریه ادامه داشته است. قیمت های بالای گاز و مواد غذایی در ایالات متحده بر میلیون ها آمریکایی فشار وارد می کند و نشان دهنده یک مسئولیت سیاسی بزرگ برای حزب دموکرات بایدن در انتخابات میان دوره ای امسال است.

در حالی که قیمت بنزین در هفته های اخیر کاهش یافته است، قیمت های بالا به خاری در چشم بایدن تبدیل شده است. مقامات کاخ سفید در آستانه سفر عربستان سعودی گفتند که انتظار نداشتند با وعده افزایش تولید نفت این کشور را ترک کنند و این پیش‌بینی تا زمانی که بایدن پادشاهی را در روز شنبه ترک کرد محقق شد.

با این حال، رئیس جمهور با توجه به اینکه نشست بعدی اوپک در اوایل آگوست برگزار خواهد شد، به این نکته خوش بینانه اشاره کرد که رهبران منطقه به زودی اقدام خواهند کرد.

بایدن روز جمعه پس از ساعت ها دیدار با رهبران سعودی گفت: «بر اساس گفتگوهای امروز ما، من انتظار دارم که در هفته های آینده شاهد گام های بعدی باشیم.

بایدن تلاش می کند تا به متحدان خود اطمینان دهد که ایالات متحده به خاورمیانه متعهد است

بایدن در جریان نشست شورای همکاری خلیج فارس  با رهبران کلیدی منطقه روز شنبه تلاش کرد رهبری آمریکا را در خاورمیانه تثبیت کند و قول داد که دولتش در میان ترس از اینکه چین و روسیه به سرعت خلاء رهبری را پر کنند، فعالانه درگیر خواهد ماند.

تمرکز سیاست خارجی رئیس جمهور از زمان روی کار آمدن تا حد زیادی روی مقابله با نفوذ فزاینده ژئوپلیتیک چین و جنگ روسیه در اوکراین بوده است، که سوالاتی را در مورد میزان تعهد بایدن به تعامل در خاورمیانه ایجاد کرده است.

بایدن در نشست با شورای همکاری خلیج فارس گفت: یالات متحده برای ساختن آینده ای مثبت در منطقه با مشارکت همه شما سرمایه گذاری کرده است و ایالات متحده (به تنهایی) به جایی نمی رسد.

این نشست نزدیک به یک سال پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان و پایان دادن به جنگ 20 ساله در این کشور برگزار شد. بایدن همچنین خاطرنشان کرد که سفر او به خاورمیانه اولین بار پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر در سال 2001 است که رئیس جمهور آمریکا بدون حضور نیروهای آمریکایی در جنگ در منطقه از منطقه بازدید می کند، اگرچه نیروهای آمریکایی به عملیات خود در سوریه ادامه می دهند.

بایدن برای مقابله با ایران در منطقه و ارائه یک استراتژی هماهنگ در میان متحدان تحت فشار بوده است و روز شنبه متعهد شد که ایالات متحده نقش بزرگی در خاورمیانه برای سال‌های آینده ایفا کند.او گفت: اجازه دهید به صراحت اعلام کنم که ایالات متحده به عنوان یک شریک فعال و متعهد در خاورمیانه باقی خواهد ماند.

کاخ سفید اواخر روز شنبه بیانیه مشترکی را منتشر کرد که در آن گفت همه شرکت کنندگان در این نشست تمایل خود را برای ادامه برگزاری سالانه اجلاس سران ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس تأیید کردند.

بایدن درباره ایران به دیپلماسی نگاه می کند

در اولین مرحله از سفر خود در اسرائیل، بایدن بارها متعهد شد که تضمین کند ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نمی کند و گفت که معتقد است دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی تهران به آن است.

ایران موضوع اصلی گفتگو در دیدار دوجانبه بایدن و لاپید در روز پنجشنبه بود و رهبران دو کشور بیانیه مشترک جدیدی را با هدف گسترش روابط امنیتی بین ملت‌های خود و مقابله با آنچه به گفته ی آنها تلاش‌های ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه توصیف کردند، امضا کردند. بایدن بر "تعهد آهنین" آمریکا به امنیت اسرائیل تاکید کرد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید