امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265517
۴۶۳۴۳
۱۳۸
۵
نسخه چاپی
کیک‌بوکسینگ (Kickboxing)

رویارویی تمام عیار؛ هیجانات بی نظیر در ورزش کیک بوکسینگ

کیک بوکسینگ نوعی هنر رزمی فول‌کنتاکت یا ورزش برخوردی است که در تایلند از رشته‌ای مشابه به‌نام موی‌تای سرچشمه گرفته است. موی‌تای برای دفاع شخصی ساخته شده بود، اما زمانی که نبرد غیرمسلح دیگر در جنگ‌ها مفید نبود، به ورزش تبدیل شد.

رویارویی تمام عیار؛ هیجانات بی نظیر در ورزش کیک بوکسینگ

کیک‌ بوکسینگ چیست؟

کیک‌بوکسینگ ترکیبی از رشته‌های رزمی موای تای، کاراته و بوکس است. کیک بوکسینگ ورزشی رزمی می‌باشد. در کیک بوکسینگ ضربات مشت، لگد، زانو، آرنج و گرفتن همدیگر آزاد می‌باشد ولی زدن حریفی که بر روی زمین افتاده ممنوع است. به طورکلی هدف از تمرینات کیک بوکسینگ دفاع از خود، به دست آوردن آمادگی جسمانی و هم چنین به عنوان ورزش رزمی می‌باشد.

کیک بوکسینگ یکی از بهترین راه های روی فرم نگه داشت بدن است. این نوع ورزش رزمی قواعد سخت کاراته را ندارد. آزادی بیشتر در این ورزش از جمله عوامل محبوبیت آن می باشد.

ورزش کیک بوکسینگ ورزش است که به داشتن بدنی قوی، انعطاف‌پذیر و لاغر کمک می کند. حرکت های زیادی در این ورزش انجام می شوند که ایجاب می کنند بتوانید به سرعت در مورد کاری که انجام می دهید فکر کنید. در ضمن، باید پیش‌بینی کنید حریفتان چه حرکتی انجام خواهد داد و جلوی ضربه های او را بگیرید. به افرادی که کیک بوکسینگ کار می کنند جنگنده (FIGHTER) می‌گویند.

اصطلاح کیک بوکسینگ به وسیله اوسامو ناگوچی ژاپنی برای نام گذاری رشته‌ای رزمی که از موای تای و کاراته الهام گرفته شده بود استفاده شد. او این رشته را در سال ۱۹۵۸۸ معرفی کرد. کیک بوکسینگ در واقع از دو قسمت (کیک = ضربه پا) و (بوکسینگ = مشت زدن) تشکیل شده که تکنیک‌های اصلی آن هم در مشت و ضربه پا می‌باشند.

تاریخچه کیک‌ بوکسینگ

ریشهٔ اصلی کیک بوکسینگ به ۲۰۰۰ سال پیش در ممقان بر می‌گردد. کیک بوکسینگ ژاپنی در دههٔ ۱۹۶۰ میلادی ایجاد و رقابت های آن از همان دهه شروع شد. بنیان گذاران آن اوسامو ناگوچی وتاتسو یامادا می‌باشند. کیک بوکسینگ آمریکایی در دهه ۱۹۷۰۰ میلادی به وجود آمد. کیک بوکسینگ آمریکایی نیز در دهه هفتاد میلادی به وجود آمد.

بنیان‌گذاران کیک بوکسینگ در غرب «جو لوئیس»، «بیل والاس»، «جف اسمیت» و «جری بیزلی» در سال ۱۹۷۰ می‌باشند. کیک بوکسینگ را می‌توان ورزش رزمی تلفیقی دانست که درآن از روش‌های رشته‌های مختلف رزمی استفاده شده‌است.

چه کسانی می تواند کیک بوکسینگ انجام دهند؟

مردان و زنان هر دو کیک بوکسینگ را شیوه بسیار خوبی برای کاهش سطح استرس می دانند. کیک بوکسینگ چالشی مقابل آن ها قرار می دهد که در انواع دیگر ورزش‌ها وجود ندارد. این ورزش به تعادل و هماهنگی نیز کمک می کند. برنامه های ورزش‌های رزمی وجود دارند که کیک بوکسینگ برای بچه ها هم ارائه می کنند.

ممکن است از فهمیدن این موضوع تعجب کنید که تعداد زنانی که کیک بوکسینگ انجام می دهند بیشتر از مردان درگیر این ورزش است. این امر به این دلیل است که ورزش رزمی چیزی است که زنان به آن علاقه دارند. اما بعضی انواع آن برای زنان خیلی پیچیده و مشکل هستند. زنان از بعضی انواع دیگر ورزش‌های رزمی لذت نمی برند اما به نظر می رسد کیک بوکسینگ دقیقاً چیزی است که آن ها به دنبال اش می گردند.

این ورزش ماهیچه های تمام بدن را درگیر می کند و در مدت زمانی کوتاه کالری زیادی می سوزاند.

روش مبارزه در کیک‌بوکسینگ

مسابقات در یک زمین مربع شکل ۱۶ تا ۲۰ فوتی که با طناب محصور شده برگزار می‌گردد. زمان مسابقه معمولاً سه راند سه دقیق‌ای می‌باشد که ورزشکاران بین هر راند یک دقیقه استراحت می‌کنند. هر مسابقه توسط یک داور و یک پزشک کنترل می‌شود. و در هر راند سه قاضی به مبارزان امتیاز می‌دهند.

کیک بوکسینگ مانند تمام رشته‌های رزمی دارای کمربند و دان می‌باشد. این ورزش داخل رینگ برگزار می‌شود و گرفتن حریف در مسابقه خطا است و اگر در طول مسابقه بیش از سه خطا داشته باشی بازنده اعلام می‌شوی. در مسابقه یک داور وسط وجود دارد و سه داور کنار و یک قاضی وجود دارد. در بعضی از مسابقات که سطح آن پایین است زمان مسابقه ۲راند ۲ دقیقه‌ای است. به افرادی که در مبارزات کیک بوکسینگ شرکت می‌کنند فایتر می‌گویند.

ضربات مشت به سر حریف دارای ۱ امتیاز و ضربات پا به سر دارای ۲ امتیاز میباشد. هم چنین ضربات پایی که به صورت چرخشی اجرا شوند و به سر حریف اصابت کنند ۳ امتیاز دارند. اجرای ضربات چرخشی معمولاً توانایی زیادی می خواهد و در واقع یک نوع حرکت ریسکی است، به همین دلیل این گونه ضربه‌ها کمتر اجرا می‌شود.

کیک بوکسینگ

5 نکته مهم درباره کیک بوکسینگ

1. پربازده و موثر بودن تمرینات کیک بوکسینگ

احتمالا یکی از مهمترین فواید تمرینات کیک بوکسینگ حفظ و استفاده درست از زمان است.با یک ساعت تمرین کیک بوکسینگ می توان حدودا ۷۵۰تا ۹۰۰ کالری سوزاند. عمچنین این فرآیند کالری سوزاندن حتی تا یک ساعت پس از تمرین و جلسه باشگاه نیز ادامه پیدا میکند. البته این اتفاق زمانی می‌افتد که در بین تمرینات و تکنیک‌های کیک‌بوکسینگ حرکات و ورزش های هوازی نیز گنجاده شده باشد.

اگر برای چربی‌سوزی و کاهش وزن رشته کیک بوکسینگ را انتخاب کرده‌اید حتما قبل از شروع کلاس‌ها با مربی باشگاه صحبت کنید و درمورد روش آموزشی آگاه شود. همزمان بودن تمرینات «کاردیو» و تکنیک‌ها می تواند کمک زیادی به شما بکند.

2. یادگیری دفاع شخصی

دفاع شخصی یکی از فوایدی است که ورزش کیک بوکسینگ میتواند برای افراد داشته باشد به خصوص برای بانوان. کلاس‌های کیک‌بوکسینگ به شما یاد می‌دهد که چطور از مشت ، پا(لگد)، زانو و آرنج‌هایتان استفاده کنید. این تکنیکها به شما یاد می‌دهد که چطور حمله کنید ولی مسئله‌ی مهمتر در دفاع شخصی درک اصول فنیِ فاصله گرفتن از مهاجم و دوری از مبارزه است.

تمرینهای کیک بوکسینگ اکثرا به صورت مبارزه‌ای و دونفره است. بدون این تمرین‌ها و ضربه زدن ها و ضربه خوردن ها نمی‌توان تکنیک‌ها را به خوبی یاد گرفت.

نوع دیگری از تمرینات کیک‌بوکسینگ نیز وجود دارد که بیشتر به ایروبیک نزدیک است تا به ورزش کیک بوکسینگ. در این تمرینات بیشتر حرکات و ضربات پا و مشت تمرین می‌شود و حریف تمرینی درکار نیست.

درست است که در این نوع تمرینات خشونت و خطر آسیب دیدگی کمتر است ولی یادگیری دفاع شخصی و آمادگی برای شرایط استراس زا با تمرینهای واقعی به دست می‌آید.

3. اثرات تمرینات هوازی و کیک بوکسینگ

در کلاس‌های کیک بوکسینگ شما عضلاتی را درگیر تمرین می‌کنید که احتمالا خبری از آن ندارید. تمرین‌های هوازی در کیک‌بوکسینگ این خاصیت را دارد که اکثر گروه عضلانی بدن را درگیر کند. این تمرین‌ها منجر به بهبود جریان خون و تنظیم ریتم ضربان قلب می‌شود. نهایتا کیک‌بوکسینگ باعث افزایش قدرت، چربی‌سوزی و انعطاف‌پذیری می‌شود.

4. افزایش اعتماد به نفس و قدرت ذهنی

علاوه بر فواید جسمی، یادگیری این ورزش باعث افزایش اعتمادبه‌نفس می‌شود. یادگیری تکنیک‌ها و پیشرفت به شما حس قدرت می‌دهد. آگاهی از توانایی‌ها برای دفاع و واقع‌بینی نسبت به موقعیت‌ها می‌تواند ترس‌های افراد را کم کند.

5. کاهش استرس

فرض کنید که یک روز سخت و پردردسر داشتید؛ رانندگی در ترافیک، درست جلو نرفتن کارها، بی ادبی فردی درمحل کار و …. اگر هر کدام از این اتفاقات استرس شما را زیاد می کند دیگر وقت آن رسیده تا کار را شروع کنید. کیک بوکسینگ یکی از بهترین ورزش هایی است که استرس و تنش های روزانه شما را از بین می برد.

چطور کیک بوکسینگ را شروع کنیم؟

1. انتخاب سبک و مربی

اگر مبتدی هستید، با کلاس‌های تناسب اندام گروهی شروع کنید که کاردیو کیک بوکسینگ بدون برخورد دارند. کلاس کاردیو کیک بوکسینگ در بسیاری از باشگاه‌های ورزشی برگزار می‌شود. این ورزش روشی غیربرخوردی و بدون آسیب‌دیدگی برای شروع تمرینات کیک بوکسینگ است.

اگر تجربه کیک‌بوکسینگ را دارید یا ورزش‌های برخوردی را ترجیح می‌دهید، کیک بوکسینگ رقابتی هم در باشگاه‌های ورزشی ارائه می‌شود. اگر در نهایت تصمیم گرفتید جدی‌تر فعالیت کنید، می‌توانید دنبال مربی شخصی باشید تا شما را برای شرکت در مسابقات راهنمایی کند.

برای انتخاب مربی و سبک، ابتدا درباره میزان آمادگی جسمانی و وضع کلی سلامت خود با مربی صحبت کنید. حتما مربی را در جریان تمام بیماری‌ها یا آسیب‌دیدگی‌های تأثیرگذار بر فعالیت جسمی بگذارید.

2. تهیه وسایل کیک‌بوکسینگ

در اکثر باشگاه‌ها باید دستکش و وسایل محافظتی را خودتان تهیه کنید و ببرید. این وسایل برای حفظ سلامت شما لازم‌اند. تجهیزات ایمنی لازم عبارت‌اند از:

• دستکش بوکس و اسپارینگ

• کلاه

• محافظ دهانو محافظ ساق پا

هر لباسی که می‌ پوشید باید راحت باشد، اما خیلی گشاد نباشد تا مانع انجام صحیح حرکات نشود. زیورآلات خود مانند انگشتر را هم کنار بگذارید تا باعث صدمه به دیگران نشود.

کیک بوکسینگ

پیش‌ نیاز های ذهنی کیک بوکسینگ

کیک‌بوکسورها معمولا در شرایط پرفشار مسابقه می‌دهند و باید انگیزه و اراده قوی داشته باشند. شکست برای هیچ‌کس آسان نیست و اگر می‌خواهید کیک‌بوکسور شوید، باید بدانید که قرار نیست در تمام مسابقه‌ها پیروز شوید. کیک‌بوکسورها باید اعتماد‌به‌نفس خود را تقویت کنند تا از پس ماهیت رقابتی مسابقات کیک بوکسینگ برآیند.

کیک‌بوکسینگ کشمکشی دائمی بین مغز و بدن است برای اینکه به خودتان فشار بیاورید و بهتر عمل کنید، بنابراین داشتن طرز فکر صحیح درباره پیروزی و شکست، در این ورزش ضروری است. باید مدام آمادگی جسمانی خود را بهبود ببخشید، بارها شکست بخورید و برای التیام آسیب‌ها وقت بگذارید.

نکات ایمنی ورزش کیک بوکسینگ

برای بیشتر افراد کیک‌بوکسینگ ورزشی ایمن و پرهیجان است، با‌این‌حال در ورزش‌های پرانرژی، به‌خصوص اگر شامل مشت و لگد باشند، همیشه خطر آسیب‌دیدگی وجود دارد. اگر در کلاس کیک بوکسینگ از کیسه‌بوکس استفاده کنید، ممکن است قسمت‌هایی از بدنتان که با کیسه تماس پیدا می‌کنند صدمه ببینند و دچار کبودی شوند. اگر هم مبارزه‌ای شدید با یکی دیگر از افراد حاضر در کلاس داشته باشید، ممکن است دچار کوفتگی، کبودی شوید، حتی کبودی زیر چشم.

حتما این نکات ایمنی را به‌ خاطر بسپارید و در کلاس کیک‌بوکسینگ رعایت کنید:

• برای جلوگیری از لغزش و افتادن، کفش‌های آج‌دار پایتان کنید.

• به‌ قدر کافی از سایر شرکت‌کنندگان فاصله بگیرید.

• در طول کلاس به‌اندازه کافی آب بنوشید تا آب بدنتان بر اثر فعالیت کم نشود.

• در صورت احساس سبکی سر یا سرگیجه یا احساس درد هنگام انجام هر حرکت، به ورزش ادامه ندهید.

• همیشه به راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های مربی خود عمل کنید.

اگر مشکلی در وضعیت سلامت شما وجود دارد و فکر می‌کنید این مشکل ممکن است در کلاس برایتان دردسرساز شود یا نتوانید تمرینات خود را به‌درستی انجام دهید، حتما قبل از شرکت در کلاس با پزشک مشورت کنید. ممکن است با توجه به شرایط، پزشک به شما توصیه کند که ورزش دیگری را انتخاب کنید.

سؤالات رایج درباره ورزش کیک بوکسینگ

۱. برای شروع ورزش کیک بوکسینگ میزان خاصی آمادگی جسمانی لازم است؟

خوشبختانه برای شرکت در کلاس کیک بوکسینگ نیازی به داشتن تجربه مشت‌زنی و حرکات این ورزش ندارید. حتی افراد بی‌تجربه نیز می‌توانند کیک بوکسینگ را شروع کنند.

تقریبا با هر میزانی از آمادگی جسمانی می‌توانید در این کلاس‌ها شرکت کنید و مهم گوش‌دادن به حرف‌های مربی و مشاهده‌ دقیق برای یادگیری فرم مناسب است.

به‌مرور‌ زمان و با شرکت در کلاس‌ها می‌توانید حرکات پایه را یاد بگیرید و برای انجام آنها اعتمادبه‌نفس لازم را کسب کنید. به‌جای افزایش قدرت و سرعت ضربه‌ها، ابتدا باید روی انجام صحیح حرکات تمرکز کنید و بعد قدرت و سرعت ضربه‌های خود را بیشتر کنید.

2. کدام گروه‌های عضلانی در این ورزش درگیر می‌شوند؟

ورزش کیک بوکسینگ بیشتر میان‌تنه را تقویت می‌کند. بسته به حرکاتی که تمرین می‌کنید، علاوه‌ بر عضلات شکم ممکن است عضلات باسن، قسمت داخلی ران، عضلات چهارسر، دوسر بازو، سه‌سر و عضلات شانه درگیر شوند. حتی ماهیچه‌های کوچک دست و پای شما ممکن است هنگام پریدن و ضربه‌زدن به کار بیفتند.

3. ورزش کیک بوکسینگ برای چه سنی مناسب است؟

این ورزش به سن خاصی محدود نمی‌شود. هر زمان که احساس کردید دوست دارید فعالیت ورزشی جدیدی را امتحان کنید، می‌توانید به کیک‌بوکسینگ فکر کنید. البته در سن بالا ممکن است فرصت‌ برای انجام ورزش قهرمانی کمتر باشد، ولی اگر هدف شما انجام فعالیت بدنی و حفظ سلامت بدن است، فرقی نمی‌کند که چندساله باشید.

  • منبع
  • سلامت بانک
  • چطور

۵ دیدگاه

 
ir
ماجد | ۴ سال پیش
خیلی خوبه
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید