امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278247
۷۹۱
۱
۰
نسخه چاپی

5 سوال پرتکرار از بهترین وکیل طلاق در اراک موسسه حقوقی دادکوشا

5 سوال پرتکرار از بهترین وکیل طلاق در اراک موسسه حقوقی دادکوشا

سوالات پرتکرار از بهترین وکیل طلاق در اراک موسسه حقوقی دادکوشا

متاسفانه شهر اراک یکی از مناطقی است که آمار طلاق زوجین در آن بالا است. از همین رو افرادی که تصمیم بر جدایی گرفته اند با سوالات زیادی در رابطه با طلاق مواجه میشوند که در این مطلب به سوالات مهم و پرتکرار که از بهترین وکیل طلاق در اراک پرسیده میشود می پردازیم.

1- زوجه‌ای با بذل مهر، به طلاق خلع مطلقه شده و در سند رسمی طلاق نیز ذکر گردیده است که طبق توافق حضانت و نگهداری تنها فرزند مشترک به عهده مادر و با هزینه شخصی مشارالی ها تا سن ۱۸ سالگی نگهداری شود. اکنون مادر طفل طی دادخواستی، خواستار تحویل فرزند مذکور به پدر گردیده و پدر نیز مدعی است به لحاظ مجرد بودن و نداشتن بستگان نزدیک از پذیرش فرزند معذور است ، تکلیف دادگاه چیست؟

پاسخ: زوجه‌ای که در دادگاه متقبل حضانت و نگهداری فرزند خود شده است حق سلب تکلیف از خود را ندارد . زیرا ضمن سند رسمی طلاق متقبل حضانت و نگهداری فرزند مشترک شده و نمی‌تواند به موجب دادخواست بعدی از خود سلب تکلیف نماید

2- ممنوع‌ الخروجی مرد از طریق اجرای اسناد رسمی به چه صورت است؟

پاسخ: در مواردی زن برای وصول مهریه خود از طریق دفترخانه رسمی ازدواج مبادرت به صدوراجرائیه كرده كه پس از ابلاغ آن به همسرش ، زن می‌تواند نسبت به بازداشت اموال منقول و غیرمنقول مرد اقدام نماید . گاه زن به اموال شوهرش دسترسی ندارد و نمی‌تواند برای وصول طلبش مالی را معرفی كند و مرد نیز از معرفی اموال خود به منظور پرداخت بدهی خودداری می‌كند كه در این مواقع زن می‌تواند تقاضای ممنوع‌ الخروج شدن او را بنماید تا از خروج شوهرش از كشور به قصد فرار از پرداخت بدهی و عدم پرداخت آن جلوگیری شود .

3- شرایط حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی چگونه است؟

پاسخ: مطابق قانون حمایت از خانواده ، دادگاه موظف است در مورد حضانت فرزندان در هر نوع طلاقی تصمیم گیری کند . چنانچه زوجین به دنبال طلاق توافقی باشند و دختری کمتر از ۹ سال سن و پسری کمتر از ۱۵ سال سن داشته باشند باید در مورد حق حضانت فرزندان ، میزان ملاقات طرف مقابل با فرزندان ، پرداخت نفقه فرزندان و میزان نفقه به توافق برسند . دادگاه باید در تعیین حضانت فرزندان بعد از طلاق ، مصلحت آن‌ها را در نظر داشته باشد . در قوانین طلاق و حضانت فرزندان ، حضانت طفل از مادری که مجددا ازدواج نماید ، گرفته می‌شود و به پدر داده می‌شود . اما در طلاق توافقی با توافق زوجین ، فرزندان می‌توانند پس از ازدواج مادر نیز کماکان تحت حضانت وی باشند .

در صورت نیاز به مشاوره با وکیل اراک میتوانید به سایت https://dadkoosha.ir مراجعه کنید.

4- موارد درخواست طلاق زن از دادگاه چیست؟

1. عدم پرداخت نفقه زن و انجام سایر حقوق واجب زن به مدت شش ماه

2. بدرفتاری غیر قابل تحمل مرد با زن و فرزندان

3. بیماری خطرناک غیر درمان مرد در حدی که سلامت زن را به خطر اندازد

4. دیوانه بودن مرد در زمانی که امکان فسخ نباشد

5. اشتغال مرد به کاری که به حیثیت و آبروی زن و مصالح خانوادگی او لطمه می‌‌زند

6. محکومیت به حبس در حال اجرا از ۵ سال به بالا ( مرد در زندان باشد )

7. اعتیادی که به اساس زندگی خانوادگی ضرر بزند مانند اعتیادی که منجر به بیکاری مرد شود

8. ترک بدون علت خانواده یا غیبت یکسره به مدت ۶ ماه بدون دلیل موجه

9. محکومیت قطعی زوج در اثر ارتکاب به جرمی ، که اجرای مجازاتش آبرو و موقعیت زن رابه خطر بیاندازد . ۱۰. بچه‌‌دار نشدن مرد پس از ۵ سال زندگی مشترک

10. مفقودالاثر شدن زوج به مدت طولانی ( به مدت ۶ ماه از زمان مراجعه زوجه به دادگاه )

12. ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسرش

برای پرسیدن سوالات خود میتوانید به مطلب وکیل طلاق اراک مراجعه کنید.

5- تکلیف مهریه زوجه پس از مرگ چه می شود؟

مطابق قانون هر چیزی که مالیت داشته باشد و قابل تملک نیز باشد می توان مهر قرار داد.از طرفی دیگر همین که عقد نکاح واقع شد زن مالک مهر می شود و این اجازه را خواهد داشت تا مهریه خود را از همسرش مطالبه نماید و یا آنکه هر تصرفی که بخواهد در آن بنماید. به عبارتی دیگر باید بیان داشت که مهریه از جمله حقوق قانونی زوجه می باشد که زوج را در برابر زوجه مشغول الذمه (مدیون)می گرداند. لذا دینی است بر دوش زوج که همواره در مقابل آن تکلیف به پرداخت برایش وجود خواهد داشت.

اما آنچه را که باید بدان توجه داشت این مطلب باشد که درست است مهریه از جمله حقوق قانونی زوجه می باشد اما این امر به معنای عدم امکان صرفنظر کردن از مطالبه مهریه یا بخشش مهریه نخواهد بود،چه اینکه اصولا هر حقی قابل اسقاط یا گذشت کردن می باشد.مهریه هم از جمله حقوقی است که زوجه خواهد توانست از اخذ آن خودداری یا صرفنظر نماید. مانند زنی که مهریه خود را به همسرش می بخشد،که باید گفت این امر صحیح می باشد.

از طرفی دیگر باید بیان داشت که برای زوجه همواره امکان مطالبه مهریه از زوج وجود خواهد داشت،البته این مطالبه و تشریفات آن و تادیه مهریه،مطابق قانون جدید نحوه اجرای محکومیت های مالی دستخوش تغیرات خاصی گردیده است که بعدا به طور مفصل بدان خواهیم پرداخت.

 الا ایحال حق مطالبه مهریه همواره برای ذی نفع آن وجود خواهد داشت،ولو آنکه زوجه در قید حیات نباشد.به عبارتی دیگربا فوت زوجه حق مطالبه مهریه مانند هر حق مالی دیگر به وراث وی منتقل خواهد شد.از همین روی وراث زوجه می توانند بعد از فوت زوجه به قائم مقامی از وی مهریه زوجه متوفی را از زوج مطالبه نمایند.

این در حالی است که زوج نمی تواند از تادیه مهریه زوجه متوفای خود به ورثه وی به هربهانه ای امتناع ورزد.مگر آنکه مهریه به سببی از اسباب قانونی مانند بخشش آن توسط زوجه یا دریافت آن پیش از فوت، وجود نداشته باشد.بنابراین باید گفت که دین ناشی از مهریه از جمله دیون ممتازه می باشد و حتی در صورت وجود دیون متعدد یا حتی فوت وی،باز هم تادیه مهریه زوجه بر سایر دیون مقدم می باشد.

پس همانطور که گفته شد حقوق اشخاص همواره مورد توجه و حمایت قانون گذار بوده است ولو آنکه آنها در قید حیات نباشند،از همین روی وراث زوجه با تنظیم دادخواست مطالبه طلب(مهریه زوجه متوفی)،به نسبت سهم الارث خود به طرفیت زوج،حقوق قانونی زوجه متوفی را مطالبه نمایند.گفتنی است که ورثه زوجه می بایست مدارکی همچون گواهی حصر وراثت و عقدنامه زوجه را نیز به پیوست دادخواست خود،تقدیم دادگاه نمایند.

جمعی از وکلای مجرب پایه یک دادگستری موسسه حقوقی دادکوشا با تخصص و تجربه در زمینه پرونده های مرتبط با خانواده (طلاق، طلاق توافقی، مهریه)، دعاوی ملکی گرد هم آمده اند و آماده ارائه خدمات تخصصی اعم از مشاوره حقوقی و قبول وکالت در دعاوی خانوادگی و دعاوی ملکی هستند.

تلفن جهت رزرو مشاوره : 09022508697

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید