امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265778
۳۰۱۲
۱
۰
نسخه چاپی
کاهش ریزش و تقویت مو

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

چرا موها ریزش می کنند؟

این درست است که مردان نسبت به زنان به طور طبیعی بیشتر دچار ریزش مو می شوند اما زنان نیز با داشتن فاکتورهای منفی و موثر در ریزش مو می توانند موهایشان را به راحتی از دست بدهند.

چندین عامل می توانند ریزش مو ایجاد کنند که مهمترین عامل آنها در هر دو جنس عامل هورمونی است که تحت تاثیر مستقیم عوامل ژنتیکی قرار دارد. عوامل دیگری که در ریزش مو نقش دارند را می توان به شکل زیر برشمرد:

عوامل تغذیه ای

استرس های فیزیکی و روحی

 بیماری دیابت و بیماری های غدد فوق کلیوی

بارداری

مصرف بیش از اندازه ی ویتامین A

کمبود پروتئین

داشتن سابقه ی تاسی مردانه در خانواده

هورمون های زنانه

کم خونی و فقر آهن

کم کاری و یا پرکاری غدد بدن

کمبود ویتامین B

کاهش وزن سریع و بدون برنامه

شیمی درمانی

بستن سفت موها و تحت فشار قرار دادن موها

افزایش سن

درمان‌های خانگی برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد مجدد موها

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

1- شنبلیله

دانه‌های شنبلیله سرشار از هورمون‌هایی است که به رشد مو و ترمیم فولیکول‌های مو کمک می‌کنند. هم‌چنین این دانه‌ها حاوی اسید نیکوتینیک و پروتئین هستند که ساقه‌ی مو و رشد آن را تقویت می‌کنند.

بنابراین، حالا که می‌دانید دانه‌های شنبلیله چقدر به درمان ریزش مو و تقویت رشد آن کمک می‌کنند، حتما مشتاق هستید با راه‌های استفاده از آن برای مو آشنا شوید. دانه‌های شنبلیله را یک شب در آب خیس کنید و صبح روز بعد، آنها را بکوبید تا خمیری یکدست به دست آید. این خمیر را به پوست سر و موها بمالید. سرتان را با کلاه رنگ مو بپوشانید تا خمیر خشک نشود و بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت بعد، بدون استفاده از شامپو، موهای‌تان را با آب فراوان بشویید. این پروسه‌ی درمان را حداقل دو بار در هفته و به مدت یک ماه ادامه دهید تا نتایج مؤثر آن را ببینید.
 

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

2- آلوئه‌ورا

این روزها، در نتیجه‌ی آلودگی شدید هوا، ریزش بیش از حد مو، بسیار شایع شده است. می‌توانید از آلوئه‌ورا(خواص آلوئه‌ورا) به عنوان درمان خانگی دیگری که برای درمان ریزش مو و رشد سریع آن مؤثر است، استفاده کنید. آلوئه‌ورا می‌تواند مشکلات مربوط به پوست سر از قبیل شوره و خارش سر را به نحو مؤثری کاهش دهد. خاصیت قلیایی اندک آلوئه‌ورا باعث بازگرداندن و حفظ سطح pH طبیعی پوست سر می‌شود که این خود به رشد مو کمک می‌کند. ژل آلوئه‌ورا حتی برای مبارزه با شوره‌ی سر هم می‌تواند مؤثر باشد. با یک چاقوی تیز برگی از گیاه آلوئه‌ورا را قطع کنید، لبه‌های دندانه‌دار برگ را برش بزنید، لایه‌ی بالایی برگ را جدا کنید و با کمک چاقو، ژل آلوئه‌ورا را از لایه‌ی پایینی جدا کنید. ژل را در مخلوط کن بریزید و سپس مایع یکدست به دست آمده را به پوست سر و موها بمالید. پس از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت، ماسک را با آب بشویید. این روش درمانی را ۳-۴ بار در هفته انجام دهید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

3- پیاز

پیازی که در آشپزخانه دارید و اهمیت زیادی به آن نمی‌دهید، می‌تواند در کمک به موی سرتان معجزه ‌کند. سولفور (گوگرد) زیاد موجود در پیاز به بهبود گردش خون در فولیکول‌های مو کمک می‌کند. آب پیاز هم خاصیت ضدباکتری دارد که می‌تواند میکرب‌ها و انگل‌ها را از بین ببرد. آب پیاز را به پوست سر بمالید و پس از نیم ساعت با یک پاک‌کننده‌ی معمولی بشویید.
 

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

4- کشک

کشک سبب نرمی، لطافت و درخشندگی موها نیز می‌شود. هم می‌توانید کشک را مستقیما روی پوست سر و موها بمالید و هم می‌توانید ۲ قاشق سوپ‌خوری کشک را با ۱ قاشق سوپ‌خوری عسل ترکیب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. این ماسک ترکیبی را ۳۰ دقیقه روی سر نگه‌ دارید و سپس با آب فراوان بشویید. برای داشتن موهای بلند و سالم، این ماسک خانگی را امتحان کنید.
 

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

5- انگور هندی

آیا می‌دانید چگونه از انگور فرنگی (خارتوت) برای جلوگیری از ریزش مو و بالا بردن رشد طبیعی مو استفاده کنید؟ کمبود ویتامین C زمینه‌ساز ریزش مو می‌شود، این در حالی است که انگور هندی سرشار از ویتامین C است. انگور به حفظ سلامت پوست سر و همچنین تقویت رشد مو کمک می‌کند. هسته‌ی چند حبه انگور هندی را جدا کنید و دور بیندازید و گوشت آنها را بکوبید. با خمیر به دست آمده به همراه چند قطره آبلیموی تازه، پوست سر را ماساژ دهید. بدون اضافه کردن آبلیمو هم می‌توانید از این ماسک استفاده کنید. ماسک را یک ساعت روی موهای‌تان نگه دارید و سپس با آب شستشو دهید.
50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

6- ریشه شیرین بیان

آیا به دنبال بهترین درمان‌های گیاهی برای جلوگیری از ریزش مو هستید؟ شیرین‌بیان گیاهی است که در پیشگیری از ریزش و آسیب مو، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. این گیاه برای رهایی از خارش پوست سر و تسکین آن نیز مفید است. اگر شوره‌ی سر دلیل ریزش مو باشد، شیرین‌بیان می‌تواند اثربخش باشد. چند رشته از ریشه‌های شیرین‌بیان را یک شب تا صبح در شیر خیس کنید. صبح، ریشه‌های خیس‌خورده‌ی شیرین بیان را بکوبید تا به صورت خمیر درآید. پیش از خواب، این خمیر را به نقاط بی‌موی سر بمالید و صبح با شامپو سرتان را شستشو دهید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

7- برگ یا گل ختمی

در طب سنتی هند، بهترین درمان خانگی برای جلوگیری از ریزش مو، برگ یا گل ختمی است. از برگ و گل این گیاه برای پیشگیری از ریزش مو، تقویت رشد مو، درمان موخوره و درمان شوره‌‌ی سر استفاده می‌شود. ۱۵-۱۲ عدد گل ختمی را همراه ۲ قاشق سوپ‌خوری روغن نارگیل حرارت دهید. مایع را صاف کنید و روغن روی آن را جمع کنید. یک شب تا صبح، پوست سر و موهای‌تان را آغشته به این معجون کنید و صبح سرتان را بشویید. برای استفاده از برگ‌های ختمی، تعدادی از آنها را بکوبید تا خمیری به دست آید. آن را به پوست سر و موها بمالید. پس از ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت با آب بشویید. این گیاه به صورت خودکار، ریزش مو را کنترل و رشد آن را تقویت می‌کند.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو

 

8- چغندر قرمز (لبو)

چغندر قرمز یا لبو سرشار از فسفر، کلسیم، پروتئین، پتاسیم، کربوهیدرات، ویتامین B و C است. آب چغندر قرمز را هر روز بنوشید یا برای رشد سریع و سالم مو، آن را در رژیم غذایی‌ عادی‌تان بگنجانید. راه دیگر، استفاده از برگ‌های چغندر قرمز است. برگ‌های چغندر قرمز را در آب بجوشانید، پس از کوبیدن برگ‌های جوشیده، خمیر به دست آمده را به پوست سر و موها بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب بشویید. برای رشد بهتر مو و رسیدن زودتر به نتیجه، این پروسه را حداقل دو بار در هفته دنبال کنید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

9- شیر نارگیل

شیر نارگیل شامل چربی و پروتئین می‌شود، رشد مجدد موها را تقویت و ریزش آن را کنترل می‌کند. برای دریافت سریع نتیجه، پوست سر و موها را آغشته به شیر نارگیل کنید. خود نارگیل را رنده کنید و سپس در مخلوط‌کن بریزید. شیر نارگیل را از خمیر به دست آمده بیرون بکشید و شیر را مستقیما روی پوست سر و نوک موها بمالید و پس از ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت با شامپو بشویید. این کار نازک شدن موها را متوقف و رشد مجدد موها را تقویت می‌کند.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

10- جوشانده‌ی چای

برای جلوگیری از ریزش مو از جوشانده‌ی چای استفاده کنید. چای به دلیل داشتن انواع تانن، در کنترل هر گونه عفونت روی پوست سر مؤثر است و رشد مو را تقویت می‌کند. سه قاشق چای را در آب جوشی به اندازه‌ی یک فنجان بجوشانید تا یک چای غلیظ دم بیاید. پس از جدا کردن تفاله یک لیموترش تازه در چای بچکانید. آن را خوب هم بزنید و موهای‌تان را (که قبلا با شامپو شسته‌اید) با این چای غلیظ لیمویی شستشو دهید و سپس موهای‌تان را با آب بشویید. پس از این کار، از شامپو استفاده نکنید. جوشانده‌ی چای روش مؤثری برای جلوگیری از ریزش مو است.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

11- دانه‌های شانا

آیا از توقف ریزش مو با دانه‌های شانا (Shana) چیزی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید دانه‌های شانا یک راه‌حل گیاهی برای رشد مجدد موها هستند؟ این یک درمان گیاهی شناخته‌شده برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد آن است. دو قاشق سوپ‌خوری پودر شانا را با یک قاشق سوپ‌خوری روغن نارگیل ترکیب کنید تا خمیری به دست آید. حالا این خمیر را روی پوست سر و موهای‌تان بمالید و بیشتر روی ریشه‌ی موها تمرکز کنید. پس از ۱۵ دقیقه، سر را با شامپو بشویید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

12- آب اسفناج و کاهو

مزایای اسفناج و کاهو برای همه شناخته‌شده است و این سبزی‌ها غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. میزان آهن و بیوتین (دو ماده‌ی حیاتی برای سلامت موها و رشد آنها) نیز در این سبزی‌ها زیاد است. برای دریافت مزایای اسفناج و کاهو می‌توانید این سبزی‌ها را مستقیما در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. بهترین روش توصیه‌شده‌ی مصرف آنها جهت دریافت بهترین نتیجه این است که آنها را به صورت نیم‌‌پز یا پخته مصرف کنید. همچنین می‌توانید با اسفناج و کاهو یک اسموتی درست کنید و برای اطمینان از سلامتی موها، دو بار در روز این نوشیدنی را میل کنید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

13- ماسک تخم مرغ

آیا هرگز به جلوگیری از ریزش مو با تخم‌مرغ فکر کرده‌اید؟ سفیده‌ی تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و ویتامین‌ها است، بنابراین موها را به بهترین شکل تغذیه می‌کند و به نرمی‌ و درخشندگی آنها کمک می‌کند. اگر موهای بلند و قوی می‌خواهید، باید از این دستور پیروی کنید. چند تخم مرغ را بشکنید و زرده‌ها را کنار بگذارید. سفیده‌ی تخم‌مرغ‌ها را به عنوان ماسک به پوست سر و موهای‌تان بمالید. این درمان، برای جلوگیری از ریزش مو مؤثر است، به ویژه اگر ریزش مو در اثر کمبود مواد مغذی و خشکی موها باشد. پس از ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت موها را بشویید. این ماسک موها را قوی‌تر و سالم‌تر خواهد کرد.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

14- سرکه‌ سیب

سرکه‌ی سیب برای جلوگیری از ریزش مو می‌تواند مؤثر باشد و موها را نرم می‌کند. سرکه و آب را به یک نسبت مساوی (یک به یک) با هم ترکیب کنید و آن را در یک بطری اسپری بریزید و روی پوست سر و موها اسپری کنید. پوست سر آغشته به آب و سرکه را کمی ماساژ دهید و پس از ۵ دقیقه با یک شامپوی ملایم بشویید. اگر از بوی سرکه‌ی سیب خوشتان نمی‌آید، مقدار کمی روغن به آن اضافه کنید. برای اینکه از این روش بهترین نتیجه را بگیرید، حداقل دو بار در هفته آن را امتحان کنید.
50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

15- آب سیب‌زمینی

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند سبب خشکی و شکنندگی موها شود و در نهایت، این عوامل باعث ریزش مو می‌شوند. سیب‌زمینی روش خوبی برای جلوگیری از ریزش‌ موها در این مورد است. سیب‌زمینی سرشار از ویتامین B6، ویتامین C، منگنز، فسفر، مس و نیاسین است که برای تقویت رشد مو مفید هستند. چند سیب‌زمینی تمیز را رنده ‌کنید و سپس آب آن را جدا کنید. پوست سر و موهای‌تان را مستقیما آغشته به آب سیب‌زمینی کنید. پس از ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت (اجازه ندهید این ماسک روی سرتان خشک شود)، سرتان را با آب بشویید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

16- روغن هسته انگور

روغن هسته‌ی انگور یک حالت‌دهنده و مرطوب‌کننده‌ی مؤثر و طبیعی است و می‌تواند مشکلات مو مانند ریزش مو، شوره‌ی سر و موهای ضعیف را درمان کند. برای داشتن موهای سالم، می‌توانید به طور منظم از روغن هسته‌ی انگور به عنوان یک محصول مراقبت از مو استفاده کنید. روغن هسته‌ی انگور حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ هایی است که می‌تواند در کنترل تولید دی‌هیدروتستوسرون در ریشه‌های مو (که اتفاقا تولید نامتعادل DHT یکی از دلایل اصلی ریزش مو است)، مؤثر باشند. هر شب به طور منظم، پوست سر و موهای‌تان را با این روغن ماساژ دهید و صبح موهای‌تان را شستشو دهید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

17- روغن گلرنگ

می‌توانید برای جلوگیری از ریزش مو و طاسی از روغن گلرنگ استفاده کنید. این روغن سرشار از اسیدهای چرب تک‌سیرنشده و اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ای است که برای سلامت موها حیاتی هستند. دو نوع روغن گلرنگ وجود دارند که از هر دوی آنها می‌توانید برای مراقبت از مو استفاده کنید. روغن گلرنگ برای موهای فِر شده، رنگ‌شده و خشک مفید است. شب‌ها از این روغن برای ماساژ پوست سر استفاده کنید و صبح موهای‌تان را شستشو دهید. برای داشتن موهایی سالم، یک روز در میان از این روغن استفاده کنید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

18- افزودن نخل ارّه‌ای به رژیم غذای

نخل ارّه‌ای، نخل کوچکی با برگ‌های بادبزنی است که ساقه‌های تیز دارد و بومی جنوب شرقی ایالات متحده است. به نقل از شماره‌ی جدیدی از یک مجله‌ی معتبر جهانی، مواد جایگزین و مکمل نظیر نخل ارّه‌ای (با نام علمی Serenoa repens) می‌توانند رشد مجدد مو را در مردان افزایش دهند. در مطالعه‌ی انجام‌ شده در این خصوص، رشد بهتر مو در مردانی مشاهده شد که به طور منظم، ۴۰۰ میلی‌گرم نخل ارّه‌ای را علاوه بر ۱۰۰ میلی‌گرم بتاسیتوسترول (برگرفته از نخل ارّه‌ای) مصرف کرده بودند. گیاه‌شناسان از گذشته تا کنون، همواره از این گیاه برای درمان نازکی مو، هم در مردان و هم در زنان، استفاده کرده‌اند و می‌کنند.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

19- مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب

گنجاندن اسیدهای چرب ضروری در رژیم غذایی عادی، می‌تواند در جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد مو به صورت طبیعی مفید باشد. گردو، آجیل، تخم کتان، بادام، ماهی و آووکادو منابع طبیعی رایج از اسیدهای چرب سالم هستند. بنابراین، آنها را به علاوه‌ی میوه و ماهی در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. کار شما می‌تواند به راحتیِ جویدن گردو و بادام باشد. از تخم کتان در هر یک از رژیم‌های غذایی‌تان استفاده کنید، فقط یادتان باشد آنها را به خوبی بجوید. ماهی‌هایی مثل قزل‌آلا و تُن، غنی‌ترین منبع حیوانی اسیدهای چرب هستند.
50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

20- افزودن بیوتین به رژیم غذایی

محققان دریافته‌اند که بیوتین عنصر بسیار مهمی برای سلامت مو است. کمبود بیوتین می‌تواند سبب ریزش و نازک شدن مو شود. پس اگر از ریزش مو رنج می‌برید، غذاهایی را که منبع غنی بیوتین هستند در رژیم روزانه‌تان بگنجانید. گوشت، غذاهای دریایی، دانه‌های سویا، تخم‌مرغ،‌ محصولات لبنی، آجیل، سبزیجاتی مثل کلم، کلم‌پیچ، کلم بروکلی و گل‌کلم و میوه‌هایی مثل آووکادو منابع غنی بیوتین هستند. این مواد غذایی را به رژیم خود اضافه کنید و ظرف چند هفته، شاهد اثرات آن باشید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

21- افزایش تولید کراتین با MSM

برای تولید کراتین (پروتئین مو) که به تقویت مو کمک می‌کند، متیل ‌سولفونیل ‌متان (MSM) عالی است. طبق یافته‌های یک مطالعه، تمام افرادی که MSM مصرف کردند، هم کاهش ریزش مو و هم افزایش رشد مو را تنها ظرف شش ماه تجربه کردند. شیر، گوجه فرنگی و ذرت به طور طبیعی، سرشار از MSM هستند و می‌توانند ریزش مو را متوقف کنند و همچنین در تقویت رشد مجدد مو نیز بسیار مؤثر باشند. پس، آنها را در رژیم روزانه‌ی خود بگنجانید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

22- ب کمپلکس (B Complex)

مصرف روزانه‌ ۱۰۰ میلی‌گرم از هر نوع مکمل ب کمپلکس به رشد مو کمک می‌کند. این مکمل‌ها شامل بیوتین و ویتامین B6 می‌شوند که با افزایش گردش خون در پوست سر، ریزش مو را کم می‌کنند و فولیکول‌های مو را جوان سازی می‌کنند. این مکمل‌های غذایی، روش‌های مؤثر و مطمئنی برای جلوگیری از ریزش مو هستند، اما بهتر است قبل از مصرف هر گونه از این مکمل‌ها، با پزشک خود مشورت کنید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

23- ویتامین C

کلاژن، یک عنصر ضروری در ساختار مو است، اما با افزایش سن، کلاژن شروع به تجزیه شدن می‌کند و همین اتفاق موها را شکننده می‌کند. بهترین راه تقویت سطح کلاژن در مو، افزایش میزان ویتامین C در رژیم غذایی روزانه است. غذاهایی که به طور طبیعی سرشار از ویتامین C هستند، عبارتند از: مرکبات، توت فرنگی و فلفل قرمز. گنجاندن ۲۵۰ میلی‌گرم ویتامین C در رژیم غذایی روزانه می‌تواند به افزایش تولید کلاژن کمک کند.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

24- ویتامین E‌

ویتامین E به تغذیه‌ی موهای آسیب‌دیده کمک می‌کند و همچنین جلوی شکنندگی موها را می‌گیرد. این ویتامین به توانایی بدن در تولید کراتین بیشتر برای توقف شکنندگی مو کمک می‌کند. افزودن روزانه ۴۰۰ واحد بین‌المللی (IU) از ویتامین E آنتی‌اکسیدان به رژیم غذایی، ایده‌ی خوبی برای داشتن گیسوان بلند و درخشنده است. با این حال، پیش از مصرف هر گونه مکمل، نخست با پزشک خود مشورت کنید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

25- آهن

آهن عنصر مهمی برای موها است. اگر دچار ریزش شدید مو هستید، کمبود آهن می‌تواند یک دلیل رایج آن باشد. آهن برای رشد مو ضروری است و در شیره‌ی قند، سبزیجات پربرگ، تره‌فرنگی، میوه‌های خشک، انجیر و توت‌ها وجود دارد. گوشت قرمز و گوشت مرغ وطیور هم آهن بالایی دارند. پس، این غذاهای سرشار از آهن را به مقدار درست در رژیم غذایی‌تان بگنجانید تا دچار کم‌خونی نشوید. همینطور می‌توانید برای دریافت نتیجه‌ی سریع، پس از مشورت با پزشک، از مکمل‌های آهن هم استفاده کنید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

26- روغن رزماری

روغن رُزماری از قدیم برای افزایش گردش خون در پوست سر استفاده شده است و نه تنها در جلوگیری از ریزش مو مؤثر است، بلکه رشد مو را هم تقویت می‌کند. با وجود این، هرگز این روغن‌های فرّار را مستقیما به پوست یا موهای‌تان نمالید. چند قطره از روغن رُزماری را به یک روغن گیاهی مثل روغن نارگیل، بادام یا زیتون اضافه کنید و پوست سر را با این ترکیب روغنی ماساژ دهید. این ماساژ به نحو مؤثری، ریزش مو را متوقف خواهد کرد.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

27- سیلیکا و روی

نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه‌ی‌ سلامت مو حاکی از آن است که سیلیکا و روی هم برای رشد مو حیاتی هستند. این عناصر به حفظ سلامت پوست سر و موها کمک می‌کنند. بدن به مقدار کمی از این عناصر نیاز دارد، اما کمبود همین عناصر در بدن می‌تواند سبب ریزش مو شود. لوبیا، خیار، انبه، کرفس، تخم کدو تنبل، صدف خوراکی و تخم مرغ منابع طبیعی این مواد معدنی هستند، پس این مواد را به طور منظم در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. همچنین می‌توانید پس از مشورت با پزشک خود، هر روز ۵۰۰ میلی‌گرم سیلیکا را به اضافه‌ی ۳۰ میلی‌گرم روی مصرف کنید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

28- روغن جوجوبا

پوست سری که خشکی سخت و طولانی‌مدتی را تجربه کرده معمولاً شوره می‌زند، درخشش موها کم می‌شود و ریزش مو افزایش می‌یابد. یکی از راه‌های طبیعی برای درمان ریزش، روغن جوجوباست تا فولیکول‌های مو را مرطوب کرده و موها سالم‌تر و قوی‌تر شوند. این روغن به بازسازی سریع سلول‌های مو کمک می‌کند و خوشبختانه پس از شستن سر چربی‌اش در سر باقی نمی‌ماند. چند قطره از روغن را روی دستتان بریزید و ریشه موها را با آن ماساژ دهید. بعد از ده تا پانزده دقیقه سرتان را با شامپو یا نرم‌کننده بشورید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

29- سیر

در مطالعه‌ای در سال 2007 محققان و متخصصان پوست فهمیدند که استفاده از ژل سیر در ناحیه‌هایی که دچار ریزش شده‌اند به همراه درمان استروئید در رشد مجدد مو تأثیر بیشتری دارد و بعلاوه، هر مویی که در تماس با آن قرار بگیرد را نیز تقویت می‌کند. سیر هم مانند پیاز سرشار از مواد معدنی و ویتامین است که به‌طور طبیعی ریزش مو را کم می‌کنند.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

30- نارگیل

یکی از دلایلی که شامپوهای نارگیل زیادی وجود دارد همین است. نارگیل به داشتن خواص مرطوب‌کننده قوی شهرت دارد. در ضمن، یکی از دلایل اصلیِ ریزش مو پوست سر خشک است. برای جلوگیری از ریزش مویِ ناشی از خشکی و سالم‌سازی فولیکول‌های سر، هرروز ده دقیقه روغن نارگیل را به ریشه موهای خود بمالید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

31- آب پرتقال

آب پرتقال برای سر و مو ها بسیار مفید است. آب پرتقال به خلاص شدن از شوره و چربی پوست سر کمک می کند. شما می توانید مخلوطی از آب پرتقال و پوره سیب ( که با اندازه یکسان با یکدیگر مخلوط شده اند ) را یک مرتبه در هفته به مو های خود بزنید. این مخلوط را به مدت نیم ساعت بر روی سر نگه داشته و سپس آن را بشویید.

روش دیگر این است که آب پرتقال و روغن زیتون با مقدار مساوی مخلوط کنید. این مخلوط را پیش از استفاده کمی گرم کرده و سپس بر روی مو های خود بمالید. آن را به مدت 30 دقیقه بر روی سر نگه داشته و سپس بشویید.

همچنین می توان از خمیر پوست پرتقال برای تقویت مو ها نیز استفاده کرد.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

32- فلفل هندی

یکی از راه‌های متوقف کردن ریزش مو، تحریک گردش خون در پوست سر است و هیچ‌چیز بهتر از فلفل هندی این کار را نمی‌کند. این نوع فلفل دارای کپسایسین است که جریان خود را بسیار تند می‌کند ( و آن حس سوزن‌سوزن شدن که احتمالاً قبلاً تجربه کرده‌اید). دستورالعمل‌هایی برای درست کردن ماسک پیداکرده و در آن از فلفل هندی استفاده کنید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

33- تخم کتان

تخم کتان منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 می باشد. تخم کتان برای درمان مشکلات مو از جمله موهای نازک و شکننده، بسیار موثر هستند. تمام کاری که باید انجام دهید این است که سه قاشق تخم کتان را در آب به مدت پنچ روز خیس کنید و سپس محلول بدست آمده را مستقیما با استفاده از پنبه بر روی پوست سر خود بمالید. بگذارید این محلول به مدت 10 دقیقه بر روی سرتان بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.

علاوه بر آن می توانید تخم کتان آسیاب شده را برای افزایش رشد مو ها، به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

34- روغن کرچک

روغن کرچک دارای اسیدهای چرب امگا 9 و ویتامین E می باشد و باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود. روغن کرچک علاوه بر اینکه رطوبت مو را تامین می کند باعث پرپشت شدن و درمان عفونت پوست سر می شود.

مقداری روغن کرچک را گرم کنید و بر روی پوست سر و موها ماساژ دهید، بگذارید 30 تا 45 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.
اگر می خواهید سریع تر نتیجه بگیرید چهار قطره اسانس رزماری را با روغن کرچک مخلوط کنید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

35- روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل وجود مواد مغذی باعث تقویت مو می شود علاوه بر این ریزش مو را کاهش می دهد. مقداری روغن زیتون را گرم کنید و بر روی موها و پوست یر خود ماساژ دهید بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد با آب و شامپو بشویید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

36- روغن بادام تلخ و شیرین

روغن بادام تلخ و شیرین برای افزایش رشد مو و داشتن موهای سالم و پرپشت مفید می باشند، همچنین روغن بادام موها را صاف و شفاف کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند. روغن بادام را با زرده تخم مرغ، روغن اسطوخودوس و روغن جوجوبا ترکیب کرده و بر روی پوست سر و موها ماساژ دهید.
در روشی دیگر مقدار مساوی روغن کرچک و روغن بادام را با هم ترکیب کنید و بر روی موها و پوست سر بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

37-روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه برای تقویت و افزایش رشد مو مفید می باشد، همچنین روغن سیاه دانه از سفید شدن مو، ریزش مو و طاسی جلوگیری می کند. مقداری روغن سیاه دانه را بر روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید، بگذارید 30 دقیقه تا یک ساعت بماند و سپس با آب و شامپو شستشو دهید.
در روشی دیگر یک قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید و آن را بر روی پوست سر و موها ماساژ دهید، بگذارید 30 دقیقه تا یک ساعت بماند و سپس با آب و شامپو شویید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

38- روغن فندق

روغن فندق برای تقویت مو های خشک و آسیب دیده مفید می باشد. مقداری روغن فندق را بر روی پوست سر و مو ها ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.
در روشی دیگر 2 قاشق غذاخوری پودر فندق را با 2 تخم مرغ ترکیب کنید و آن را بر روی موها بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

39- روغن کنجد

روغن کنجد از جمله مواد طبیعی مفید برای تقویت مو، حفظ رنگ طبیعی موها، درمان شپش مو، شوره سر و درمان خشکی و شکنندگی موها می باشد. 2 قاشق غذاخوری روغن کنجد را با 2 قاشق غذاخوری روغن بادام ترکیب کنید و با نوک انگشتان بر روی پوست سر و مو ها ماساژ دهید، موها را با یک حوله گرم بپوشانید و بعد از 30-40 دقیقه آن را با آب و شامپو بشویید. در روشی دیگر ژل آلوئه ورا تازه را با 2 قاشق غذاخوری روغن کنجد ترکیب کنید و بر روی موها ماساژ دهید، بگذارید 30 تا 45 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

40- لیمو ترش

لیموترش غنی از ویتامین C و ویتامین B، اسید فولیک و سایر مواد مغذی است که علاوه بر افزایش رشد مو، موها را صاف و براق می کند. آب نصف لیموترش تازه را با دو قاشق روغن نارگیل یا روغن زیتون ترکیب کنید و آن را بر روی مو و پوست سر خود بمالید، بگذارید 30 تا 45 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.
این روش درمانی را دو بار در هفته تکرار کنید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

41- چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی است که برای تقویت و رشد سریع مو مفید بوده و برای کاهش ریزش مو، درمان شوره سر و داشتن موهای سالم به شما کمک می کند.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

42- عسل

عسل به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی موی سر شناخته می شود که از ریزش مو و شوره سر جلوگیری کرده و باعث تقویت موی سر می شود.

نصف یک فنجان عسل را با 1/4 فنجان روغن زیتون ترکیب کرده و کمی گرم کنید، آن را بر روی موهای خود ماساژ دهید و بگذارید 30 دقیقه بماند سپس با آب سرد و و شامپو بشویید.

توجه داشته باشید که تقویت مو با عسل و دارچین، تقویت مو با پیاز و عسل و تقویت مو با موم عسل کارآیی بیشتری دارد.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

43- آب برنج

آب برنج برای تقویت و رشد سریع مو، درمان ریزش مو و برای صاف و براق شدن مو مفید می باشد. مقداری آب برنج را با چند قطره روغن رزماری ترکیب کنید و آن را بر روی موهای خود بمالید و 4 تا 5 دقیقه موها را ماساژ دهید بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.
از این روش یکبار در هفته استفاده کنید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

44- حنا و روغن خردل

استفاده مداوم از حنا باعث می شود تا مو های سالمی داشته باشید و حنا ریشه مو ها را به خوبی تقویت می کند. برگ حنا را باید برای استفاده بسوزانید. ابتدا مقداری روغن خردل را در ظرف آلمینیومی قرار دهید تا به دمای جوش برسد و سپس برگ های حنا را در روغن خردل قرار دهید زمانی که برگ های حنا شروع به سوختن کردند ظرف را از روی حرارت بردارید و برگ های حنا را در درون صافی فلزی بریزید و آن ها را از درون صافی رد کنید. می توانید مخلوط برگ حنا و روغن خردل را هر روز به پوست سر و موهای خود بزنید. برگ حنا در تقویت و رشد مو ها بسیار مفید است و موهای شما را براق می کند.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

45- قهوه

تحقیقات نشان داده که قهوه می تواند باعث افزایش رشد مو شود. قهوه را دم کنید، موها را خوب با آب و شامپو بشویید و سپس قهوه دم شده را بر روی موها بریزید و خوب ماساژ دهید و 20-60 دقیقه بگذارید بر روی موها بماند و سپس با آب بشویید.
توجه داشته باشید که قهوه رنگ مو را تغییر می دهد اگر می خواهید رنگ مو تغییر نکند پس از ماساژ سریع با آب بشویید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

46- دارچین

دارچین یک گیاه دارویی مفید برای جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو می باشد. نصف فنجان روغن زیتون گرم شده را با 1 قاشق چایخوری دارچین و 1 قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید و آن را بر روی موها بمالید، بگذارید حداقل 15 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.
از این روش یک بار در هفته استفاده کنید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

47- مایونز

سس مایونز به دلیل وجود ویتامین ها و مواد مغذی می تواند باعث تقویت مو و افزایش رشد مو شود. یک فنجان سس مایونز را بر روی پوست سر و موها ماساژ دهید، سر خود را با یک حوله بپوشانید و بگذارید 20 دقیقه بر روی مواه بماند سپس با آب گرم و شامپو بشویید.
اگر موی نرمال دارید این روش یک بار در ماه استفاده کنید و اگر موهایتان خیلی آسیب دیده باشد این روش یک بار در هفته به کار ببرید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

48- وازلین

وازلین می تواند برای درمان موهای خشک مفید باشد و باعث تقویت موها شود. شب قبل از خواب مقداری وازلین را بر روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب و شامپو بشویید.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

49- عطر سنبل

عطر سنبل رشد مو ها را افزایش می دهد می توانید پوست سر خود را سه بار در هفته با عطر سنبل ماساژ دهید این دوش تاثیر بسیار خوبی را برای رشد سریع موها بر روی مو های شما می گذارد.

50 روش برای کاهش ریزش و تقویت مو
 

50- آووکادو

آووکادو با داشتن ویتامین E علاوه بر تقویت موها، باعث نرمی و خوش‌حالت شدن آن‌ها نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید:

20 نکته بهداشتی برای سلامت و زیبایی پوست و مو

ماسک های سفیده تخم مرغ و خواص آن ها را بشناسید

 

گردآورنده: عاطفه کریمی

پایگاه خبری حقوق نیوز

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید