امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278664
۱۱۷۷
۱
۰
نسخه چاپی

50 حقیقت جالب درباره آفریقا

در آفریقا، بیش از 25 میلیون نفر مبتلا به HIV هستند و بیش از 17 میلیون نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند

50 حقیقت جالب درباره آفریقا

1- آفریقا گرمترین قاره جهان و دومین قاره خشک جهان است.

2- آفریقا دومین قاره بزرگ جهان است که تقریباً 22 درصد از کل مساحت زمین و 6 درصد از کل سطح زمین را تشکیل می دهد.

3- آفریقا دومین قاره پرجمعیت جهان با بیش از 1.1 میلیارد نفر یا حدود 16 درصد از جمعیت جهان است. آسیا پرجمعیت ترین قاره است و بیش از 4.4 میلیارد نفر یا 59 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است.

4- آفریقا فقیرترین و توسعه نیافته ترین قاره جهان است. تخمین زده می شود که یک فقیر متوسط در جنوب صحرای آفریقا تنها با 0/70 دلار در روز زندگی می کند.

5- از 40 درصد آفریقایی های بی سواد 2/3 آنها زن هستند.

6- بیش از نیمی از جمعیت آفریقا زیر 25 سال سن دارند که این را به جوانترین جمعیت جهان تبدیل کرده است.

7- در آفریقا، بیش از 25 میلیون نفر مبتلا به HIV هستند و بیش از 17 میلیون نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

8- بیشتر مردم نیویورک نسبت به مردم آفریقا به اینترنت متصل هستند.

9- از کل موارد مالاریا در جهان ، 90 درصد در آفریقا رخ می دهد.

10- نرخ جنگل زدایی در آفریقا دو برابر متوسط سایر نقاط جهان است. کنیا و زامبیا تنها حدود 1 تا 5 درصد جنگل های اولیه را در اختیار دارند.

11- آفریقا دارای بیش از 25 درصد از گونه های پرندگان جهان است.

12- بیش از هزار زبان در آفریقا صحبت می شود و برخی از محققان این تعداد را نزدیک به دو هزار می دانند.

13- تمام آفریقا، به استثنای اتیوپی و لیبریا، در جریان "تقلا برای آفریقا" تحت استعمار قدرتهای خارجی قرار گرفتند. "تقلا برای آفریقا" در دوره امپریالیسم جدید بین 1881 تا 1914 رخ داد.

14- آفریقا دارای 54 کشور مستقل بیشتر از هر قاره ای است.

15- دریاچه ویکتوریا بزرگترین دریاچه آفریقا و دومین دریاچه بزرگ آب شیرین در جهان است.

16- مصر محبوب ترین مقصد گردشگری در آفریقا است و سالانه حدود 10 میلیون بازدید کننده را به خود جذب می کند.

17- در حالی که مصر بیشتر برای اهرام خود شناخته شده است ، جمهوری سودان در واقع 223 هرم مخصوص خود دارد که دو برابر اهرام مصر است.

18- چهار نفر از پنج حیوان سریع زمینی در آفریقا زندگی می کنند: یوزپلنگ وحشی، شیر، غزال و تامسون. همه این حیوانات می توانند با سرعتی بیش از 50 مایل در ساعت بدوند و حداکثر سرعت یوزپلنگ در حدود 70 مایل در ساعت است.

19- در آفریقا، زنان و کودکان به طور متوسط روزانه 3.7 مایل پیاده روی می کنند تا آب مورد نیاز خود را تامین کنند.

20- جورج لوکاس قسمت های مختلف جنگ ستارگان را در صحرای تونس فیلمبرداری کرد.

50 حقیقت جالب درباره آفریقا

21- چارلز داروین اولین کسی بود که اظهار کرد انسان ها برای اولین بار در آفریقا ظهور کردند. با این حال نگرش های پیش داورانه نسبت به این قاره باعث شد بسیاری از مردم جهان غرب تا قرن بیستم در برابر این ایده بسیار مقاوت کنند.

22- آفریقا محل زندگی بزرگترین حیوان زمینی جهان ، فیل آفریقایی است که می تواند بین 6 تا 7 تن وزن داشته باشد.

23- در سال 1974 دانشمندان قدیمی ترین جد انسانی شناخته شده را در اتیوپی را کشف کردند. این اسکلت 3.2 میلیون ساله پس از آهنگ بیتلز "لوسی در آسمان با الماس"  لوسی نامگذاری شد.

24- اکثر ریشه شناسان معتقدند نام "آفریقا" از Afri گرفته شده است، عنوان گروهی از مردم که در حدود قرن سوم قبل از میلاد در آفریقای شمالی در نزدیکی کارتاژ زندگی کردند و ca پسوند رومی برای "کشور" یا "سرزمین" است.

25- بین قرن های 7 و 20 تجارت برده های عرب (که در شرق برده داری نیز نامیده می شود) 18 میلیون برده را از آفریقا اسیر و صادر کرد.

26- یونانیان و رومیان باستان اصطلاح "آفریقا" را فقط برای مناطق شمالی قاره به کار می بردند. در لاتین کلمه آفریقا به معنای "آفتابی" است و کلمه Aphrike در یونانی به معنی "بدون سرما" است.

27- اتیوپی در چندین درام و شعر یونان باستان برجسته است. هومر، شاعر یونانی از اتیوپیایی ها در ایلیاد و اودیسه به عنوان "نژادی بی عیب" و "از نجیب ترین افراد" یاد می کند.

28- اسلام در حال حاضر بزرگترین دین در آفریقا است و مسیحیت از آن عقب مانده است. این دو دین 85 درصد از جمعیت این قاره را تشکیل می دهند، در حالی که تنها 15درصد از مردم غیر مذهبی هستند یا از ادیان سنتی آفریقایی پیروی می کنند.

29- در حالی که آفریقا دومین قاره بزرگ از بین هفت قاره زمین است، به دلیل تعداد بسیار اندک لبه ها و خلیج های چشم انداز آن کوتاه ترین خط ساحلی را دارد.

30- قاتل ترین حیوان در تمام آفریقا، اسب آبی است.

31- دزدان دریایی موسوم به باربری، بیش از 1 میلیون اروپایی را اسیر کردند و آنها را در قرن های 16 تا 19 به عنوان برده در شمال آفریقا فروختند.

32- جنگ دوم کنگو (1998-2003) جان بیش از 5.4 میلیون نفر را گرفت. این مرگبارترین درگیری جهانی از زمان جنگ جهانی دوم است.

33- در کشورهای در حال توسعه آفریقا، زنان معمولاً 12 تا 13 ساعت در هفته بیشتر از مردان کار می کنند.

34- ببرها فقط در آسیا زندگی می کنند، نه در آفریقا.

35- ایالات متحده، چین، هند، نیوزلند، آرژانتین و اروپا همه می توانند در آفریقا قرار بگیرند.

36- در آفریقای جنوبی مردم می توانند برای جلوگیری از جک زدن اتومبیل، شعله افکن ها را به خودروهای خود وصل کنند.

37- قورباغه گلیات بزرگترین قورباغه جهان در گینه استوایی و کامرون یافت می شود.

38- اتیوپی تنها کشور آفریقایی است که الفبای خود را دارد و دارای 345 حرف است.

39- بنین در غرب آفریقا با 27.0 دوقلو در هر 1000 تولد رکورد کشور دارای بیشترین دوقلوها را در اختیار دارد. متوسط جهانی 13.6 دوقلو در هر 1000 تولد است.

40- تقریبا نیمی از تمام طلاهایی که در تاریخ استخراج شده است از ویتواترسرند، آفریقای جنوبی تهیه شده است.

50 حقیقت جالب درباره آفریقا

41- صحرای ساحارا بزرگترین بیابان گرم جهان و سومین بیابان بزرگ جهان پس از قطب جنوب و قطب شمال است. واقع در شمال آفریقا و کمی بزرگتر از قاره آمریکا است.

42- شهر کاهون مصر اولین شهر برنامه ریزی شده در جهان بود.

43- زنانی که در مناطق صحرای آفریقا زندگی می کنند 230 برابر بیشتر از زنان آمریکای شمالی در هنگام زایمان یا بارداری جان خود را از دست می دهند.

44- تقریبا 589 میلیون نفر در مناطق صحرای آفریقا بدون برق زندگی می کنند، این بدان معناست که 80 درصد مردم برای پخت و پز به منابع انرژی مانند چوب، ذغال و سرگین متکی هستند.

45- کلمات متداول انگلیسی با ریشه آفریقایی شامل aardvark, banjo, chigger, chimpanzee, cola, coffee, gumbo, jamboree, jazz, jumbo, impala, safari, tango, voodoo, yam, zebra, and zombie می باشند.

46- قدیمی ترین جسم ریاضی شناخته شده ، استخوان Lebombo است که در کوههای Lebombo سوازیلند در آفریقای جنوبی کشف شد. قدمت آن تقریباً 35000 سال قبل از میلاد است.

47- محققان شهر تیمبوکتو در غرب آفریقا را به دلیل فرهنگ فکری باستانی آن "پاریس جهان قرون وسطی" توصیف می کنند. این محل شامل هزاران نسخه خطی قرون وسطایی از جمله شعر زنان، تأملات حقوقی و بحث های علمی ابتکاری است.

48- تمساح نیل بزرگترین خزنده جهان در آفریقا زندگی می کند.

49- تقریباً از هر سه نفری که در صحرای آفریقا زندگی می کنند یک نفر دچار سوءتغذیه هستند.

50- مجسمه آفریقایی رنسانس به معماری پیر گودیابی به عنوان مظهری از پیروزی ملت آفریقا در مقابل استعمارگران غربی در شهر داکار کشور سنگال ساخته شد. در جشن سالگرد پنجاهمین سال استقلال سنگال و جدا شدن آن از کشور فرانسه در سال 2010 رونمایی شد. مجسمه آفریقایی رنسانس یک خانواده آفریقایی را نشان می دهد که کودک در آغوش پدر دست نشانه به آینده روشن و موفق آفریقا و مادر کودک دست اشره به خاک وطن دارد. این مجسمه با ارتفاع 52 متر و 7 تن وزن در رده دهم بزرگترین مجسمه های جهان قرار دارد.

متأسفانه تصویر مجسمه از مردی تقریبا برهنه که زن و کودکی نیمه برهنه را در آغوش گرفته است باعث اختلاف نظر بین 92 درصد جمعیت مسلمان شد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید