امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278666
۱۰۹۴
۱
۰
نسخه چاپی

شگفتی‌های ویروس HIV و ایدز: 50 حقیقتی که شما را متعجب خواهد کرد

در سطح جهان، 40 میلیون نفر مبتلا به ایدز هستند. تقریبا 2.1 میلیون نفر از آنها زیر 15 سال سن دارند.

50 حقیقت مهم در مورد ویروس HIV و ایدز

50 حقایق مهم در مورد ایدز

1. در سطح جهان، 40 میلیون نفر مبتلا به ایدز هستند. تقریبا 2.1 میلیون نفر از آنها زیر 15 سال سن دارند.

2. HIV مهمترین قاتل عفونی در جهان است. تا به امروز، تقریباً 25 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر ایدز جان خود را از دست داده اند.

3. در ماه مه 1969، یک نوجوان آمریکایی آفریقایی تبار به نام روبرت بر اثر یک بیماری مرموز درگذشت، که بعداً تایید شد که این اولین مرگ شناخته شده ایدز در ایالات متحده است. این که وی در سال 1969، تقریباً یک دهه قبل از اولین مجموعه شناخته شده از موارد ایدز در کشور، درگذشت، نشان می دهد که HIV چندین بار به مردم آمریکا معرفی و دوباره معرفی شد. ممکن است در ابتدا به دلیل فقدان جمعیت بسیار زیاد و همچنین فقدان فعال جنسی زیاد، برای انتقال آن، از بین رفته باشد.

4. چین سال ها ایدز را "بیماری سرمایه داری دوست داشتنی" می نامید و ادعا می کرد که این بیماری ناشی از تماس با غرب است. در سال 2009، چین گزارش داد که ایدز به علت اصلی مرگ و میر در بین بیماری های عفونی تبدیل شده است

5. اولین فرد مشهوری که با تشخیص ایدز در معرض دید عموم قرار گرفت، راک هادسون (یکی از چهره‌های محبوب بازیگری در هالیوود) در 25 ژوئیه 1985 بود. او در 2 اکتبر 1985 در 59 سالگی در بورلی هیلز، کالیفرنیا درگذشت.

6. در حال حاضر بیش از 1.1 میلیون نفر در ایالات متحده با عفونت HIV زندگی می کنند.

7. تقریباً از هر 5 نفر، 1 نفر از عفونت خود بی اطلاع هستند.

8. هر 9.5 دقیقه یک نفر به HIV مبتلا می شود.

9. از نظر نژاد و قومیت در ایالات متحده، آمریکایی های آفریقایی تبار با شدیدترین بار HIV مواجه هستند.

10. HIV در درجه اول از طریق 1. رابطه جنسی محافظت نشده (واژینال ، مقعدی ، دهانی) با فردی که دارای HIV است، 2. سوزن یا سرنگ مشترک، 3. متولد شدن از مادر آلوده و 4. انتقال خون منتقل می شود.

11. HIV با از بین بردن سلول های خونی خاص، به بدن فرد آسیب می رساند که کمک به بدن در مبارزه با این بیماری حیاتی است.

12. یک فرد نمی تواند از در آغوش گرفتن یا لمس شخص دارای HIV به آن مبتلا شود. همچنین استفاده از حمام عمومی یا استخرهای شنا، به اشتراک گذاشتن فنجان، ظروف یا تلفن همراه فردی که مبتلا به HIV/ایدز است، یا نیش حشرات در ابتلا به این ویروس نقشی ندارند.

13. اچ آی وی می تواند در خون خشک در دمای اتاق تا شش روز یا چند هفته در صورت مرطوب بودن زنده بماند، مانند سرنگ یا سوزن های استفاده شده.

14. HIV به درجه حرارت بالا حساس است اما نسبت به سرمای شدید حساس نیست. آزمایشات نشان داده است که HIV در دمای بالای 60 درجه سانتی گراد از بین می رود.

15. اچ آی وی عفونی بین 11 تا 16 روز پس از مرگ در اجساد انسان که در دمای سردخانه 2 درجه سانتیگراد ذخیره شده بود، از اجساد انسان کشف شده است. HIV پس از 16 روز در بدن ها تشخیص داده نشد، این نشان می دهد که اجساد دفن شده یا اجساد حفظ شده در طول زمان خطر کمتری دارند. علاوه بر این ، مایعات مومیایی کردن HIV را غیرفعال می کند.

16. میزان HIV در ترشحات مخاط راست روده در مردان همجنسگرا بیشتر از میزان خون یا مایع منی بود. مردانی که رابطه جنسی مقعدی محافظت نشده دارند و با این مخاط روبرو می شوند، در خطر بسیار بالایی از عفونت HIV قرار دارند.

17. افراد مبتلا به ایدز در برابر بیماری های تعریف کننده ایدز آسیب پذیر هستند و اغلب شرایط زیر را نشان می دهند: 1. سارکوم کاپوسی، تومور پوستی که شبیه لکه های تیره یا بنفش روی پوست یا دهان به نظر می رسد، 2. تغییرات ذهنی و سردردهای ناشی از تومورها یا عفونت های قارچی در نخاع و مغز، 3. عفونت ریه ها که باعث تنفس می شود، 4. سوء تغذیه شدید، 5. اسهال مزمن و 6. زوال عقل.

18. حدود یک ماه پس از ابتلا به HIV، برخی افراد علائم شبیه آنفولانزا را نشان می دهند. این علائم اغلب در عرض یک هفته یا یک ماه از بین می روند.

19. در سطح جهان، HIV به طور نامتناسب زنان را آلوده کرده و تحت تأثیر قرار می دهد. نه تنها به احتمال زیاد HIV مثبت هستند، بلکه بار مراقبت و حمایت را نیز به دوش می کشند.

20. اولین مورد آلوده به HIV در انسان، در نمونه خون جمع آوری شده در سال 1959 از مردی در کینشاسا، جمهوری دموکراتیک کنگو تشخیص داده شد.

21. HIV مخفف ویروس نقص ایمنی انسان است که ویروسی است که باعث ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) می شود.

22. تقریباً 3.34 میلیون کودک مبتلا به HIV هستند. اکثر کودکان در مناطق صحرای آفریقا زندگی می کنند و در دوران بارداری، زایمان یا شیردهی توسط مادران مبتلا به HIV، آلوده شده اند. با درمان مناسب، انتقال HIV از مادر به فرزند تقریباً قابل اجتناب است.

23. روزانه بیش از 900 کودک در سراسر جهان به HIV مبتلا می شوند.

24. در حالی که HIV در بزاق یافت می شود، نشان داده شده است که استفاده از فنجان یا ظروف غذا باعث انتقال HIV/ایدز نمی شود.

25. از نظر جغرافیایی، بدترین اپیدمی ایدز در جنوب صحرای آفریقا است و تقریباً 65 درصد از کل موارد در آنجا واقع شده است. تقریباً 90 درصد از کودکان مبتلا به HIV در صحرای آفریقا زندگی می کنند.

26. HIV در ابتدا در هر کشوری کمی متفاوت منتشر شد. به عنوان مثال، در اوکراین، مصرف کنندگان مواد مخدر اولین کسانی بودند که تحت تأثیر قرار گرفتند. در ایالات متحده و بریتانیا، این ویروس از طریق روابط همجنس گرایانه و دوجنس گرا منتقل می شود، در حالی که در کشورهای صحرای آفریقا از طریق روابط دگرجنس گرا گسترش می یابد.

27. درمان ضد رتروویروسی (ART) به افراد مبتلا به HIV کمک می کند تا زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشند. همچنین به طور چشمگیری خطر انتقال HIV از فرد آلوده به شریک جنسی خود را کاهش می دهد.

28. افراد مبتلا به HIV بیشتر در معرض پیر شدن زودرس هستند. نظریه رایج این است که پیری زودرس عمدتاً ناشی از التهاب مزمن ناشی از HIV حتی در طول درمان ضد رتروویروسی است.

29. در سطح جهان، شایع ترین روش انتقال HIV رابطه جنسی است و به دنبال آن عفونت مادر از کودک، به اشتراک گذاشتن تجهیزات تزریق دارو و خون یا ابزار آلوده در محیط های مراقبت های بهداشتی.

30. آفریقای جنوبی بیش از هر کشور دیگری در جهان با 5.9 میلیون نفر مبتلا به HIV است. جنوب و جنوب شرقی آسیا دومین منطقه آسیب دیده است. این منطقه حدود 4 میلیون مورد یا 12 درصد جمعیت دارد. نزدیک به 2.4 میلیون از این موارد در هند است.

31. HIV در آفریقا ظاهر شد و در کمتر از 10 سال در سراسر جهان گسترش یافت.

32. در بوتسوانا (جمهوری بوتسوانا کشوری است واقع در جنوب آفریقا)، امید به زندگی به دلیل ایدز از 65 به 35 سال کاهش یافته است.

33. شیوع ایدز در خاورمیانه و شمال آفریقا با 0.1 درصد یا کمتر ، شرق آسیا با 0.1 درصد و اروپای غربی و مرکزی با 0.2 درصد کمترین میزان است.

34. در سال 1996، حتی پس از تشخیص HIV مثبت، جانسون Aziga ، مهاجر متولد اوگاندا که در کانادا زندگی می کرد، با 11 زن رابطه جنسی محافظت نشده داشت. هفت نفر از زنان HIV مثبت شدند و دو زن بعداً بر اثر ایدز جان خود را از دست دادند. او به دلیل اولین فردی که به اتهام قتل درجه یک در کانادا به دلیل انتقال HIV متهم و محکوم شد، بدنام است.

35. توانایی انتقال ویروس HIV از حیوان به انسان مستلزم وجود کانال های انتقال پرخطر است. دانشمندان ظهور استعمار و رشد شهرهای بزرگ مستعمره آفریقا را ذکر می کنند. این رشد منجر به درجه بالاتری از هرزگی جنسی، گسترش فحشا و گسترش بیماری های زخم تناسلی مانند سفلیس شد.

36. دست کم سه نفر مبتلا به HIV در لندن پس از قطع مصرف داروهای خود به توصیه کشیش مسیحی انجیلی خود جان خود را از دست دادند. کشیش ادعا کرد که دعا، نه دارو، آنها را از ایدز درمان می کند.

37. ختنه مردان به کاهش خطر ابتلای مرد به HIV از شریک زن آلوده کمک می کند. همچنین خطر سایر بیماری های مقاربتی، سرطان آلت تناسلی و عفونت ادراری نوزادان را کاهش می دهد.

38. پیش بینی می شود که HIV همچنان افزایش می یابد زیرا افراد به دلیل مزایای درمان های طولانی مدت، بیشتر با این بیماری زندگی می کنند. با افزایش عمر افراد مبتلا به HIV، فرصت های انتقال افزایش می یابد. علاوه بر این ، بسیاری از مردم نسبت به HIV رضایت دارند.

39. روز جهانی ایدز هر سال در اول دسامبر گرامی داشته می شود. اولین روز جهانی ایدز در 1 دسامبر 1988 برگزار شد. نماد بین المللی آگاهی از ایدز، روبان قرمز، در سال 1991 به تصویب رسید.

40. اولین فیلم مهم هالیوودی که روی ایدز تمرکز کرد، فیلم فیلادلفیا در سال 1993 بود. تام هنکس برای بازی در این فیلم اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.

41. یک جامعه کوچک معروف به انکار ایدز ادعا می کند که HIV/AIDS یک توطئه است. در حالی که اکثر دانشمندان استدلال های آنها را رد می کنند، دولت آفریقای جنوبی به طور رسمی از سال 1999-2005 این موضع را اتخاذ کرد. انکار HIV/ایدز توسط آنها منجر به صدها هزار مرگ و عفونت قابل اجتناب شد.

42. تجاوز به زنان، کودکان و نوزادان در آفریقا بر اساس این افسانه است که رابطه جنسی با باکره HIV را درمان می کند.

43. در سال 2002، شورای ملی انجمن های پیشگیری از ظلم به حیوانات در آفریقای جنوبی ادعا کرد که جوانان معتقدند رابطه جنسی با حیوانات راهی برای جلوگیری یا حتی درمان ایدز است.

44. یک کودک سه ساله توسط پدر مبتلا به HIV گاز گرفته شد که باعث خونریزی شد. بلافاصله پس از آن ، آزمایش وی برای HIV مثبت شد. از آنجا که سابقه سوء استفاده جنسی یا انتقال خون وجود نداشت ، پزشکان معتقدند که این عفونت به دلیل گاز گرفتن پدرش ایجاد شده است.

45. در سال 2006، تقریبا 60 درصد از بزرگسالان مبتلا به HIV در آفریقای جنوبی صحرا زن بودند.

46. در سال 2006، سارا پورتر، زنی از لندن، یکی از اولین زنانی بود که به دلیل انتقال بی پروا از HIV تحت تعقیب قرار گرفت. وی 32 ماه محاکمه و روانه زندان شد. گفته می شود که او به دنبال انتقام از مردان سیاه پوستی بوده است که به گفته خودش مسئول بیماری او بوده اند. او به جرم آسیب جدی جسمی از طریق انتقال بی پروا HIV محکوم شد و به مدت 32 ماه به زندان محکوم شد.

47. ایدز مطالعه شده ترین بیماری در تاریخ است.

48. در سال 2001، استفن کلی اسکاتلندی اولین فردی در بریتانیا بود که به دلیل انتقال HIV در آنجا تحت تعقیب قرار گرفت. وی به دلیل داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با شریک زندگی خود حتی پس از آنکه می دانست که به HIV مبتلا شده است ، به "رفتارهای سرزنش آمیز و بی پروا" متهم شد.

49. در سطح جهان، نزدیک به 18 میلیون کودک یک یا هر دو والد خود را بر اثر ایدز از دست داده اند.

50. ایدز پیشرفته ترین مرحله عفونت HIV است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید