امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278675
۲۱۰۹
۲
۰
نسخه چاپی

57 حقایق جالب در مورد جنگ جهانی اول

آلمانی ها اولین کسانی بودند که در جنگ جهانی اول از شعله افکن استفاده کردند. شعله افکن های آنها می توانستند فواره های آتش را تا 130 فوت (40 متر) شلیک کنند.

جنگ جهانی اول

حقایق جنگ جهانی اول

1. آلمانی ها اولین کسانی بودند که در جنگ جهانی اول از شعله افکن استفاده کردند. شعله افکن های آنها می توانستند فواره های آتش را تا 130 فوت (40 متر) شلیک کنند.

2. بیش از 65 میلیون مرد از 30 کشور در جنگ جهانی اول جنگیدند. نزدیک به 10 میلیون نفر جان باختند. متفقین (قدرت های آنتانت) حدود 6 میلیون سرباز را از دست دادند. نیروهای مرکزی حدود 4 میلیون ضرر کردند.

3. تقریباً 2/3 مرگ و میرهای نظامی در جنگ جهانی اول در نبرد بوده است. در درگیری های قبلی، بیشتر مرگ ها به دلیل بیماری بود.

4. در زمان جنگ جهانی اول، تانک های انگلیسی ابتدا به دو گروه "مرد" و "زن" طبقه بندی می شدند. تانک های مرد دارای توپ بودند، در حالی که زنان دارای مسلسل های سنگین بودند.

5. موفق ترین خلبان جنگنده کل جنگ، خلبان جنگنده آلمانی مانفرد آلبرشت فریهر فون ریشتهوفن (1892-1918) یا "بارون سرخ" بود. او 80 هواپیما را بیشتر از هر خلبان جنگ جهانی اول سرنگون کرد. او پس از شلیک گلوله در نزدیکی آمیان جان باخت. رنه فونک فرانسوی (1894-1953) موفق ترین خلبان جنگنده متفقین بود که 75 هواپیمای دشمن را سرنگون کرد.

6. در زمان جنگ جهانی اول ، سگها به عنوان پیام رسان مورد استفاده قرار می گرفتند و دستورات را در كپسولهای متصل به بدن خود به خط مقدم می رساندند. از سگ ها نیز برای گذاشتن سیم های تلگراف استفاده می شد.

7. ستوان دوم فرانسوی آلفرد ژوبیر در خاطرات خود در مورد جنگ جهانی اول درست قبل از مرگ نوشت: "بشریت دیوانه است! انجام کاری که دارد انجام می دهد باید دیوانه کننده باشد. چه کشتار جمعی. چه صحنه های وحشتناک و کشتار! من نمی توانم کلماتی برای ترجمه برداشت هایم پیدا کنم. جهنم نمی تواند اینقدر وحشتناک باشد!

8. شعار انتخاباتی وودرو ویلسون برای دومین دوره ریاست جمهوری خود این بود: «او ما را از جنگ دور نگه داشت.» حدود یک ماه پس از روی کار آمدن او، ایالات متحده در 6 آوریل 1917 به آلمان اعلان جنگ داد.

9. برای افزایش اندازه ارتش ایالات متحده در زمان جنگ جهانی اول، کنگره، قانون خدمات انتخابی را که به عنوان سربازگیری یا سربازی شناخته می شد، در ماه مه 1917 تصویب کرد. در پایان جنگ، 2.7 میلیون نفر به خدمت اعزام شدند. 1.3 میلیون نفر دیگر داوطلب شدند.

10. در زمان جنگ جهانی اول، افرادی با میراث آلمانی در ایالات متحده مشکوک بودند که برخی اعتراضات علیه آلمانی ها خشونت آمیز بود، از جمله آتش زدن کتاب های آلمانی ، کشتن سگ های چوپان آلمانی و حتی قتل یک آمریکایی آلمانی تبار.

11. در زمان جنگ جهانی اول، آنفولانزای اسپانیایی باعث حدود 1/3 از كل مرگ و میرهای نظامی شد.

12. هزینه کل جنگ جهانی اول برای ایالات متحده بیش از 30 میلیارد دلار بود.

13. این جنگ هزاران سرباز را دچار تغییر شکل و ناتوانی کرد. از جراحی ترمیمی برای ترمیم آسیب های صورت استفاده شد، اما از ماسک ها نیز برای پوشاندن وحشتناک ترین تغییر شکل استفاده شد. برخی از سربازان در تمام طول زندگی خود در خانه های سالمندان ماندند.

14. جنگ جهانی اول دارای رتبه ششم کشنده ترین درگیری در تاریخ جهان است.

15. چهار امپراتوری پس از جنگ جهانی اول فروپاشید: عثمانی، اتریش-مجارستان، آلمان و روسیه.

جنگ جهانی اول

16. جنگ جهانی اول همچنین به عنوان جنگ بزرگ، جنگ جهانی، جنگ ملل و جنگ برای پایان دادن به همه جنگ ها شناخته شد.

17. جنگ جهانی اول بین سالهای 1914-1918 در هر اقیانوس و تقریباً در هر قاره انجام شد. اما بیشتر نبردها در اروپا صورت گرفت.

18. جنگ جهانی اول در 28 ژوئن 1914 آغاز شد ، هنگامی که تروریست صربستانی اردوک فرانتس فردیناند، وارث تاج و تخت اتریش-مجارستان و همسرش را به ضرب گلوله کشت. اتریش-مجارستان در 28 ژوئیه 1914 علیه صربستان اعلام جنگ کرد. روسیه و فرانسه در کنار صربستان قرار گرفتند و آلمان از اتریش-مجارستان حمایت کرد. کشورهای دیگر جهان به زودی وارد جنگ شدند. جنگ جهانی اول به طور رسمی 4 سال بعد در 11 نوامبر 1918 به پایان رسید.

19. روسیه در طول جنگ جهانی اول 12 میلیون سرباز بسیج كرد و این بزرگترین ارتش در جنگ بود. بیش از 3/4 در عملیات کشته، زخمی یا مفقود شدند.

20. گروه تروریستی مسئول ترور فرانتس فردیناند، Black Hand، سارایوو نام داشت.

21. در طول جنگ جهانی اول، از 1914 تا 1918 ، 274 قایق U آلمانی 6،596 کشتی را غرق کردند.  بیشتر اینها در نزدیکی ساحل، به ویژه در کانال انگلیسی، غرق شده اند.

22. سنگرهای آلمانی در تضاد کامل با ترانشه های انگلیسی بود. ترانشه های آلمانی تا آخر عمر ساخته شده اند و شامل تخت های دو طبقه، مبلمان، کمد، مخازن آب با شیر آب، چراغ های برقی و زنگ درب می شود.

23. فرانسه، اولین کشوری بود که در جنگ جهانی اول از گاز علیه نیروهای دشمن استفاده کرد. در آگوست 1914، آنها اولین نارنجک گاز اشک آور (زیلیل بروماید) را علیه آلمانی ها شلیک کردند. در ژانویه 1915، آلمان برای اولین بار از گاز اشک آور علیه ارتش روسیه استفاده کرد، اما این گاز در هوای سرد به مایع تبدیل شد. در آوریل 1915، آلمانی ها اولین کسانی بودند که از گاز کلر سمی استفاده کردند.

24. در زمان جنگ جهانی اول، آلمانی ها حدود 68000 تن گاز و انگلیسی ها و فرانسوی ها 51000 تن گاز آزاد کردند. در مجموع، 1،200،000 سرباز از هر دو طرف دچار گاز گرفتگی شدند، که 91،198 نفر از آنها به طرز وحشتناکی کشته شدند.

25. تقریباً 30 گاز سمی مختلف در طول جنگ جهانی اول استفاده شد. به سربازان گفته شد در مواقع ضروری یک پارچه آغشته به ادرار روی صورت خود نگه دارند. تا سال 1918، ماسک های گاز با دستگاه های تنفس، معمولاً محافظت موثری را انجام می دادند. در پایان جنگ، بسیاری از کشورها معاهداتی را امضا کردند که سلاح های شیمیایی را غیرقانونی اعلام می کرد.

26. در طول جنگ، ایالات متحده برای حمایت از تلاش متفقین حدود 7.5 میلیون تن تدارکات به فرانسه ارسال کرد. این شامل 70،000 اسب یا قاطر و نزدیک به 50،000 کامیون، 27،000 ماشین باربری و 1800 لوکوموتیو بود.

27. جنگ جهانی اول استفاده گسترده از مسلسل را معرفی کرد، سلاحی که هیرام ماکسیم در سال 1884 در ایالات متحده ثبت کرد. ماکسیم حدود 100 پوند وزن داشت که می توانست حدود 450-600 گلوله در دقیقه شلیک کند. بیشتر مسلسل های مورد استفاده در جنگ جهانی اول بر اساس طرح ماکسیم بود.

28. اصطلاح "نبرد سگ" در جنگ جهانی اول به وجود آمد. خلبان مجبور بود هر چند وقت یکبار موتور هواپیما را خاموش کند تا با چرخاندن سریع هواپیما در هوا متوقف نشود. هنگامی که یک خلبان موتور خود را از طریق هوا روشن کرد، مانند پارس سگ به نظر می رسید.

29. فرانسوی ها دارای چیزی بودند که سربازان آلمانی آن را تفنگ شیطانی می نامیدند. این توپ در 75 میلی متر تا 4 مایل دقیق بود. فرماندهان ارتش فرانسه ادعا کردند که تفنگ شیطانی آن در جنگ پیروز شده است.

30. به گفته سربازان آمریکایی، "سلام دختران"، زنان آمریکایی بودند که به عنوان اپراتور تلفن برای نیروهای پرشینگ در اروپا خدمت می کردند. این زنان به زبان های فرانسوی و انگلیسی مسلط بودند و توسط شرکت تلفن و تلگراف آمریکا به طور خاص آموزش دیده بودند. در سال 1979، ارتش ایالات متحده سرانجام به معدود دختران سلامی که هنوز زنده بودند مدال جنگ و مزایای کهنه سربازی داد.

31. در زمان جنگ جهانی اول، همبرگرهای آمریکایی (با نام شهر هامبورگ آلمان) به استیک سالزبری تغییر نام دادند. فرانکفورترها که از فرانکفورت آلمان نامگذاری شدند "سوسیس آزادی" نامیده می شوند و همچنین داشهوند ها "سگ آزادی" نامگذاری شدند. مدارس آموزش آلمانی را متوقف کردند و کتابهای آلمانی زبان سوزانده شد.

32. میلیون ها سرباز به دلیل وحشت ناشی از جنگ دچار اختلال استرس پس از سانحه شدند. مردان شوکه شده از غالباً اسهال غیرقابل کنترل داشتند، نمی توانستند بخوابند، صحبت خود را متوقف می کردند، ساعت ها ناله می کردند و به طور غیرقابل کنترل تکان می خوردند. در حالی که برخی از سربازان بهبود یافتند، برخی دیگر تا آخر عمر رنج کشیدند.

33. حتی اگر دولت ایالات متحده تا سال 1924 به بومیان آمریکا تابعیت نداد، تقریبا 13000 نفر از آنها در جنگ جهانی اول خدمت کردند.

34. در جنگ جهانی اول بیش از 35 میلیون غیرنظامی و سرباز کشته و زخمی شدند. بیش از 15 میلیون نفر کشته و 20 میلیون نفر زخمی شدند.

جنگ جهانی اول

35. بیش از 200،000 آمریکایی آفریقایی تبار در جنگ جهانی اول خدمت کردند، اما فقط حدود 11 درصد آنها در نیروهای رزمی بودند. بقیه را در واحدهای کار، بارگیری محموله، ساخت جاده ها و حفر خندق قرار دادند.

36. آلمانی ها در رهگیری و حل کدهای متفقین مهارت داشتند. آلمانی ها از هر چهار پیام رسان کاغذی یکی را اسیر کردند. با این حال، هنگامی که یک فرمانده آمریکایی، از اعضای قبیله چوکاتو در واحد گارد ملی اوکلاهما استفاده کرد، آنها از یک زبان بسیار پیچیده استفاده کردند که آلمانی ها قادر به ترجمه آن نبودند.

37. بیش از 500000 کبوتر پیام هایی را بین ستاد مرکزی و خط مقدم حمل می کردند. گروه‌هایی از کبوترانی که برای بازگشت به خط مقدم آموزش دیده بودند با چتر نجات به مناطق اشغالی انداخته می‌شدند و تا زمانی که سربازان پیامی برای ارسال داشتند در آنجا نگه داشتند.

38. در شب کریسمس در سال 1914، سربازان دو طرف جبهه غربی برای یکدیگر سرود خواندند. در روز کریسمس، 2/3 نیروهای جبهه آتش بس اعلام کردند. در برخی نقاط آتش بس یک هفته به طول انجامید. یک سال بعد، به ماموران دو طرف دستور داده شد به هر کسی که قصد اجرای مجدد را داشت تیراندازی کنند.

39. ادیت کاول (1865- 12 اکتبر 1915) یک پرستار انگلیسی بود که سربازان را از هر طرف نجات داد. هنگامی که او به 200 سرباز متفقین کمک کرد تا از بلژیک تحت اشغال آلمان فرار کنند، آلمانی ها او را دستگیر کردند و توسط یک جوخه شلیک آلمانی اعدام شد. مرگ او باعث شد تا نظر جهانی علیه آلمان متوقف شود.

40. مارگارتا زله (1876-1917)، همچنین معروف به ماتا هاری، یک رقصنده عجیب و غریب هلندی بود که متهم به مأموریت دوگانه بود. اگرچه او همیشه جاسوس بودن را انکار می کرد، فرانسوی ها او را در سال 1917 اعدام کردند.

41. آلوین کالوم یورک (1984-1887) آراسته ترین آمریکایی در جنگ جهانی اول بود. یورک با حمله به لانه اسلحه آلمان، 32 مسلسل گرفت، 28 سرباز آلمانی را کشت و 132 نفر دیگر را اسیر کرد. او با مدال افتخار، ارتقاء درجه به گروهبان، Croix de Guerre فرانسوی و هدیه 400 هکتار زمین کشاورزی خوب به خانه بازگشت.

42. سربازان ایالات متحده اولین نبرد خود در جنگ جهانی اول را در 2 نوامبر 1917 در سنگرهای بارتلمونت فرانسه انجام دادند.

43. بزرگترین تلفات انسانی در تاریخ ارتش انگلیس در طول نبرد سوم، زمانی رخ داد که بریتانیایی ها در یک روز 60 هزار نفر کشته شدند.

44. جنگ جهانی اول ایالات متحده را به بزرگترین قدرت نظامی جهان تبدیل کرد.

45. از جمله آثار بلندمدت جنگ جهانی اول می توان به تشکیل لیگ ملل اشاره کرد که زمینه ساز سازمان ملل متحد و مسابقه تسلیحاتی در سراسر جهان شد. علاوه بر این، معاهده ورسای تحریم های شدیدی را علیه آلمان وضع کرد، که این کشور را به رکود عمیق کشاند و زمینه ساز جنگ جهانی دوم شد.

46. جنگ جهانی اول به تقویت قدرت دولت مرکزی در ایالات متحده و اروپا كمك كرد، به این معنی كه لیبرالیسم قرن 19 كه بر مسئولیت فردی تأكید می كرد برای همیشه از بین رفت. در واقع ، یکی از میراث های اصلی جنگ ، قدرت پایدار دولت بر شهروندان آن است.

47. جنگ جهانی اول سوء ظن مردم را نسبت به گروه های اقلیت افزایش داد. همه افراد خارجی به عنوان یک تهدید بالقوه در نظر گرفته می شدند، به ویژه یهودیان که به عنوان سودجویان صنعت تسلیحات تلقی می شدند.

48. در جنگ جهانی اول، ترکها تقریباً 1.5 میلیون ارمنی را کشتند. این اقدام نسل کشی بعدها توجه هیتلر را به خود جلب کرد و تا حدی مسئول کاشت بذر هولوکاست بود.

49. پس از جنگ جهانی اول، رهبری بریتانیا در اقتصاد جهان برای همیشه از بین رفت. بدهی های هنگفت، بیکاری بالا و رشد کند داشت. فرانسه هم آسیب دید. بیشتر وامهایی که به روسیه تزاری داده بود هرگز بازپرداخت نشد، تورم بیداد کرد و بخشهای وسیعی از کشور خراب شد.

50. جنگ جهانی اول دوران جدیدی از جنگ را به ارمغان آورد. مهم ترین پیشرفت، نیروی هوایی بود که غیرنظامیان را در خط آتش قرار داد. تا سال 1918، واضح بود که دوران سواره نظام به عنوان یک نیروی جنگی واقع بینانه با ورود گاز سمی به پایان رسیده است. تانک ها خبر از دوران جدیدی از جنگ تهاجمی دادند. سرانجام، تاکتیک حمله رعد اسا نازی ها در جنگ جهانی دوم از آخرین حمله متفقین در سال 1918 که در آن تانک ها، هواپیماها، توپخانه و افراد به دقت هماهنگ شده بودند، شکل گرفت.

جنگ جهانی اول

51. جنگ جهانی اول به رهایی زنان کمک کرد. زنان بسیاری از مشاغل سنتی مردانه را به عهده گرفتند و نشان دادند که می توانند آنها را به خوبی مردان انجام دهند. در سال 1918 به اکثر زنان بالای 30 سال در انتخابات پارلمانی بریتانیا رای داده شد. دو سال بعد، اصلاحیه نوزدهم به زنان آمریکایی رای داد.

52. جنگ جهانی اول منجر به رهایی آمریکایی های آفریقایی تبار شد. به عنوان مثال، هنری فورد سیاه پوستان را از جنوب به کار گرفت تا در کارخانه های خود کار کنند. مهاجرت آمریکایی های آفریقایی تبار از جنوب به شمال در زمان جنگ جهانی اول یکی از مهمترین تغییرات جمعیتی در قرن بیستم بود.

53. جنگ جهانی اول باعث تسریع پیشرفت های پزشکی شد. پزشکان مدیریت بهتر زخم و تنظیم استخوان ها را یاد گرفتند. هارولد گیلیس ، پزشک انگلیسی، پیشگام عمل جراحی پیوند پوست بود. مقیاس عظیمی از افرادی که در جنگ جهانی اول به مراقبت های پزشکی احتیاج داشتند، به پزشکان و پرستاران مزایای تخصص و مدیریت حرفه ای را آموزش داد.

54. جنگ جهانی اول کاتالیزوری بود که روسیه را به اتحادیه جمهوری سوسیالیستی شوروی (اتحاد جماهیر شوروی) تبدیل کرد. این ایجاد اولین دولت کمونیستی جهان بود و مرحله جدیدی را در تاریخ جهان آغاز کرد. مورخان توجه دارند که این مهمترین و مهمترین پیامد جنگ جهانی اول بود.

55. پس از جنگ جهانی اول، فنلاند، استونی، لتونی، لیتوانی و لهستان به عنوان کشورهای مستقل ظاهر شدند.

56. فروپاشی امپراتوری عثمانی پس از جنگ جهانی اول به متفقین کمک کرد تا نفوذ خود را در خاورمیانه گسترش دهند. سوریه، اردن، عراق و فلسطین تحت عنوان اتحادیه ملل اعلام شدند. فرانسه اساساً کنترل سوریه و بریتانیا کنترل سه حکم باقی مانده را در دست گرفت.

57. در معاهده ورسای آمده بود که آلمان جنگ جهانی اول را آغاز کرده است. آلزاس و لورن را به فرانسه پس داد. لهستان قلمرو آلمان را در شرق تصاحب کرد و سایر مناطق به بلژیک و لیتوانی واگذار شد. این پیمان همچنین منطقه هولتشین واقع در سیلسیای فوقانی را به چکسلواکی منتقل کرد. بخش شرقی سیلسیا علیا به لهستان اختصاص یافت. در همین حال، سیلسیای تحتانی کاملاً به آلمان واگذار شد. بندر کلیدی بالتیک دانز، منطقه صنعتی حوضه سار و منطقه مهم استراتژیک راینلند نیز از آلمان گرفته شد. نیروهای مسلح این کشور به شدت محدود بودند و مستعمرات آن به حکم اتحادیه ملل تعیین شده بودند. کمیته غرامت 1921 تصمیم گرفت که آلمان 33 میلیارد دلار غرامت به متفقین برای خسارت وارده بپردازد. این پیمان آلمان را تحقیر و فقیر کرد، که جهان را در معرض جنگ جهانی دیگری قرار داد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید