امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265821
۱۳۲۶
۱
۰
نسخه چاپی
پیشگیری از سرطان

70 راهکار برای کاهش خطر ابتلا که سرطان

70 راهکار برای کاهش خطر ابتلا که سرطان

سرطان چیست؟

سرطان نامی است که به مجموعه ای از بیماری ها اطلاق می شود. در همه انواع سرطان، برخی از سلول های بدن بدون توقف شروع به تقسیم شدن می کنند و به بافت های اطراف گسترش می یابند. سرطان می تواند از هر جای بدن انسان شروع شود که از تریلیون ها سلول ساخته شده است. در حالت نرمال، سلول های بدن رشد می کنند و تقسیم می شوند تا سلول های جدیدی را تشکیل دهند که بدن به آنها نیازمند است. هنگامی که سلول ها پیر می شوند یا آسیب می بینند، آنها می میرند و سلول های جدید جای آنها را می گیرند. هنگامی که سرطان بروز می کند، این روند در هم می شکند.

سلول ها بیش از پیش غیر طبیعی شده و سلول های پیر و آسیب دیده زنده می مانند، هنگامی که باید بمیرند و سلول های جدید شکل گیرند. این سلول های اضافی می توانند بدون توقف تقسیم شوند و ممکن است منجر به تشکیل تومورها شوند.

سلول های سرطانی از جهاتی با سلول های سالم تفاوت دارند که به آنها اجازه می دهند از کنترل خارج شده و تهاجمی شوند. مهم ترین تفاوت سلول های سرطانی و سلول های سالم این است که سلول های سرطانی نسبت به سلول های سالم، کمتر تخصصی هستند. یعنی، در حالی که سلول های سالم به صورت نوع مشخصی از سلول ها با عملکرد و قابلیت خاص رشد می کنند، سلول های سرطانی اینچنین نیستند. این یکی از دلایلی است که سبب می شود سلول های سرطانی، برخلاف سلول های سالم، به تقسیم شدن بدون توقف ادامه دهند.

علاوه بر این، سلول های سرطانی سیگنال های مربوط به توقف تقسیم سلول ها یا مرگ برنامه ریزی شده سلول ها (آپوپتوز) را نادیده می گیرند. در حالی که بدن برای رهایی از شر سلول هایی که به آنها نیازی ندارد، نیاز به توجه به این سیگنال ها دارد.

 اغلب سلول های سرطانی قادر به نادیده گرفتن سیستم ایمنی، شبکه ای از ارگان ها، بافت ها و سلول های مشخص که از بدن در برابر عفونت ها و سایر شرایط محافظت می کنند، هستند. اگر چه سیستم ایمنی به طور طبیعی سلول های غیرطبیعی یا آسیب دیده را از بدن حذف می نماید، برخی سلول های سرطانی خود را از سیستم ایمنی مخفی نگه می دارند. تومورها می توانند از سیستم ایمنی بدن برای زنده ماندن و رشد خود استفاده نمایند.

روش های پیشگیری از سرطان

1- از فیلتر تصفیه‌ی آب استفاده کنید

با استفاده از فیلتر تصفیه‌ی آب، و محدود کردن تماس خود با مواد شیمایی سرطان‌زا و مخل هورمون‌ها، امکان ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش می‌دهید. استفاده از شیر تصفیه برای آب بسیار مفیدتر از مصرف آب‌های معدنی است. نحوه‌ی نگهداری آب‌های معدنی درون بطری‌ها و شیوه‌ی تأمین آنها در بعضی موارد اصولی و بهداشتی نیست. استفاده از تصفیه و فیلتر‌هایی که روی شیر آب قرار می‌گیرند، به پاک‌سازی مواد مضر و سرطان‌زا کمک می‌کنند و یکی از راه‌های پیشگیری از سرطان را جلوی پای شما قرار می‌دهند. در ضمن با نگهداری آب در ظروف استیل ضد زنگ و شیشه‌ای، از ورود ‌BPA (ماده‌ای مضر که در ترکیبات پلاستیک وجود دارد) به آب جلوگیری کنید.

2- با دقت بنزین بزنید

وقتی باک بنزین پر شد، شلنگ را سر جایش بگذارید و از چند قطره بنزین اضافه بگذرید. چون در غیر این صورت، سوخت روی زمین می‌ریزد و سیستم بازیابی بخار پمپ مسدود می‌شود. این سیستم در پمپ بنزین‌ها طوری طراحی شده است که مانع از ورود مواد شیمیایی سمی و سرطان‌زایی همچون بنزن به هوا و محیط زیست می‌شود. تماس این مواد با پوست نیز خطرناک است و برای شش‌ها هم ضرر فراوانی دارند.

3- گوشت را مزه‌دار کنید

گوشت سرخ‌شده، فرآوری شده یا زغالی می‌تواند حاوی مواد سرطان‌زا باشد. در دمای پخت بالا یعنی با کباب کردن یا سرخ کردن گوشت، آمین‌های هتروسیکلیک به‌وجود می‌آیند که ممکن است برای انسان خطر سرطان روده‌ی بزرگ، لوزالمعده و پستان را به همراه داشته باشند. در هنگام زغالی کردن و کباب کردن گوشت نیز هیدروکربن‌های آروماتیک پلی‌سیکلیک وارد گوشت می‌شوند. این مواد نیز در حرارت بالا ایجاد می‌شوند و مقاومت بالایی در محیط و شرایط مختلف دارند. قبل از مصرف گوشت سعی کنید، حداقل ۱ ساعت قبل از پختن، آن را با رزماری یا مواد دلخواه‌تان مزه‌دار کنید. ادویه و مواد غنی‌شده با آنتی‌ اکسیدان‌ ها، مواد سرطان‌زا را تا ۸۷ درصد از بین می‌برند و در نتیجه غذای سالم‌تری می‌خورید.

4- قهوه مصرف کنید

طبق پژوهش‌ها، کسانی که روزانه ۵ فنجان قهوه‌ی کافئين‌دار مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که قهوه نمی‌نوشند یا خیلی کم مصرف می‌کنند، تا ۴۰ درصد از خطر ابتلا به سرطان مغز مصون می‌مانند. نوشیدن حد‌اقل ۵ لیوان قهوه در طول روز خطر سرطان‌های مختلفی نظیر سرطان حنجره و دستگاه گوارش را به شدت کم می‌کند. پژوهشگران دریافته‌اند که مصرف همین میزان قهوه بدون کافئین اثرات مشابهی ندارد و همچنین قهوه در مقایسه با چای تأثیرگذاری بالاتری در پیشگیری از سرطان دارد.

5- زیاد آب بنوشید

مصرف زیاد آب از ابتلا به سرطان مثانه جلوگیری می‌کند. با نوشیدن آب، مواد سرطان‌زا از ادرار خارج می‌شوند. هر چه بیشتر آب بنوشید این مواد زودتر و راحت‌تر از مثانه بیرون می‌روند. مصرف حداقل ۸ فنجان مایعات در روز به‌شدت به شما توصیه می‌شود.

6- سبزیجات مصرف کنید

کلروفیل که عامل سبزیِ رنگِ گیاهان است، منبعی غنی از منیزیم است. طبق مطالعات، منیزیم خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را در زنان کاهش می‌دهد. منیزیم به‌طور عمده درون سلول‌هاست و برای اعمال متابولیک ضروری است. وجود منیزیم برای انتقال، ذخیره و مصرف انرژی حیاتی است و نقشی اساسی در رشد سلول‌ها، تولیدمثل و ساختار نفوذپذیری غشاءِ سلولی دارد. با مصرف نصف لیوان اسفناج پخته، ۷۵ میلی‌گرم منیزیم وارد بدن شما می‌شود. پس دفعه‌ی بعد در حین تهیه‌ی سالاد، تیره‌ترین سبزیجات را برای سالاد خود انتخاب کنید.

7- ورزش کنید

۲ ساعت ورزش سبک و متداول مانند پیاده‌روی در طول هفته، خطر ابتلا به سرطان سینه را تا ۱۸ درصد کاهش می‌دهد. ورزش کردن موجب سوختن چربی‌ها می‌شود. هر چقدر میزان چربی در بدن بیشتر باشد، مقادیر بیشتری از استروژن جهت تأثیر بر بافت پستان و سیستم غددی بدن ما در دسترس خواهد بود و همین مسئله یکی از دلایل ابتلا به سرطان به حساب می‌آید.

8- دوری از تلفن همراه

از تلفن‌های همراه‌تان فقط برای مکالمه و پیامک استفاده کنید یا حداقل برای صحبت کردن از هندزفری کمک بگیرید تا فرکانس‌های رادیویی خطرناک از قسمت سرتان دور بمانند. امواج خطرناک تلفن قطعا سرطان‌زا هستند پس این مورد را خیلی جدی بگیرید. پژوهشگران همچنان بر روی سرطان‌زا بودن امواج و ریزه‌کاری‌های این موضوع در حال تحقیق و تفحص هستند.

9- از خشک‌شویی اجتناب کنید

در خشک‌شویی‌های سنتی از ماده‌ی حل‌کننده‌ای به نام پرکلرواتیلن استفاده می‌شود که به شدت سرطان‌زاست و موجب سرطان خون، کبد و کلیه می‌شود. این نتایج بر اساس پژوهش‌هایی که در سال ۲۰۱۰ از سوی آکادمی ملی علم در آمریکا صورت گرفت، به‌دست آمده است. خطر اصلی متوجه کارگرانی است که برای نظافت لباس‌ها در تماس با این ماده هستند. حتی مشتریان نیز در معرض این خطر هستند. بهترین کار برای شست‌و‌شوی لباس‌ها استفاده از صابون ملایم، پودرهای لباس‌شویی و در صورت لزوم سرکه‌ی سفید است.

10- به تراکم بافت پستان توجه کنید

زنانی که تراکم پستان ۷۵ درصدی دارند، ۴ تا ۵ برابر بیشتر در خطر ابتلا به سرطان پستان هستند. پستان‌های متراکم‌تر، سطح استروژن بالاتری دارند. ورزش و تحرک باعث متناسب نگه‌داشتن این سطح می‌شود و عوامل خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. با ورزش، سطح پروتئین‌هایی مانند آدیپوکین‌ها و هورمون‌هایی نظیر انسولین به‌گونه‌ای کاهش می‌یابند که فرایند رشد سلول‌های سرطان‌زا کند و خاموش شود.

11- به رنگ‌ها دقت کنید

رنگ لباس شما با دفع اشعه‌های مضری چون فرابنفش، به حفاظت از بدن شما کمک می‌کند. رنگ آبی و قرمز نسبت به رنگ‌هایی مانند سفید و زرد خاصیت حفاظتی بالاتری دارند. استفاده از کلاه در ساحل یا زیر آفتابِ تند، ضروری است و به سلامت شما در برابر سرطان پوست کمک می‌کند. ملانوما یکی از تومورهای بدخیم پوستی است که در اثر تغییر در سلول‌های رنگدانه‌ایِ موسوم به ملانوسیت‌ها ایجاد می‌شود، طبق پژوهش‌های انجام شده، میزان مرگ‌ومیر در افرادی که به ملانومای صورت و گردن مبتلا هستند، دو برابر بیشتر از افرادی است که به سرطان‌های دیگر دچارند. پس بهتر است که از کرم‌های ضدآفتاب، کلاه و دستکش‌های بلند نخی استفاده کنید.

12- پزشکی حاذق انتخاب کنید

ابتلا به بسیاری از بیماری‌های بدخیم، نتیجه‌ی بی‌تجربگی و عدم توانایی کافی پزشکان در تشخیص است. بنابراین داشتن تجربه‌ی زیاد، آن هم برای خواندن دقیق ماموگرام‌ها، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های پزشکان این رشته است. تحقیقی که در دانشگاه سانفرانسیسکوی کالیفرنیا صورت گرفت، نشان می‌دهد که پزشکانی با حداقل ۲۵ سال تجربه‌ی کاری، در تشخیص بیماری از روی عکس دقیق‌تر هستند و اشتباهات کمتری مرتکب می‌شوند. در مورد سابقه‌ی کاری رادیولوژیست خود تحقیق کنید و در صورتی که تازه‌کار و در خواندن عکس‌های رادیولوژی پیچیده کم‌تجربه بود، از پزشک حاذقی بخواهید تا به عکس شما نگاهی بیندازد.

13- غذای سالم بخورید

پزشکان توصیه می‌کنند که از مصرف گوشت‌های هورمونی و آنتی‌بیوتیک‌دار خودداری کنید، چرا که این موادِ مضر می‌توانند منجر به بروز انواع مشکلات غدد از جمله سرطان شوند. آنها همچنین بر خرید سبزیجات و میوه‌های عاری از آفت‌کش‌ و شست‌و‌شوی دقیق آنها تأکید دارند. بسیاری از آفت‌کش‌ها که برای پرورش این مواد مصرف می‌شوند به‌شدت سرطان‌زا هستند. برای پیشگیری از سرطان باید سبزی و میوه‌های مختلفی مانند: کرفس، هلو، توت‌فرنگی و … را که بیشترین میزان آفت‌کش را به خود جذب می‌کنند، خوب بشویید و آب بکشید. معمولا بیش از ۴۰ نوع ماده‌ی سرطان‌زا در آفت‌کش‌ها وجود دارد و باید برای جلوگیری از ابتلا به سرطان، تماس با آنها را به حداقل برسانید.

 14- بیش از حد فولیک اسید مصرف نکنید

ویتامین B -که فولیک اسید هم از انواع آن است- یکی از مواد ضروری برای جلوگیری از به دنیا آوردن نوزادانی معیوب در زنان باردار یا با قصد بارداری است. این ویتامین می‌تواند در مواجهه با مبحث خطر ابتلا به سرطان، مثل یک شمشیر دولبه عمل کند. مصرف بیش از حد این ویتامین به‌صورت ترکیبی (نه به‌صورت طبیعی که در سبزیجاتی با برگ سبز مثل کاهو و اسفناج و در مواد دیگری چون آب پرتقال و غلات غنی‌شده نیز یافت می‌شود)، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ، ریه و همچنین پروستات را افزایش دهد. بنابراین در مورد مصرف مولتی‌ویتامین‌ها تجدید نظر کنید، به‌ویژه اگر از غلات و غذاهای غنی‌شده نیز در کنار آنها استفاده می‌کنید.

طبق پژوهش‌ها، نیمی از افرادی که از قرص‌های مکملی با بیش از ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید استفاده می‌کنند، به‌طور روزانه بیش از ۱۰۰۰ میکروگرم فولیک اسید به بدن خود وارد می‌کنند. معمولا این ترکیب در بسته‌های ۴۰۰ میکروگرمی وارد بازار می‌شود، اما استفاده‌ی مجزا از مکمل‌های ویتامین‌ D و کلسیم به‌جای این ترکیب، می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌تری برای بانوانی باشد که قصد بارداری ندارند.

15- مصرف کلسیم را بیشتر کنید

یکی از راه های پیشگیری از سرطان خوردن شیر است. همه می‌دانیم که شیر سرشار از کلسیم است اما شاید ندانید که شیر مانع بزرگی بر سر راه سرطان روده‌ی بزرگ است. طبق پژوهشی که توسط گروه پژوهشی پزشکی دورتموند انجام شد، کسانی که در طول ۴ سال مرتب کلسیم مصرف می‌کردند، پس از گذشت ۵ سال از انجام پژوهش، در حدود ۳۶ درصد با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ مواجه شدند. (این تحقیق روی ۸۲۲ نمونه‌ای انجام شد که به‌طور روزانه ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم یا جایگزین آن را دریافت می‌کردند). با اینکه پژوهش انجام شده درمورد شیر نبود، اما شما می‌توانید این مقدار از کلسیم را به‌طور روزانه از مصرف ۱ لیوان ۲۴۰ میلی‌لیتری شیر کم‌چرب به همراه یک لیوان ماست یا ۵۶ الی ۸۵ گرم پنیر کم چرب، جذب کنید.

16- غلات را فراموش نکنید

آرد گندم کامل، آردی است که از تمام اجزای گندم در آن استفاده شده است. یعنی حاوی سبوس و… است. مصرف محصولات تهیه شده از آرد گندم کامل بهتر از آرد سفید است. به‌طور کلی مصرف غذاهایی که ضریب گلیسمیک (شماره‌ای که به غذای معینی داده می‌شود تا بیانگر اثر آن غذا بر میزان قند و گلوکز خون باشد) بالایی دارند، می‌توانند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ شوند. هر چه این شاخص پایین‌تر باشد، بهتر است. پایین‌ترین اندازه این شاخص در غذاهای فیبردار موجود است. ولی این شاخص در نان سفید، پاستا، سیب‌زمینی و شیرینی‌جات زیاد است.

17- دردهای بدن را جدی بگیرید

اگر به‌طور مداوم دچار نفخ، درد لگن یا تکرر ادرار می‌شوید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. این نشانه‌ها می‌توانند در صورت ممتد و حاد بودن، دلیلی بر سرطان تخمدان باشند. معمولا خانم‌ها و پزشکان این نشانه‌ها را جدی نمی‌گیرند و به همین دلیل چنین دردهایی می‌توانند مرگبار باشند. خیلی از مشکلاتی که در ناحیه‌ی تخمدان پیش می‌آیند با مراجعه‌ی سریع به پزشک، خیلی ساده و سریع درمان می‌شوند. اگر قبل از اینکه سرطان به بیرون از تخمدان سرایت کند، این مسئله پیگیری شود، احتمال بهبود و بقای بیمار به مدت ۵ سال بیشتر، به‌شکل چشمگیری در حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد افزایش می‌یابد.

18- از سیتی‌اسکن بی‌مورد پرهیز کنید

طبق گفته‌ی دکتر بارتون کمن (Barton Kamen) رئیس جامعه‌ی پزشکی سرطان خون و غدد لنفاوی: سی‌تی‌اسکن، روش مناسبی برای تشخیص بیماری‌ها و آگاهی از اوضاع بدن است، اما اشعه‌های خطرناکی که ساطع می‌کند هزاران بار بیشتر از اشعه‌ی ایکس است. طبق پژوهش‌های انجام شده، حدود یک‌سوم از تزریقات سی‌تی اسکن بی‌مورد است، دوزهای بالا از این ترکیب، امکان ابتلا به سرطان خون را افزایش می‌دهد. پس سعی کنید تنها در صورت لزوم این کار را انجام بدهید و در صورت اجازه‌ی پزشک، از روش‌های جایگزینی مانند MRI کمک بگیرید.

19- چاقی

سهم اضافه‌ وزن و چاقی در مرگ مردان و زنان مبتلا به سرطان به‌ترتیب ۱۴ و ۲۰ درصد است. اگر توده‌ی بدنی یا همان BMI شما بین ۲۵ تا ۲۹٫۹ است، اضافه وزن دارید و اگر این شاخص بالای ۳۰ باشد از چاقی مفرط رنج می‌برید. چاقی و اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. کاهش این وزنِ اضافه، موجب کاهش تولید هورمون‌های زنانه در بدن می‌شود و خطر ابتلا به سرطان‌هایی نظیر سینه و تخمدان را کم می‌کند. حتی اگر اضافه وزن ندارید، افزایش تنها ۴ کیلوگرم بعد از ۳۰ سالگی، می‌تواند شما را در معرض ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان سینه، پانکراس و دهانه‌ی رحم قرار دهد.

20- به هیچ وجه سیگار نکشید

شاید عقلانی نباشد، اما وقتی پیشگیری از هر نوع سرطان در میان باشد کنار گذاشتن سیگار یک راه‌حل است. سیگار عامل ۳۰٪ از مرگ ‌و‌میرهای ناشی از سرطان است. علی‌الخصوص سرطان ریه که بیش از سایر سرطان‌ها عامل مرگ مردم است. به گفته‌ی کارشناسان یکی از بهترین راه‌های کاهش خطر سرطان، اجتناب از توتون و تنباکو است. طبق مطالعه انجام شده سال ۲۰۱۰ در مجله‌ی اتحادیه پزشکی آمریکا، حتی کاهش روزانه سیگار، از ۲۰ عدد به کمتر از ۱۰ عدد، خطر سرطان ریه افراد سیگاری را ۲۷٪ کاهش می‌دهد. به نظر کارشناسان، هر چه کمتر سیگار بکشید زندگی بهتری خواهید داشت. شما می‌توانید از موسسات ترک سیگار کمک بگیرید.

21- کلم بروکلی

سبزیجات تنها، بخشی از یک رژیم سالم نیستند، بلکه خاصیت ضد سرطانی هم دارند. به همین دلیل هرروز ۲ و نیم پیمانه میوه وسبزیجات مصرف کنید. سبزیجات سبزرنگ به‌خصوص کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم پیچ حاوی مواد شیمیایی گلوکوزامین‌ها هستند که در فرایند گوارش به ترکیباتی تجزیه می‌شوند که اثرات ضد سرطانی دارند. برای مثال پژوهش سال ۲۰۰۰در مرکز آنکولوژی زنان نشان می‌دهد یکی از این ترکیبات رشد سلولهای غیرعادی در رحم انسان را کاهش می‌دهد.

سبزیجات ضد سرطانی دیگر: گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است، فیتوشیمیایی که جلوی مولکولهای مخرب سلول را می‌گیرد این مولکول‌ها رادیکال آزاد نامیده می‌شوند. بادمجان حاوی nasunin است، آنتی‌اکسیدانی که ذخیره خونی را که سلول‌های سرطانی برای تکثیر نیاز دارند، متوقف می‌کند. به‌ علاوه داشتن چنین رژیم‌هایی جایی برای غذاهای دیگر از جمله گوشت قرمز باقی نمی‌گذارد. مطالعات نشان می‌دهد مصرف ۶۰۰ گرم گوشت قرمز در هفته موجب سرطان روده می‌شود.

22- مشروبات الکلی را کنار بگذارید

الکل عامل چندین نوع سرطان از جمله دهان، گلو، روده بزرگ و سینه است. علت دقیق آن شناخته نشده است، اما محققان گمان می‌کنند الکل به بافت‌های بدن آسیب می‌رساند، برای مثال، در روده بزرگ باکتری می‌تواند الکل را به مقدار زیادی استالدئید (نوعی ماده شیمیایی که در آزمایشگاه حیوانات به عنوان عامل سرطان شناخته شده است) تبدیل کند. در زنان مصرف لیکور (نوعی مشروب الکلی) میزان استروژن ( نوعی هورمون در بافت سینه) را بالا می‌برد و به طور پنهانی خطر سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

23- از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

زنان ۱۸ تا۳۹ سال نسبت به ملانوم (مهلک‌ترین نوع سرطان پوست) آسیب پذیرترند. در چهل سال اخیر سرعت رشد این بیماری به ۸۰۰٪ رسیده است. برنزه کردن پوست با اشعه ماورای بنفش تاحدی در آن نقش دارد، اما قرار گرفتن مقابل نور مستقیم آفتاب زیان آورتر است. خوشبختانه این خطر با مصرف مقدار کمی ضد آفتاب ساده، کمتر می‌شود.

طبق پژوهش انجام شده در سال ۲۰۱۰برروی ۱۶۰۰نفر که نتایج آن در مجله‌ی Clinical Oncology آورده شد، افرادی که روزانه کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنند ۵۰٪ کمتر از کسانی که از آن استفاده نمی‌کنند به ملانوم مبتلا می‌شوند. دکتر گانز می‌گوید: هر روز مقدار کمی کرم ضدافتاب با SPF ۱۵ بزنید. حتی در زمستان و روزهای ابری از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. وی پیشنهاد می‌کند از ساعت ۱۰صبح تا ۴ بعدازظهر که اشعه ماورای بنفش زیاد است از منزل بیرون نروید، استفاده از کرم ضد آفتاب همانند مسواک زدن باید یک عادت شود.

24- از محیط های پر استرس دوری کنید

استرس به‌تنهایی نمی تواند عامل سرطان شود، اما به گفته‌ی دکتر جانز، استرس می‌تواند محیط درون بدن را تغییر دهد تا اینکه وضعیت پیش سرطانی آشکارتر ‌شود. پژوهشی درسال ۲۰۱۳ در دانشگاه Ohio State نشان داد استرس دائمی، فعالیت سلول‌های ایمنی را بوسیله تحریک روح و روان تغییر می‌دهد (این کار بدن را غرق هورمون برای مثال کورتیزول می‌کند.) حتی اگر ضروری نباشد، این امر موجب افزایش التهاب می‌شود که می‌تواند به ‌طور پنهانی جهش سلول‌های سرطانی را پدید آورد.

خوشبختانه، می‌توان با برنامه‌ریزی استرس را کاهش داد. برای مثال، با انجام ورزش یوگا و چک نکردن ایمیل‌هایتان بعداز ساعت ۷ شب. دکتر گانز معتقد است کارهایی را انجام دهید تا بدنتان در سالم‌ترین شرایط قرار گیرد و جایی برای رشد سلول‌های سرطانی نداشته باشد.

25- برای پیشگیری از سرطان هر چند وقت یکبار چکاپ کنید

چکاپ گرچه جلوی سرطان را نمی‌گیرد اما می‌تواند پزشکان را از علائم هشداردهنده‌ی پیش سرطانی (برای مثال وجود پولیپ در روده بزرگ یا یک خال مشکوک) باخبر سازد. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند بعد از ۲۰سالگی، برای پیشگیری از سرطان هر چند وقت یکبار چکاپ کنید. زنان هر سه سال یکبار تا چهل سالگی باید تست سینه انجام دهند و بعد از آن سالی یکبار ماموگرافی انجام دهند (بررسی وآزمایش سینه تا ۲۵٪ خطر سرطان کشنده سینه را کاهش می‌دهد.)

هر سه سال یکبار جهت پیشگیری از سرطان رحم تست پاپ اسمیر انجام دهید (از سال ۱۹۵۰ تاکنون، مرگ‌ و میر ناشی از سرطان رحم با تست پاپ اسمیر ۷۵٪ کاهش یافته است.) از ۵۰ سالگی روده بزرگ را چک کنید (اگر پیشینه‌ی خانوادگی این بیماری را دارید زودتر این کار را انجام دهید.) به گفته‌ی کارشناسان سرطان با تشخیص زود هنگام قابل درمان است.

26- مصرف آسپرین بچه

تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه 81 میلی گرم آسپرین بچه، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان را کاهش می دهد، مثلا تا 50 درصد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کم می کند. احتمالا این ماده با کاهش التهاب (التهاب می تواند رشد سلول های سرطانی را زیاد کند) خطر ابتلا به سرطان را پایین می آورد. 

تنها نکته منفی این است که آسپرین بچه می تواند احتمال خونریزی دستگاه گوارش را بالا ببرد. بنابراین مصرف آسپرین بچه برای کسانی که معتاد به مصرف الکل هستند، سابقه زخم گوارشی دارند و یا از داروهای ضدانعقاد خون استفاده می کنند، مناسب نیست.

27- توجه به قرص های ضد بارداری

قرص های ضدبارداری خطر ابتلا به سرطان تخمدان و آندومتر را بعد از پنج سال استفاده تا 50 درصد کاهش می دهند و این اثرات باقی می مانند. اگر شما می خواهید برای مدت طولانی باردار نشوید، استفاده از  IUD به شما توصیه می شود. آی یو دی دارای پروژسترون است که به نظر می رسد برای جلوگیری از هر گونه تغییرات پیش سرطانی در دیواره رحم موثر است و کمک می کند تا خطر ابتلا به سرطان اندومتر کمتر شود.

28- در نظر گرفتن گوشت مصرفی

بعضی تحقیقات نشان می دهد که پروتئین حیوانی خطر ابتلا به سرطان، به خصوص سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. شما می توانید بیشتر از پروتئین های گیاهی مانند لوبیا، آجیل و دانه های خاص مانند کوینولا استفاده کنید. اگر کنار گذاشتن کامل گوشت برایتان ممکن نیست، بهتر است از گوشت های فراوری شده (مانند سوسیس و کالباس) که خطرات زیادی دارند، اصلا استفاده نکنید.

29- به اندازه ی کافی خوابیدن

بعضی تحقیقات نشان می دهد که نخوابیدن به اندازه کافی، خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان پستان را افزایش می دهد. یک نظریه این است که سرکوب هورمون ملاتونین (هورمون خواب) در شب ، هنگامی که شما در جایی با نور روشن به سر می برید، به جای آنکه خواب باشید، باعث رشد سلول های سرطانی می شود. لازم است هر شب 7 تا 8 ساعت بخوابید.

30- انجام کولونوسکوپی

کولونوسکوپی یک روش استاندارد طلایی برای تشخیص سرطان روده بزرگ است، اما بسیاری از بیماران به دلیل خجالتی بودن و یا وقت گیر و ناخوشایند بودن این روش از آن دوری می کنند. شما مجبور هستید برای انجام این تست آب زیادی بنوشید، ولی بهتر است آن را با چیزی مانند چند قطره آب لیمو مزه دار کنید تا راحت تر از پس نوشیدنش بر بیایید (اما بهتر است از نوشیدن هر چیزی که به رنگ قهوه ای است خودداری کنید).

اگر فردی نخواهد کولونوسکوپی را انجام ندهد، انجام Cologuard توصیه می شود که یک تست غربالگری غیر تهاجمی برای تشخیص سرطان روده ی بزرگ است که توسط FDA در سال 2014 تصویب شد. این تست بیش از 90 درصد از سرطان های روده بزرگ را تشخیص می دهد. تنها نکته اینجاست که اگر نتیجه ی تست فرد مثبت کاذب باشد، باید کولونوسکوپی را بی چون و چرا انجام دهد.

31- تمرکز بر روی قلب

فعالیت هایی که باعث افزایش پایدار ضربان قلب می شوند مانند پیاده روی، آهسته دویدن، شنا، دوچرخه سواری و غیره، موجب سوزاندن کالری بیشتر و پایین نگه داشتن وزن بدن می شوند. این کار ممکن است سطح انسولین و عوامل دیگر را پایین بیاورد که یک اثر محافظتی در برابر سرطان دارد. ترکیبی از شنا و پیاده روی و هر ورزش دیگری مثل بسکتبال برای 2.5 ساعت در هفته با سرعت متوسط یک ایده ی خوب برای کاهش شانس ابتلا به سرطان است.

32- دریافت ویتامین D

سطح پایین ویتامین د در بدن با ابتلا به بسیاری از سرطان ها مرتبط است، بنابراین مطمئن شوید مواد مغذی نظیر ویتامین د در بدن تان به مقدار کافی وجود دارد. بهترین راه برای دریافت روزانه ویتامینD ، انجام هر روزه ی یک فعالیت در خارج از خانه زیر نور مستقیم خورشید است. پزشکان برای تشخیص میزان ویتامینD  در بدن، از آزمایش خون ساده استفاده می کنند. اگر سطح این ماده در بدن تان کم باشد، شما می توانید تحت نظر پزشک از مکمل این ویتامین استفاده کنید.

33- از رفتارهای پرخطر دوری کنید

رفتارهای جنسی پرخطر یا استفاده از سوزن های آلوده می توانند باعث آلوده شدن شما به انواع ویروسی شوند که اینها خود افزایش دهنده ریسک سرطان هستند.
بعضی از سرطان هایی که درنتیجه رفتارهای جنسی پرخطر رخ می دهند عبارتند از: سرطان مقعد، کبد، آلت جنسی و ریه.

همچنین استفاده از سوزن های آلوده می تواند شمارا در معرض خطر هپاتیت B و C قرار داده که خود این بیماریها باعث افزایش خطر سرطان کبد می شوند.

34- مراجعه به پزشک و انجام منظم آزمایش

به پزشک خود مراجعه کنید و از وی برنامه ای برای انجام منظم آزمایش بخواهید، چراکه پی بردن به موقع به سرطان می تواند شانس شما را برای موفقیت در درمان افزایش دهد.

35- چای سبز

چای سبز از دیگر مواد غذایی بسیار مفید در جلوگیری از سرطان ریه به شمار می‌آید، چنانچه در ژاپن حتی بین اشخاص معتاد به سیگار، تعداد سرطان ریه کمتر از سایر کشورها ( نظیر کشورهای اروپایی و آمریکا ) است.

36- اسفناج

غذای محبوب ملوان زبل سرشار از ترکیبات مغذی مانند لوتئین‌ها و بتاکاروتن است که تأثیر زیادی در مقابله با سرطان ریه دارند. حتماً هفته‌ای دو تا سه مرتبه از این سبزی پرخاصیت میل کنید.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد آب میوه‌های قرمز دانه‌دار به خصوص انار از رشد سلول‌های سرطان سینه پیشگیری می‌کند.

37- ویتامین C

مرکبات، فلفل سبز،توت فرنگی، گوجه فرنگی و کلم بروکلی مواد غنی از ویتامین C و دارای آنتی اکسیدان هستند و خاصیت ضد سرطانی دارند.

38- فست فود نخورید

وجود سوسیس و کالباس در پیتزاها با دارا بودن ترکیبات نیتریت و نیترات و به دلیل واکنش و ترکیب احتمالی نیتریت با آمین‌ها، سرطان‌زاست.

39- زنجبیل

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مصرف روزانه زنجبیل ممکن است التهاب را در روده بزرگ کاهش دهد و نهایتا به کاهش خطر سرطان روده بزرگ و راست روده کمک کند.

به گزارش لایوساینس پژوهشگران دریافتند که مشارکت‌کنندگان در این بررسی که مکمل‌های زنجبیل را مصرف می‌کردند، نسبت به آنهایی که دارونما دریافت می‌کردند، 28 درصد کاهش در یکی از معیارهای التهاب روده بزرگ و راست روده را نشان دادند.

40- گردو

نتایج یک مطالعه پزشکی جدید تایید کرد که مصرف مقادیر متوسطی گردو به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه و دائمی می‌تواند خطر بروز سرطان سینه را در زنان کاهش دهد.

پزشکان دانشگاه مارشال دریافته‌اند که مصرف روزانه گردو، میزان رشد تومورهای سرطان سینه را در موش‌های آزمایشگاهی کاهش می‌دهد.

41- چای سیاه

محققان اعلام کردند که نوشیدن یک فنجان چای سیاه در روز موجب کوچک شدن و از بین رفتن سلول‌های سرطانی می‌شود و می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از هلث نیوز، محققان می‌گویند چای سبز یا سیاه مملو از آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند با مولکول‌های مضری که در بدن جمع می‌شوند، مبارزه کنند و آنها را از بین ببرند.

42- گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی و مشتقاتش مانند رب گوجه‌فرنگی و سس آن سرشار از «لیکوپن» هستند. علاوه بر این آنتی‌اکسیدان قوی دو ترکیب مغذی دیگر نیز در گوجه‌فرنگی وجود دارد (فیتوئن و فیتوفلوئن) که نقش موثری در مقابله با سرطان به ویژه سرطان پروستات ایفا می‌کنند. اخیراً محققان آمریکایی روی تأثیر گوجه‌فرنگی در ابتلا به سرطان سینه بررسی‌هایی انجام داده و به این نتیجه رسیدند که مصرف آن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را بعد از 50 سالگی کاهش دهد.

43- ماهی آزاد

ماهی آزاد و ماهی‌های چرب دیگر مانند ماهی ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این ترکیبات مغذی از ابتلا و پیشرفت سرطان سینه، پروستات و کولون پیشگیری می‌کنند. توصیه می‌کنیم هر هفته دو تا سه مرتبه ماهی میل کنید.
روغن زیتون حاوی «فنول‌هایی» است که بروز سرطان را به تاخیر می‌اندازند. روغن زیتون بکر از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری می‌کند

44- زردچوبه و کاری

ادویه‌ی کاری و زردچوبه خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی دارند. این دو ادویه علاوه بر اینکه عطر و طعم دل چسبی به انواع غذاها می‌دهند شما را در برابر سرطان نیز ایمن می‌کنند. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در این ادویه‌ها به ویژه از تشکیل پولیپ ها در کولون (بخشی از روده بزرگ) پیشگیری می‌کنند. توصیه می‌کنیم هر روز یک قاشق چای‌خوری از این ادویه‌ها را به غذاهایتان زده و از خواصشان نهایت استفاده را ببرید.

45- میوه‌های ریز

میوه‌های ریز مانند توت، توت‌فرنگی، تمشک، شاه‌توت، زغال‌اخته، گیلاس، آلبالو و غیره سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری می‌کنند. توصیه می‌کنیم در فصل این میوه‌ها تا جایی که می‌توانید از خواصشان استفاده کنید. می‌توانید در طول سال زغال‌اخته‌ی خشک‌شده مصرف کنید.

46- سویا

اگر دنبال ماده‌ی غذایی فوق‌العاده‌ای برای جذب پروتئین و فیتواستروژن‌ها هستید به سراغ سویا بروید. این ماده‌ی غذایی مفید نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه و پروستات دارد.

47- انار

  محققان دانشگاه اوهایو مزایای انار در مبارزه با سرطان سینه را مورد بررسی قرار دادند. این گروه دریافتند: میوه‌های قرمز دارای آب و دانه به طور طبیعی یک نوع ماده شیمیایی به نام «اسید الاجیک» تولید می‌کنند که به نظر می‌رسد برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطان در بافت‌های سینه مفید باشد.

48- سیر و پیاز

سیر و پیاز خواص ضد سرطانی فوق‌العاده‌ای دارند. اگر عاشق سوسیس و کالباس هستید و به هیچ عنوان از مصرف آن‌ها دل نمی‌کنید حتماً مصرف سیر و پیازتان را نیز بیشتر کنید. به خاطر اینکه این دو ماده‌ی غذایی با ترکیبات سرطان‌زای فراورده‌های گوشتی مقابله می‌کنند. توصیه می‌کنیم اول سیر را بکوبید و حدود 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا ترکیبات گوگردی مفید آن آزاد شود و بعد آن را میل کنید.

49- مرکبات

پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، لیموترش و گریپ‌فروت با ترکیبات سرطان‌زا مقابله می‌کنند. این میوه‌های خوشمزه از ابتلا به سرطان مری، دهان، حنجره و معده پیشگیری می‌کنند. توصیه می‌کنیم هر روز از این میوه‌های پرخاصیت مصرف کنید.

بدون شک دنیا بدون وجود خانواده‌ی کلم‌ها چیزی کم داشت. بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، کلم برگ حتی شلغم و شاهی برای پیشگیری از بیشتر سرطان‌ها مانند سرطان پروستات، مثانه و مری بسیار موثرند

50- شکلات سیاه

شکلات سیاه حاوی حداقل 70 درصد کاکائو می‌باشد که از ابتلا به سرطان ریه پیشگیری می‌کند. البته حواستان باشد که نباید در مصرف این ماده‌ی غذایی زیاده‌روی کرد به خاطر اینکه پرکالری است. می‌توانید روزانه یک مربع شکلات سیاه حداقل 70 درصد کاکائو میل کنید. حواستان باشد هر چه درصد کاکائوی این شکلات‌ها بیشتر باشد خواص آنتی‌اکسیدانی آن‌ها هم بالاتر است.

51- کدو حلوایی

کدو حلوایی سرشار از بتاکاروتن می‌باشد که برای پیشگیری از سرطان ریه و تخمدان بسیار موثر است. توجه داشته باشید که هویج و فلفل دلمه‌ای قرمز نیز جزو منابع غنی بتاکاروتن هستند.

توصیه می‌کنیم روزانه حتماً یکی از سبزیجات نارنجی رنگ را در برنامه‌ی غذایی‌تان داشته باشید.

52- روغن زیتون

روغن زیتون حاوی «فنول‌هایی» است که بروز سرطان را به تاخیر می‌اندازند. روغن زیتون بکر از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری می‌کند. توصیه می‌کنیم برای آشپزی و پخت‌وپز روزانه از این روغن استفاده کنید.

53- آناناس

گوشت این میوه حاوی آنزیمی است که خواص ضدالتهابی دارد و به این ترتیب می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی سینه و ریه پیشگیری کند.

54- چغندر

یکی از ترکیبات (DIM) موجود در چغندر خواص ضدسرطانی دارد. این مولکول‌های قوی با رشد و پیشرفت سرطان پانکراس، کولون، مثانه و تخمدان مقابله می‌کنند. توصیه می‌کنیم هر هفته دو تا سه مرتبه چغندر میل کنید.

55- سیب

 فلاوونوئیدهای موجود در این میوه از پیشرفت سلول‌های سرطانی پروستات پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این برخی از خواص موجود در پوست سیب از تشکیل سلول‌های سرطانی در ناحیه‌ی کولون جلوگیری می‌کنند. بر اساس گزارش‌های موسسه‌ی ملی سرطان ایالات‌متحده‌ی آمریکا مصرف روزانه یک عدد سیب خطر ابتلا به سرطان ریه را به میزان 50 درصد کاهش می‌دهد.

56- انواع کلم

سبزی‌های خانواده کلم منابع خوبی از فیبر، ویتامین‎ها و مواد معدنی و در نتیجه کاهش دهنده احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها هستند.

57- مصرف برنج را کاهش دهید

محققان بهداشتی دانمارک مدعی شدند: از آنجا که برنج حاوی آرسنیک غیرآلی است، مصرف زیاد برنج می‌تواند خطر بروز سرطان را در فرد افزایش دهد.

58- پرهیز از نوشیدنی های شیرین

نه تنها این نوع نوشیدنی ها، کمکی برای افزایش خطر ابتلا به چاقی و دیابت است بلکه خطر ابتلا به سرطان آندومتر را نیز افزایش می دهد. با توجه به تحقیقات محققان دانشگاه مینه سوتا، زنانی که مقادیر زیادی نوشیدنی های قندی مصرف می کنند، 87 درصد بیشتر از سایر زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان آندومتر هستند.

59- مصرف نشاسته مقاوم

نشاسته مقاوم یافت شده در مواد غذایی مانند موز سبز، جو و لوبیا سفید، با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط مستقیم دارد. نشاسته مقاوم به گروهی از کربوهیدرات های رژیمی غیر قابل هضم گفته می شود. تاثیرات این نشاسته بر سلامت روده، کاهش قند خون بعد از مصرف غذا، افزایش حساسیت به انسولین و اثرات آن بر میکروبیوم، چربی خون و وزن مورد توجه است.

60- مصرف سیر

این گیاه تند حاوی ترکیبات گوگرد آلیل است که منجر به دفاع طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر سرطان می شود و به طور بالقوه به بدن برای دفع مواد سرطان زا و از بین بردن سلول های سرطانی کمک می کند. بررسی های محققان نشان داده، زنانی که بیشتری میزان مصرف سیر را دارند، 50 درصد کمتر از سایر زنان دچار سرطان روده بزرگ می شوند.

 61- خوردن کنگر فرنگی

یک منبع بزرگ از سیلیمارین، محسوب می شود. آنتی اکسیدانی که ممکن است با کاهش خطر سرطان پوست و کاهش رشد سلول های سرطانی ارتباط داشته باشد.

62- قرار گیری 15 دقیقه ای در معرض خورشید

تقریبا 90 درصد ویتامین دی مورد نیاز بدن شما از طریق نور خورشید سنتز می شود نه غذا و مکمل. مطالعات نشان داده که کمبود این ویتامین می تواند ارتباط بین سلول ها را کاهش داده و باعث گسترش سلول های سرطانی شود. افراد با سطوح پایین ویتامین دی با افزایش خطر ابتلا به سرطان های سینه، روده بزرگ، پروستات، تخمدان، معده و همچنین خطر دیابت، پوکی استخوان و ام اس مواجه هستند. روزانه قرارگیری به مدت 15 دقیقه در نور خورشید، ویتامین دی مورد نیاز بدن شما را جبران می کند.

63- تاریک نگه داشتن اتاق خواب

تحقیقات حاکی از قرار گیری در معرض نور هنگام خواب، و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان است. نور شبانه تولید طبیعی ملاتونین، ماده شیمیایی در مغز که مسئول چرخه خواب و بیداری است را سرکوب می کند و به افزایش خطر ابتلا به سرطان های وابسته به هورمون دامن می زند.

64- نوشیدن شیر

کلسیم موجود در شیر در برابر سرطان روده بزرگ محافظت ایجاد می کند.

65- مراقب سیستم گوارش خود باشید

سلامت سیستم گوارش نقش مهمی در سلامت کلی انسان دارد و برای ارتقای آن می‌توان از راه‌های مختلفی استفاده کرد. مثلاً فقط وقتی از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنید که واقعاً مجبور هستید. از غذاهایی مثل ترشی (به ویژه ترشی کلم)، ماست پروبیوتیک و کفیر که به هضم آسان غذا کمک می‌کنند استفاده کنید. روزانه ۳۵ گرم فیبر مصرف کنید. سبزیجات به ویژه خانواده کلم، دانه‌ها و مغزها منابع خوبی از فیبر هستند.

66- با احتیاط از مواد شیمیایی استفاده کنید

از دستورالعمل نوشته شده بر روی مواد شیمیایی (در خانه یا در محل کار)استفاده کنید.

67- زود شام بخورید

بررسی‌ها نشان می‌دهد خوردن وعده غذایی شام پیش از ساعت ۲۱ خطر ابتلا به برخی انواع سرطان‌ را کاهش می‌دهد.  گروهی از متخصصان در بررسی‌های خود دریافتند افرادی که پیش از ساعت ۲۱ یا حداقل دو ساعت پیش از خوابیدن شام می‌خورند ۲۰ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات و پستان هستند.

68- استفاده از موم زنبور عسل

بیش از 20 تحقیق علمی و پزشکی نتایج شگفت‌انگیز تاثیر موم عسل را بر جلوگیری از رشد سلول‌های بدخیم به اثبات رسانده است. موم عسل همچنین قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و تعادل دوباره را به سلول‌هایی که به واسطه سرطان آسیب دیده‌اند، باز می‌گرداند. مصرف روزانه تنها 30 تا 50 قطره از موم عسل اثرات حیرت‌آوری در کاهش خطر بروز انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان بدخیم پوست دارد. موم عسل همچنین در کاهش انواع دیگر سرطان‌ها نظیر سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان اندام تناسلی موثر است. در یوگسلاوی نقش موم عسل در مقابله با اثرات مخرب پرتودرمانی، بسیار مفید شناخته شده است.

69- استفاده از روغن عصاره کندر

این روغن که سال‌هاست برای درمان جراحت استفاده می‌شود، یکی از عوامل اصلی در مقابله با سرطان‌ها به ویژه سرطان پوست است. استفاده موضعی چند قطره از روغن کندر، لکه‌های مشکوک به سرطان را تقریبا ناپدید می‌کند.

70- دنبال کردن رویکرد و افکار مثبت در زندگی

تحقیقات نشان می‌دهد داشتن روحیه و احساس منفی سبب جلوگیری از تولید سلول‌های ایمنی لنفوسیت می‌شود. به عبارت دیگر افسردگی و ناراحتی‌ روحی طولانی مدت، افراد را بیشتر مستعد ابتلا به سرطان می‌کند. با غلبه بر استرس و دست یافتن به احساسات بهتر نسبت به زندگی و آینده می‌توانید فعالیت‌ سلول‌های ایمنی لنفوسیت را بهبود دهید. به واسطه داشتن شرایط ذهنی مثبت و امیدوارانه، سلول‌های ایمنی لنفوسیت در نابودی سرطان فعال‌تر خواهند شد.

71- یوگا

انجام تمرینات ساده یوگا سبب تعادل و تناسب بدن می‌شود که این امر به نوبه خود سبب بهبود سیستم ایمنی و کاهش طبیعی استرس خواهد شد. انجام این فعالیت‌ها باعث می‌شود ذهن نواحی سمی را پاکسازی کرده و افکار منفی را از شما دور می‌کند. در نتیجه بدن را از انواع بیماری‌ها و سرطان حفاظت خواهد کرد.

72- جوانه گندم

برای جلوگیری از سرطان کافیست مقدار زیادی ویتامین ب میل کنید. جوانه گندم داروی اعجاب آور ضد سرطان است .

73- زغال اخته

یکی از بهترین میوه های ضد سرطان، زغال اخته  است که حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است.مهمترین آنتی اکسیدان موجود در زغال اخته آنتوسیانین است. آنتوسیانین، اسید آگاریک و پرولین موجود در زغال اخته با  رادیکال های آزاد که می توانند باعث ایجاد سرطان در DNA شوند مبارزه می کنند.این ماده در همان زمان سلول های مضر را می کشند؛  وبا سلول های سرطانی دهان، کولون،  و پروستات مبارزه می کند. ویتامین C یکی از ویتامین هایی است که از سرطان جلوگیری می کند. این میوه کوچک اما خوشمزه غنی از ویتامین C است.

این  میوه رادیکال های آزاد را متوقف می کند و از سلول های DNA محافظت می کند و در نتیجه از تشکیل تومور جلوگیری می کند.فراموش نکنید که زغال اخته را به لیست خرید خود اضافه کنید .شما می توانید آن را با نوشیدنی های خود مخلوط کنید یا آن را به عنوان یک میان وعده خوشمزه بخورید.

74- آووکادو

بر خلاف بسیاری از مردم که فکر می کنند ،آووکادو از خانواده سبزیجات است اما آووکادو یک میوه است.این میوه همچنین یک جنگنده سرطانی است و  حاوی روغن های مفید است. آنتی اکسیدان منبع گلوتن است و در برابر رادیکال های آزادی که با ساختار DNA بازی می کنند و سبب سرطان می شوند مبارزه می کنند.آووکادو همچنین یک منبع ویتامین C است. به یاد داشته باشید که ویتامین C رادیکال های آزاد را مهار می کند و از سلول های DNA محافظت می کند و از تشکیل تومورهای سرطانی جلوگیری می کنند.

کاروتنوئیدها (بتا کاروتن، آلفا کاروتن و زاکسنتین) در آوکادو یافت می شوند تا از سرطان سینه، پروستات و دهان جلوگیری کنند. ویتامین E، که به فراوانی در آوکادو یافت می شود، خطر ابتلا به سرطان سینه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

  • منبع
  • چطور
  • باشگاه خبرنگاران جوان
  • همشهری آنلاین
  • انستیتو کانسر پردیس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید