امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274897
۷۰۹
۱
۰
نسخه چاپی
معاون قضایی دیوان عدالت اداری

70 درصد شکایت ها علیه دستگاه‌های اجرایی وارد نیست

معاون قضایی دیوان عدالت اداری گفت: از حدود ۱۷۰ هزار شکایت ارسالی از دستگاه‌های اجرایی به دیوان عدالت، تقریباً در ۳۰ درصد موارد حکم به ورود شکایت صادر می شود و در ۷۰ درصد موارد نیز شکایت علیه دستگاه‌های اجرایی وارد تشخیص داده نمی شود

70 درصد شکایت ها علیه دستگاه‌های اجرایی وارد نیست

معاون قضایی دیوان عدالت اداری گفت: از حدود ۱۷۰ هزار شکایت ارسالی از دستگاه‌های اجرایی به دیوان عدالت، تقریباً در ۳۰ درصد موارد حکم به ورود شکایت صادر می شود و در ۷۰ درصد موارد نیز شکایت علیه دستگاه‌های اجرایی وارد تشخیص داده نمی شود.

رضا فضل زرندی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا ضمن گرامیداشت ۱۵ آذر ماه سالروز تاسیس دیوان عدالت اداری افزود: دیوان عدالت اداری، به موجب اصول ۱۷۰ و ۱۷۳ قانون اساسی، عالی ترین مرجع قضایی در ارتباط با موضوعات اداری است که وظایف مهمی را در راستای حفظ حقوق مردم در برابر حکومت و تحقق نظارت قضایی بر اعمال دولت و حاکمیت قانون در دستگاه های اداری کشور بر عهده دارد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری با اشاره به تلاش بی وقفه قضات و سایر کارکنان دیوان عدالت اداری اظهار داشت: اکنون متوسط زمان رسیدگی به شکایات در شعب بدوی دیوان از ۲۶۰ روز به ۱۳۰ روز و در شعب تجدید نظر از ۲۱۵ روز به ۹۰ روز کاهش یافته که موفقیت بسیار بزرگی در این زمینه محسوب می شود.

فضل زرندی گفت: دیوان عدالت اداری در جهت خدمت رسانی بهتر به مردم با بهره گیری از فناوری اطلاعات، ارائه بخشی از خدمات خود را بر روی بستر اینترنت به صورت الکترونیکی فراهم کرده و اولین دستگاه قضایی است که اشخاص می توانند در اقصی نقاط کشور با مراجعه به سایت دیوان، دادخواست های بدوی و تجدید نظر و دیگر درخواست های خود را از طریق سامانه «ساجد» به صورت کاملا الکترونیکی برای دیوان ارسال کنند.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه «ساعد» افزود: یکی دیگر از اقدامات دیوان عدالت اداری در بستر دولت خدمات الکترونیک، راه اندازی سامانه ساعد است که به روشی مطلوب دسترسی الکترونیکی مردم، دستگاه های اجرایی، قضات و جامعه حقوقی کشور را به رویه قضایی و آراء قضایی صحیح در موضوعات مرتبط با دعاوی اداری فراهم کرده است.

این مقام قضایی ادامه داد: سامانه «ساعد» به ایجاد شفافیت و قابل پیش بینی کردن تصمیمات قضایی و افزایش سرعت و اتقان در رسیدگی به پرونده ها کمک می کند و این سامانه در خدمت رسانی به مردم می تواند در نقش یک کمکیار حقوقی، شکات را جهت طرح یک دعوای صحیح اداری راهنمایی کند. فضل  زرندی اضافه کرد: همچنین سامانه «ساعد» می تواند اطلاعات حقوقی لازم را برای اتخاذ تصمیمات صحیح نسبت به دعاوی اداری در اختیار دستگاه‌های اداری طرف شکایت قرار دهد و دارای آثار پیشگیرانه برای جلوگیری از طرح دعاوی است.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری افزود: سامانه «ساعد» به عنوان یک بانک اطلاعاتی ارزشمند در زمینه دعاوی اداری، نقشی موثر در تولید و گسترش ادبیات حقوق عمومی و بهره‌مندی جامعه حقوق دانان و مراکز علمی کشور دارد.

فضل زرندی اظهار داشت: در راستای تحول دیوان عدالت اداری، مجموعه ای از اصلاحات در قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان پیش بینی شده که در دستور کار مجلس محترم شورای اسلامی قرار دارد.

وی ابراز امیدواری کرد با تصویب اصلاحات قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، زمینه برای انجام هرچه بهتر وظایف این دیوان فراهم شود؛ از جمله این اصلاحات مربوط به کوتاه کردن فرایندهای رسیدگی، انجام دادرسی الکترونیک، تقویت ضمانت اجرای آرا، پیش بینی مقام مدعی العموم و امکان ایفای نقش برای سازمان‌های مردم نهاد در موضوعات مرتبط با حقوق اداری است.

فضل زرندی، دیوان عدالت اداری را دستگاهی کاملا تخصصی دانست و افزود: موضوعاتی که در این دیوان رسیدگی می شود از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و همه حوزه های اداری کشور را در برمی گیرد که از جمله می توان به شکایات افراد علیه دستگاه های اجرایی در زمینه موضوعاتی از قبیل امور استخدامی، روابط کارگری و بیمه ای، امور مربوط به شهر سازی و شهرداری ها و اراضی، مسائل مالیاتی و گمرکی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: شکایت از موضوعاتی که جنبه شخصی داشته باشد در شعب بدوی و تجدید نظر دیوان و شکایت از موضوعاتی که جنبه عمومی داشته و مربوط به آیین نامه ها و مصوبات دولتی باشد در هیات های تخصصی و هیات عمومی دیوان مورد رسیدگی قرار می گیرد.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید