امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280284
۸۷۶
۱
۰
نسخه چاپی

11 غذای برتر رشد مغز برای سالم سازی فرزندتان

11 غذای برتر رشد مغز برای سالم سازی فرزندتان

آیا می دانستید؟ 90 درصد رشد مغز کودک در شش سال اول زندگی اتفاق می افتد و غذایی که آنها می خورند نقش مهمی در سالم نگه داشتن مغز آنها دارد و آنها را به یک بزرگسال شاد و موفق تبدیل می کند.

مطالعات نشان می دهد که در سال های اولیه کودکان چیزهای زیادی یاد می گیرند، اطلاعات را جذب می کنند، استعدادها را کشف می کنند و غیره.

هنگامی که کودکی متولد می شود، اندازه مغز تنها یک چهارم اندازه نهایی بزرگسالان است و در دو سالگی به 3/4 اندازه بزرگسالان می رسد و تا پنج سال، مغز به اندازه و حجم بزرگسالان بسیار نزدیک خواهد شد.

عالیه، درسته؟

باز هم وقتی می گوییم مغز رشد می کند، به این معنی است که ساختارهای مغز درگیر در یادگیری، حافظه، کنترل حرکتی و سایر عملکردهای مغز تا سن شش سالگی ایجاد می شود.

با این حال، سیم کشی هر کودک متفاوت است و هیچ دو مغزی شبیه هم نیستند.

رشد مغز به ژنتیک، نحوه ایجاد ارتباط بین نورون‌های مغز، نحوه استفاده از مغز و شرایط متفاوتی که در معرض آن قرار می‌گیرد بستگی دارد.

نه فقط همین!

بدن در حال رشد همچنین به انواع مختلفی از مواد مغذی نیاز دارد که به تقویت قدرت مغز کودک شما کمک می کند.

برای کمک به شما، 11 بهترین غذای رشد مغز کودکان را برایتان آورده ایم.

بیا یک نگاهی بیندازیم:

10 غذای برتر رشد مغز برای کودک شما

1) آجیل

آجیل و دانه ها سرشار از پروتئین، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای تقویت خلق و خو و کنترل سیستم عصبی مفید هستند.

بادام زمینی و کره بادام زمینی منبع خوبی از ویتامین E هستند، یک آنتی اکسیدان قوی که از غشاهای عصبی محافظت می کند. تیامین به مغز و سیستم عصبی کمک می کند تا از گلوکز برای انرژی استفاده کند. ضروری برای بچه های شما!

2 )عدد تخم مرغ

تخم مرغ یک غذای فوق العاده برای رشد مغز است. آنها پروتئین ها و مواد مغذی را فراهم می کنند که به بچه ها کمک می کند تمرکز کنند.

رژیم ترکیبی پروتئین و کربوهیدرات بسیار بهتر از پرش انرژی ناشی از شکر است. تخم مرغ آب پز، همزده، یا به عنوان املت، یک منبع غنی از پروتئین است.

زرده تخم مرغ انباری از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های حیاتی است و همچنین مملو از کولین است که به رشد حافظه کمک می کند.

3) توت ها

با کودک خود از خوردن توت ها با دوز مواد مغذی به نام پلی فنول لذت ببرید.

شکلات تلخ یکی دیگر از گزینه های پلی فنول است. گفته می شود که این مواد مغذی با افزایش جریان خون به مغز، ذهن را تیز نگه می دارند.

مطالعات حاکی از بهبود حافظه با عصاره زغال اخته و توت فرنگی است. در مورد اضافه کردن انواع توت ها به ماست، غلات سرد یا گرم یا دیپ چطور؟

4) ماهی

ماهی منبع خوبی از ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 است که از مغز در برابر کاهش مهارت های ذهنی و از دست دادن حافظه محافظت می کند.

ماهی سالمون، ماهی تن و ساردین همگی منابع غنی این مواد هستند. هرچه امگا 3 بیشتری به مغز برسانیم، عملکرد بهتری خواهد داشت و بچه ها بهتر می توانند تمرکز کنند.

 

5) سبزها

فواید سبزیجات سبز بسیار زیاد است. اسفناج سرشار از فولات و ویتامین ها با احتمال کمتر ابتلا به زوال عقل در سنین بالاتر مرتبط است.

سبزی ها مملو از آنتی اکسیدان ها و چیزهای دیگری هستند که به رشد سلول های جدید مغز کمک می کنند. در مورد اضافه کردن املت اسفناج یا لازانیا چطور؟

6) سیب و آلو

هنگامی که کودکان احساس تنبلی می کنند، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این میوه ها را به آنها بدهید. سیب و آلو مناسب جعبه ناهار  و حاوی کورستین هستند، آنتی اکسیدانی که ممکن است با کاهش مهارت های ذهنی مقابله کند.

مطمئن شوید که بچه‌هایتان پوست آن را نیز می‌خورند. به سراغ انواع ارگانیک بروید، خوب بشویید.

7) محصولات لبنی

 غذاهای لبنی سرشار از پروتئین و ویتامین های B هستند که برای رشد بافت مغز، انتقال دهنده های عصبی و آنزیم ها ضروری هستند.

چربی برای سلامت مغز مهم است و سلول های مغز را برای ارسال و دریافت اطلاعات در فرم خوبی نگه می دارد.

8) غلات کامل

مغز به یک منبع دائمی گلوکز نیاز دارد و غلات کامل آن را چند برابر می کند. آنها حاوی فیبر هستند که به تنظیم ترشح گلوکز در بدن کمک می کند.

علاوه بر این، غلات کامل دارای ویتامین B برای سلامت سیستم عصبی هستند. نان سبوس دار و ذرت بو داده کم چرب برای یک میان وعده عالی است.

9) جو دوسر

جو دوسر برای رشد مغز بسیار مفید است زیرا انرژی بسیار خوبی را برای مغز فراهم می کند که بچه ها اول صبح به آن نیاز دارند.

جو پر از فیبر، مغز کودک را پرانرژی نگه می دارد. آنها همچنین منابع خوبی از ویتامین E، ویتامین های گروه B، پتاسیم و روی هستند که باعث عملکرد مغز می شوند.

10) لوبیا

لوبیاها به دلیل داشتن پروتئین، کربوهیدرات های پیچیده، فیبر و ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مفید هستند. آنها یک غذای عالی برای مغز هستند زیرا انرژی و سطح تفکر کودک را برای مدت طولانی در اوج نگه می دارند. لوبیا همچنین حاوی امگا 3 است که برای رشد و عملکرد مغز مهم است.

بنابراین اکنون می دانید بهترین غذا برای رشد مغز فرزندتان چیست، درست است؟

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید