امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280285
۹۴۱
۱
۰
نسخه چاپی

5 کاری که اگر احساس بی ارزشی می کنید باید انجام دهید

5 کاری که اگر احساس بی ارزشی می کنید باید انجام دهید

احساس بی ارزشی اغلب شامل احساس ناامیدی و بی اهمیتی است. چنین احساساتی اغلب یکی از علائم رایج افسردگی هستند، اما می توانند به دلیل مواردی مانند اعتماد به نفس پایین، بی توجهی، سوء استفاده، ضربه روحی، یا موقعیت های دشواری که احساس فرد را از خود تهدید می کنند، ایجاد شوند.

احساس بی ارزشی می تواند ناراحتی قابل توجهی ایجاد کند و عملکرد عادی را در زندگی روزمره دشوار کند. زمانی که احساس می کنید هیچ کاری درست نیست یا هیچ یک از تلاش های شما تغییری ایجاد نمی کند، ممکن است برای شما سخت باشد که انگیزه دنبال کردن اهداف خود را دنبال کنید. به همین دلیل، یافتن راه هایی برای مدیریت این احساسات دشوار و جستجوی کمک در صورت نیاز بسیار مهم است.

چرا ممکن است احساس بی ارزشی کنید؟

احساس بی ارزشی می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. تربیت، تجارب اجتماعی، سبک توضیحی، رویدادهای استرس زا و شرایط سلامت روان همگی ممکن است نقش داشته باشند. برخی از دلایلی که ممکن است شما با چنین احساساتی دست و پنجه نرم کنید عبارتند از:

ترومای دوران کودکی

ممکن است تجربیات منفی دوران کودکی داشته باشید که اثری ماندگار از خود بر جای گذاشته است. بی توجهی، سوء استفاده و بدرفتاری در دوران کودکی همگی می توانند در ایجاد احساس بی ارزشی نقش داشته باشند. کودکانی که مورد آزار قرار می‌گیرند یا اغلب توسط والدین یا سایر مراقبان مورد انتقاد قرار می‌گیرند، ممکن است این احساسات بی‌اهمیت را در بزرگسالی نیز به همراه داشته باشند. تحقیقات نشان داده است که این آسیب های اولیه بین فردی با احساس بی ارزشی بعدی مرتبط است.

دیدن رویدادهای منفی به عنوان اشتباه شما

ممکن است رویدادهای منفی را به اعمال یا ویژگی های خود نسبت دهید. افرادی که مستعد نسبت دادن رویدادهای منفی به علل درونی هستند، احتمالاً علائم افسردگی از جمله بی ارزشی را تجربه می کنند.

نقد گذشته

ممکن است در گذشته مورد انتقاد دیگران قرار گرفته باشید. تجارب منفی که در آن شخص مورد تحقیر قرار گرفته یا با انتقاد دیگران مواجه شده است نیز می تواند احساس بی ارزشی در افراد ایجاد کند.

مشکل در کنترل استرس

ممکن است برای مقابله با استرس مشکل داشته باشید. استرس حاد و مزمن هر دو می تواند بر ادراک فرد از خود تأثیر بگذارد. ممکن است پس از تجربه یک شکست جدی مانند مشکلات مالی، طلاق یا از دست دادن شغل احساس بی ارزشی کنید.

نشانه وضعیت سلامت روان

ممکن است یک بیماری روانی داشته باشید. اختلالات خلقی مانند افسردگی اغلب با علائمی مانند شرم، احساس گناه، ناامیدی و بی ارزشی مشخص می شود. چنین علائمی ناراحتی ایجاد می کند و مدیریت کارهای معمول روزانه را دشوار می کند.

آنچه شما می توانید انجام دهید

اگر احساس بی ارزشی را تجربه می کنید، اقدامات کوچک و عملی وجود دارد که می توانید انجام دهید که ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. در اینجا چند ایده وجود دارد که می تواند کمک کند.

با خودتان مهربانانه صحبت کنید

افرادی که احساس بی ارزشی می کنند اغلب درگیر افکار منفی و خودگویی می شوند. ممکن است در ابتدا چالش برانگیز باشد، اما روی رفتار مهربانانه با خودتان تمرکز کنید. هنگامی که متوجه خودگویی منفی می شوید، به دنبال راه هایی باشید که بتوانید آن افکار را به شیوه ای مثبت تر یا واقعی تر اصلاح کنید. به جای اینکه فکر کنید "من هرگز نمی توانم این کار را انجام دهم"، ممکن است بگویید: "من می توانم هر روز کارهای کوچکی انجام دهم تا پیشرفت کنم.

به زمانی که بی ارزشی رخ می دهد توجه کنید

گاهی اوقات این احساسات منفی در پاسخ به موقعیت‌ها، افکار، تجربیات یا حتی افراد خاص به وجود می‌آیند. شروع به توجه کنید که این احساسات چه زمانی پدیدار می شوند، چه اتفاقی می افتد زمانی که رخ می دهند، و چه نوع افکاری ممکن است در آن نقش داشته باشند. این یکی از راه‌های کمک به مبارزه با نشخوار فکری منفی است که ممکن است به احساس بی‌کفایتی دامن بزند.

یک دفتر سپاسگزاری نگه دارید

وقتی می بینید که زندگی خود را به طور نامطلوبی با زندگی دیگران مقایسه می کنید، بی ارزشی می تواند به وجود بیاید. به‌جای افتادن در دام این که فقط به راه‌هایی نگاه کنید که به نظر می‌رسد کمبود دارید، یک دفتر خاطرات سپاسگزاری داشته باشید که در آن هر روز زمان کمی را صرف فکر کردن در مورد چیزهایی کنید که برایشان سپاسگزار هستید. تمرکز مجدد افکار خود به این روش می تواند از شما در برابر اثرات منفی مقایسه و حسادت محافظت کند.

برای شخص دیگری کاری انجام دهید

گاهی اوقات وقتی احساس بی ارزشی می کنید، تمرکز توجه بر چیزی غیر از خودتان می تواند کمک کننده باشد. تحقیقات نشان داده است که درگیر شدن در فعالیت های اجتماعی مانند داوطلب شدن برای جامعه خود یا کمک به شخص دیگری که نیازمند است، می تواند تأثیر مثبتی بر شادی و رفاه فرد داشته باشد. کمک به دیگران همچنین می تواند به شما کمک کند احساس ارتباط و هدف بیشتری داشته باشید.

نحوه دریافت کمک

مهم است که به یاد داشته باشید که احساس بی ارزشی می تواند نشانه ای از یک وضعیت سلامت روانی باشد. اگر چنین احساساتی مداوم، آزاردهنده هستند یا انجام کارهای روزمره را دشوار می کنند، با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود صحبت کنید یا با یک متخصص سلامت روان تماس بگیرید.

ارائه دهنده مراقبت های اولیه شما ممکن است از شما در مورد احساسات و سایر علائمی که تجربه کرده اید بپرسد. آنها همچنین ممکن است از شما بخواهند که یک پرسشنامه برای غربالگری علائم افسردگی یا اضطراب پر کنید. همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی و آزمایش‌های آزمایشگاهی برای رد کردن شرایط پزشکی که ممکن است در علائم افسردگی نقش داشته باشد، انجام دهید.

همچنین ممکن است بخواهید درمان آنلاین را امتحان کنید. تحقیقات نشان می دهد که درمان آنلاین می تواند به اندازه درمان سنتی چهره به چهره موثر باشد. درمان آنلاین روشی در دسترس و اغلب مقرون به صرفه برای دریافت کمک برای نگرانی های مربوط به سلامت روان ارائه می دهد. خدماتی که درمان آنلاین را ارائه می دهند می توانند از نظر آنچه ارائه می دهند، قیمت آنها و نحوه انجام جلسات درمانی متفاوت باشند. در بسیاری از موارد، گزینه‌ها شامل گپ آنلاین، ویدئو کنفرانس، ایمیل و گزینه‌های تلفن هستند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید