امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280553
۳۸۶
۱
۰
نسخه چاپی

WHO بالاترین هشدار را در مورد شیوع آبله میمون اعلام می کند

شیوع آبله میمون از سوی سازمان بهداشت جهانی یک وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی اعلام شده است.

آبله میمون

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: اکنون بیش از 16000 مورد آبله میمون از 75 کشور گزارش شده است. وی افزود: تاکنون پنج نفر بر اثر شیوع این بیماری جان خود را از دست داده اند.

دکتر تدروس گفت که کمیته اورژانس نتوانسته است در مورد اینکه آیا شیوع آبله میمون باید به عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشت جهانی طبقه بندی شود یا خیر، به اجماع دست یابد.

با این حال، او گفت که شیوع این بیماری به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته است و که واقعاً این موضوع یک نگرانی بین المللی شده است.

دکتر تدروس گفت، در مورد روش‌های جدید انتقال، اطلاعات بسیار کمی وجود دارد.

وی افزود: ارزیابی WHO این است که خطر ابتلا به آبله میمون در سطح جهانی و در همه مناطق متوسط است، به جز در منطقه اروپا که ما خطر را بالا ارزیابی می کنیم. او گفت که خطر گسترش بیشتر بین المللی نیز وجود دارد.

دکتر تدروس گفت این اعلامیه به سرعت بخشیدن به توسعه واکسن ها و اجرای اقدامات برای محدود کردن گسترش ویروس کمک می کند. این شیوعی است که می توان با استراتژی های صحیح در گروه های مناسب جلوی آن را گرفت

WHO همچنین توصیه هایی را اعلام می کند و امیدوار است کشورها را تشویق کند تا برای جلوگیری از انتقال ویروس و محافظت از افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند اقدام کنند.

آبله میمون اولین بار در دهه 1950 در آفریقای مرکزی کشف شد. اکنون در بریتانیا، تاکنون بیش از 2000 مورد تایید شده وجود داشته است.

مقامات بهداشتی در حال حاضر به افرادی که در بالاترین خطر قرار گرفتن در معرض آبله میمون هستند، توصیه می کند که از واکسن های ارائه شده استفاده کنند.

علائم اولیه آبله میمون معمولاً شامل تب بالا، تورم غدد لنفاوی و تاول، بثورات یا ضایعات شبیه آبله مرغان اغلب در دهان یا دستگاه تناسلی در موارد اخیر است. عفونت ها معمولا خفیف هستند.

اعلام وضعیت اضطراری جهانی یک اقدام مهم است.

این یک فریاد جمعی برای کشورها است که ویروس را جدی بگیرند، همچنین آگاهی را در سراسر جهان افزایش می دهد و می تواند به کشورهای فقیرتر کمک کند تا ابزارهای مورد نیاز برای کنترل آبله میمون را دریافت کنند.

در اصل، ما ابزارهایی برای متوقف کردن ویروس داریم. آبله میمون به راحتی کووید گسترش نمی یابد و ما در حال حاضر واکسنی داریم (که برای آبله ساخته شده است) که عملکرد خوبی ارائه می دهد.

در حالی که هر کسی می تواند آبله میمون را بگیرد، شیوع این بیماری بیشتر در مردان همجنس گرا متمرکز است. این می‌تواند مقابله با شیوع را آسان‌تر کند، زیرا تلاش‌ها، از جمله واکسن‌ها و اطلاعات بهداشت عمومی، می‌تواند برای کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند هدف قرار گیرد.

اما اینکه آیا ما می توانیم آبله میمون را متوقف کنیم یک چالش اجتماعی و فرهنگی نیز است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید