امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274278
۴۰۸
۱
۰
نسخه چاپی

آذربایجان از سرگیری مذاکرات را منوط به خروج نیروهای ارمنستان از قره باغ دانست

آذربایجان از سرگیری مذاکرات را منوط به خروج نیروهای ارمنستان از قره باغ دانست

 "حکمت حاجی اف" مشاور رییس جمهوری آذربایجان گفت: از سرگیری مذاکرات حل مناقشه قره باغ پس از خروج نیروهای ارمنستان از منطقه قره باغ امکان پذیر خواهد بود.

حاجی اف در گفت وگو با خبرنگاران افزود: ارمنستان اگر چه می خواهد درگیریهای نظامی پایان یابد، باید نیروهای خود را از منطقه قره باغ خارج کند و با تحقق این مهم مذاکرات مناقشه قره باغ امکان پذیر خواهد بود.

مشاور رییس جمهوری آذربایجان این مطالب را در واکنش به بیانیه اخیر وزارت امور خارجه ارمنستان درباره آمادگی این کشور برای از سرگیری مذاکرات حل مناقشه قره باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، اعلام کرد.

همچنین ادامه درگیری های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز جمعه در گفت وگوی تلفنی وزیران امور خارجه فرانسه و جمهوری آذربایجان بررسی شد.

به گزارش وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، "ژان ایو لودریان" وزیر امور خارجه فرانسه از بروز تنش در منطقه ابراز نگرانی و بر ضرورت پایان دادن به تنش و رعایت آتش بس تاکید کرد.

بنا بر این گزارش، جیهون بایرام اف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان را به آغاز اقدامات نظامی جدید علیه جمهوری آذربایجان متهم کرد و با اشاره به ادامه تنش در منطقه، مسوولیت آن را بر عهده دولت ایروان دانست.

 اتحادیه اروپا نیز با ابراز نگرانی از بروز تنش و درگیری های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان اعلام کرد که کمک های انساندوستانه برای ساکنان مناطق واقع در مجاورت خط تماس نیروهای دو  کشور اختصاص داده است.

به گزارش دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در جمهوری آذربایجان، "جانز لنارجیج" کمیسر امور مدیریت بحران اتحادیه اروپا با اشاره به کشته شدن افراد غیرنظامی در منطقه مورد مناقشه قره باغ گفت: باید به قوانین و موازین بین المللی احترام گذاشته شود و افراد غیرنظامی و زیرساختها حفظ شوند.

  وی افزود: اتحادیه اروپا در مرحله نخست ۵۰۰ هزار یورو کمک بشردوستانه برای ساکنان این مناطق اختصاص داده است.

  به گزارش منابع رسمی جمهوری آذربایجان، اول اکتبر (۱۰ مهر ماه) جاری بر اثر درگیری های نظامی ۱۹ نفر از شهروندان غیر نظامی این کشور کشته و ۵۵ نفر دیگر نیز مجروح شده و بیش از ۲۰۰  خانه خسارت دیده است.

 در این میان جمهوری آذربایجان از نمایندگان رسانه های خارجی خواست تا از هرگونه سفر به منطقه مورد مناقشه قره باغ خودداری کنند.

  "حکمت حاجی اف" مشاور رییس جمهوری آذربایجان سفر نمایندگان رسانه های خارجی به منطقه مورد مناقشه قره باغ بدون دریافت مجوز از نهادهای مربوطه این کشور را غیرقانونی عنوان کرد.

  وی با اشاره به این که منطقه قره باغ جزو خاک جمهوری آذربایجان و تحت کنترل نیروهای ارمنی است، افزود: جمهوری آذربایجان هیچ مسوولیتی برای پی آمدهای چنین سفرهایی ندارد و  مسوولیت آن بر عهده ارمنستان می باشد که خبرنگاران را به منطقه دعوت کرده است.

همچنین "توماس چامپبل" سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز درخصوص درگیری های قره باغ گفت: پنتاگون رویدادهای منطقه در مورد مناقشه قره باغ را با دقت پیگپیری می کند.

وی شرابط فعلی در منطقه مورد مناقشه قره باغ را بسیار متغیر عنوان و خاطرنشان کرد که آمریکا هر دو طرف مناقشه را به خاتمه دادن عملیات نظامی و از سرگیری روند مذاکرات در قالب گروه  میانجی مینسک دعوت کرده است.

  بامداد یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای نیروهای ارمنستان را آغاز کننده درگیری و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغاز کننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور حدود سه دهه می باشد که برسر مالکیت منطقه قره‌باغ دچار اختلاف هستند.

در سال ۱۹۹۴میلادی، به دنبال درگیری های ۴ ساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید