امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 262844
۸۳۰۰۸
۲
۰
نسخه چاپی
سعید مدنی قهفرخی/ امیر حمزه زینالی

آسیب شناسی حقوق کودکان در ایران

وجوه حقوقی و غیر حقوقی در برسی مسائل کودکان از جمله پدیده ی کودک آزاری به طور کامل منفک از هم نیستند؛ چرا که از یک سو با روشن شدن ابعاد غیرحقوقی کودک آزاری در پرتو یافته های علمی، قانون گذار از نتیجه ی مطالعات فوق در تدوین قوانین جدید و یا اصلاح قوانین پیشین استفاده می کند و از سویی دیگر، قانون یکی از ع.املی است که در سلسله علل پدیده ی کودک آزاری، در پیشگیری و یا ترغیب به آن موثر است

آسیب شناسی حقوق کودکان در ایران

آسیب شناسی حقوق کودکان در ایران

 کتاب فوق نوشته سعید مدنی‌قهفرخی و امیرحمزه زینالی و با دیباچه ای از علی‌حسین نجفی‌ابرندآبادی می باشد.

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:

در قوانین ایران به رغم برخی پیشرفت های حقوق کیفری اطفال، در پرتو یافته های جرم شناسی و با توجه به اسناد و معاهدات بین المللی، خلاءهای قابل توجهی در زمینه ی حقوق کودک به چشم می خورد. در این کتاب تلاش شده تا این نقاط ضعف که نهایتاً زمینه ساز یا عاملی مستعد برای آزار کودکان می شود، مورد نقد و بررسی قرار گیرد؛ افزون بر آن وجوه مثبت و نقاط قوت قوانین جاری در زمینه ی حقوق کودک نیز مطرح شده است.

وجوه حقوقی و غیر حقوقی در برسی مسائل کودکان از جمله پدیده ی کودک آزاری به طور کامل منفک از هم نیستند؛ چرا که از یک سو با روشن شدن ابعاد غیرحقوقی کودک آزاری در پرتو یافته های علمی، قانون گذار از نتیجه ی مطالعات فوق در تدوین قوانین جدید و یا اصلاح قوانین پیشین استفاده می کند و از سویی دیگر، قانون یکی از ع.املی است که در سلسله علل پدیده ی کودک آزاری، در پیشگیری و یا ترغیب به آن موثر است.

این کتاب، شامل بخشی از یافته‌های حاصل از مطالعه دربارة کودک‌آزاری است که چندی پیش با حمایت سازمان صندوق کودکان در ایران انجام شده است. در این مطالعه، علاوه بر گردآوری یافته‌های روان‌شناختی، جامعه‌شناختی و حقوقی دربارة کودک‌آزاری، تلاش شده تا در گفت‌وگو با صاحب‌نظران، دیدگاه‌ها و نظریات آنها دربارة مسائل کودک‌آزاری مطرح شود. بدین‌ترتیب در کتاب نخست، مفاهیمی نظری مثل کودکی و اهمیت تعریف آن در حقوق؛ کودک‌آزاری و نحوة انعکاس آن در قوانین ایران ارائه شده، سپس راهکارها، نهادها، ظرفیت‌های موجود در قوانین مدنی ایران در زمینة حمایت از کودکان مورد بحث قرار گرفته است. در ادامه ضمن اشاره به حقوق کودکان در حقوق کیفری، مهم‌ترین راهکارها و پیشنهادها برای بهبود حقوق کودکان آورده شده است. شایان ذکر است در این مطالعه اسناد بین‌المللی و استانداردهای کنوانسیون حقوق کودک، به عنوان مهم‌ترین اسناد در این حوزه، مورد توجه نویسنده قرار گرفته است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید