امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277196
۵۵۸
۱
۰
نسخه چاپی

آلبرت اینشتین و نامه به خدا

آلبرت اینشتین و نامه به خدا

آلبرت اینشتین و نامه به خدا

آلبرت اینشتین در نامه ای که نامه به خدا مشهور است و در تاریخ ۳ ژانویه ۱۹۵۴ میلادی از آمریکا برای اریک گوتکیند فرستاده بود، دیدگاه‌ها و افکاری درباره خدا، مذهب و هویت یهودی و جستجوی انسان ابدی بیان کرده بود.

اینشتین در این نامه دیدگاه انتقادی خود را نسبت به کتاب "زندگی را انتخاب کنید: دعوت کتاب مقدس به شورش"(Choose Life: the Biblical Call to Revolt) فیلسوف مذهبی "اریک گوتکیند" نوشته بود.

گوتکیند در کتاب خود نوشته بود روح یهودی کاملا به لحاظ فکری و معنوی کامل است. اینشتین در نامه خود که توسط بنگاه تجارت آثار هنری و خانه حراج اشیاء هنری کریستی  به انگلیسی ترجمه شده، نوشته بود: در ذهنیت من افراد یهودی که من متعلق به آنها هستم و از این موضوع نیز خشنودم، برای من هیچ تفاوتی با سایر مردم ندارد. تجربیات من به من می‌گوید حتی اگر آنها توسط یک نیروی قوی از بدی‌ها دور بمانند ، آنها(آن افراد) واقعا بهتر از سایر گروه‌های انسانی(سایر افراد) نیستند.

آلبرت اینشتین در این نامه نوشته شده است:‌ «کلمه خدا برای من مفهومی جز یک اصطلاح که محصول ضعف‌های انسانی نیست، ندارد. کتاب مقدس مجموعه‌ای از افسانه‌های قابل احترام [است]، اما هنوز بسیار ابتدایی است.»

وی دو ماه بعد از نوشتن این نامه به گوتکیند، در حالیکه ۷۵ سالگی خود را جشن می‌گرفت اعلام کرد «از نظر مذهبی عمیقا خداناباور» است.

آلبرت اینشتین و نامه به خدا

نامه اینشتین به خدا» که پیش از این در سال ۲۰۰۸ میلادی در حراج «بلومسبری» در لندن به قیمت ۴۰۴ هزار دلار به‌فروش رفته بود در سال 2018 نزدیک به ۲ دو میلیون و نهصد هزار دلار در حراج کریستی نیویورک فروخته شد.

در سال ۱۹۳۳ و در زمانی که آلبرت اینشتین مشغول بازدید ایالات متحده آمریکا بود، آدولف هیتلر به قدرت رسید. با توجه به تبار یهودی خانواده اینشتین، او به آلمان بازنگشت. او در ایالات متحده ماند و در سال ۱۹۴۰ موفق به اخذ شهروندی آمریکا شد.

در آستانه جنگ جهانی دوم او از نامه‌ای حمایت کرد که مخاطبش فرانکلین روزولت، رئیس‌جمهور وقت آمریکا بود و در آن به روزولت، در مورد توسعه بالقوه «بمب‌های جدید فوق‌العاده خطرناک» هشدار داده می‌شد و توصیه می‌کرد که ایالات متحده تحقیقات مشابهی را آغاز کند.

این موضوع نهایتاً منجر به پروژه منهتن شد. اینیشتن از متفقین حمایت کرد اما ایده استفاده از شکافت هسته‌ای به‌عنوان سلاح را به‌صورت عمومی محکوم می‌کرد. او به‌همراه فیلسوف انگلیسی، برتراند راسل بیانه‌ای را تحت عنوان بیانیه راسل–اینشتین امضا کرد که خطر سلاح هسته‌ای را متذکر می‌شد.

  • منبع
  • تاریخ جهان
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید