امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279201
۴۷۳
۱
۰
نسخه چاپی

آمریکا: لغو تحریم‌ها فقط همگام با کاهش اقدامات هسته‌ای ایران میسر خواهد بود

آمریکا: لغو تحریم‌ها فقط همگام با کاهش اقدامات هسته‌ای ایران میسر خواهد بود

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید در صورتی که طرف‌های مذاکره در وین به توافقی برای بازگشت متقابل تهران و واشنگتن به برجام برسند، لغو تحریم‌ها و گام‌هایی که آمریکا در این راستا خواهد برداشت، همگام با گام‌هایی خواهد بود که ایران باید در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای خود بردارد.

به گزارش «انتخاب»، پرایس این سخنان را در کنفرانس مطبوعاتی در ارتباط با خبر سفر چوی چونگ-کان، معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی، به وین بیان کرد.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی با اعلام خبر این سفر، گفت قرار است این دیپلمات کره‌ای با مذاکره‌کنندگان ارشد کشورهای حاضر در گفت‌و‌گوهای وین ملاقات کند.

به دنبال انتشار این خبر گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر آمادگی احتمالی آمریکا برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران مطرح شد، چرا که مبالغی از پول ایران در ارتباط با فروش میعانات گازی به کره جنوبی به دلیل تحریم‌های آمریکا، در بانک‌های کره جنوبی مسدود شده است.

این دیپلمات کره جنوبی همچنین ۷ دسامبر نیز در وین بود و با راب مالی، سرپرست هیئت آمریکایی دیداری داشت. آن دیدار نیز منجر به گمانه‌زنی‌های مشابهی شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا فرصت باقیمانده برای رسیدن به توافق را زمانی توصیف کرد که کارشناسان و مسئولین دولت بایدن به این نتیجه برسند منافعی که از توافق هسته‌ای شش سال پیش انتظار می‌رفت، دیگر دست‌یافتنی نیست.

پرایس با اشاره به اینکه برجام امکان تولید و گسترش تسلیحات هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی ایران را کاهش می‌داد و این به نفع منافع ملی آمریکا بود گفت: «با توجه به ادامه افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران، این واقعیت برای مدت زمان زیادی دیگر صادق نخواهد بود و به این دلیل اولویت ما رسیدن به توافق و اجرای کامل تبعیت متقابل از برجام است.»

او «زمان باقیمانده» را «چند هفته» ذکر کرد و تأکید داشت که دیگر چند ماه نیست.

پرایس ضمن اذعان به این موضوع که در هفته نخست «اندکی پیشرفت» در زمینه هم‌نظری در خصوص لغو تحریم‌ها و عقب‌نشینی‌های هسته‌ای ایران وجود داشته، گفت که «ایران باید در این زمینه خویشن‌داری کرده و مذاکرات را با جدیت پیگیری کند.»

وی افزود که آمریکا به متحدان خود که در این مذاکرات به طور مستقیم با ایران گفت‌وگو می‌کنند، به دقت گوش می‌کند تا جدیت و حسن نیت ایران را بسنجد.

  • منبع
  • اتنخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید