امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265862
۹۷۰
۱
۰
نسخه چاپی
SEO

آموزش جامع سئو و ترفندهای آن (قسمت دوم)

سئو (SEO) یک شیوه بازاریابی است که بر روی قابلیت دیده شدن سایت در نتایج جستجوی طبیعی موتورهای جستجو تمرکز می کند.

آموزش جامع سئو و ترفندهای آن (قسمت دوم)
 

کاربرچگونه با موتورجستجو تعامل می کند؟

یکی از مهمترین عناصر برای ساخت استراتژی بازاریابی آنلاین در مورد سئو، همراهی با مخاطبان است . بعد از اینکه فهمیدید مخاطبان شما در بازار هدف به دنبال چه چیزی در موتورهای جستجو هستند، میتوانید به طور موثر به آن دست یابید و به عنوان کاربر در سایت خود نگه دارید.

در بخش قبل، در این مورد صحبت کرده ایم که محتوای سایت شما باید برای کاربران ساخته شود نه موتورهای جستجو.

سه نوع کوئری جستجو وجود دارد که افراد در موتورهای جستجو به دنبال آن می گردند :

  • جستجو برای انجام دادن : به این نوع جستجوها کوئریهای متقابل نیز میگویند. به عنوان مثال فرض کنید که میخواهید کاری را انجام دهید. مثلا میخواهید بلیت هواپیما بخرید یا به یک آهنگ گوش کنید .
  • جستجو برای دانستن : به این نوع جستجو نیز جستجوی اطلاعاتی گفته میشود. شما به اطلاعاتی نیاز دارید. مثلا میخواهید نام برندی را بدانید یا به دنبال بهترین رستوران در تهران هستید.
  • جستجو برای رفتن : به این نوع جستجو کوئری ناوبری میگویند. شما میخواهید بر روی اینترنت به مکان خاصی همچون فیسبوک بروید یا صفحه ای از سایت را مرور کنید.

زمانی که بازدیدکننده کوئری خود را در جعبه جستجو تایپ میکند و از طریق موتور جستجو وارد سایتی میشود، آیا از یافته خود راضی خواهد بود؟ این اولین و اصلی ترین سوالی است که موتورهای جستجو تلاش میکنند روزانه میلیاردها بار به آن پاسخ دهند .

مسئولیت اصلی موتورهای جستجو ارائه نتایج مرتبط به کاربران است . بنابراین از خودتان بپرسید مشتریان هدف به دنبال چه چیزی هستند و اطمینان حاصل نمایید سایت شما همین موارد را در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد. همه این مراحل با واژه هایی که در جعبه جستجو تایپ می شود آغاز می گردد.

نحوه استفاده افراد از موتورهای جستجو در طول سال ها تغییر کرده است، اما اصول اولیه انجام جستجو هنوز هم مثل گذشته است. بیشتر جستجوها مراحلی شبیه به مراحل زیر خواهند داشت :

1. ایجاد نیاز برای یک پاسخ ، راه حل یا بخشی از اطلاعات

2. قرار دادن این نیازها در رشته ای از کلمات و عبارات که به آن کوئری نیز گفته میشود

3. وارد کردن کوئری در موتورهای جستجو

4. مرور و ناوبری نتایج به دست آمده برای یافتن بهترین پاسخ

5. کلیک بر روی یکی از نتایج

6. بررسی راه حل یا لینک به آن راه حل

7. اگر کاربر از نتیجه به دست آمده ناراضی باشد به نتایج جستجو باز میگردد و لینک دیگری را مرور می کند

8. اگر کاربر از نتیجه به دست آمده راضی نباشد ممکن است جستجوی جدیدی در موتور جستجو انجام دهد

قدرت واقعی بازاریابی داخلی در سئو

خوب حالا سوال اینجاست که چرا باید زمان، انرژی و منابع خود را صرف سئوی سایت کنید؟ زمانی که نگاهی به موتورهای جستجو می اندازید میتوانید داده های جذابی را به دست آورید .

ما سعی کرده ایم این داده ها را  استخراج کنیم که نه تنها برای درک نحوه جستجوی افراد در موتورهای جستجو ارزشمند هستند، بلکه میتوانند به تفسیر آرگومانهای موتورهای جستجو در مورد قدرت سئو مفید باشند .

مطالعات انجام شده در سال 2011 توسط COMSCORE نشان میدهد که گوگل رهبر موتورهای جستجوست :

  • تحقیقات انجام شده نشان میدهد 65.4 درصد جستجوهای انجام شده در ایالت متحده آمریکا توسط گوگل بوده است. این مقدار در یاهو 17.2 درصد و مایکروسافت حدود 13.44 درصد بوده است
  • آمریکایی ها به تنهایی 20.3 میلیارد جستجو را در عرض یک ماه انجام داده اند. 13.4 میلیارد جستجو از طریق گوگل، 3.3 میلیارد جستجو از طریق یاهو، 2.7 میلیارد جستجو از طریق مایکروسافت و 518 میلیون جستجو از طریق Ask بوده است.
  • کل جستجوهایی که توسط گوگل انجام شده است معادل 67.7 درصد از کل کوئری های انجام شده است. این مقدار در بینگ حدود 26.7 درصد کل کوئری ها بوده است.

بر اساس گزارش FORRESTER از آگوست سال 2011 میلیاردها دلار صرف بازاریابی آنلاین شده است :

  • بازاریابی آنلاین تا سال 2016 به 77 میلیارد دلار رسیده است.
  • این مقدار حدود 26 درصد از بودجه کل تبلیغات است.

گزارش BURKE در سال 2011 نشان می دهد که جستجو کتاب راهنمای جدیدی است:

  • 76 درصد از پاسخ دهندگان از موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعاتی در مورد کسب و کارهای محلی استفاده کرده اند. این در حالیست که تنها 24 درصد از این افراد از کتاب های راهنمای چاپی بهره مند
    شده اند.
  • 67 درصد از افراد برای یافتن اطلاعاتی در مورد کسب وکارهای محلی در 30 روز گذشته از موتورهای جستجو استفاده کرده اند و 23 درصد از پاسخ دهندگان از شبکه های اجتماعی آنلاین به عنوان منبع رسانه ای محلی استفاده کرده اند .

مطالعه انجام شده توسط PEW INTERNET نتایج زیر را نشان داده است:

  • درصد کاربران اینترنتی که برای کارهای روزمره خود از موتورهای جستجو استفاده کرده اند در حال افزایش است. این مقدار به 59 درصد بزرگسالان بالغ افزایش یافته است .
  • با این افزایش، تعداد افرادی که از موتورهای جستجو برای کارهای روزمره خود استفاده می کنند به 61 درصد کاربران اینترنتی که از ایمیل استفاده می کنند خواهد رسید.

آمارهای به دست آمده از STATCOUNTER GLOBAL نشان می دهد که 5 موتور جستجوی برتر جهان بر اساس حجم ترافیک ارسالی به سمت سایت ها به شرح زیر است :

  • سایت گوگل 90.62 % از ترافیک را به سمت سایتها ارسال میکند.
  • یاهو 3.78 % از ترافیک را به سمت سایتها میفرستد.
  • بینگ 3.72 % از ترافیک را به خود اختصاص داده است.
  • سایت ASK نیز 0.36 % از ترافیک را به سمت سایت ها ارسال می کند.
  • سایت Baidu حدود 0.35 % از ترافیک را به خود اختصاص داده است.

مطالعه انجام شده در سال 2011 نرخ کلیک برای رتبه های برتر نتایج جستجو را نشان میدهد:

  • موقعیت اول در نتایج موتورهای جستجو، 18.2 % از نرخ کلیک را به خود اختصاص می دهد.
  • موقعیت دوم، 10.1 %، موقعیت سوم حدود 7.2 % و موقعیت چهارم 4.8 % از نرخ کلیک را خواهد داشت. موقعیت های دیگر نرخ کلیک زیر 2 % دارند.
  •  موقعیت اول در موتور جستجوی بینگ 9.66 % نرخ کلیک خواهد داشت.
  • کل نرخ کلیک میانگین برای 10 نتیجه برتر 52.2 % برای گوگل و 26.32 % برای بینگ بوده است.

 

آموزش جامع سئو و ترفندهای آن (قسمت دوم)
 

اطلاعات جالبی که بهتر است بخوانید:

پژوهش ها نشان میدهد که لینک های بالای صفحه ی نتایج جستجو، بیشتر توجه کاربران را به خود جلب می کند. همچنین نتایج ارگانیک بیتر از نتایج پولی بالای صفحه کلیک می شوند.

 

همه این تحقیقات و پژوهش ها ما را به یک نتیجه گیری مهم در مورد جستجو در وب و بازاریابی موتورهای جستجو سوق میدهد. ما می توانیم از این پژوهش ها به موارد زیر دست پیدا کنیم:

  • جستجو کردن یک شیوه بسیار محبوب است. جستجو در فضای مجازی سالانه 20 % رشد میکند.
  • جستجوهای انجام شده حجم قابل توجهی از ترافیک آفلاین و آنلاین را تشکیل میدهد.
  • رتبه بندی بالاتر در چند نتیجه اول برای دیده شدن سایت ضروری است.
  • داشتن رتبه در نتایج برتر نه تنها حجم بالایی از ترافیک را فراهم میکند، بلکه باعث جذب اطمینان مشتریان میشود.

آموزش اساس و بنیان سئو مرحله ای مهم در دسترسی به این اهداف است.

چرا بازاریابی در موتورهای جستجو مهم است؟

یکی از جنبه های مهم سئو ایجاد سایتی است که پیدا کردن و درک آن برای کاربران و ربات های موتورهای جستجو آسان باشد . اگرچه موتورهای جستجو بسیار هوشمند شده اند اما هنوز هم نمیتوانند صفحات وب را
آنگونه که انسان ها درک میکنند، ببینند و درک نمایند. به همین خاطر سئو به موتورهای جستجو کمک میکند موضوع سایت را درک کند و مفید بودن آن برای کاربر را تعیین نماید .

بحث رایج علیه سئو:

ما به طور مکرر با چنین جملاتی مواجه می شویم:

هیچ مهندس باهوشی نمیتواند موتور جستجویی بسازد و طراحی کند که سایتها را برای رتبه بندی و ایندکس شدن ملزم به تبعیت از قوانین و اصول خاصی نماید. هر کسی که خرده هوشی داشته باشد به دنبال سیستمی(موتور جستجویی) خواهد بود که بتواند هر نوع معماری را بخزد، کدهای پیچیده و حتی ناقص را تفسیر نماید و هنوز هم راهی برای نشان دادن نتایج مرتبط به کاربران بیابد. هیچ کس موتور جستجویی که تنها سایت های بهینه شده را ایندکس نماید و به آن ها رتبه بدهد نمیخواهد.

اما صبر کنید ...

فرض کنید به صورت آنلاین عکسی از سگ خود را منتشر کرده اید. ممکن است یک انسان این تصویر را بدین صورت تفسیر نماید: یک سگ سیاه رنگ با اندازه متوسط که در پارک بازی میکند. این در حالیست که بهترین موتورهای جستجو در جهان برای درک این نوع تصویر دچار چالش خواهند شد. خوب حالا سوال اینجاست که موتورهای جستجو چگونه می توانند چنین تصاویری را درک نمایند؟ خوش بختانه فرآیند سئو به وبمسترها اجازه می دهد سرنخ هایی را برای موتورهای جستجو فراهم آورند تا بتوانند از آن برای درک محتوای موجود استفاده نمایند. در حقیقت، اضافه کردن ساختار مناسب به محتوای سایت برای سئو ضروری است . درک توانایی ها و محدودیت های موتورهای جستجو به شما اجازه میدهد محتوای سایت خود را به صورت درست بسازید، فرمت بندی کنید و در اختیار افراد قرار دهید. بدون فرآیند سئو ممکن است محتوای سایت شما برای موتورهای جستجو قابل مشاهده نباشد .

محدودیت های فناوری موتورهای جستجو 

اکثر موتورهای جستجو با اصول مشابهی کار میکنند. همانطور که در قسمت اول آموزش سئو توضیح داده شد، رباتهای خودکار جستجو، وب را میخزند، لینکها را دنبال میکنند و محتوای موجود را در پایگاه داده عظیم خود ایندکس مینمایند. آنها اینکار را با هوش مصنوعی انجام می دهند اما فناوریهای مدرن جستجو هم زیاد قدرتمند نیستند. محدودیت های فنی زیادی وجود دارد که باعث ایجاد مشکل در قرار دادن سایت در موتورهای جستجو و رتبه بندی آن ها میشود. ما برخی از محدودیت ها را در ادامه توضیح داده ایم:

مشکلات خزیدن و ایندکس کردن صفحات سایت:

  • فرم های آنلاین : موتورهای جستجو در تکمیل فرم های آنلاینی مثل فرم لاگین زیاد خوب عمل نمیکنند. به همین خاطر هر نوع محتوایی که در این فرمها وجود داشته باشد از دید موتورهای جستجو پنهان خواهد ماند.
  • صفحه های تکراری : سایتهایی که از سیستم های مدیریت محتوا استفاده میکنند اغلب نسخه های تکراری از یک صفحه را ایجاد میکنند. این یک مشکل بزرگ برای موتورهای جستجویی است که به دنبال محتوای اصیل هستند.
  • مسدود شده در کد : خطاها در خزش سایت ممکن است به خاطر مسدود شدن برخی از موارد در فایل (robots.txt) باشد. این موضوع میتواند موتورهای جستجو را به طور کلی مسدود سازد.
  • ساختار ضعیف لینک ها : اگر ساختار لینک سایت برای موتورهای جستجو قابل درک نباشد، ممکن است نتوانند به همه محتوای آن دست پیدا کنند یا آن را بخزند.
  • محتوای غیر متنی : اگرچه موتورهای جستجو در خواندن متن غیر HTML بهتر شده اند، اما محتوای موجود در رسانه های غنی هنوز هم برای موتورهای جستجو زیاد قابل درک نیستند. این نوع محتواها در
    برگیرنده متون در فایلهای فلش، تصاویر، فایلهای ویدئویی، فایلهای صوتی و محتوای plug_in است.

مشکلات موجود در هماهنگی و منطبق کردن کوئری با محتوای سایت:

  • واژه های غیر عادی : متنی که با واژه های رایجی که افراد برای جستجو از آن استفاده نمیکنند. به عنوان مثال افراد ممکن است به جای کلمه کولر که جستجوی آن رایج است از عبارت دستگاه خنک کننده هوا استفاده کنند.
  • زبان و پیچیدگی های آن : سعی کنید مواردی که افراد به دنبال آن هستند را پیدا کنید و عینا از همین کلمات در محتوای خود استفاده نمایید.
  • هدف گیری مکانی نامتجانس : به عنوان مثال ممکن است شما زبان انگلیسی را در محتوای خود به کار ببرید در حالیکه اکثر مخاطبانتان فارسی زبان هستند .
  • سیگنال های متنی متفاوت : به عنوان مثال فرض کنید که عنوان پستی در وبلاگ به صورت بهترین قهوه های مکزیک باشد، اما خود متن در مورد اقامتگاه های کانادا نوشته  شده باشد. این پیام های ترکیبی میتواند سیگنالهای سردرگم کننده ای را به موتورهای جستجو ارسال کند.

 

آموزش جامع سئو و ترفندهای آن (قسمت دوم)
 

اطمینان حاصل کنید که محتوای شما دیده می شود

اجرای نکات فنی برای توسعه سایت بسیار مهم هستند. اما بعد از اینکه اصول را پیاده کردید، باید محتوای خود را بازاریابی کنید. موتورهای جستجو فرمولی برای قضاوت کردن کیفیت محتوای موجود در وب ندارند. در عوض  فناوریهای جستجو بر روی معیارهای مرتبط بودن و اهمیت تکیه میکنند و این معیارها را با پیگیری کارهایی که افراد انجام میدهند میسنجند :

چیزی که افراد کشف می کنند، به آن واکنش نشان میدهند، در محتوای موجود کامنت میگذارند و به آن لینک میدهند. به همین خاطر تنها ساختن یک سایت عالی و تولید محتوای عالی کافی نیست. محتوای شما باید بازنشر شود و درباره آن صحبت کنند .

 

ادامه دارد...

 

تهیه کننده: شیوا ترابی

آموزش سئو برای همه - محسن سالار رضایی

پایگاه خبری حقوق نیوز

 

بیشتر بخوانید:

آموزش جامع سئو و ترفندهای آن

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید