امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 266013
۸۶۳
۱
۰
نسخه چاپی
SEO

آموزش جامع سئو و ترفندهای آن (قسمت چهارم)

سئو (SEO) یک شیوه بازاریابی است که بر روی قابلیت دیده شدن سایت در نتایج جستجوی طبیعی موتورهای جستجو تمرکز می کند.

آموزش جامع سئو و ترفندهای آن (قسمت چهارم)
 

افسانه چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی بخشی از الگوریتم رتبه بندی مدرن نیست. اگر دو سند D1 و D2 حاوی 1000 واژه باشند و واژه ای 20 بار در متن تکرار شده باشد، بنابراین آنالیزور چگالی کلمات کلیدی به شما خواهد گفت که برای هر دو سند چگالی کلمات کلیدی حدود 0.020 ( 2 % برای آن واژه است . آنالیزور کلمات کلیدی نمیتواند مشخص کند کدام سند مرتبط تر است. تجزیه و تحلیل چگالی کلمات کلیدی یا نسبت چگالی کلیدواژه ها چیزی درباره موارد زیر به شما نمیگوید :
- فاصله نسبی بین کلمات کلیدی در متن
- جایی که واژه موردنظر در متن دیده شده است (توزیع)
- تکرر استنادی بین واژه ها
- تم اصلی، موضوع و زیر موضوع متن

نتیجه گیری

چگالی کلمات کلیدی از محتوا، کیفیت، معناشناسی و ارتباط جدا شده است.

 

تگ عنوان

عنصر عنوان در یک صفحه بایستی توصیف دقیق و خردمندانه ای از محتوای موجود در آن ارائه کند. این موضوع هم برای تجربه کاربری (UX) و هم بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو  (SEO) مهم است. از آنجایی
که تگ عنوان بخش مهمی از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوست، بهترین تمرینات برای ایجاد تگ عنوان را در ادامه بیان می کنیم .

در مورد طول تگ عنوان هوشیار باشید

موتورهای جستجو تنها 65 الی 75 کاراکتر اول تگ عنوان را در نتایج موتورهای جستجو نشان می دهند. این موضوع در بیشتر رسانه های اجتماعی نیز به صورت یک محدودیت وجود دارد. به همین خاطر پایبند بودن به این محدودیت یک تصمیم هوشمندانه است. با اینحال اگر کلمات کلیدی متعددی را هدف قرار می دهید یا از کلمه کلیدی دم دراز استفاده می کنید، داشتن آن در تگ عنوان برای کسب رتبه بندی ضروری است. در این شرایط استفاده از کلمات کلیدی طولانی مشکلی نخواهد داشت.

تگ عنوان هر صفحه ای در بالای مرورگر نمایش داده می شود و اغلب زمانی که محتوا در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود یا بازنشر میگردد، به صورت عنوان مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از کلمات کلیدی در تگ عنوان کمک میکند تا موتورهای جستجو این واژه ها را در صفحه نتایج جستجو به هنگام جستجوی کوئری توسط کاربر برجسته میکند. این موضوع باعث می شود دیده شدن سایت در موتورهای جستجو بیشتر شود و نرخ کلیک آن افزایش پیدا کند. دلیل مهم دیگری که برای ایجاد تگ عنوان حاوی کلمات کلیدی و توصیفی وجود دارد برای کسب رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجوست .
مطالعات انجام شدن نشان می دهد 94 درصد از افراد بر این باورند که استفاده از کلمات کلیدی در تگ عنوان مهمترین مکان برای قرار دادن چنین کلماتی برای کسب رتبه بندی بالاست.

کلمات کلیدی مهم خود را در نزدیکی ابتدای تگ عنوان قرار دهید

هرچقدر کلمات کلیدی شما به ابتدای تگ عنوان نزدیک تر باشد بهتر و مفید تر است. کاربر نیز بر روی این نتایج کلیک می کند .

برندینگ خود را در تگ عنوان جای دهید

شما می توانید تگ عنوان خود را با نام برند به پایان برسانید. اینکار به افزایش آگاهی از برند کمک میکند و باعث میشود نرخ کلیک برای افرادی که با برند آشنا هستند و آن را دوست دارند بیشتر شود. معمولا بهتر است نام برند خود را در پایان تگ عنوان قرار دهید. از آنجایی که واژه ها در ابتدای تگ عنوان ارزش بیش تری دارند در مورد چیزی که می خواهید رتبه ای برای آن داشته باشید خوب فکر کنید.

قابلیت خواندن و تاثیرات عاطفی را نیز مدنظر داشته باشید

تگ عنوان باید توصیفی و قابل خواندن باشد. تگ عنوان تعامل جدید کاربر با برند شماست و میتواند بهترین تاثیر را بر روی او بگذارد. ایجاد تگ عنوان قانع کننده به جلب توجه بازدید کننده کمک خواهد کرد و میتواند کاربران
بیش تری را به سایت شما جذب نماید. این موضوع  نشان میدهد که سئو به تنهایی بهینه سازی و استفاده ی استراتژیک از کلمات کلیدی نیست بلکه باید تجربه کاربری را نیز هدف قرار دهد و آن را بهبود ببخشد .

 

آموزش جامع سئو و ترفندهای آن
 

متا تگ

متا تگ در اصل به عنوان فیلتری برای ارائه اطلاعات در مورد محتوای سایت به کار می رود. برخی از متا تگ های اصلی را در زیر معرفی می کنیم .

متا تگ کنترل ربات های جستجو

این متا تگ ها میتوانند خزندگان موتورهای جستجو و فعالیت آن ها را در سطح هر صفحه مورد کنترل قرار دهند. روش های متعددی برای استفاده کردن از این نوع متا تگ ها برای کنترل رفتار موتورهای جستجو در هر صفحه وجود دارد :

  • index/noindex به موتورهای جستجو می گوید که صفحه مورد نظر چگونه باید خزیده شود و در ایندکس موتور نگهداری گردد. اگر شما گزینه noindex را مورد استفاده قرار دهید صفحه شما از ایندکس شدن مستثنی می شود. به طور پیش فرض، موتورهای جستجو فرض میکنند که قادرند همه صفحات موجود در سایت را ایندکس کنند. بنابراین استفاده از مقدار Index عموما غیر ضروری است.
  • follow/nofollow به موتورهای جستجو می گوید که چگونه لینک موجود در صفحه را بخزند. اگر شما گزینه Nofollow را انتخاب کنید موتورهای جستجو لینک موجود در صفحه را نادیده میگیرند. به طور پیش فرض همه صفحات خاصیت Follow دارند.
    مثال:   <”META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”NOINDEX, NOFOLLOW>
  • noarchive برای محدود کردن موتورهای جستجو از ذخیره نسخه کش صفحه مورد استفاده قرار می گیرد . به طور پیش فرض، موتورهای جستجو نسخه های قابل مشاهده ای از تمامی صفحاتی که ایندکس کرده اند نگه میدارند .
  •  nosnippet به موتورهای جستجو می گوید که باید از نمایش اطلاعات توصیفی از متن در کنار عنوان و URL صفحه در نتایج جستجو خودداری کنند.
  • noodp/noydir تگ های خاصی هستند که به موتورهای جستجو می گویند نباید اسنیپت های توصیفی در مورد صفحه را از DMOZZ یا دایرکتوری یاهو برای نمایش در نتایج جستجو بگیرند.

متا تگ توضیحات

تگ توضیحات متا (Meta Description) به عنوان توصیف کوتاهی از محتوای صفحه مورد استفاده قرار میگیرد. موتورهای جستجو از کلمات کلیدی یا عبارات کلیدی موجود در این تگ برای رتبه بندی استفاده  نمیکنند، اما توضیحات متا منبع اصلی برای نمایش متن زیر لینک در لیست نتایج جستجو است. تگ توضیحات متا به عنوان متن تبلیغی عمل می کند و می تواند خوانندگان را از نتایج جستجو به سایت شما هدایت نماید. این گزینه بخش مهمی برای بازاریابی موتورهای جستجو محسوب می شود.

نوشتن توضیح قانع کننده و خوانا به کمک کلمات کلیدی بسیار مهم است و می تواند نرخ کلیک (CTR) را بالاتر ببرد. توضیحات متا می تواند هر طولی داشته باشد اما به خاطر داشته باشید که موتورهای جستجو عموما متون توضیحاتی طولانی تر از 160 کاراکتر را به طور کامل نمایش نمیدهند. بنابراین عاقلانه است که این محدوده را مدنظر داشته باشید. در نبود توضیحات متا، موتورهای جستجو بخش توضیحات مربوطه را از طریق سایر عناصر موجود در صفحه ایجاد میکنند. برای صفحاتی که کلمات کلیدی و موضوعات متعددی را هدف قرار میدهند این یک تاکتیک معتبر محسوب میشود .

متا تگ هایی که چندان مهم نیستند

متا تگ کلمات کلیدی

تگ کلمات کلیدی متا (Meta Keywords) زمانی ارزشمند بودند اما چند وقتی است که ارزش و اهمیت قبلی را برای موتورهای جستجو ندارند.

META REFRESH, META REVISIT-AFTER, META CONTENT-TYPE و سایر موارد

اگرچه این تگ ها را می توان برای بهینه سازی موتورهای جستجو مورد استفاده قرار داد اما پردازش آن ها زیاد ضروری و حیاتی نیست.

 

آموزش جامع سئو و ترفندهای آن
 

ساختار URL ها 

URL ها ( آدرس صفحات وب) ارزش بسیار زیادی از نظر موتورهای جستجو دارند. آنها در موقعیت های مهم متعددی نمایش داده می شوند. از آنجایی که موتورهای جس تجو URL ها را در نتایج خود نشان میدهند و این موضوع میتواند بر روی نرخ کلیک و قابلیت دیده شدن سایت تاثیر داشته باشد. آدرسها برای رتبه بندی صفحات نیز مورد استفاده قرار میگیرند. صفحاتی که آدرس آنها در برگیرنده کوئری جستجو شده توسط کاربر است، میتواند از این گزینه بهره مند شود. آدرس صفحات در نوار آدرس مرورگرها به نمایش در می آید. اگرچه آدرس صفحات تاثیر اندکی بر روی موتورهای جستجو دارد، اما ساختار URL ضعیف نیز میتواند تجربه منفی در مورد تجربه کاربران داشته باشد .

راهنمای ایجاد URL

همدردی را به کار بگیرید 

خودتان را جای کاربر قرار دهید و دوباره نگاهی به آدرس صفحات سایت داشته باشید. اگر توانستید به راحتی و به صورت دقیق محتوای موجود را حدس بزنید، آدرس مناسب و توصیفی دارید.

هر چقدر آدرس صفحات کوتاه تر باشد بهتر است 

با اینکه آدرس توصیفی بسیار مهم است اما کوتاه کردن طول و استفاده مناسب از کاراکترها می تواند کپی کردن URL را ساده تر و آسان تر کند. این موضوع باعث میشود آدرس شما در نتایج جستجو قابل مشاهده گردد.

استفاده صحیح از کلمات کلیدی مناسب است

اگر صفحه شما واژه یا عبارت خاصی را هدف قرار میدهد، اطمینان حاصل کنید که آن را در URL خود میگنجانید. با اینحال، نباید از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده کنید. اینکار بسیار خطرناک است .

از نسخه استاتیک استفاده کنید

بهترین URL ها آن هایی هستند که توسط انسان ها قابل خواندن باشند و در برگیرنده پارامترها، اعداد و نمادهای زیادی نباشند. با استفاده از فناوری هایی همچون  mod_rewrite برای آپاچی و ISAPI_rewrite برای مایکروسافت میتوانید نسخه پویا و دینامیک را به نسخه استاتیک تبدیل کنید. حتی چند پارامتر دینامیک در URL نیز میتواند باعث کاهش رتبه بندی کلی و ایندکس آن شود .

از خط فاصله برای جدا کردن کلمات استفاده کنید

همه اپلیکیشن های وب نمیتوانند جدا کننده هایی همچون به علاوه (+) یا فاصله ( 20%) را تفسیر نمایند. بنابراین بهتر است از کاراکتر فاصله برای جدا کردن کلمات در آدرس استفاده نمایید .

 

نسخه های نامتعارف و تکراری محتوا 

همانطور که میدانید محتوای تکراری یکی از مواردی است که میتواند مشکلات زیادی برای سایت ایجاد کند. در طول چند سال اخیر موتورهای جستجو، صفحات تکراری را نادیده گرفته و رتبه بندی بسیار پایینی به آن ها اختصاص داده است.

Canonicalization یا استانداردسازی زمانی نیاز است که دو یا چند نسخه تکراری از صفحات وب با آدرسهای مختلفی در نتایج نمایش داده شود. این گزینه در سیستم های مدیریت محتوای جدید بسیار رایج است.
به عنوان مثال، ممکن است نسخه معمولی یک صفحه و نسخه ای که برای چای بهینه سازی شده است را ارائه دهید.

محتوای تکراری حتی در سایت های متعدد نیز ممکن است وجود داشته باشد. این یک مشکل بزرگ برای موتورهای جستجوست. موتورهای جستجو علاقه ای به محتوای تکراری ندارند. برای اینکه بتوانند بهترین تجربه را برای کاربران خود فراهم آورند به ندرت محتوای تکراری را نشان میدهند. آن ها تلاش میکنند نسخه ای را انتخاب نمایند که به نظر اصل میرسد. نتیجه نهایی این است که احتمال رتبه بندی پایین برای محتوای تکراری وجود دارد .

استانداردسازی تمرین سازمان دادن محتوای سایت به گونه ای است که هر محتوای منحصر به فرد یک و تنها یک آدرس منحصر به فرد داشته باشد. اگر نسخه های متعددی از محتوای سایت را داشته باشید با این سناریو روبرو خواهید شد که کدام صفحه درست است؟ اگر صاحب سایت سه صفحه را بردارد و آن ها را ریدایرکت 301 نماید، موتورهای جستجو تنها یک صفحه قوی برای نشان دادن در لیست خواهند داشت. زمانی که صفحات متعدد با پتانسیل رتبه بندی با هم ترکیب میشوند، نه تنها دیگر با هم رقابت نخواهند داشت بلکه ارتباط قوی تری بین آنها ایجاد میشود و سیگنال محبوبیت واحدی تولید می شود .

 

تگ: CANONICAL

استفاده از تگ Canonical روش دیگر برای خلاص شدن از شر محتوای تکراری بر روی سایت واحدی است. میتوان از این تگ در سایت های متعددی نیز استفاده کرد. شما میتوانید تگ Canonical را در صفحه ای که حاوی محتوای تکراری است مورد استفاده قرار دهید. هدف این تگ، اشاره به URL اصلی است که میخواهید رتبه ای برای آن داشته باشید .

این تگ به موتورهای جستجو می گوید که صفحه مورد نظر باید به عنوان کپی از آدرس http://www.newslaw.net/ در نظر گرفته شود. از دیدگاه سئو، تگ Canonical URL شبیه ریدایرکت 301 است. در اصل شما به موتورهای جستجو میگویید که صفحات متعدد باید به عنوان یک صفحه در نظر گرفته شوند، اما در واقع بازدید کننده به ادرس جدید ریدایرکت نمیشود. اینکار میتواند جلوی مشکلات توسعه ای را بگیرد .

 

آموزش جامع سئو و ترفندهای آن
 

RICH SNIPPETS

آیا تا به حال رتبه های 5 ستاره ای را در نتایج موتورهای جستجو مشاهده کرده اید؟ معمولا موتورهای جستجو این اطلاعات را از طریق اسنیپت یا کدهای کوچکی که در صفحات سایت تعبیه شده اند به دست می آورند. اسنیپت های غنی، داده های ساختار یافته ای هستند که به وبمستر ها اجازه میدهد محتوای خود را به شیوه ای نشانه  گذاری کنند که اطلاعاتی را برای موتورهای جستجو فراهم نمایند. با اینکه  استفاده از اسنپیت های غنی و داده های ساختار یافته عنصر ضروری برای طراحی مورد پسند موتورهای جستجو نیست، اما وبمسترهای زیادی از آن استفاده میکنند و سعی میکنند از مزایای موجود لذت ببرند .

سارقان محتوا چگونه رتبه شما را از آنِ خود می کنند؟

متاسفانه دنیای وب پر از انسان های سودجویی است که دوست دارند از همه چیز سوء استفاده نمایند. وب سایت های زیادی وجود دارد که کسب و کار و مدل ترافیکی آن ها به محتوایی که از سایر سایت ها به دست می آورند و دوباره مورد استفاده قرار می دهند بستگی دارد. این فعالیت که در آن محتوای یک سایت برداشته شده و با کمی تغییر دوباره منتشر می شود scraping نام دارد و در اصل برای به دست آوردن رتبه در موتورهای جستجو انجام میشود .

زمانی که محتوایی را با هر نوع فرمت فید همچون RSS یا XML منتشر میکنید، باید اطمینان حاصل کنید که سایت ها و وبلاگ های دیگر را پینگ میکنید. شما می توانید از دستورالعمل های سرویس های بزرگی همچون
گوگل برای پینگ کردن استفاده کنید یا از ابزارهایی مثل Pingomatic برای خودکارسازی این فرایند استفاده نمایید. اگر نرم افزار شما درون ساخت و سفارشی است میتوانید از توسعه دهنده بخواهید پینگ را به صورت
خودکار در اختیار شما قرار دهد. در مرحله بعدی می توانید از تنبلی این افراد بر علیه خودشان استفاده کنید.
بیشتر افرادی که محتوای سایر سایت ها را می دزند، این محتوا را بدون ویرایش منتشر خواهند کرد. بنابراین لینکی به سایت خود بدهید، نام نویسنده را در آن ذکر کنید و مطمئن شوید موتورهای جستجو بیشتر کپی های لینک دهنده به سایت شما را میبیند. برای انجام اینکار، باید از لینک هایی در ساختار لینک دهی داخلی خود استفاده نمایید.به جای لینکی شبیه لینک زیر

صفحه نخست

صفحه نخست

در این شرایط حتی اگر فردی محتوای شما را کپی کند باز هم لینک در آن باقی میماند و به سایت شما اشاره خواهد داشت.

روش های پیشرفته تری برای محافظت از این موضوع وجود دارد، اما هیچ کدام از آن ها شما و محتوایتان را به طور کامل مصون نمی دارد. در بیش تر موارد میتوانید مشکل را نادیده بگیرید، اما اگر این مشکل جدی شد بهتر است روشی برای پس گرفتن ترافیک و رتبه از این افراد پیدا کنید. می توانید از فرایند قانونی به نام DMCA استفاده کنید .

ادامه دارد...

 

تهیه کننده: شیوا ترابی

آموزش سئو برای همه - محسن سالار رضایی

پایگاه خبری حقوق نیوز

 

بیشتر بخوانید:

آموزش جامع سئو و ترفندهای آن

آموزش جامع سئو و ترفندهای آن (قسمت دوم)

آموزش جامع سئو و ترفندهای آن (قسمت سوم)

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید