امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274905
۲۰۱۹
۱
۰
نسخه چاپی

آنژین قلبی | نشانه ها و درمان بیماری آنژین قلبی

آنژین قلبی به وضعیتی گفته می شود که بیمار دچار درد قفسه سینه شده باشد که منشأ درد مشکل در شریان‌های کرونر است.

آنژین قلبی

 آنژین قلبی یک نوع درد در قلب است که باعث کاهش جریان خون به قلب فرد می شود.

آنژین قلبی

 آنژین یک نوع درد قفسه سینه است که باعث کاهش جریان خون به قلب می‌شود. آنژین علامتی از بیماری عروق کرونی است. به دلیل کاهش جریان خون، اکسیژن کافی برای عضله قلب نمی رسد که موجب درد قفسه سینه شود. یکی از شایع‌ترین علل درد قفسه سینه، بیماری شریان کرونری است. که می تواند باعث ایجاد محدودیت در شریان‌های عروق کرونر که خون و اکسیژن را به عضله قلب منتقل کنند، منجر شود. در حالی که آنژین یک حمله قلبی نیست، این نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی است.

بعضی از افراد مبتلا، علائم آنژین صدری را تشخیص می‌دهند. به این معنی که احساس سوزش سینه خود را احساس می‌کنند یا احساس می‌کنند وزن سنگین در قفسه سینه وجود دارد.

هنگامی که عروق کرونری دچار تنگ شدن و مسدود شدن می‌شوند (معمولاً به علت آترواسکلروز). خون کافی به ماهیچه قلب نمی‌رسد. هنگامی که عضله قلب جریان خون کافی دریافت نمی‌کند، مواد متابولیکی می‌تواند در داخل عضله ایجاد شود و باعث درد شود. آنژین صدری معمولاً هنگامی اتفاق می‌افتد که قلب به سختی کار کند (مثلاً در حین ورزش). سایر شرایط قلب و عروق (محدود کردن دریچه‌های قلب) همچنین می‌تواند باعث افزایش فشار انسولین در قلب شود. سایر عوامل برای آنژین عبارت‌اند از استرس عاطفی، دماهای شدید، مصرف الکل بیش از حد و سیگار کشیدن.

انواع آنژین قلبی

1. آنژین پایدار

آنژین پایدار اغلب به هنگام فعالیت بدنی رخ می دهد. هنگامی که از پله ها بالا می روید و یا فعالیت شدید بدنی دارید، تقاضای قلب برای اکسیژن افزایش می یابد ولی بعلت نازک شدن عروق تغذیه کننده قلب خون رسانی خوبی به آن انجام نمی شود. علاوه بر فعالیت فیزیکی برخی شرایط دیگری که نیاز و تقاضای اکسیژن قبلی را افزایش می دهد عبارتند از: استرس عصبی، هوای سرد، صرف حجم زیاد غذا، کشیدن سیگار که می تواند باعث ایجاد درد سینه شود.

2. آنژین ناپایدار

هر گاه پلاک های حاوی چربی داخل عروق کرونر دچار پارگی شوند و لخته خونی روی آن شکل بگیرد، به سرعت باعث توقف خون رسانی به عضله قلب می شود. علت دیگر آنژین ناپایدار لخته هایی است که باعث انسداد بخشی از رگ خون رساننده به قلب می شود و انسداد کلی نیست.

اگر برای مدت طولانی خون به عضله قلب نرسد، سلول های قلبی دچار مرگ می شوند و به اصطلاح حمله قلبی رخ می دهد. آنژین ناپایدار شرایطی خطرناک است و نیازمند درمان فوری است.

3. آنژین واریانت

این آنژین که اصطلاحا پرینزمتال هم نامیده می شود اغلب در اثر اسپاسم عروق تغذیه کننده عضله قلب رخ داده و باعث تنگی موقت می شود. این تنگی موقت باعث کاهش خون رسانی موقتی به عضله قلب خواهد شد و حتی ممکن است در استراحت نیز رخ دهد و اغلب شدید است. آنژین واریانت ممکن است با درمان بهبود یابد.

علائم و نشانه های بیماری آنژین قلبی

• درد و ناراحتی در قفسه سینه

• درد بازو، گردن، فک، شانه و پشت قفسه سینه

• حالت تهوع

• خستگی

• تنفس های کوتاه

• تعریق

• سرگیجه

علائم آنژین پایدار

• در زمانی فعالیت شدید قلب اتفاق می افتد مانند هنگام بالا رفتن از پله یا ورزش کردن

• معمولاً قابل پیش بینی است و مشابه دردهای قبلی قفسه سینه است که پیش از آن تجربه کرده اید.

• مدت کوتاه و کمتر از 5 دقیقه ادامه دارد.

• با استراحت و مصرف دارو بسیار زود برطرف می شود.

علائم آنژین ناپایدار

• فقط در زمان استراحت رخ می دهد.

• الگوی همیشگی دردهای آنژینی تغییر می کند.

• غیرمنتظره و ناگهانی اتفاق می افتد.

• از آنژین پایدار بسیار طولانی تر است و ممکن است 30 دقیقه طول بکشد.

• با استراحت و مصرف دارو برطرف نمی شود.

• ممکن است از نشانه های حمله قلبی باشد.

آنژین قلبی

دلایل ایجاد آنژین قلبی

در اغلب موارد علت آنژین قلبی آترواسکلروز (ضخیم شدن شریان هایی که خون، اکسیژن و مواد مغذی را به قلب می رسانند) است.

این اتفاق زمانی می افتد که رسوبات چربی به مرور زمان شریان ها را تنگ کرده و باعث کاهش جریان خون به قلب می شوند.

علائم ممکن است تنها زمانی بروز کنند که قلب شما به جریان خون بیشتری نیاز دارد مانند بروز اتفاقات عاطفی و یا ورزش کردن.

در چنین حالت هایی قلب تلاش می کند تقاضای بدن به خون بیشتر را برآورده کند، لذا خون را سریعتر پمپاژ می کند، از طرفی شریان های تنگ شده باعث نگه داشته شدن خون می شوند. در این حالت قلب میزان کمی اکسیژن دریافت می کند و همین قضیه باعث ایجاد درد در قلب و در نتیجه احساس درد در قفسه سینه می شود.

در موارد شدید آنژین قلبی، ممکن است درد در قفسه سینه در حالت عادی و هنگام استراحت نیز بروز کند.

آنژین قلب می تواند توسط بیماری های دیگری تشدید شود. این بیماری ها عبارتند از:

• ضربان قلب سریع و پایدار

• کم خونی

• بیماری های دریچه قلب مانند تنگی دریچه آئورت

• هایپرتروفی یا افزایش ضخامت عضله قلب، که می تواند از فشار خون بالا در دراز مدت ناشی شود.

• فشار بالا و غیر طبیعی در سمت راست قلب که اغلب به علت بیماری های ریوی بروز می کند و به ندرت نیز به صورت خود به خود اتفاق می افتد.

در موارد بسیار نادر، زمانی که تنگی ناشی از رسوبات چربی وجود دارد، ممکن است اسپاسم شدید عروق کرونر رخ دهند. در این حالت ظاهرا عروق کار خود را به خوبی و طبیعی انجام می دهند اما در واقع اینچنین نیست. به این وضعیت آنژین پرینزمتال گفته می شود.

بیماری های دیگری نیز وجود دارند که علائمی مشابه به آنژین به وجود می آورند. شایع ترین این بیماری ها، آسم است که می تواند همزمان با ورزش بروز کند. البته آسم معمولا با ایجاد صدای خس خس قابل توجه توسط بیمار و همچنین تنگی نفس همراه است.

ریفلاکس معده (بازگشت اسید معده به مری) نیز می تواند علائم مشابهی را ایجاد کند که در برخی از بیماران، ریفلاکس معده در هنگام ورزش کردن بروز می کند.

نحوه تشخیص آنژین قلبی

برای تشخیص علت آنژین صدری، ممکن است آزمایشات زیر انجام شود:

الکتروکاردیوگرام (ECG)

این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب را که برای تشخیص اختلالات قلب مانند آریتمی یا برای نشان دادن ایسکمی (کمبود اکسیژن و خون) به قلب استفاده می شود، ثبت می کند.

تست استرس بدون تصویربرداری

این تست کنترل قلب برای کمک به ارزیابی عملکرد قلب به کار می رود. در طول آزمون استرس معمولا از شما خواسته می شود که تمرینات جسمانی مانند راه رفتن بر روی تردمیل انجام شود. یک ECG در طول دوره تمرین ثبت می شود. ECG توسط دکتر شما ارزیابی می شود تا ببیند آیا قلب شما به ضربان قلب مناسب می رسد یا خیر، و اگر تغییراتی برای نشان دادن کاهش جریان خون به قلب شما وجود داشته باشد. اگر شما قادر به انجام ورزش نیستید، ممکن است از داروهایی استفاده شود که پاسخ قلب را به تمرین تقلید کنند.

آزمایش خون

این آزمایش ها می توانند بعضی از آنزیم هایی نظیر تروپونین را شناسایی کنند که پس از اینکه قلب شما از آنژیوگرافی شدید یا حمله قلبی رنج می برد، به خون وارد می شود. آزمایش خون همچنین می تواند کلسترول بالا، LDL و تری گلیسیرید را شناسایی کند که شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و در نتیجه آنژی قرار می دهد.

علاوه بر این، تست های تصویربرداری زیر ممکن است انجام شود:

اشعه ایکس قفسه سینه

این تست تصویربرداری غیر تهاجمی به پزشک خود کمک می کند سایر منابع درد قفسه سینه مانند پنومونی را رد کند.

CT قفسه سینه

CT قفسه سینه یک آزمایش حساسی نسبت به اشعه ایکس قفسه سینه است که می تواند علل دیگر درد درد قفسه سینه مانند بیماری آئورت یا لخته های خون در رگ های خونی ریه ها را شناسایی کند.

آنژیوگرافی کامپیوتری CT

این تست تصویربرداری می تواند تعیین کند که آیا ایجاد پلاک تنگ شده است یا خیر، و باعث کاهش جریان خون به قلب، بدون نیاز به تغذیه کاتتر از طریق شریان ها به قلب است.

تصویربرداری / آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MR)

این آزمون معمولا با مواد کنتراست انجام می شود. هدف اولیه این امتحان این است که تعیین کنیم که جریان خون خوب به عضله قلب وجود دارد. اگر مناطق با کاهش جریان خون وجود دارد، این می تواند پلاک را با تنگ شدن رگ های خونی نشان می دهد. این بررسی جریان خون ممکن است دو بار در طول امتحان انجام شود. اولین بار ممکن است پس از تجویز دارویی انجام شود که تمرین قلب را تأکید می کند. زمان دوم در استراحت خواهد بود. انجام ارزیابی هر دو با استرس و استراحت کمک می کند تا تعیین اینکه آیا کاهش جریان خون تنها با ورزش انجام می شود. شریان های عروق کرونر (عروق خونی که خون و اکسیژن را به قلب می رسانند) نیز می توانند مانند یک آنژیوگرافی CT تشخیص داده شوند تا به دنبال ایجاد هر نوع پلاکت باشند که ممکن است باعث کاهش رگ های خونی شود.

آنژیوگرافی کاتتر

در این آزمایش تصویربرداری مهاجم، یک لوله پلاستیکی نازک و طولانی که کاتتر نامیده می شود، با استفاده از یک سوزن به یک شریان در کشاله ران اضافه می شود. کاتتر با یک سیم به عروق کرونر هدایت می شود و برای تزریق مواد کنتراست به طور مستقیم به شریان های عروق کرونر برای تعیین اینکه آیا محدودیت رگ های خونی وجود دارد. تصاویر مواد کنتراست در رگ های خونی با استفاده از اشعه ایکس گرفته می شوند.

اکوکاردیوگرام

در طی این آزمایش یک مبدل که موج های صوتی با فرکانس بالا تولید می کند برای ایجاد تصاویر متحرک از قلب استفاده می شود. حرکت دیوارهای قلب ارزیابی می شود. اگر حرکت در داخل قسمت دیواره قلب کاهش یابد، این می تواند کاهش جریان خون را از تنگی شرای عروق کرونر نشان دهد. مواد مغذی کنترلی که مایع با حباب های بسیار کوچک است ممکن است در ورید بازوی شما تزریق شود تا ببینید که جریان خون در هر قسمت از قلب شما کاهش یافته است.

تست استرس با تصویربرداری

تصویربرداری ممکن است با یک ردیاب پزشکی هسته‌ای، اکوکاردیوگرافی، CT یا MRI انجام شود. در طول تست استرس تصویری، بیمار معمولا خواسته می شود تا نوعی از ورزش های فیزیکی مانند راه رفتن بر روی یک تردمیل انجام شود. اگر بیمار به هر دلیلی قادر به انجام ورزش نیست، داروهایی که تقلید پاسخ قلب را به ورزش می دهند ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. اگر داروهای هسته ای برای تصویربرداری مورد استفاده قرار گیرد، یک تریسی رادیواکتیو به هنگام خونرسانی در اوج ورزش تزریق خواهد شد و تصاویری از قلب گرفته خواهد شد. تست رادیواکتیو با خون جریان می یابد و نشان می دهد که آیا منطقه ای از قلب با کاهش جریان خون وجود دارد. در طی اکوکاردیوگرافی، از شما خواسته می شود که در طول فعالیت قله، روی یک میز متوقف شوید و از روی دیوار قلب تصویر بگیرید. پزشک به هر ناحیه ای نگاه می کند که به خوبی حرکت نمی کند، که ممکن است کاهش جریان خون را از تنگ شدن در شرای عروق کرونر نشان دهد. تست فشار خون MRI مشابه آنژیوگرافی MR انجام می شود.

آنژین قلبی

راه های درمان و پیشگیری از آنژین قلبی

راه های گوناگونی برای درمان آنژین قلبی وجود دارد از قبیل تغییر شیوه زندگی، دارو درمانی، آنژیوپلاستی و قرار دادن استنت داخل عروق قلب و جراحی قلب باز. هدف از درمان کاهش دفعات و شدت درد و علائم بیماری قلبی است تا شانس حمله قلبی کاهش یابد. اما چنانچه شما دچار آنژین ناپایدار درد سینه ای شده اید که با دفعات قبل متفاوت است و حتی در حال استراحت رخ داده سریعا خود را به بیمارستان برسانید.

1. تغییر در شیوه زندگی

اگر شدت آنژین شما خفیف باشد تنها ممکن است با تغییر در شیوه زندگی بهبود حاصل شود. حتی اگر درد شدید است باید تغییرات زیر را انجام دهید:

• اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک نمایید. حتی از قرار گرفتن در معرض دود سیگار اجتناب نمایید.

• اگر دچار چاقی هستید، با پزشک در رابطه با کاهش وزن مشورت نمایید.

• اگر دیابتی هستید مطمئن شوید که به خوبی  قند را کنترل کرده اید و تلاش کنید ورزش روزانه داشته باشید.

• از مصرف مقدار زیاد غذا در یک وعده اجتناب کنید.

• از استرس حتی المقدور اجتناب کنید.

• از غذای سالم مانند سبزیجات و میوه ها بیشتر استفاده نمایید.

• از پزشک متخصص قلب و عروق راجع به شروع ورزش سوال کنید.

2. داروهای مناسب برای درمان آنژین قلبی (درد سینه)

اگر  تغییر شیوه زندگی به شما در کنترل و بهبود درد کمکی نکرد ،داروهای زیر با تجویز پزشک می تواند به شما کمک نماید:

• نیترات ها

آسپرین

• پلاویکس

• بتابلوکرها

• استاتین ها

• داروهای بلوک کننده کانال کلسیم

• رانولیزین

3. آنژیوپلاستی و استنت گذاری

هنگام آنژیوپلاستی یا PCI یک بالون نازک داخل رگ تنگ شده قرار داده و بالون باد می شود. نهایتا برای جلوگیری از بسته شدن مجدد رگ یک داربست فلزی تحت عنوان استنت در محل تنگی تعبیه می شود. با این روش خون رسانی به عضله قلب بهبود یافته و شما دچار درد قفسه سینه نخواهید شد.

4. جراحی قلب باز

در این روش از طریق رگی که از پا و یا پشت قفسه سینه گرفته می شود محل تنگی دور زده می شود و خون بیشتری به بعد تنگی می رسد.

با اصلاح شیوه زندگی می توان از شدت یافتن گرفتگی عروق قلب جلوگیری کرد و این کارها شامل موارد زیر است:

• ترک سیگار

• کنترل فشار خون، قند و چربی

• تغذیه و رژیم غذایی سالم

• کنترل وزن

• کاهش استرس.

  • منبع
  • دکتر محمدحسین نجفی
  • ویکی پدیا
  • دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک
  • بیتوته
  • دکتر دکتر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید