امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285093
۶۱۲
۱
۰
نسخه چاپی
دانشمندان علوم اعصاب

آیا کمبود ویتامین D در مادران باردار می‌تواند عامل اسکیزوفرنی در فرزندان باشد؟

کمبود ویتامین D در مادران باردار می‌تواند نقش حیاتی در چگونگی رشد سلول‌های مغزی جنین داشته باشد.

آیا کمبود ویتامین D در مادران باردار می‌تواند عامل اسکیزوفرنی در فرزندان باشد؟

محققان با استفاده از فناوری تصویربرداری مولکولی، تأیید می‌کنند که کمبود ویتامین D در مادران باردار می‌تواند نقش حیاتی در چگونگی رشد سلول‌های مغزی جنین داشته باشد. در واقع کمبود این ویتامین می‌تواند درک بهتری از مکانیسم‌های زمینه‌ساز اختلالات عصبی مانند اسکیزوفرنی ارائه دهد.

دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه «کوئینزلند» با استفاده از فناوری جدیدی کشف کرده‌اند که کمبود ویتامین D، بر رشد سلول‌های عصبی در سیستم دوپامین مغز تأثیر می‌گذارد. این موضوع می‌تواند منجر به اختلال عملکرد دوپامین در بزرگسالان مبتلا به اسکیروفرنی شود.

نقش ویتامین D در خطر ابتلا به بیماری‌های روانی در بزرگسالی

تیمی از محققان موسسه مغز دانشگاه کوئینزلند بر اساس تحقیقات قبلی  به بررسی دقیق‌تر ارتباط بین ویتامین D، نورون‌های دوپامینرژیک و اسکیزوفرنی با کمک فناوری تصویربرداری مولکولی پرداخته‌اند. محققان دریافتند که ویتامین D نه تنها بر تمایز سلولی تأثیر می گذارد، بلکه بر ساختار نورون نیز تأثیرگذار است.

به نظر می‌رسد اسکیزوفرنی در نتیجه ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد شود. مکانیسم دقیقی که این بیماری به وجود می‌آورد هنوز ناشناخته است. اما شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌دهد اسکیزوفرنی باعث تغییر در نحوه استفاده مغز از دوپامین می شود. دوپامین ماده‌ شیمیایی است که احساس خوب را در بدن تولید می‌کند. حالا دانشمندان می‌گویند کمبود ویتامین D در دوران بارداری مادر از اهمیت به‌سزایی برخودار است.

تا جایی که وقتی مادر در دوران بارداری در معرض خطر اسکیزوفرنی قرار گیرد، این موضوع روی آینده فرزندش تأثیر گذار است. کمبود ویتامین D در بارداری و در طول دوران رشد جنینی، نحوه تشکیل مدارهای دوپامین در مغز را تغییر می‌دهد. مطالعات قبلی نشان داده اند که سطوح پایین ویتامین D مادر یکی از عوامل خطرساز است.

پروفسور «داریل ایلز» با بررسی تحقیقات قبلی در همین موضوع و در آزمایشگاه مؤسسه مغز کوئینزلند به نتیجه جالبی رسیده است. مطالعات قبلی نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D در مادران باردار می‌تواند منجر به اختلالات رشد مغزی مانند اسکیزوفرنی در کودک شود. آنچه اکنون محققان به آن رسیده‌اند این است که اسکیزوفرنی با تغییر آشکار در نحوه استفاده مغز از دوپامین، انتقال دهنده عصبی اغلب به عنوان مولکول پاداش مغز مربوط می‌شود.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید