امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279281
۵۶۶
۱
۰
نسخه چاپی

آیا انتشار عکس و فیلم خصوصی در شبکه های اجتماعی جرم است؟

آیا انتشار عکس و فیلم خصوصی در شبکه های اجتماعی جرم است؟

با گسترش ارتباطات و پررنگ شدن هرچه بیشتر نقش فضای مجازی در زندگی انسان‌ها، مسائلی که در رابطه با این بستر پیش می‌آیند گسترش یافته و جزو دغدغه‌های بزرگ مردم محسوب می‌گردد. یکی از این مسائل، مربوط به حقوق و تکالیف شخصی انسان‌ها در انتشار محتوا در این فضا و بدحجابی و بی‌حجابی عکس‌های زنان در فضای مجازی است و این پرسش پیش می‌آید که آیا با توجه به قانون ما، این مسئله که در حالت کلی جرم‌انگاری شده است در فضای مجازی نیز صدق می‌کند یا خیر و همچنین چه منعی برای انتشار عکس و فیلم در فضای مجازی موجود است. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا جوانب مختلف این موضوع را بررسی نماییم.

انتشار عکس و فیلم خصوصی در صفحه شخصی

در حالت کلی انتشار عکس و فیلم خصوصی جرم نیست و مشکلی ندارد اما باید در چارچوب قانونی‌اش باشد و عفت عمومی را جریحه‌دار نکند یا محتوای غیراخلاقی و شخصی نامناسب نداشته باشد و شایان توجه است که در کنار این موارد، بی حجاب هم نباید باشد چرا که در قانون مجازات اسلامی، بی‌حجابی در حالت کلی جرم‌انگاری شده و شخص مرتکب، مورد پیگیری و مجازات قرار می‌گیرد و به گفته پلیس فتا، این عمل برای افراد در فضای مجازی نیز پیگیری خواهد شد و مورد مجازات قرار خواهد گرفت.

جرم کشف حجاب با استناد به قانون

با توجه به ماده 638 قانون مجازات اسلامی، هر شخصی به طور علنی در اماکن عمومی تظاهر به عمل حرامی کند، هم کیفر خود عمل و هم مجازات ده روز تا دو ماه یا تا هفتاد و چهار ضربه شلاق، برای وی در نظر گرفته خواهد شد، اما اگر نفس عمل وی دارای کیفر نبوده باشد اما عفت عمومی را جریحه‌دار کند، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود.

همچنین در تبصره آن ذکر شده است که اگر زنان بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه یا از پنجاه هزار ریال تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم می‌گردند.

در ماده 639 قانون مجازات اسلامی نیز ذکر شده است که افراد مذکور به حبس از یک سال تا ده سال محکوم می‌گردند و مثلا در مواردی مانند بند الف آن که گفته است “کسی که مرکز فساد یا فحشا دایر یا اداره کند” علاوه بر مجازات ذکر شده، مکان مورد نظر نیز به طور موقت یا همیشگی بسته می‌شود.

در بند ب آن نیز آمده است: کسی که مردم را به فساد یا فحشا تشویق نموده یا موجبات آن را فراهم نماید؛

و با توجه به تبصره آن: هر گاه بر عمل فوق عنوان قوادی صدق نماید علاوه بر مجازات مذکور به حد قوادی نیز محکوم میگردد.

پس با توجه به این ماده نیز اگر بی حجابی، تشویق به فاسد و فحشا در انظار عمومی محسوب گردد این مجازات را می‌تواند بسته به نظر قاضی دارا باشد و در فضای مجازی نیز به همین صورت با آن برخورد می‌گردد.

آیا بدحجابی نیز جرم محسوب می‌گردد؟

همانطور که قانون مجازات اسلامی را در خصوص بی حجابی بررسی کردیم، به نظر می‌رسد که از لحاظ قانونی عبارت بدحجابی معنا ندارد و هر کسی که بدون حجاب شرعی در انظار عمومی باشد بی حجاب تلقی می‌شود.

البته با توجه به اینکه در عرف جامعه امروزی، حجاب شرعی به طور کامل رعایت نمی‌شود، نمی‌توان هشتاد درصد زنان و دختران جامعه را به جرم بی حجابی و فقط برای اینکه کمی از موهای آن‌ها معلوم است مورد ن پیگیری و عقوبت قرار داد چرا که تغییر عرف سخت است و همچنین این روند باعث می‌شود که به صورت برعکس عمل شود و جامعه با معضل بزرگتری در این‌باره روبه‌رو شود.

نمونه پیگیری بدحجابی و بی حجابی در فضای مجازی

با توجه به اینکه پلیس فتا اعلام کرده که بی حجابی در فضای مجازی جرم است و شخص مجرم مورد پیگیری قرار می‌گیرد و در رابطه با این موضوع هشدار داده است، بسیاری از افراد بدون اینکه از این موضوع اطلاع داشته باشند این کار را انجام داده و برخی از آن‌ها پس از پیگیری، به مجازات‌های سختی محکوم شده‌اند. مثلا حدود دو سال پیش، یکی از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی که عکس خودش و بدون حجاب همسرش را که موهای وی مشخص بود در صفحه‌اش منتشر می‌کرد (در حالی‌که در خانه شخصی خودشان گرفته شده بود و در انظار عمومی نیز نبود) به دلایل مختلفی به شانزده سال حبس محکوم شد و یکی از جرایمی که برای آن به این مقدار حبس محکوم شده بود، به گفته خودش، همین انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی بود.

در ادامه جرم‌انگاری نیز بیان شده بود که این عمل اینفلوئنسر اینستاگرام و همسرش باعث ترویج بی‌عفتی در جامعه شده و همچنین برای انتشار عکس‌های خصوصی دونفره خودشان نیز مجازات در نظر گرفته شده بود.

آیا زوج می‌تواند از زوجه برای قرار دادن عکس بی‌حجاب در فضای مجازی شکایت کند؟

با توجه به قانون، به نظر می‌رسد که ماده‌ای نیست که نشان‌دهنده توانایی و دارای اجازه بودن زوج در شکایت از زوجه برای انتشار عکس‌های خودش به صورت بی‌حجاب در فضای مجازی باشد و زوج این صلاحیت را دارا نیست.

چه کسانی می‌توانند از بدحجابی یک شخص شکایت کنند؟

همانطور که پیش‌تر بیان نمودیم، بدحجابی یک جرم است و جزو دسته جرایم عمومی محسوب می‌گردد، پس با این حساب متوجه می‌شویم که مردم عادی می‌توانند از بدحجابی شکایت کنند و همچنین این جرم شاکی خصوصی نیز می‌تواند داشته باشد. علاوه بر آن، دادستان‌ها هم می‌توانند این جرم را اعلام نمایند. البته شایان ذکر است که شکایت خصوصی در صورتی ممکن است که فرد موردنظر از این بی حجابی یا بدحجابی شخصا صدمه دیده باشد و اگر کسی با عنوان امر به معروف و نهی از منکر قصد شکایت داشته باشد، فقط می‌تواند اعلام جرم کند و بنا به تشخیص قاضی به آن چیزی که وی اعلام کرده، رسیدگی می‌شود.

در نهایت به نظر می‌رسد  که جرم‌انگاری و میزان مجازات کشف حجاب در فضای مجازی و انتشار عکس و فیلم‌هایی که باعث خدشه‌دار شدن عفت عمومی در بین مردم می‌شوند، به نظر قاضی و فرد رسیدگی‌کننده بستگی دارد و با توجه به قانون می‌تواند مجازات‌های مختلفی را شامل شود.

  • منبع
  • یاسا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید