امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 269512
۷۸۷
۱
۰
نسخه چاپی

آیا ترامپ از دیدگاه‌های بولتون عبور کرده است؟

دنیای اقتصاد: صحبت‌های اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ژاپن مبنی بر اینکه «ایران فرصت دارد تا با همین نظام یک کشور بزرگ باشد؛ ما به‌دنبال تغییر نظام نیستیم» برخی تحلیلگران را به این سمت سوق داده که بین ترامپ و جان بولتون مشاور امنیت ملی‌اش که از جمله حامیان اصلی تغییر نظام در ایران و حتی حمله نظامی است، فاصله افتاده است

پایگاه خبری حقوق نیوز

آیا ترامپ از دیدگاه‌های بولتون عبور کرده است؟

دنیای اقتصاد نوشت: صحبت‌های اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ژاپن مبنی بر اینکه «ایران فرصت دارد تا با همین نظام یک کشور بزرگ باشد؛ ما به‌دنبال تغییر نظام نیستیم» برخی تحلیلگران را به این سمت سوق داده که بین ترامپ و جان بولتون مشاور امنیت ملی‌اش که از جمله حامیان اصلی تغییر نظام در ایران و حتی حمله نظامی است، فاصله افتاده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز و خبرگزاری اسپوتنیک سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در ژاپن درخصوص ایران و کره‌شمالی را به‌عنوان عبور او از دیدگاه‌های بولتون تعبیر کرده‌اند. درخصوص ایران، ترامپ در سفر ژاپن مشخص کرد که موافق دیدگاه‌های بولتون درخصوص براندازی نظام ایران نیست.

البته به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان بولتون که در ابوظبی به سر می‌برد، درباره گزارش‌های مبنی بر وجود اختلاف میان او و رئیس‌جمهور ترامپ، این مساله را رد کرد و گفت: «من مشاور امنیت ملی هستم، نه تصمیم‌گیرنده درباره امنیت ملی.» به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در تحلیلی سخنان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص ایران و کره‌شمالی را به‌عنوان عبور او از دیدگاه‌های «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید تعبیر کرده است. نیویورک‌تایمز نوشته رئیس‌جمهور ترامپ در روزهای گذشته علنا از دیدگاه‌های بولتون درخصوص ایران و کره‌شمالی عبور کرده است. او در جریان سفر چهار روزه‌اش به ژاپن که سه‌شنبه به پایان رسید سخنان بولتون را نقض کرده و گفت که اقدام کره‌شمالی در آزمایش موشک‌های کوتاه‌برد نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل نبوده است.

ترامپ درخصوص ایران هم، برخلاف بولتون که از براندازی نظام جمهوری اسلامی حمایت کرده گفت که به‌دنبال تغییر نظام ایران نیست.

اما دونالد ترامپ پیش از این، شایعات درباره اینکه بین او و مشاورانش اختلاف‌نظر وجود دارد را رد کرد و آن را محصول رسانه‌های اخبار جعلی خواند. نیویورک‌تایمز نوشته است: «به نظر می‌رسد سخنان رئیس‌جمهور اختلافات او با مشاور امنیت ملی‌اش را علنی کرد.»

  • جهان‌بینی متفاوت ترامپ و بولتون

این روزنامه نوشته ترامپ در محافل خصوصی درباره شهرت بولتون به جنگ‌طلبی شوخی کرده و به مزاح گفته که بولتون او را واردجنگ خواهد کرد. ترامپ سال گذشته بولتون را به‌عنوان مشاور امنیت ملی خود منصوب کرد. او قبل از این در دولت چند نفر از روسای‌جمهور محافظه‌کار آمریکا انجام وظیفه کرده بود و آخرین سمتش، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در دولت «جورج بوش» بود. نیویورک‌تایمز نوشته جهان‌بینی ترامپ و بولتون از جهاتی با یکدیگر تفاوت‌های بنیادین دارد؛ ترامپ با وعده خارج کردن آمریکا از جنگ‌های برون‌مرزی وارد کاخ سفید شد. او دیپلماسی با کره‌شمالی را یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی خود قرار داده است. بولتون، در مقابل طرفدار اقدام نظامی و مخالف مذاکره با کره‌شمالی است.

  • خودداری بولتون از حضور در ضیافت شام

روزنامه آمریکایی نوشته بولتون بعد از این سخنان ترامپ هنوز اظهارنظری مطرح نکرده است. این مطلب از نظرها پنهان نماند که بعد از سخنان ترامپ درباره ایران، بولتون در مراسم ضیافت شام در ژاپن با حضور رئیس‌جمهور آمریکا شرکت نکرد. بقیه مشاورهای ترامپ به نیویورک‌تایمز گفته‌اند بولتون و ترامپ هیچ‌گاه علنا با هم مجادله نکرده‌اند. با وجود این، به گفته چندین مقام، بولتون در محافل خصوصی ناخرسندی خودش را از ترامپ ابراز کرده و از اینکه او تمایل ندارد در خاورمیانه تغییر ایجاد کند، گلایه کرده است. ترامپ هم تصریح کرده که بولتون بیشتر از او تمایل به استفاده از زور نظامی دارد. یک مقام آمریکایی از قول ترامپ نقل کرده است: «اگر کار دست او بود، تا الان وارد چهار جنگ شده بودیم.»

  • پلیس خوب و پلیس بد؟

برخی کارشناسان از طرف دیگر تحلیل‌هایی مانند این گزارش نیویورک‌تایمز را نوعی فضاسازی برای چیدن واقعیت‌های میدانی در قالب بازی «پلیس بد-پلیس خوب» و در نهایت تحت فشار گذاشتن تهران برای انتخاب راه گفت‌وگو از دو گانه جنگ-مذاکره تلقی می‌کنند. این تحلیلگران معتقدند دولت آمریکا بر اساس نوعی تقسیم کار در تلاش است شخص ترامپ را «پلیس خوب» و حامی گفت‌وگو و «جان بولتون» و «مایک پمپئو» را پلیس بد و طرفدار جنگ با ایران به تصویر بکشند. از این منظر، دولت آمریکا با اعزام ناو و بمب‌افکن به منطقه هدفی فراتر از راه انداختن نوعی جنگ روانی و در نهایت تحت فشار قرار دادن ایران دنبال نمی‌کند.

همزمان خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داد صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا در ژاپن نشان می‌دهد که او از دیدگاه‌های مشاور امنیت ملی‌اش درخصوص ایران و کره‌شمالی فاصله گرفته است. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفر چهار روزه‌اش به ژاپن به‌طور علنی رویکرد جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره ایران و کره‌شمالی را تضعیف کرد و دیدگاه‌های مثبت‌تری نسبت به روابط با تهران و پیونگ‌یانگ از خود نشان داد.

ترامپ درحالی‌که در ژاپن به سر می‌برد این‌طور القا کرد که با «اشتیاق گزارش شده از بولتون» برای براندازی نظام در ایران اتفاق نظر ندارد. وی گفت: «ایران فرصت دارد تا با همین نظام یک کشور بزرگ باشد. ما به‌دنبال تغییر نظام نیستیم. من تنها می‌خواهم این را مشخص کنم. ما به‌دنبال این هستیم که هیچ سلاح هسته‌ای نباشد.»

ترامپ همچنین در حساب توییتر خود نوشت: «کره‌شمالی به تازگی چند سلاح کوچک پرتاب کرده است که برخی از افراد من و دیگران را مضطرب کرد اما من را، نه.» این پیام بلافاصله پس از آن منتشر شد که جان بولتون گفته بود موشک‌های بالستیک کوتاه بردی که به تازگی در کره‌شمالی آزمایش شده نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بوده و ترامپ مصمم است که تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ را حفظ کند؛ مگر اینکه این کشور بیشتر همکاری کند.

  • ادعای واهی بولتون علیه ایران

همزمان با انتشار اخبار و تحلیل‌هایی پیرامون اختلاف‌نظر ترامپ و بولتون بر سر مساله ایران اما مشاور امنیت ملی آمریکا همچنان به تلاش‌هایش برای اتهام‌زنی و فضاسازی علیه ایران ادامه می‌دهد. درحالی‌که رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان تاکید کرده ایران هیچ دخالتی در ماجرای بندر اماراتی نداشته، مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه اتهام‌پراکنی‌های خود مدعی شد که ایران پشت این اتفاق قرار داشته است.

به گزارش «ایسنا» به نوشته نشریه نشنال، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که به ابوظبی سفر کرده است در جمع خبرنگاران در سفارت واشنگتن در ادعایی بی‌اساس گفت که تردید ندارد ایران پشت ماجرای حمله به چند نفتکش در بندر‌فجیره در امارات قرار دارد. چهار نفتکش که دو تای آن متعلق به عربستان، یکی از آنها اماراتی و دیگری متعلق به نروژ است به تازگی در بندر فجیره امارات در یک عملیات خرابکارانه دچار سانحه شدند.

به گزارش «ایسنا» این ادعای بی‌اساس و واهی درحالی مطرح می‌شود که کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان پیش از این در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس ۲۴ رویداد اخیر در آب‌های عمان برای تعدادی نفت‌کش را مشکوک توصیف کرد و گفت که باید برای روشن شدن واقعیات تحقیق شود. خرازی تصریح کرد: «این یک رویداد مشکوک است و باید برای روشن شدن واقعیات تحقیق شود. در شرایط خطرناک کنونی این قبیل حوادث ممکن است از سوی طرف سومی برای ایجاد تنش و بی‌ثباتی انجام گیرد. به همین علت انتظار از همه این است که دقت کنند و تحقیق کنند تا حقیقت روشن شود و در دام نیفتند.»

وی درباره ادعاهای خصمانه مبنی بر دست داشتن ایران در این حوادث، این ادعا را رد و تاکید کرد: «مشخص است که ایران هرگز دخالتی در این ماجرا نداشته است و ارتباطی با آنچه اتفاق افتاد ندارد و بنابراین باید تحقیق شود تا عناصر دخیل در این حادثه معلوم شوند.»

همچنین سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حوادث روز یکشنبه، ۲۲ اردیبهشت برای چند کشتی در دریای عمان را نگران‌کننده و تاسف‌بار دانست و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد. بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان بولتون در ادامه ادعاهای خود گفت که هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نباشد، مگر اینکه بخواهد زمان گریز هسته‌ای برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را کاهش دهد.

دولت آمریکا پس از بارها انتقاد از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که در ۲۰۱۵ حاصل شد، سرانجام در مه ۲۰۱۸ به‌طور یک‌جانبه از این توافق خارج شد و سپس تحریم‌ها علیه تهران را بازگرداند. این اقدام درحالی انجام شد که آژانس بین‌المللی انرژیاتمی در تمامی گزارش‌های خود از روند اجرای توافق تایید کرده است که ایران به‌طور کامل به تعهداتش در این توافق عمل می‌کند. ایران یک سال پس از گذشت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام کرد که قصد دارد اجرای دو مورد از تعهداتش را کاهش دهد و اروپا نیز ۶۰ روز فرصت دارد تا برای حفظ توافق یک اقدام عملی انجام دهد.

مشاور امنیت ملی آمریکا در حالی باوجود گذشت بیش از سه سال از زمان اجرای برجام دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مطرح می‌کند و از زمان گریز هسته‌ای حرف می‌زند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها در گزارش‌های خود تایید کرده ایران به این توافق پایبند است. آژانس همچنین در گزارش‌های خود همواره تاکید کرده که هیچ شواهدی دال بر وجود انحراف در مواد و تاسیسات هسته‌ای ایران وجود ندارد. ایران نیز پیش از این و بارها به‌طور قوی تاکید کرده که سلاح هسته‌ای هیچ جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و طبق فتوای رهبر جمهوری اسلامی این تسلیحات حرام است.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید